واسطه‌گری صرافی‌ها در معاملات غیررسمی ممنوع

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۷۰۸
واسطه‌گری صرافی‌ها در معاملات غیررسمی ممنوع

  دلار آزاد به مرز 30 هزار تومان رسید     

    دلار نیمایی در کانال 23 هزار   

   قیمت سکه ۱۵ میلیون را رد کرد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

‌در بازار آزاد ارز میانگین قیمت دلار 29 هزار و 500 تومان، یورو 35هزار تومان و درهم امارات 8 هزار و 150 تومان اعلام شده است. اما خبرهای رسانه‌های مختلف از عصر پنج شنبه حکایت از نوسان قیمت دلار تا 30 هزار تومان داشته است. همچنین قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 28 هزار و 850 تومان و قیمت خرید دلار نیز 28 هزار و 750 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 900 تومان و قیمت خرید یورو 33 هزار و 800 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. میانگین قیمت دلار در سامانه سنا در تاریخ 9 مهر 99 به 28505 تومان و در سامانه نیما نرخ حواله دلار به 23595 تومان رسیده است. براین اساس علاوه بر اینکه نرخ دلار نیما وارد کانال 23 هزار تومان شده و روی واردات بسیاری از کالاهای مورد نیاز اثر گذار خواهد بود، از سوی دیگر فاصله دلار نیما و آزاد به 6 هزار تومان و فاصله دلار نیما و سنا و صرافی‌ها به 5 هزار تومان رسیده است.  در بازار طلا نیز با اعلام قیمت دلار ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان و اونس طلا به نرخ 1898 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۳۳۹ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 7 عیار 5 میلیون و 775 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 13میلیون و 800 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 950 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5 میلیون و 50 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 530 هزار تومان معامله شده است.

    قیمت سکه ۱۵ میلیون را رد کرد

در ساعات عصر پنجشنبه نیز قیمت دلار و به دنبال آن طلا افزایش یافت. بررسی جدیدترین قیمت طلا، سکه و ارز در بازار نشان می‌دهد که قیمت سکه تمام بهار طرح جدید در ساعات عصر پنجشنبه، افزایش ۹۰۰ هزار تومانی داشت و نرخ فروش دلار و یورو با افزایش قیمت مواجه شد. براین اساس با افزایش قیمت دلار به 30 هزار تومان، سکه طرح جدید به ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۳۴۸هزار تومان قیمت دارد. همچنین سکه طرح قدیم با قیمتی معادل ۱۴ میلیون تومان داد و ستد می‌شود که افزایش ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل را تجربه کرد. این در حالی است که قیمت نیم‌سکه ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی، ربع سکه ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان با افزایش ۳۵۰ هزار تومانی همراه بود . سکه گرمی نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است. صرافی‌ها، هر دلار امریکا را به قیمت ۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند که نرخ خرید و فروش دلار در مقایسه با دیروز با افزایش قیمت مواجه شده است.

فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از روزهای گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است. در بازار جهانی، قیمت هر اونس طلا با 0.65 درصد افزایش به 1898 دلار و 3 سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی دیروز و برای تحویل در ماه دسامبر با 0.41 درصد افزایش به 1903 دلار و 20 سنت رسید. قیمت طلا پس از به ثبت رساندن بدترین عملکرد ماهانه از اواخر سال 2016 در ماه سپتامبر، ماه جدید را با رشد آغاز کرد. ادوارد مویا تحلیلگر بازار طلا در موسسه اوآندا در نیویورک گفت: «کاهش نسبی ارزش دلار تا حدودی موجب آسودگی خاطر سرمایه‌گذاران در بازار طلا شده و آنها اکنون عمده تمرکز خود را معطوف ریسک‌های پیش روی ترمیم اقتصاد جهانی کرده‌اند.» شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی دیروز شاهد 0.2 درصد کاهش بودو موجب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری امریکا روز چهارشنبه گفت، مداکرات با نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا بر سر بسته محرک مالی مقابله با کرونا پیشرفت زیادی داشته است.دولت‌ها و بانک‌های مرکزی جهان طی ماه‌های اخیر مجموعه‌ای از اقدامات محرک مالی گسترده را برای احیای اقتصادهای بحران زده خود به اجرا گذاشته‌اند که نتیجه آن رشد بیش از 20 درصدی قیمت طلا تا اینجای سال بوده است.فعالان بازار اکنون منتظر آمارهای اولیه در مورد ادعاهای بیکاری در امریکا و گزارش بازار کار این کشور هستند تا سرنخ‌هایی در مورد روند ترمیم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به دست بیاورند. گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.ولی ظاهرا بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی است.

