سکه در عرض یک هفته ۱, ۵ میلیون تومان گران شد

۱۳۹۹/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۴۹
سکه در عرض یک هفته ۱,  ۵ میلیون تومان گران شد

واردات کالاهای خارجی در پنج ماهه نخست سال 99 با تورم 43 درصدی حاصل از رشد قیمت ارز مواجه شد

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری |

قیمت و شاخص دارایی‌های مختلف شامل سکه طلا، ارز و سهام معامله شده در بورس طی پنج ماهه نخست سال 99 رشدهای قابل توجه و بالایی را نسبت به سال 98 تجربه کرده است که نشان‌دهنده التهاب ونوسان و رشد این بازارها در اثر شیوع ویروس کرونا، اثر تحریم‌های اقتصادی و خروج امریکا از برجام، رشد نقدینگی، کسری بودجه و هیجان بازارها برای حفظ ارزش پول ملی بوده است و مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید سهام، خرید سکه و خرید ارز تمایل زیادی نشان داده‌اند. آمارهای اقتصادی مرداد 99 که به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده نشان می‌دهد که بیش از همه شاخص‌ها، تعداد و ارزش سهام معامله شده در پنج ماهه نخست سال 99 بالاترین رشد را نشان می‌دهد که تعداد سهام در پنج ماهه نخست نسبت به 5 ماهه سال قبل با 136 درصد رشد همراه بوده و ارزش سهام معامله شده نیز 993 درصد رشد کرده و عملا به معنای 10 برابر شدن ارزش معاملات بورس بوده است.  تعداد و ارزش سهام معامله شده در مرداد 99 نسبت به مرداد 98 نیز از رشد بسیار زیادی برخوردار بوده و با 209 درصد رشد تعداد سهام ارزش معاملات سهام 1561 درصد رشد کرده است. به عبارت دیگر در مرداد 99 نسبت به مرداد 98، تعداد سهام معامله شده عملا 3 برابر شده است اما ارزش سهام معامله شده عملا 16 برابر شده است. این نکته نشان می‌دهد که با افزایش شدید قیمت سهام، با اینکه تعداد معامله سهام 3 برابر شده اما ارزش آن 16 برابر شده و به‌طور میانگین قیمت هر سهم معامله شده نسبت به مرداد سال قبل عملا بیش از 5 برابر رشد کرده است و این رشد بالای قیمت سهام باعث شده که با وجود سه برابر شدن تعداد سهام معامله شده، ارزش سهام بیش از 16 برابر رشد کند. پس از سهام و معاملات بورس، سکه طلا به دلیل رشد همزمان قیمت دلار و قیمت اونس جهانی طلا در سال شیوع کرونا، موجب شده که قیمت سکه طرح جدید 2. 6 برابر شود و با 160 درصد همراه شود. سکه طرح قدیم نیز با رشد 154 درصدی همراه شده و 2. 5 برابر شده است. 

اما بازار ارز کمترین رشد قیمتی را نسبت به بازار سهام و طلا داشته و به همین دلیل با ثبات قیمتی بیشتری همراه شده و در شهریور و مهر 99 نیز همچنان از رشد برخوردار بوده است، این در حالی است که قیمت سهام از مرداد 99 به بعد با ریزش قیمت‌ها مواجه شده و از کانال 1 میلیون و 900 هزار به کانال 1 میلیون و 400 هزار رسیده است. 

قیمت دلار در فاصله مرداد 98 تا مرداد 99 با رشد 88 درصدی مواجه شده و قیمت میانگین دلار در پنج ماه نخست سال 99 نسبت به پنج ماه نخست سال 98 معادل 43 درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر، هزینه تولید، واردات و تامین مواد اولیه خارجی در 5 ماهه نخست نسبت به مدت مشابه سال قبل معادل 43 درصد بیشتر شده و در مجموع اقتصاد ایران با افزایش قیمت‌ها یا تورم 43 درصدی حاصل از واردات کالاهای خارجی مواجه شده است.  قیمت یورو نیز به عنوان یک ارز مورد استفاده دیگر در اقتصاد ایران، عملا در یکسال منتهی به مرداد 99 با رشد 93 درصدی همراه بوده و در پنج ماه نخست سال 99 نیز میانگین قیمت یورو با رشد 40 درصدی همراه بوده و واردات کالای خارجی به یورو به اقتصاد ایران 40 درصد هزینه بیشتر نسبت به پنج ماهه نخست سال 98 تحمیل کرده است.

