طلاسازان نیمه تعطیل شدند

۱۳۹۹/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۵۶
طلاسازان نیمه تعطیل شدند

ادامه افزایش قیمت سکه و دلار؛ سکه ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار و دلار ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری| 

به دنبال افزایش دوباره نرخ ارز در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ خرید و فروش ارز را افزایش دادند. در بازار آزاد ارز قیمت دلار با افزایش نسبت به روز قبل 29 هزار و 500 تومان، یورو 35 هزار تومان و درهم امارات 8 هزار و 160 تومان اعلام شده است. دلار فردایی نیز در عصر سه‌شنبه به 29700 تومان رسید. قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 29 هزار و 200 تومان و قیمت خرید دلار نیز 29 هزار و 100 تومان درج شده است. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 850 تومان و قیمت خرید یورو 33 هزار و 750 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. فعالان بازار ارز می‌گویند که صرافی‌ها در مجموع شاهد افزایش ۷۰۰ تومانی بهای دلار و ورود آن به کانال ۲۹ هزار تومانی بودند.قیمت فروش دلار ابتدا ۳۰۰ تومان گران‌تر از آخرین قیمت روز گذشته، قیمت‌گذاری شد. اما پس از شروع معاملات همچنان این قیمت افزایش یافت و عصر سه شنبه، دلار در پی افزایش قیمت ۷۰۰ تومانی در این صرافی‌ها به بهای ۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان برای فروش و به قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان برای خرید در حال معامله است. این ارقام ۱۰۰۰ تومان گران‌تر از قیمت روز دوشنبه است. همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز از ابتدای معاملات با افزایش ۷۰۰ تومانی همراه بود. این صرافی‌ها اکنون هر یورو را به بهای ۳۳ هزار و ۷۵۰ تومان خریداری و با قیمت ۳۳ هزار و ۸۵۰ تومان به فروش می‌رسانند. این ارقام ۸۰۰ تومان از قیمت روز گذشته یورو گران‌تر است. مشاهدات بازار غیررسمی ارز هم حاکی از تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۹ هزار تومان است. در معاملات روز گذشته این بازار قیمت دلار مجددا به کانال ۲۹ هزار تومانی صعود کرده بود، در ساعات پایانی شب این قیمت به محدوده ۲۹ هزار و ۴۰۰ تومان صعود کرد. در ادامه این میل صعودی در بازار آزاد کار خود را با افزایشی ۲۰۰ تومانی آغاز کرد، اما پس از پیشروی معاملات، بازار با کاهش حجم معاملات مواجه شد و دلار با کاهش اندک در محدوده قیمتی ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود. علاوه بر این در سامانه سنا در روز کاری (چهاردهم مهر)، یورو به مبلغ میانگین ۳۲ هزار و ۸۵ تومان فروخته شد. حواله دلار نیز با میانگین قیمت ۲۷ هزار و ۲۶۱ تومان به فروش رسید.همچنین در سامانه نیما نیز در روز قیمت فروش هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۸ هزار و ۸۴ تومان ثبت شد. اما برای فروش حواله دلار قیمتی ثبت نشد. البته حواله دلار با میانگین قیمت ۲۴ هزار و ۳۶۵ تومان در این سامانه خریداری شد. همچنین در بازارطلا، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار تومان، هر مثقال طلا 5 میلیون و 890 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 13میلیون و 700 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 150 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 200 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد.  گفتنی است، قیمت طلا و سکه در بازار از ابتدای هفته نزولی شد و این روند قیمتی با توجه به کاهش قیمت ارز همچنان ادامه داشت؛ برهمین اساس قیمت سکه از کانال 15 میلیون تومان به 14 میلیون تومان بازگشت و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها در معاملات ظهر روز یکشنبه قیمت سکه به کانال 13 میلیون تومان بازگشت.

    تداوم رشد قیمت سکه

 قیمت  طلا همچنان به روند صعودی خود ادامه داد و سکه تمام بهار آزادی با رشد ۲۵۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد .همزمان با رشد اندک قیمت جهانی طلا و بهای ارز در بازار آزاد، قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز با افزایش همراه بود.قیمت انس جهانی طلا نیز امروز ۱۵ دلار افزایش داشت و به قیمت یک هزار و ۹۱۵ دلار معامله شد.

گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه‌ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی‌ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می‌فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی‌های بانکی متوقف شده بود. تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای، آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های غیربانکی و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد. سیاست‌های بازارساز موقتا در روز نخست اجرای طرح در بازار جواب داد و دلار با کاهش 1000 تومانی همراه شد؛ دلار از 27 هزار و 200 تومان به 26 هزار و 200 تومان در پایان معاملات کاهش یافت.

اما روند نزولی در بازار خیلی دوام نداشت و مجدداً بازار ارز با تشدید نوسانات همراه بوده و است؛ این درحالی است که در روزهای گذشته بازارساز به منظور کاهش اختلاف نرخ رسمی دلار با بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی را بیش از 3 هزار تومان افزایش داد. ولی دلال‌ها و سوداگران در بازار در معاملات شبانه نسبت به کاهش قیمت طلا و ارز مقاومت کرده و مانع از ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار شدند؛ برهمین اساس قیمت‌ها در ساعات نخست معاملات امروز نسبت به دیروز با افزایش همراه بود. گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

ولی ظاهرا بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی بود. البته از صبح شنبه و با انتشار خبرهای امیدوار‌کننده بازار ارز و طلا مسیر نزولی را پیش گرفت و برهمین اساس نیز دلار آزاد از کانال 29 هزار تومان به کانال 27 هزار تومان، دلار رسمی از کانال 28 هزار تومان به کانال 26 هزار تومان و سکه از کانال 15 میلیون تومان به کانال 13 میلیون تومان بازگشت.هرچند فعالیت دلالان و سوداگران ارزی مانع از کاهش بیشتر قیمت ارز شد و مسیر قیمت‌ها در بازار طلا و ارز از روز دوشنبه باردیگر صعودی شد. 

    طلاسازان نیمه‌تعطیل شدند

از سوی دیگر، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه خرید مصنوعات طلا بسیار کم رونق است و کارگاه‌های طلاسازی به حالت نیمه تعطیل درآمده، گفت: در حال حاضر حباب سکه یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. محمد کشتی‌آرای در خصوص تغییرات بازار با توجه به افزایش نرخ انس جهانی و ارز، اظهار داشت: با توجه به روند افزایش انس جهانی و نرخ ارز نسبت به روز گذشته، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز افزایشی شد.همچنین با این روند موجب شده تا تقاضا نیز افزایش یابد. البته تقاضابرای انواع سکه و طلای آب شده زیاد است و مصنوعات نیز مانند قبل در رکود قرار دارد. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به اینکه با توجه به رونق کم خرید و فروش مصنوعات طلا، کارگاه‌های طلاسازی نیز در حالت نیمه تعطیل قرار دارد، گفت: در بازار قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.به‌گفته کشتی آرای، همچنین انس جهانی نیز هزار و ۹۰۸ دلار و هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان است و حباب سکه نیز به یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

    عقبگرد جهانی دلار

 در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۲۶ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۷ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۸ درصد افزایش به ۱۰۵.۷۰۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۹۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۷۹ یوان چین اعلام شد. شاخص دلار با کاهش محسوسی مواجه شد.به گزارش رویترز، روند افزایشی در برخی از مقاصد امن سرمایه‌گذاری نظیر مسکن نشان می‌دهد که معامله گران هنوز نسبت به پیامدهای کرونا بر روی اقتصاد امریکا و جهان نگران‌اند و بخشی از این نگرانی نیز به بازار ارز منتقل شده است. رشد قیمت مسکن نه تنها در امریکا که در بسیاری از کشورهای دیگر به سطوح کم سابقه‌ای رسیده است تا جایی که متوسط نرخ مسکن در انگلیس و نروژ به بالاترین سطح سه سال اخیر خود و در هنگ کنگ به یکی از بالاترین سطوح ثبت شده خود در طول یک دهه اخیر رسیده است.

عامل موثر دیگر بر بازار ارز، اخبار مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا است. اگرچه جوبایدن هنوز با اختلاف اندکی در نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش است اما نمی‌توان با قطعیت در خصوص برنده احتمالی سخن گفت. در شرایطی که دونالد ترامپ تردیدهایی در خصوص پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست خوردنش را ایجاد کرده، رییس‌جمهوری‌خواه سنا امریکا گفته است پیروز انتخابات از هر کدام از دو حزب در ماه ژانویه رییس‌جمهور خواهد شد و کسی نمی‌تواند مانع این کار شود.  

 

ارسال نظر