سکه با تقاضای بالا رکورد زد

۱۳۹۹/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۶۱۳
سکه با تقاضای بالا رکورد زد

کانون صرافان:  دلار نیمایی به بالای 23 هزار تومان رسید

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز سه‌شنبه 8 مهر 99، قیمت دلار در بازار آزاد ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان، یورو 34هزار و 200 تومان و درهم امارات 7 هزار و 950 تومان باقی ماند و در سامانه سنا نرخ لحظه‌ای فروش دلار به 28500 و نرخ فروش یورو به 33350 تومان رسید. قیمت فروش دلار در صرافی‌ها با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 28 هزار و 500 تومان و قیمت خرید دلار نیز 28 هزار و 400 تومان درج شده است.ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل معادل 33 هزار و 350 تومان و قیمت خرید یورو 33 هزار و 250 تومان تعیین شده است.نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند. در بازار طلا با اعلام اونس جهانی به نرخ 1883 دلار و قیمت دلار به قیمت 29100 تومان، قیمت طلا و سکه افزایش یافت و مظنه هر مثقال طلا 5 میلیون و 600 هزار تومان، قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۷۷ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۳میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 13میلیون و 400 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 600 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 600 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.  بهای دلار و یورو در بازار غیررسمی و صرافی‌های بانکی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافت.نزدیک شدن قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومانی با عدم استقبال خریداران این ارز مواجه شده است و این بازار که طی دو روز گذشته میل پرشتاب افزایشی خود را از دست داده بود، پس از گذشت ساعاتی شاهد کاهش یک‌باره قیمت ارزهای عمده در عصر سه شنبه بود. صرافی‌های بانکی در ابتدای روز با فروش دلار در قیمت ۲۸ هزار و ۹۵۰ تومان کار خود را آغاز کردند که ۵۰ تومان گرانتر از قیمت روز قبل بود، اما قیمت دلار در این صرافی‌ها با کاهش ۴۵۰ تومانی مواجه شده و به بهای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها نیز اکنون ۲۸ هزار و ۴۰۰ تومان است. این ارقام ۴۰۰ تومان کمتر از از نرخ روز گذشته صرافی‌های بانکی در این ساعت است.همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید و فروش یورو شاهد کاهش ۲۵۰ تومانی‌ قیمت بود. در این صرافی‌ها هر یورو به بهای ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری و با قیمت ۳۳ هزار و ۳۵۰ تومان به فروش می‌رود. این در حالی است که در ابتدای روز قیمت فروش یورو در این صرافی‌ها ۳۳ هزار و ۷۵۰ تومان ثبت شده بود.

مشاهدات از بازار غیررسمی ارز نیز نشان‌دهنده روند کاهشی مشابه صرافی‌های مجاز در این بخش از بازار ارز است. معاملات این بازار در روز گذشته در حالی پایان یافته بود که دلار در ادامه مسیر افزایش قیمت خود در محدوده قیمت ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان معامله ‌شد. اما سه شنبه بازار غیررسمی که کار خود را با قیمت معادل شب قبل آغاز کرده بود، پس از حدود یک ساعت از گذشت زمان معاملات به یک‌باره با کاهش قیمت و رسیدن به سطح ۲۹ هزار تومان مواجه شد.دلار در بازار غیررسمی در محدوده ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان خرید و فروش می‌شود. علاوه براین در سامانه سنا در روز کاری گذشته (هفتم مهر)، یورو به مبلغ میانگین ۳۰ هزار و ۵۳۴ تومان خریداری شد و برای فروش این ارز قیمتی ثبت نشد. دلار نیز با میانگین قیمت ۲۸ هزار و ۵۸۳ تومان به فروش رسید. در سامانه نیما نیز طی روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو با میانگین قیمت ۲۷ هزار و ۶۹۳ تومان ثبت شد. حواله دلار نیز در روز معاملاتی گذشته، به میانگین قیمت ۲۳ هزار و ۱۴۳ تومان به فروش رفت. براین اساس نرخ دلار در نیما به بالای 23 هزار تومان رسیده است. فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از روزهای گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است. گفتنی است، تشدید نوسانات ارزی موجب شد تا بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.ولی ظاهرا بازار از سیاست‌های بازارساز استقبال نکرد و همین امر سبب شد تا قیمت ارز در روزهای اخیر مدام رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند؛ در صرافی‌های بانکی نیز قیمت ارز به دنبال بازار آزاد درحال رکوردزنی است.

