اخبار

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۴۳۸

حباب سکه از یک میلیون تومان فراتر رفت

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه هم اکنون حباب سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است، گفت: علت ایجاد حباب در قیمت سکه، تقاضای زیادی است که طی روزهای اخیر از سوی مردم برای خرید سکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای ایجاد شده است. محمد کشتی‌آرای روز جمعه درباره علت تداوم افزایش قیمت سکه و طلای آبشده در بازار اظهار داشت: هرچند قیمت اونس جهانی در سه روز اخیر کاهش قابل توجهی داشته است، اما نباید فراموش کنیم که قیمت ارز در بازار آزاد هم روندی مثبت داشته که توانسته است تاثیر افت قیمت جهانی طلا را خنثی سازد. کشتی آرای با رد ادعای نقش‌آفرینی دلالان و سفته بازان در روزهای اخیر بازار توضیح داد: قیمت‌گذاری طلا، صرفا بر مبنای بهای جهانی طلا و قیمت دلار در بازار آزاد محاسبه می‌شود و بنابراین تنها عاملی که می‌تواند در این کالا ایجاد حباب کند، افزایش تقاضا است. از سوی دیگر سرعت تحولات و تغییر قیمت‌ها در روزهای اخیر به حدی زیاد است که عملا امکان نقش‌آفرینی برای دلالان وجود ندارد. بنابراین در شرایطی که مردم حتی سرمایه‌های بسیار خرد خود را هم می‌خواهند به طلا تبدیل کنند طبیعی است شاهد مقداری حباب نیز در بازار باشیم. وی درباره عدم امکان سفته‌بازی در بازار طلا هم خاطرنشان کرد: امروز تمام معاملات مربوط به سکه و طلای خام، به صورت کاملا نقدی و فیزیکی انجام می‌شود. به این صورت که حتی کاسبان معتبر بازار هم اگر برای خرید سکه و طلای خام اقدام کنند، باید در ابتدا پول نقد تحویل دهند و بعد سکه را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند. در بازار طلا خبری از معاملات فردایی و شیوه‌های فروشی مانند سلف وجود ندارد، بنابراین امکانی برای سفته‌بازان هم فراهم نیست.در حال حاضر در طلای خام شاهد هیچگونه حبابی نیستیم، اما در خصوص سکه تمام بهار آزادی که با قیمت ۱۳ میلیون و ۳۶۵ هزار تومان در حال معامله است، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان این قیمت از حباب تشکیل شده است.علاوه بر رکود در بازار بورس، در حال حاضر بازار طلافروشان هم وضعیت خوبی ندارد که عاملی برای افزایش تقاضای خرید سکه است. کشتی آرای با بیان اینکه نباید تقاضا برای خرید این اقلام را معادل با رونق صنعت طلا تصور کرد، اضافه کرد: خرید و فروش سکه، طلای آب شده یا شمش، کمکی به بخش اقتصادی بازار طلا که کاملا در رکود به سر می‌برد نمی‌کند و عدم استقبال از خرید مصنوعات طلا، برای طلافروشان و کارگاه‌های تولیدی مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

عزم راسخ دولت برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به تلاش بی وقفه دولت و بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به خزانه گفت: با بازگشت این ارزها به کشور دیگر کمبودی برای تامین اقلام اساسی نداریم. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به تلاش بی‌وقفه دولت و بانک مرکزی برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به خزانه گفت: با بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به کشور شاهد بهبود وضعیت از حیث تامین کالاهای اساسی و ضروری از جمله داروها و اقلام اساسی مصرفی مردم خواهیم بود. نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تامین داروهای ضروری با ارزهای حاصل از صادرات بی وقفه در حال انجام است، افزود: وقتی ارزهای حاصل از صادرات به کشور بازگردند دیگر کمبودی برای تامین اقلام اساسی نخواهیم داشت. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تامین اقلام ضروری برای دامداری‌ها و مرغ داری‌ها نیز از جمله مواردی است که با ارزهای حاصل از صادرات صورت می‌گیرد، تصریح کرد: با این منابع جلوی تنش قیمتی در بازار در نتیجه کمبودها گرفته خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که منابع بازگشته به کشور ی‌تواند نرخ ارز را نیز به سمت کاهش هدایت کند یا خیر، گفت: در بحث قیمت ارز، بازگشت ارزهای حاصل از صادرات تاثیر چندانی ندارد اما تاثیر آن بر قیمت‌ها در بازار مشهود خواهد بود. زارع با بیان اینکه قیمت ارز در بازار آزاد درگیر حباب قیمتی شده است، افزود: تقاضای کاذب مردم برای خرید قیمت ارز را درگیر حباب قیمتی کرده است. این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اتفاقات اخیر بازار بورس نیز تمایل به سرمایه‌گذاری در ارز را بیشتر کرده است، تصریح کرد: با بازگشت بورس به شرایط عادی هدایت نقدینگی به سمت بازارهای موازی طبیعی است. وی ادامه داد: مردم باید بدانند سرمایه‌گذاری در بازارهای مطمئن نگرانی از هدر رفت سرمایه‌های آنها را ازبین خواهد برد. زارع گفت: با بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، دست دولت برای واردات اقلام ضروری باز خواهد شد که این خود گشایش‌های بسیاری را رقم خواهد زد.

فروش ۴ هزار و  ۷۰۷ میلیارد تومان اوراق دولتی

معاونت نظارت مالی و خزانه داری وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای نتیجه هفدهمین مرحله از حراج اوراق بهادار دولتی در هفته منتهی به مورخ اول مهرماه را اعلام کرد و از فروش ۴ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی خبر داد. وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با کمترین تبعات تورمی، طی ماه‌های اخیر نسبت به انتشار اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری هفده مرحله حراج اوراق بدهی و دو مرحله پذیره نویسی اوراق اقدام کرده است که از این طریق تاکنون، در مجموع ۹۲ هزار و ۲۲۴ میلیارد تومان شامل ۷۰ هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان به صورت عرضه نقدی و ۲۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی تأمین مالی انجام شده است.

 

ارسال نظر