نرخ ارز بار دیگر صعودی شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۸۱۵
نرخ ارز بار دیگر صعودی شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز دوشنبه 14 مهر 99، بار دیگر نرخ ارز در بازار روند صعودی به خود گرفت و دلار به کانال 29 هزار تومان و سکه به کانال 14 میلیون تومان بازگشت. در بازار آزاد، دلار 29350 تومان، یورو 34300، درهم 8100 تومان معامله شد و به دنبال اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1900 دلار، قیمت سکه طرح جدید 14 میلیون و 450 هزار، سکه طرح قدیم 13 میلیون و 500 هزار، نیم سکه 7 میلیون و 900 هزار، ربع سکه 5 میلیون و 100 هزار، سکه گرمی 2 میلیون و 600 هزار، مظنه مثقال 5 میلیون و 797 هزار تومان، گرم طلای 18 عیار 1 میلیون و 338 هزار تومان، معامله شد. روند نزولی قیمت ارز که در دو روز ابتدایی هفته آغاز شده بود، نتوانست به مسیر خود ادامه دهد و روز دوشنبه بازار شاهد افزایش قیمت‌ها بود. صرافی‌های بانکی دلار را باقیمت ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسانند. بازار ارز چهاردهم مهر شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها و بازگشت به محدوده قیمت ارز در هفته گذشته بود. این در حالی است که روز گذشته بازار در ساعاتی شاهد افت شدید قیمت دلار و یورو بود. صرافی‌های بانکی در ابتدای روز قیمت خرید فروش دلار را در ادامه روند کاهشی آغاز هفته، ۳۰۰ تومان ارزان‌تر از آخرین بهای دلار در روز گذشته، ۲۶ هزار و ۹۵۰ تومان، قیمت‌گذاری کردند. در ساعات بعد در صرافی‌های مجاز بانکی نرخ فروش دلار 27300 و خرید دلار 27200 تومان، نرخ فروش یورو 31950 نرخ خرید یورو 31850 تومان اعلام شده است. اما به سرعت پس از شروع معاملات این قیمت روند افزایشی از خود نشان داد و در ساعت عصر، دلار در صرافی‌های بانکی به بهای ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان برای فروش و به قیمت ۲۸ هزار و ۱۰۰ تومان برای خرید در حال معامله است. این ارقام حدود ۱۰۰۰ تومان گران‌تر از قیمت روز یکشنبه است.

همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز از ابتدای معاملات با افزایش یک هزار و ۴۵۰ تومانی همراه بود. این صرافی‌ها هر یورو را به بهای ۳۲ هزار و ۹۵۰ تومان خریداری و با قیمت ۳۳ هزار و ۵۰ تومان به فروش می‌رسانند. این ارقام ۷۵۰ تومان از قیمت روز شنبه یورو در این ساعت گران‌تر است.مشاهدات بازار غیررسمی ارز هم حاکی از بازگشت قیمت دلار به کانال ۲۹ هزار تومان است. روز شنبه قیمت دلار در این بازار به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید، اما مجددا قیمت‌ها شیب صعودی به خود گرفتند و در نهایت قیمت دلار به رقم ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و در محدوده قیمت ۲۹ هزار و ۳۵۰ تومان در حال خرید و فروش است.در سامانه سنا در روز کاری سیزدهم مهر، یورو به مبلغ میانگین ۳۲ هزار و ۸۱۶ تومان فروخته شد. حواله دلار نیز با میانگین قیمت ۲۷ هزار و ۹۴۲ تومان به فروش رسید. در سامانه نیما نیز، قیمت فروش هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۷ هزار و ۵۵۱ تومان ثبت شد. حواله دلار نیز در روز معاملاتی گذشته، به میانگین قیمت ۲۳ هزار و ۲۵۹ تومان به فروش رفت. به عبارت دیگر، نرخ دلار نیمایی بار دیگر به بالای 23 هزار تومان رسید.

قیمت طلا و سکه در بازار از ابتدای هفته نزولی شد و این روند قیمتی با توجه به کاهش قیمت ارز همچنان ادامه داشت؛ برهمین اساس قیمت سکه از کانال 15 میلیون تومان به 14 میلیون تومان بازگشت و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها در معاملات ظهر روز یکشنبه قیمت سکه به کانال 13 میلیون تومان بازگشت. در بازار جهانی نیز در حالی که سرمایه‌گذاران در جست‌وجوی خبرهایی دقیق‌تر در مورد وضعیت جسمانی دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا پس از ابتلای وی به ویروس کرونا هستند، قیمت طلا روز دوشنبه شاهد اندکی کاهش بود. به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا با 0.39 درصد کاهش به 1892 دلار و 50 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر با 0.56 درصد کاهش به 1896 دلار و 90 سنت رسید. از صبح شنبه و با انتشار خبرهای امیدوار‌کننده بازار ارز و طلا مسیر نزولی را پیش گرفت و برهمین اساس نیز دلار آزاد از کانال 29 هزار تومان به کانال 28 هزار تومان، دلار رسمی از کانال 28 هزار تومان به کانال 26 هزار تومان و سکه از کانال 15 میلیون تومان به کانال 13 میلیون تومان بازگشت.هرچند فعالیت دلالان و سوداگران ارزی مانع از کاهش بیشتر قیمت ارز شد و مسیر قیمت‌ها در بازار طلا و ارز از روز دوشنبه باردیگر صعودی شد.

