اخبار

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۱۸

همتی: عملکرد ما را با توجه به شرایط متغیر کنونی قضاوت کنید

دکتر عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه «آیین تقدیر از صادرکنندگان عرصه بازگشت ارز به کشور» گفت: قضاوت عملکرد بانک مرکزی باید برمبنای شرایط متغیر کنونی باشد و نه شرایط عادی.

ناکامی چندباره بیت‌کوین در فتح کانال جدید

برای دومین هفته، بیت‌کوین از رسیدن به کانال ۱۱ هزار دلاری بازماند. به گزارش سی ان بی سی، مقاومت بیت کوین در مرز روانی مهم ۱۰ هزار دلاری در روزهای اخیر باعث افزایش نگرانی معامله گران از متوقف شدن این ارز دیجیتالی شده است و این مساله می‌تواند زمینه ساز کاهش بیت‌کوین و رسیدن به کانال ۱۰ هزار دلاری شود. در آخرین دور از معاملات ارزهای دیجیتالی، بیت‌کوین با ثبت صعود ۰.۵۶ درصدی به ۱۰ هزار و ۶۰۸.۲۰ دلار رسید. ارزهای دیجیتالی در هفته‌های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده‌اند و تحلیلگران نگرانی معامله گران از پیامدهای کرونا بر روی اقتصاد جهانی را اصلی‌ترین دلیل این نوسانات عنوان می‌کنند. اخیرا اتحادیه اروپا اعلام کرده است وارد کار قانون گذاری معاملات ارزهای دیجیتالی خواهد شد و این مساله حاکی از پذیرش نقش ارزهای دیجیتالی در آینده نظام مالی جهان خواهد بود.

انتشار نخستین اوراق آزادراهی کشور

نخستین اوراق آزادراهی کشور در بازار سرمایه منتشر شد.بانک مسکن ضمانت تعهدات اوراق منفعت به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال جهت احداث و بهره‌برداری آزادراه گرمسار- سمنان (حرم تا حرم) را برعهده گرفت.شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری آزادراه حرم تا حرم در نظر دارد به منظور تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز ساخت قطعه گرمسار-سمنان را از طریق واگذاری بخشی از منافع حاصل از استفاده از ارایه خدمات عوارض آزادراه قم-گرمسار اوراق منفعت به ارزش ۲ هزار میلیارد ریال منتشر کند و براساس پیشنهاد مطرح شده، ضمانت تعهدات اوراق برعهده بانک مسکن خواهد بود.

پیاده سازی دولت الکترونیک و کمک به سلامت بانکی

معاون رییس‌جمهوری گفت: مجموع اقداماتی که در جهت الکترونیکی شدن خدمات بانکی در مدت ۲۰ سال گذشته انجام شد، دستاورد آن به سلامت نظام بانکی کمک کرده است. جمشید انصاری روز یکشنبه در آیین رونمایی از خدمات و محصولات سامانه سدف (سامانه دیجیتال فرآیندی)، سامانه هدف (همراه بانک دیجیتال فرآیندی)، سامانه پات (پذیرش اینترنتی تسهیلات) و سامانه ساحب (سامانه اعتبارات حدی بانک) افزود: امروز شرایط کرونا در کشور موجب شتاب برنامه‌های دولت الکترونیک شد و انتظار می‌رود تحقق این مهم سبب بهبود بخشیدن به وضعیت شاخص‌های اقتصادی شود.

ایجاد کانال‌های هدایت نقدینگی به تولید

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به منظور جلوگیری از رشد یک‌باره نرخ ارز و همچنین حفظ ارزش پول ملی، باید کانال‌هایی به منظور هدایت نقدینگی به سمت تولید ایجاد کنیم.جعفر قادری در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید برخی از کارها مانند به وجود آوردن زمینه تسهیل صادرات و برگشت ارز که در دست انجام است را سریع‌ترعملیاتی سازد، گفت: بدون شک برای تامین مواد اولیه خطوط تولیدی نیاز است تا ارز اختصاص داده شود، زیرا چنانچه مواد اولیه وارد نشود، صادرات هم وجود نخواهد داشت.وی اضافه کرد: تمام تلاش‌ها باید بر این اصل استوار باشد که نیازهای ارزی را در داخل کشور تامین کنیم و وابسته به خارج نباشیم. علاوه بر این باید کانال‌هایی که می‌توانند نقدینگی را به سمت بخش تولید ببرند را مدنظرقرار داد زیرا این نقدینگی‌ها به صورت سرگردان در هر بخشی ایجاد مشکل می‌کند و می‌تواند به سرعت افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی را به همراه آورد.این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این رابطه یادآور شد: مشکل فوق با حرکات کند و لاک‌ پشتی حل نخواهد شد، بنابراین نیاز است تا به سرعت مقررات‌زدایی در دستور کار دولت قرار گیرد. همچنین دقت و توجه به شرکت‌های دانش بنیان که توانایی کاهش فاصله فنی و تکنولوژی با کشورهای پیشرفته را دارد، افزایش یابد زیرا این مساله نیاز به واردات را کاهش و زمینه برای توسعه صادرات را فراهم می‌آورد.قادری تاکید کرد: حمایت از تولید شاه کلید تمام سیاست‌هایی است که می‌تواند در این شرایط مشکل را حل کند. این مساله از ورود نقدینگی و کانال‌هایی که با رانت همراه هستند را مشکل‌دارمی‌کند زیرا چنانچه نسبت به تولید بی‌توجهی صورت گیرد زمینه رشد نقدینگی بیشتر فراهم خواهد شد که در مقاطع مختلف مشکل‌زا است.وی در این رابطه اظهار داشت: علاوه براین باید درنظر داشت که حل مشکلاتی مانند بازار بورس، کمک به تسهیل ساخت مسکن و ... به بخش‌های مختلف تولید کمک موثری خواهد کرد که این مساله نباید دور از نظر باقی بماند.این عضو خانه ملت درباره کمک مجلس به دولت در این زمینه تصریح کرد: نمایندگان لوایحی که توسط دولت به مجلس تقدیم می‌شود را مورد حمایت قرارمی‌دهند و هر جا نیاز بود، هماهنگی‌های لازم را صورت خواهند داد. 

 

ارسال نظر