همتی: خبرهای مطلوبی از آزادسازی منابع مسدودی دارم

۱۳۹۹/۰۷/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۹۴
همتی:  خبرهای مطلوبی از آزادسازی منابع مسدودی دارم

سکه به کانال 13 میلیون تومان بازگشت     

بانک مرکزی از ۵۰ صادرکننده نمونه تقدیر کرد 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

 رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: تداوم روند عرضه ارز صادراتی در سامانه نیما به تعادل بازار ارز کمک خواهد کرد و بر عزم بانک مرکزی برای پیگیری تسهیلات ویژه جهت صادرکنندگان نمونه تاکید کردم. 

همچنین خبرهای مطلوبی از آزادسازی منابع مسدودی دارم شرایط حاکم بر کشور گذراست، چراکه در حال حاضر ده‌ها میلیارد دلار از ذخایر بانک‌مرکزی به دلیل ترس از جرایم امریکا در دیگر کشورها مسدود است. همتی با اشاره به تقدیر بانک مرکزی از ۵۰ صادرکننده نمونه که ۱۰۰درصد ارزهای صادراتی خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده‌اند، گفت: این ۵۰ صادرکننده که تولیدکننده هستند، بابت صادرات از سال ۱۳۹۷ تا پایان اردیبهشت امسال، معادل ۲۲ میلیارد دلار به چرخه اقتصاد کشور بازگردانده‌اند. صادرکنندگان در تضمین تداوم تولید و تامین نیازهای وارداتی کشور در شرایط تحریم و فشار حداکثری نقش کلیدی و تضمین‌کننده در اقتصاد کشور ایفا می‌کنند.

    کاهش نرخ ارز و سکه 

با بازگشت دلار به کانال 28 هزار تومان، و ثبت رقم دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، و اعلام اونس جهانی طلا به نرخ 1900 دلار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت و سکه نیز به کانال 13 میلیون برگشته است. در بازار ارز نیز قیمت دلار با کاهش محسوس نسبت به روزهای قبل از کانال 29 هزار تومان به 28 هزار تومان بازگشته و هم‌اکنون قیمت دلار 28 هزار و 500 تومان، یورو 33 هزار و 300 تومان و درهم امارات 7 هزار و 850 تومان اعلام شده است. در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای معامله فروش دلار به 27750 و نرخ فروش یورو به 32500 تومان رسید. نرخ میانگین معامله در 12 مهر 99 نیز در سنا 28539 تومان و نرخ حواله دلار در نیما 22996 تومان اعلام شد. 

به این ترتیب به نظر می‌رسد که با افزایش عرضه ارز در سامانه نیما، نرخ دلار به کانال 22 هزار تومان رسیده و همین موضوع روی کاهش نرخ دلار در سنا، صرافی‌ها و بازار آزاد ارز اثرگذار بوده است. 

در حال حاضر فاصله نرخ دلار نیما و صرافی‌ها به کمتر از 5 هزار تومان رسیده و فاصله نرخ دلار نیما و بازار آزاد نیز به کمتر از 6 هزار تومان رسیده است. براین اساس به نظر می‌رسد که در حال حاضر تمایل به کاهش نرخ ارز وجود دارد و در صورتی که عرضه ارز در سامانه نیما تقویت شود، می‌تواند به حفظ نرخ دلار در زیر 30 هزار و 29 هزار تومان کمک کند.  در صرافی‌ها، قیمت فروش دلار با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 27 هزار و 780 تومان و قیمت خرید دلار نیز 27 هزار و 680 تومان درج شده است.

ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 32 هزار و 750 تومان و قیمت خرید یورو 32 هزار و 650 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. مظنه هر مثقال طلای 17 عیار یا آبشده 5 میلیون و 690 هزار تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۱۳ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13میلیون و 300 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 950 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 300 هزار تومان، داد و ستد شد. 

  کاهش بیش از هزار تومانی قیمت دلار 

و یورو در بازار

در ساعات عصر، دلار در صرافی‌های بانکی یک هزار و ۳۰۰ تومان ارزانتر از روز گذشته در قیمت ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش می‌رسد. بازار ارز در پی اعلام اطمینان رییس کل بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز بازار در جمعه گذشته، شاهد سرعت گرفتن روند کاهش قیمت‌ها بود.بر این اساس، صرافی‌های بانکی در ابتدای روز قیمت فروش دلار را ۵۷۰ تومان ارزان‌تر از آخرین بهای دلار در روز گذشته، ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان، قیمت‌گذاری کردند. معاملات در ساعات عصر قیمت دلار نشان از روند کاهشی داشت و ۷۳۰ تومان پایین‌تر از قیمت ابتدای روز، به بهای ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان برای فروش و به قیمت ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان برای خرید معامله شد. همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو نیز از ابتدای معاملات تا این لحظه با ۷۵۰ تومان کاهش قیمت همراه بود. این صرافی‌ها اکنون هر یورو را به بهای ۳۲ هزار و ۱۰۰ تومان خریداری و با قیمت ۳۲ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش می‌رسانند. این ارقام یک هزار و ۲۰۰ تومان ارزان‌تر از آخرین قیمت یورو در روز گذشته است.