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: قیمت‌های انواع سکه در بازار رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی با اونس ۲۰۰۰ دلاری هم قیمت سکه آنقدر افزایش نیافته بود.‌قیمت‌هایی که هم اکنون برای انواع سکه و طلا به ثبت رسیده بی سابقه است. وی با تأکید براینکه افزایش قیمت طلا و سکه ناشی از افزایش چشم‌گیر قیمت ارز است، گفت: تمام قیمت‌های طلا و سکه براساس دلار آزاد محاسبه می‌شود و اگر با دلار نیمایی و ... محاسبه شود طلا و سکه از کشور قاچاق می‌شود. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه نسبت تقاضا در بازار سکه بیشتر از عرضه است، گفت: همین موضوع موجب افزایش حباب سکه شده است به گونه‌ای که هم اکنون حباب سکه طرح جدید یک میلیون و 100 هزار تومان، حباب نیم سکه بهار حدود 600 هزار تومان و حباب ربع سکه حدود 400 هزار تومان است.طلا در بازار حباب ندارد ضمن اینکه تقاضای موجود در بازار سکه بیشتر از سمت افرادی است که قصد سرمایه‌گذاری دارند و در بازار مصنوعات طلا هیچ تقاضایی وجود ندارد و کاملاً در رکود است. وی افزود: هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 13 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13میلیون و 300 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 500 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 500 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

  کانون صرافان: صراف‌ها از انجام هرگونه معامله بدون درج قیمت خودداری کنند

کانون صرافان در اطلاعیه‌ای مجدداً به صرافی‌ها تأکید کرد که از انجام هرگونه معامله بدون درج قیمت خودداری کنند. کانون صرافان در رابطه با بخشنامه جدید بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای خطاب به صرافی‌ها تأکید کرد که از انجام هرگونه معامله بدون درج قیمت خودداری نمایند. پیرو بخشنامه 3 مهر 99 بانک مرکزی مبنی بر برخورد با شرکت‌های صرافی متخلف در خصوص درج قیمت‌های غیرمتعارف در تابلو، به اطلاع تمامی صرافان محترم می‌رساند ضروری است صرافان اقدام به درج قیمت قابل معامله اسعار خود در اپلیکیشن کانون نموده و از انجام هرگونه معامله بدون درج قیمت خودداری نمایند.بدیهی است ملاک دفاع کانون صرافان در مراجع قضایی، مالیاتی و نظارتی، آرشیو قیمت‌های درج شده در سامانه مذکور می‌باشد. همچنین پیشنهاد می‌گردد به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و رفاه حال مشتریان، تمامی صرافان از سیستم نوبت دهی اپلیکیشن بهره برده و از تجمع و تشکیل صف در صرافی‌ها جلوگیری نمایند.

    قیمت طلا 

در حالی که ارزش دلار از بالاترین رقم ۲ ماه اخیر پایین‌تر آمده و سرمایه‌گذاران منتظر اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ و همچنین تحولات مربوط به بسته محرک مالی جدید دولت امریکا هستند، قیمت طلا  دیروز اندکی افزایش داشت.

به گزارش رویترز، در حالی که ارزش دلار از بالاترین رقم 2 ماه اخیر پایین‌تر آمده و سرمایه‌گذاران منتظر اولین مناظره انتخاباتی جو بایدن و دونالد ترامپ و همچنین تحولات مربوط به بسته محرک مالی جدید دولت امریکا هستند، قیمت طلا دیروز شاهد اندکی افزایش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.13 درصد افزایش به 1883 دلار و 93 سنت رسید. قیمت طلا در معاملات آتی و برای تحویل در ماه دسامبر با 0.38 درصد رشد به 1889 دلار و 50 سنت رسید.قیمت طلا شاهد 1.1 درصد افزایش بود که بیشترین افزایش یک روزه از اواخر اوت تاکنون به شمار می‌رفت. شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای جهانی دیروز اندکی کاهش داشت و از بالاترین رقم 2 ماه اخیر که در هفته گذشته به ثبت رسیده بود اندکی فاصله گرفت. تضعیف ارزش دلار موجب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. هووی لی تحلیلگر بانک او سی بی سی با اشاره به چشم‌انداز ارایه محرک‌های مالی بیشتر از سوی دولت امریکا گفت: «کاهش ارزش دلار به رشد نسبی قیمت طلا کمک کرده است.اگر بسته محرک مالی قبل از انتخابات ماه نوامبر به تصویب برسد، به نظر من به تقویت احساس ریسک پذیری کمک خواهد کرد. ضمن اینکه با تضعیف ارزش دلار و افزایش انتظارات تورمی ممکن است قیمت طلا هم بالاتر برود.» نانسی پولسی رییس مجلس نمایندگان امریکا دیروز گفت، دموکرات‌ها از یک بسته محرک مالی 2.2 تریلیون دلاری رونمایی کرده‌اند. اما وی نگفت که چه زمانی این پیشنهاد به رای گذاشته خواهد شد. قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون تحت تاثیر بسته‌های محرک مالی بانک‌های مرکزی جهان بیش از 20 درصد گران شده است.

 

ارسال نظر