اخبار

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۹۵

تعیین تکلیف 80  درصد متقاضیان تسهیلات کرونا

تعداد 508.012 واحد از متقاضیان تا تاریخ اشاره شده به شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری عامل مراجعه کرده‌‌اند که از این تعداد 278.245 واحد با 459.024 نفر شاغل در مجموع مبلغ 56.270 میلیارد ریال تسهیلات را دریافت کرده‌اند. همچنین تعداد 166،893 واحد نیز از دریافت تسهیلات به دلایلی از جمله عدم توانایی بازپرداخت تسهیلات و... انصراف داده‌‌اند و پرونده مابقی واحدهای کسب‌وکار نیز در دست بررسی و تکمیل مدارک و وثایق است. حسب مصوبات ستاد کرونا مقرر شده است که برای کمک به صاحبان کسب‌و‌کارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا در فعالیت خود دچار مشکل شده‌اند (‌با ثبت نام متقاضی در سامانه کارا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تایید سامانه مذکور و معرفی به بانک‌) تسهیلات با نرخ 12 درصد پرداخت شود که در این رابطه تا تاریخ 14 مهرماه 1399، بالغ بر 534.298 واحد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

تعدادی از بانک‌های تحریم‌شده خرید دارو را به عهده دارند

همتی رییس کل بانک مرکزی در واکنش به تسری تحریم‌های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند.هر چند درماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری به‌شدت در مضیقه بودیم، ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود.این اقدام امریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی امریکا انجام شده است و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد.

هشدار نسبت به درآمدزایی دولت از تسعیر ارز

کامران ندری،  اقتصاددان درباره چگونگی تعیین نرخ تسعیر ارز به ایسنا، گفت: تصور من این است که میانگین نرخ ارز در بازار نیما در سال گذشته برای تسعیر نرخ ارز در نظر گرفته شده است. یکی از اشکالات اقتصاد کشور این است که سهامدار بانک مرکزی دولت است و بانک مرکزی دارایی‌های خارجی دارد که پایان سال ارزش این دارایی‌ها را محاسبه می‌کنند و براساس آنها از این بانک مالیات می‌گیرند که در دنیا این ساختار وجود ندارد و مازاد درآمد بانک‌های مرکزی دیگر اندوخته می‌شود. فرمول تعیین نرخ تسعیر ارز در سال‌های مختلف با توجه به نرخ ارز متفاوت است. تعیین نرخ تسعیر ارز به ساختار حاکمیتی کشور برای بانکداری مرکزی برمی‌گردد و نیز به شرایط اقتصادی و رژیم ارزی کشور هم بستگی دارد. گفته می‌شود که دولت از نرخ تسعیر ارز برای تسویه بدهی‌های خود به بانک مرکزی استفاده می‌کند. همچنین، از مازاد دارایی‌های بانک مرکزی مالیات اخذ و درآمدزایی می‌کند که درآمدزایی دولت از نرخ تسعیر ارز موجب افزایش پایه پولی می‌شود.بانک مرکزی به تازگی نرخ تسعیر را برای یورو ۱۲ هزار و ۹۰۰ و برای دلار معادل ۱۱ هزار تومان اعلام کرده است.

تحریم‌های جدید بانکی تاثیر روانی دارد

مجیدرضا حریری رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با اشاره به استفاده بازرگانان کشور از مسیرهای غیررسمی برای مبادلات تجاری، گفت: تحریم‌های جدید بانکی بر تجار تاثیر ندارد. کشورمان پیش از این نیز به دلیل تحریم‌های پیشین و شرایط FATF، در شبکه گسترده بانکی جهان حضور نداشت، پس شرایط فعلی و تحریم جدید ۱۸ بانک ایرانی از سوی امریکا، تکان شدیدی برای اقتصاد کشور به وجود نمی‌آورد. در چند سال اخیر تجار ایرانی فعالیت خارج از سیستم بانکی را یافته‌اند و با استفاده از مسیرهای غیررسمی مبادلات تجاری از جمله شبکه صرافی‌ها و صندوق‌های اعتباری، معاملات خود را انجام می‌دهند و بر همین اساس تحریم‌های جدید بانکی با توجه به مشکلات موجود دیگر، تاثیری بر فعالیت بازرگانان ایرانی ندارد زیرا این گروه تاکنون نیز با دانستن شرایط بانکی، فعالیت‌های تجاری خود را ادامه داده‌اند. تاکنون مراودات مالی کشور با جهان از جمله اینستکس متکی بر سیستم همین بانک‌های تحریم شده بود، پیش از این دسترسی ایران به شبکه مالی جهان بسیار محدود بود اما در حال حاضر همین روزنه‌های کوچک با خارج از مرزهای ایران از طریق سیستم‌های بانکی نیز بسته شده است.تحریم‌های بانکی علیه ایران آثار روانی بر کشور تحمیل می‌کند، تصریح کرد: این شرایط جدید امروز بر ارز تاثیر داشته و بازار را با تغییراتی مواجه کرده است که موجبات آزار مردم را فراهم می‌کند. تحریم‌های بانکی ارتباطی با بازار ندارد اما فضایی برای تنش در جامعه ایجاد می‌کند که اطمینان بخشی‌های لفظی نمی‌تواند به آن سر و سامان دهد.

 

ارسال نظر