    افزایش قیمت طلا در هفته اخیر

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در تحلیل یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، ضمن تاکید براینکه افزایش قیمت سکه و طلا بیشتر تحت تاثیر افزایش نرخ ارز در داخل بوده است تا افزایش ۳۶ دلاری قیمت اونس جهانی در طول هفته، حباب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی را یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد.  مسعود یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در یک هفته اخیر میزان رشد قیمت‌ سکه و طلا در بازار داخلی، بیش از میزان تاثیر افزایش ۳۶ دلاری اونس جهانی بوده است، اظهار کرد: با توجه به قیمت اونس جهانی که در ابتدای هفته ۱۸۶۲ دلار و ۲ سنت بوده و در آخرین معاملات هفته اخیر به ۱۸۹۸ دلار و ۱ سنت رسیده است، علت رشد ۱. ۵ میلیون تومانی قیمت سکه بیشتر ناشی افزایش نرخ ارز بوده است.  نایب‌رییس اتحادیه و طلا جواهر تهران ضمن تاکید براینکه در اصل چنانچه تنها قیمت اونس جهانی را مدنظر قرار دهیم، با این میزان رشد قیمت سکه و طلا مواجه نمی‌شدیم، افزود: این رشد قیمت سکه و طلا به افزایش لحظه‌ای نرخ ارز در کشور باز می‌گردد؛ بنابراین منتظر و امیدوار به روزی هستیم که بانک مرکزی نرخ ارز را مهار کرده و ارز را به قیمت واقعی عرضه کند؛ در این صورت قطع به یقین قیمت سکه و طلا نیز در بازار کنترل خواهد شد. وی در رابطه با وضعیت فعلی عرضه و تقاضا در بازار، با اشاره به اینکه اتحادیه تقاضای بازار را میزان تقاضا برای مصنوعات (طلاهای آماده) تلقی می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر تقاضایی برای مصنوعات وجود ندارد، مگر معدود تقاضاهای انگشت شماری که فرد خرید ضروری مناسبتی داشته باشد. در حال حاضر تحقیقا تقاضا برای مصنوعات طلا صفر است؛ بنابراین در تجارت روز، هیچ تقاضایی در بازار و فروش توسط واحدهای ما وجود ندارد و اوضاع خوب که نیست، بلکه تنزل هم نسبت به گذشته بیشتر شده است.  این مقام صنفی خاطرنشان کرد: این در حالی است تمام آشفتگی و بهم‌ریختگی بازار و افزایش تقاضا، در بخش سفته‌بازی‌هاست که افراد به‌جهت سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش ریال خود اقدام به خریدهای غیرواقعی و تقاضای کاذب کرده و با خرید سکه به تعداد بالا حتی تا ۲۰۰ سکه، بازار را آشفته می‌کنند. البته که در حقیقت این موضوع به دست خود بانک مرکزی است؛ سکه را ضرب کرده و می‌فروشند و اتحادیه نیز هیچ دخالتی در آن ندارد. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با آخرین قیمت‌های معاملاتی در بازار سکه و طلا گفت: در حالی که در ابتدای هفته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۱۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بوده، در آخر هفته قیمت آن با افزایش یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومانی به ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسید. سکه تمام طرح قدیم نیز از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان با افزایش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به ۱۴ میلیون تومان قیمت دارد. در حال حاضر حباب سکه نیز برای هر قطعه سکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.  

Taadol-03

ارسال نظر