      واسطه‌گری در صرافی‌ها ممنوع 

از سوی دیگر، رییس کانون صرافان ایرانیان طی اطلاعیه‌ای از لزوم انجام معاملات در حسابی به نام صرافی‌ها خبر داد و گفت: هرگونه واسطه‌گری در معاملات غیررسمی ممنوع است. کامران سلطانی‌زاده رییس کانون صرافان در اطلاعیه‌ای خطاب به صرافی‌ها اعلام کرد: با توجه به اینکه مدیران شرکت‌های صرافی همواره قوانین و بخشنامه‌های بانک مرکزی را رعایت نموده و در باب اجرای قوانین مبارزه با پولشویی دقت داشته‌اند و با توجه به تاکید بانک مرکزی در جلسات با این کانون به اهمیت موضوع خواهشمند است، کما فی السابق به رعایت و اجرای قوانین دقت نظر داشته و استناد ماده 34 دستورالعمل ناظر بر عملیات صرافی در خصوص استفاده از حساب‌های شخصی به هر عنوان در امور شرکت‌های صرافی بدین وسیله ابلاغ می‌گردد، کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها صرفاً باید در حسابی به نام صرافی نگهداری شود. واریز و یا پرداخت وجوه متعلق به صرافی در حساب‌های شخصی و همچنان هرگونه واسطه‌گری در معاملات غیررسمی ممنوع بوده و مدیران شرکت‌های صرافی موظف به رعایت این موضوع می‌باشند.لذا عواقب و تبعات عدم رعایت 34 دستورالعمل ناظر بر عملیات صرافی به عهده مدیران صرافی است.

    ۳  عامل اصلی افزایش قیمت طلا و سکه

از سوی دیگر، کشتی آرای نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه افزایش تقاضا در بازار طلا و سکه موجب افزایش حباب سکه شده است از حباب یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی سکه طرح جدید خبر داد. محمد کشتی آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: قیمت هر اونس طلای جهانی با 9 دلار افزایش به 1895 دلار رسید ضمن اینکه قیمت طلا و سکه در بازار داخلی باتوجه به افزایش قیمت ارز و افزایش چشمگیر تقاضا با حباب زیادی همراه شده است. وی با اشاره به حباب بالای یک میلیون تومان نیم سکه و ربع سکه بهارآزادی افزود: افزایش تقاضا در بازار و عدم عرضه مناسب موجب شده تا حباب سکه به یک میلیون و 700 هزار تومان برسد این درحالی‌است که روز چهارشنبه حباب سکه یک میلیون و 400 هزار تومان بود.روز پنجشنبه با توجه به قیمت اونس جهانی و قیمت دلار در بازار آزاد، قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 900 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 15 میلیون تومان، نیم سکه بهارآزادی 8 میلیون و 100 هزار تومان، ربع سکه بهارآزادی 5 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی نیز 2 میلیون و 530 هزار تومان است.قیمت هر مثقال طلای آبشده 5 میلیون و 835 هزار تومان، هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 346 هزار تومان و هر گرم طلای 24 عیار نیز یک میلیون و 793 هزار تومان است. وی تصریح کرد که افزایش قیمت اونس جهانی طلا، افزایش قیمت ارز و افزایش تقاضا سه عامل مهمی هستند که باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شده اند.

 

ارسال نظر