همتی: درباره دلایل افزایش قیمت ارز بعدا توضیح خواهم داد

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۰۹
همتی: درباره دلایل افزایش قیمت ارز بعدا توضیح خواهم داد

گروه بانک و بیمه |

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه صادرکنندگان ۸میلیارد دلار از تعهدات ارزی ایفا نشده خود را به چرخه اقتصاد کشور آورده‌اند، نوشت: درباره دلایل افزایش قیمت ارز بعداً توضیح خواهم داد؛ خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارم . 

بانک مرکزی با تمرکز بر تأمین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی، نیازهای اساسی و ضروری کشور را با تمام سختی‌ها به خوبی و کفایت تامین کرده و نیز اجازه نداده است که واضعان تحریم به هدف اصلی خودشان در دوسال گذشته که همانا فروپاشی اقتصاد کشور بود، برسند.  همتی افزود: در اوج فشار حداکثری و بعد از دو سال مقاومت بانک‌مرکزی درخط مقدم جنگ اقتصادی و در مقابل شدیدترین وبی‌سابقه‌ترین تحریم‌های پولی و بانکی و علیرغم محدودیت دسترسی به درآمدهای ارزی کشور، بانک‌مرکزی با تمرکز بر تأمین کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، نیازهای اساسی و ضروری کشور را با تمام سختی‌ها به خوبی و کفایت، تامین کرده و نیز اجازه نداده است که واضعان تحریم به هدف اصلی خودشان در دوسال گذشته که همانا فروپاشی اقتصاد کشور بود، برسند.  وی تصریح کرد: با افزایش نرخ ارز در چند هفته اخیر که در مورد دلایل آن به موقع خود توضیح خواهم داد، هجمه‌های سازمان‌یافته و بعضاً با هدف‌های خاص، علیه بانک‌مرکزی آغاز شده است. با وجود سختی‌ها و دشواری‌ها، کنترل نرخ ارز دغدغه مهم بانک‌مرکزی است، مردم عزیز مطمئن باشند بانک‌مرکزی بدون توجه به حواشی، به تلاش خود برای ثبات‌سازی بیشتر در بازارها و ان‌شاالله عبور مطمئن از آخرین مراحل فشار حداکثری، ادامه خواهد داد.  رییس کل بانک مرکزی افزود: این روزها بعد از طرح مکانیزم ماشه، اخباری در مورد قطع کامل ارتباط نظام مالی ایران مطرح می‌شود، فارغ از قابلیت عملیاتی داشتن و میزان تأثیر عملی آن، متأسفانه تأثیر روانی آن در بازار ارز سایه افکنده است. در حالی که در مقابل آن، خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارم و نیز همانطور که قبلا گفتم روند عرضه و معاملات حواله‌های ارزی در بازار دوم، دربستر سامانه نیما، به‌خصوص سه ماهه اخیر، بهتر از قبل شده است. صادر‌کنندگان بالغ بر ۸ میلیارد دلار از تعهدات ارزی ۲۷ میلیارد دلاری ایفا نشده خود، مربوط به پروانه‌های صادراتی سال‌های ۱۳۹8 - ۱۳۹7 خود را به تدریج به چرخه اقتصاد کشور آورده و مانده تعهدات آنها به حدود ۱۹ میلیار دلار کاهش یافته است. میانگین وزنی نرخ ارز در سامانه نیما نیز، با روند کاهشی به محدوده ۲۳ هزار تومان به ازای هر دلار رسیده است که البته تأثیر خود را به‌تدریج در نرخ‌های بازار نشان

 خواهد داد.

 عبدالناصر همتی، رییس‌کل بانک مرکزی درخصوص حضور در مجمع تشخیص مصلحت گفت: عصر 9 مهرماه ٩٩ به دعوت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه مجمع شرکت کرده و گزارشی از وضع اقتصادی کشور و اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و بازار ارز ارایه کردم.روند رشد نقدینگی در طول چند دهه گذشته، تاثیر سیاست‌های مالی بر متغیرهای پولی، تاثیر تحریم و فشار حداکثری بر درآمد ارزی دولت واقتصاد کشور، موضوع هدایت نقدینگی، اهمیت برگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد، ضرورت مدیریت واردات و جلوگیری از واردات قاچاق، اصلاح نظام بانکی و اقدامات در دست اجرا در بازار پول و ارز، محورهای گزارش اینجانب بود. رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: در این جلسه ریاست مجمع و برخی از اعضای مجمع: آقایان رییسی، قالیباف، احمدی‌نژاد، باهنر، انصاری، توکلی، مصباحی مقدم، محسنی اژه‌ای، ایروانی و داودی، سوالات و پیشنهادات خود را در چارچوب مطالب مطرح شده بیان کردند.


عبدالناصر همتی و فقیرمردم!

احمد زیدآبادی در واکنش به توییت عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در حساب توییتری خود مطلب انتقادی منتشر کرد، در این متن آمده است:

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی گفته است که اقدامات بانک تحت مدیریت‌اش اجازه نداده است که «واضعان تحریم به هدف اصلی خود که فروپاشی اقتصادی کشور بود، برسند.»

ظاهرا از نگاه آقای همتی، فقط نقطه «فروپاشی اقتصادی» مصیبت‌زاست و هر بدبختی دیگری جز آن، مساله‌ای نیست!

راستش اظهارات همتی مرا به یاد ماجرای مردی در روستایمان انداخت که با خوشحالی خطاب به زنش می‌گفت: «خاتونو! خدا را شکر که ما دوغ داریم که هر ظهر قاتوق نون‌ِمون کنیم! معلوم نیست فقیرمردم چه کار می‌کنن»!

 

ارسال نظر