همچنین رییس سازمان توسعه و تجارت ایران گفت: تعداد صادرکنندگانی که تا پایان مرداد ماه امسال ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند ۲۲۸۶ نفر است.بانک ‌مرکزی چندی پیش اعلام کرده بود که ۲۷ میلیارد یورو ارز از سوی بخش خصوصی به کشور بازنگشته است و حالا در تازه‌ترین خبر از سوی رییس کل بانک مرکزی اعلام شد: صادرکنندگان بیش از ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفانشده شان، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های ۱۳۹۷ - ۱۳۹۸ خود را به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود ۱۹ میلیارد دلار کاهش یافته است. در همین باره حمید زادبوم معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: تاکنون ۳۵ میلیارد یورو ارز به کشور بازگشته است و این امر نشانگر بازگشت ۶۸ درصدی ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور است.زادبوم همچنین با اشاره به اینکه ۲۱ هزار و ۲۵۴ نفر صادرکننده در مدت زمان ۲۲ فروردین ۹۷ تا فروردین ۹۹ ارز خود را به اقتصاد کشور بازگرداندند، تصریح کرد: تعداد صادرکنندگانی که تا پایان مرداد ماه امسال ۱۰۰ درصد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند ۲۲۸۶ نفر صادرکننده بود که این رقم در بازه زمانی فروردین تا تیرماه، ۲۰۱۴ نفر بود.۳۲۲۵ نفر صادرکننده تعهدات ارزی خود را بین یک تا ۹۹ درصد ایفا کرده‌اند که ۱۹ درصد از تعداد کل صادرکنندگان بوده و ۵۳ درصد از میزان صادرات و همچنین ۵۴ درصد از میزان بازگشت ارز حاصل از صادرات را به خود اختصاص داده‌اند. با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه‌ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی‌ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می‌فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی‌های بانکی متوقف شده بود.به دنبال کاهش روز شنبه و یکشنبه فعالان بازار ارز می‌گویند از ظهر یکشنبه بر تعداد فروشنده‌های ارزی اضافه شده و خریداری در بازار نداریم؛ صراف‌ها تحولات در امریکا و سخنان اخیر رییس کل بانک مرکزی را خبر مثبتی برای بازار قلمداد کرده و می‌گویند کاهش قیمت دلار احتمالاً ادامه‌دار باشد. صراف‌های خیابان فردوسی خبرهای مربوط به ابتلای رییس‌جمهور امریکا به کرونا را تأثیرگذار در بازار می‌دانند و می‌گویند: بیماری ترامپ و کاهش محبوبیت او در مناظرات و احتمال شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا به مثبت شدن جو بازار کمک کرده است.برخی دیگر اما معتقدند: ریزش قیمت‌ها در بازار به دلیل تغییر انتظارات در بازار است و معامله گران برداشت می‌کنند قیمت‌ها در بازار به سقف رسیده بود زیرا توان عبور از مرز 30 هزار را نداشت.عده‌ای هم به صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اشاره کرده و می‌گویند: مشخص بود بانک مرکزی اجازه نمی‌دهد که قیمت دلار همینطور بالا رود و همه می‌دانستیم اگر بانک ورود کند حتما ریزش سنگین در قیمت‌ها خواهیم داشت.

یکی از صراف‌ها می‌گوید: تعداد فروشنده‌های بازار ارز بیشتر از روز قبل است و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها بر تعداد فروشنده‌های بازار افزوده می‌شود.فعالان بازار ارز در پاسخ به این سوال که قیمت دلار چه قدر کاهش خواهد یافت؟ می‌گویند: با توجه به وضعیت سیاسی و اقتصادی اصلا وضعیت قیمت‌ها قابل بیش بینی نیست ولی نکته مهم این است که در یکی دو روز گذشته آرامش به بازار بازگشته است.برخی از فعالان اقتصادی با اشاره به کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و صرافی‌ها از روند فروش ارز در سامانه نیما می‌گویند و تأکید دارد که اگر صادرکنندگان نسبت به فروش ارز در حاشیه مشخص شده در نیما مقاومت نکنند، روند نزولی قیمت ارز در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.البته با انتشار خبرهای امیدوار کننده بازار ارز و طلا مسیر نزولی را پیش گرفته است و برهمین اساس نیز دلار آزاد از کانال 29 هزار تومان به کانال 28 هزار تومان، دلار رسمی از کانال 28 هزار تومان به کانال 27 هزار تومان و سکه از کانال 15 میلیون تومان به کانال 13 میلیون تومان بازگشته است.

    کاهش تقاضای مصنوعات طلا  

رییس اتحادیه طلا و جواهر افت قیمت از را عامل کاهش تقاضا برای مصنوعات طلا عنوان کرد. ابراهیم محمدولی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره وضعیت بازار طلا و سکه با توجه به روند نزولی بازار ارز در کشور، اظهار داشت: به‌طور حتم افت قیمتی اونس جهانی، بازار ارز و همچنین کاهش تقاضای طلای خام، بر افزایش ثبات بازار و سپس قیمت‌ها تاثیر خواهد داشت.در همین راستا طی روزهای اخیر شاهد افت قیمت‌ها و به تبع آن کاهش تقاضای مصنوعات در بازار هستیم. داد و ستدها نیز در بازار برای طلای  آب شده وجود دارد، اما تقاضای خرید مصنوعات همچنان در رکود است.

 

ارسال نظر