روی موج خبر

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۰۷۰

مدیران عامل 4 بانک:  از تولید حمایت می‌کنیم

مدیران عامل ۴ بانک دولتی به گزارش برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر و این ادعا که بانک‌ها نه تنها حامی تولید نیستند، بلکه گاه علیه تولید و فعالان اقتصادی نیز اقدام می‌کنند، پاسخ دادند. ‌ «محمدرضا حسین‌زاده» مدیرعامل بانک ملی ایران، « حجت‌الله صیدی» مدیرعامل بانک صادرات ایران، «حسین مهری» مدیرعامل بانک صنعت و معدن و «محمدکاظم چقازردی» مدیرعامل بانک سپه در این نشست دیدگاه‌های خود را درباره نقش بانک‌ها در حمایت از تولید و مسائل دیگری مانند سود مرکب، تحریم، کرونا و ... مطرح کردند. به تازگی برخی رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی با انتشار گزارش‌هایی به مخاطبان این‌گونه القا می‌کنند که بانک‌ها گویا با «تولید» در کشور عناد دارند و چوب لای چرخ بنگاه‌های اقتصادی می‌گذارند. از نظر شما این مطالب تا چه اندازه واقعیت دارد؟  حسین‌زاده مدیرعامل بانک ملی ایران: خدمات بانک‌ها به همه حوزه‌های کشور از جمله حوزه تولید بر هیچ‌کس پوشیده نیست. بسیاری از زیرساخت‌های اساسی کشور، از پالایشگاه و کارخانه‌های بزرگ تولیدی و جاده گرفته تا کارگاه‌های کوچک چند نفره، همه با منابع مالی بانک‌ها تجهیز و ساخته شده‌اند.  تعداد پروژه‌هایی که با مشارکت و اقدام مستقیم بانک‌ها در کشور ایجاد شده‌اند قابل شمارش نیست، اما متأسفیم که از میان این تعداد پروژه بی‌شمار، تنها چند مورد انگشت شمار که پشت پرده آنها نیز مشکوک است انتخاب و درباره آنها گزارش تهیه می‌شود.  حتی اگر چند مورد نیز در این میان با مشکل مواجه شده باشد، آیا رواست برخی رسانه‌ها غیرمنصفانه زحمات بیش از 220 هزار نفر پرسنل نظام بانکی که هر روز به اشکال مختلف در حال خدمت رسانی به عموم مردم هستند را اینگونه زیر سوال ببرند؟  کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌هاست و هدف اصلی تحریم‌کنندگان آن نیز به اذعان خودشان، اقتصاد کشور و در رأس آن نظام بانکی است، باید از داخل بیشترین حمایت‌ها را شاهد باشد، در حالی که متأسفانه برخی تلاش می‌کنند با دستاویز کردن یک یا چند مورد خاص، همه خدمات را زیر سوال ببرند.  بانک‌ها از نقد استقبال می‌کنند، اما نقد باید منصفانه باشد، در حالی که برخی دوستان ناآگاه از همه خط و مرزهای اخلاقی عبور کرده و بدون اطلاع از واقعیات، گزارش نویسی می‌کنند. این سوال برای بسیاری از مردم مطرح است که واقعاً چرا بانک‌ها در همه جا دستی بر آتش دارند؟ علت اینکه نام بانک‌ها در اغلب پروژه‌ها وجود دارد چیست؟ آنها نفعی در این ماجرا دارند؟

پیشنهاد اصلاح  شیوه  تخصیص  ارز نیمایی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اصلاح شیوه تخصیص ارز نیمایی برای اجرای تعهدات ارزی را یکی از اقدامات موثر در ساماندهی بازار ارز دانست.  محسن زنگنه در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه تحریم‌ها در بروز وضعیت فعلی در بازار ارز تاثیر چشمگیری داشته است، گفت: متاسفانه به علت تسلطی که امریکا بر کشورهای مختلف داشته و محدودیت‌های اعمال شده، بازگرداندن ارزهای صادراتی با مشکل مواجه شده است. او با بیان اینکه سیستم مدیریت و اجرای دولت باید متناسب با شرایط روز و وضعیت بازار تغییر کند، گفت: یکی از اقداماتی که در شرایط فعلی می‌تواند نبض بازار ارز را آرام‌تر کند بحث حذف ارز نیمایی و ارز ۴٢٠٠ تومانی است، زیرا با این اقدام بسیاری از تلاطم‌های بازار از بین خواهد رفت. زنگنه با تاکید بر اینکه شاید با حذف ارز ۴٢٠٠ تومانی و همچنین ارز نیمایی فشاری به اقشار ضعیف جامعه وارد شود، افزود: دولت می‌تواند با ارایه یارانه نقدی از این اقشار در مقابل تصمیم خود حمایت کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: لذا برداشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی به معنای این است که تقاضای ۱۰ میلیارد دلاری خود دولت برای ارز کاهش یابد، زیرا اکنون دولت خود یکی از بزرگ‌ترین تقاضا‌کنندگان ارز است که به این ترتیب تعادل بخشی به نرخ‌ها از سوی بانک مرکزی تسهیل خواهد شد.

راهی جز پذیرش «بلاک‌چین» نداریم

یک کارشناس امنیت سایبری گفت: پدیده بلاک‌چین یک تکنولوژی است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. یا باید با آن همسو شد، مزایای آن را شناخت و با آن پیشرفت کرد، یا چشممان را ببندیم و از این مسیر جا بمانیم. شاید کمی زود باشد که فناوری بلاک‌چین را به عنوان انقلابی در تاریخ تکنولوژی تلقی کنیم، اما تاکنون هم این فناوری رشد چشمگیری داشته و توانسته خود را در بستر اینترنت توسعه دهد و بازارهای مالی زیادی را به خود جذب کند. بلاک‌چین که در لغت به معنی زنجیره‌ای از بلوک‌ها است با طبقه‌بندی اطلاعات و نوع دسترسی‌پذیری و ثبت هرگونه داده‌ای که رد و بدل می‌شود بستر اینترنت را به محیطی امن برای ثبت اطلاعات و گزارش‌ها تبدیل می‌کند که در آن، اطلاعات ذخیره‌شده، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. 

 

ارسال نظر