رکورد زنی دلار در صرافی ها

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۰۶۸
رکورد زنی دلار در صرافی ها

   حجم عرضه در سامانه نیما ۲۷ درصد افزایش یافت   

۸۵ میلیون دلار در بازار متشکل عرضه شد

 

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

در بازار ارز صبح سه‌شنبه 22 مهر 99 قیمت دلار 31 هزار و 500 تومان، یورو 37 هزار و 100 تومان و درهم امارات 8 هزار و 700 تومان اعلام شد اما در ساعات عصر دلار تا 31800 تومان نیز معامله شده است.با افزایش قیمت دلار به قیمت 31810 تومان و اعلام اونس طلای جهانی 1916 دلار، قیمت طلا و سکه باز هم افزایش یافت و مظنه مثقال طلای آبشده یا 17 عیار در بازار تهران 6 میلیون و 458 هزار، گرم طلای18عیار1 میلیون و 491 هزار، سکه امامی 16 میلیون و 460 هزار، سکه قدیمی 15 میلیون و 350 هزار، نیم سکه 8 میلیون و 900 هزار، ربع سکه 5 میلیون و 950 هزار، سکه یک گرمی3 میلیون، معامله شد.

با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد. قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 31 هزار و 300 تومان و قیمت خرید دلار نیز 29 هزار و 300 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 37 هزار تومان و قیمت خرید یورو 35 هزار تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. اما در ساعات عصر صرافی ملی خرید دلار را 29600 و فروش دلار 31600 تومان، خرید یورو 35300 و فروش یورو 37300 تومان اعلام کرد. نرخ لحظه‌ای فروش دلار در سامانه سنا به 31300 و نرخ خرید دلار به 29300 تومان رسید. همچنین فروش یورو به 37 هزار و خرید یورو 35 هزار تومان اعلام شد. از سوی دیگر، نرخ میانگین معاملات دلار در تاریخ 21 مهر در سامانه سنا در 29906 تومان و نرخ حواله دلاری نیما به 22078 تومان کاهش یافته است کارشناسان دلیل این کاهش نیما را عرضه بانک مرکزی اعلام کرده بود که اعلام شده روزانه 50 میلیون دلار اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه خواهد کرد. براین اساس اختلاف دلار نیما و آزاد به بیش از 9 هزار تومان و اختلاف نرخ دلار نیما و دلار صرافی‌ها به نزدیک 8 هزار تومان رسیده است. بانک مرکزی اعلام کرده که حجم عرضه ارز به صورت حواله و اسکناس در روز سه‌شنبه افزایش یافت. بر اساس اطلاعات دریافتی از معاملات ارزی در بازار دوم، حجم عرضه ارز به صورت حواله (در بستر سامانه نیما) نسبت به روز کاری قبل حدود ٢٧ درصد افزایش یافت و بالغ بر 168 میلیون یورو شد. علاوه بر این در بازار متشکل معاملات ارزی نیز بیش از 85 میلیون دلار به صورت اسکناس عرضه شد. بر این اساس و با اهتمام جدی بانک مرکزی در تداوم عرضه ارز به صورت اسکناس و حواله در بازار دوم، پیش‌بینی می‌شود بازار ارز کشور از ثبات بیشتری برخوردار شود.  تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، ازسرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد. بانک مرکزی البته اعلام کرده از روز دوشنبه 21 مهرماه نیز روزانه 50 میلیون دلار اسکناس وارد بازار خواهد کرد ضمن اینکه سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به 500 هزار دلار افزایش داده است.فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند با ورود 50 میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کمااینکه بعد از اعلام این خبر نیز دلار حدود هزار تومان کاهش یافت.

گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه‌ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی‌ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می‌فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی‌های بانکی متوقف شده بود. گفتنی است، قیمت طلا، سکه و ارز در بازار طی روزهای نخست ابتدای هفته جاری نسبت به روزهای قبل با افزایش همراه شده‌اند که یکی از دلایل اصلی اعمال تحریم‌های مجدد برخی بانک‌های ایرانی است، جو روانی حاکم در بازار ارز موجب شده تا بار دیگر نوسانات شدید قیمتی در بازار به وجود آید و دلار نیز از سد قیمتی 30 هزار تومان عبور کند.

با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی نیز افزایش یافت؛ قیمت دلار برای اولین بار طی روز یکشنبه 20 مهر در صرافی‌های بانکی وارد کانال 31 هزار تومان شد؛ فعالان بازار براین باورند که رشد چشم‌گیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید امریکا بود که 18 بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد.

   ورود بازارساز با تزریق روزانه ۵۰ میلیون دلار

بانک مرکزی به عنوان بازارساز از سه شنبه روزانه ۵۰میلیون دلار به بازار متشکل ارزی تزریق خواهد کرد.در پی نوسانات اخیر بازار ارز بانک مرکزی تصمیمات جدیدی را به منظور مدیریت و ثبات این بازار اتخاذ کرده که از سه‌شنبه اجرایی خواهد شد. بانک مرکزی در این اقدامات تازه بازار متشکل ارزی را هدف قرار داده و تلاش کرده با افزایش عرضه ارز در این بازار و باز گذاشتن دست بازیگران برای خرید در سقف‌های بالاتر بر نرخ ارز در بازار اثر بگذارد. نخستین اقدام بانک مرکزی در این راستا افزایش عرضه به منظور تامین نیازهای متقاضیان است. به این منظور بانک مرکزی قصد دارد از سه شنبه روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزی عرضه کند تا با این اقدام بتواند نرخ‌ها را در این بازار بشکند. اقدام دیگر بانک مرکزی که از سه‌شنبه اجرایی خواهد شد، افزایش سقف خرید کارگزاران در بازار متشکل ارزی است. براساس تصمیم بانک مرکزی سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها از سه‌شنبه در حالی به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یافته است که تا پیش از این ۵۰ هزار یورو و یا معادل آن به سایر ارزها بوده است. این اقدامات بانک مرکزی در حالی صورت گرفته که دکتر همتی رییس کل این بانک چندی پیش از افزایش عرضه ارز حاصل از صادرات خبر داده بود که این اتفاق می‌تواند عرضه ارز در سامانه نیما را افزایش دهد. حال بانک مرکزی در اقدامی دیگر بازار اسکناس را نیز مورد هدف قرار داده و قصد دارد با افزایش عرضه در بازار متشکل ارزی بر قیمت ارز در هر دو بازار حواله و اسکناس از طریق افزایش عرضه اثرگذار باشد. رییس کل بانک مرکزی پیش از این نیز در اظهار نظری تاکید کرده بود که نرخ‌های طرح شده در بازار ارز واقعی نیست و بانک مرکزی مصمم است که نرخ ارز را کنترل کند. همچنین در اقدامی دیگر دکتر همتی در راس هیاتی بانکی و تجاری صبح سه‌شنبه عازم بغداد شده تا مذاکراتی با مقامات بانکی و اقتصادی این کشور در راستای افزایش ورود ارز به داشته باشد. یک اقتصاددان می‌گوید: بازارها در بلندمدت به سمتی می‌روند که ارزش طبیعی آنها می‌گوید اما در کوتاه‌مدت در جهتی حرکت می‌کنند که معامله گران انتظار دارند. 

 

ارسال نظر