علاوه براین در ادامه، ابتدای روز نیز معاملات با افزایش ۳۰۰ تومانی، در قیمت ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان، آغاز شد، اما در ادامه معاملات، روند ریزش قیمت‌ها آغاز شد و دلار تا قیمت ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان شاهد کاهش ارزش بود. دلار در محدوده ۲۸ هزار تومان در حال معامله است، اما روند کلی بازار نمودار نزولی را نشان می‌دهد. بنابراین قیمت دلار در بازار غیر رسمی نیز حدود ۱۰۰۰ تومان نسبت به روز قبل کاهش داشته است.علاوه براین در سامانه سنا در روز کاری گذشته (دوازدهم مهر)، یورو به مبلغ میانگین ۳۳ هزار و ۳۴۰ تومان فروخته شد. حواله دلار نیز روز گذشته با میانگین قیمت ۲۸ هزار و ۵۹ تومان بفروش رسید.همچنین در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی گذشته قیمت فروش هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۷ هزار و ۵۲۸ تومان ثبت شد. حواله دلار نیز در روز معاملاتی گذشته، به میانگین قیمت ۲۲ هزار و ۹۹۶ تومان به فروش رفت.

کارشناسان می‌گویند که با انتشار خبرهای امیدوار‌کننده مبنی بر بازگشت 8 میلیارد دلار ارز صادراتی و رشد صادرات نفتی، غیر نفتی و فرآورده‌های نفتی، بازار ارز و طلا مسیر نزولی را پیش گرفته است و برهمین اساس نیز دلار آزاد از کانال 29 هزار تومان به کانال 28 هزار تومان، دلار رسمی از کانال 28 هزار تومان به کانال 27 هزار تومان و سکه از کانال 15 میلیون تومان به کانال 14 میلیون تومان بازگشته است. این کارشناسان می‌گویند اخبار مربوط به بازگشت 26 میلیارد دلار توسط 108 صادر‌کننده در دو سال و نیم اخیر و 8 میلیارد دلار در چند ماه اخیر توسط کسانی که تعهد خود را انجام نداده بودند، می‌تواند روی عرضه ارز در نیما اثرگذاشته و حداقل به حفظ نرخ فعلی کمک کند. البته باید دید که مجموع عرضه و تقاضا و تحولات بین‌المللی از جمله FATF و انتخابات امریکا، چه اثری روی نرخ ارز خواهد گذاشت. از سوی دیگر، همتی اعلام کرده که اخبار خوبی از رفع مسدودی پول‌های ایران در خارج کشور دارد که در صورت تحقق آن و آزاد‌سازی این ارزها می‌تواند روی عرضه و تقاضا و واردات کالا در برابر ارزهای ایران در خارج کشور، اثرگذار بوده و حداقل روی حفظ نرخ ارز فعلی تاثیر داشته باشد.

گفتنی است، قیمت طلا و سکه در بازار از روز شنبه نزولی شده و این روند قیمتی با توجه به کاهش قیمت ارز همچنان ادامه دارد؛ برهمین اساس قیمت سکه از کانال 15 میلیون تومان به 14 میلیون تومان بازگشت و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها در معاملات ظهر روز یکشنبه قیمت سکه به کانال 13 میلیون تومان بازگشت.

گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

ولی ظاهرا بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی بود.

سیاست‌های بازارساز موقتا در روز نخست اجرای طرح در بازار جواب داد و دلار با کاهش 1000 تومانی همراه شد؛ دلار از 27 هزار و 200 تومان به 26 هزار و 200 تومان در پایان معاملات کاهش یافت.اما روند نزولی در بازار خیلی دوام نداشت و مجدداً بازار ارز با تشدید نوسانات همراه بوده و است؛ این درحالی است که در روزهای گذشته بازارساز به منظور کاهش اختلاف نرخ رسمی دلار با بازار آزاد، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی را بیش از 3 هزار تومان افزایش داد.گفتنی است، با افزایش بیش از 3 هزار تومانی قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و کاهش اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و رسمی، بانک مرکزی ممنوعیت فروش ارز سهمیه‌ای را به هر کارت ملی برداشت؛ بنابراین صرافی‌ها به هر کارت ملی یک بار در سال 2200 دلار ارز سهمیه‌ای می‌فروشند. پیش از این با دستور بانک مرکزی فروش ارز سهمیه‌ای موقتاً در صرافی‌های بانکی متوقف شده بود.

   ادامه صعود دلار در معاملات جهانی

برای سومین روز متوالی شاخص دلار صعودی ماند. به گزارش رویترز، تست کرونای دونالد ترامپ و ملانیا ترامپ- همسر وی - مثبت اعلام شده است و آنها برای طی کردن مراحل درمان خود قرنطینه شده‌اند. ستاد انتخاباتی ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است رویدادها و گردهمایی‌های انتخاباتی وی به صورت فیزیکی تا زمان بهبودی وی لغو و به صورت مجازی برگزار خواهد شد. تا زمانی که وی به بهبودی کامل دست پیدا کند، انجام برخی از امور اجرایی به عهده مایک پنس- معاون اول - وی خواهد بود. هنوز مشخص نیست که تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری تغییر خواهد کرد یا خیر اما احتمالا مناظره‌ها لغو خواهد شد. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۹۰۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس نیز معادل ۱.۰۸۶ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۳ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۱ دلار رسید.تا پایان آگوست ۲۰۲۰ نرخ بیکاری در منطقه یورو و اتحادیه اروپا با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل و به ترتیب در سطح ۸.۱ درصد و ۷.۴ درصد رسید. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هفت ماه اخیر بوده است.

 

ارسال نظر