اونس طلا به 1954 دلار افزایش یافت

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۰۸

گروه بانک و بیمه| 

قیمت هر اونس طلا روز جمعه با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۱۹۵۱ دلار و ۲۵ سنت رسید و در ساعات عصر نیز 1954 دلار شد. 

به گزارش رویترز، در حالی که ارزش دلار کاهش یافته است قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش بود. در عین حال انتشار آمارهای ضعیف از نرخ اشتغال امریکا و وعده بانک‌های مرکزی مهم جهان برای ارایه بسته‌های محرک مالی جدید در صورت نیاز سبب شده تا اشتها برای خرید طلا بالاتر برود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.35 درصد افزایش به 1951 دلار و 25 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز و برای تحویل در ماه دسامبر با 0.44 درصد افزایش به 1958 دلار و 50 سنت رسید.شاخص ارزش دلار در برابر سبد ارزهای رقیب امروز شاهد کاهش 0.1 درصدی بود و موجب ارزان‌تر شدن طلا برای سرمایه‌گذارانی شد که با ارزهای غیردلاری خرید می‌کنند.

آمار ادعاهای بیکاری هفتگی امریکا نشان می‌دهد که در پایان ماه اوت حدود 30 میلیون نفر مقرری بیکاری دریافت کرده‌اند و این نشان‌دهنده تداوم تاثیر مخرب بحران کرونا بر اقتصاد امریکاست.بانک مرکزی انگلیس اعلام کرده که به دقت در حال بررسی این مساله است که منفی شدن نرخ بهره ممکن است چه تاثیراتی بر اقتصاد این کشور داشته باشد. اقتصاد انگلیس هم‌اکنون با 3 مشکل عمده یعنی افزایش موارد ابتلا به کرونا، نرخ بالای بیکاری و شوک احتمالی ناشی از خروج از اتحادیه اروپا مواجه است.

بانک مرکزی ژاپن سیاست پولی خود را بدون تغییر حفظ کرده و این سیگنال را به بازار ارسال نموده که در صورتی که بالا رفتن نرخ بیکاری سبب افزایش ریسک کاهش تورم شود، آماده ارایه بسته‌های محرک مالی بیشتر است. نرخ پایین بهره در امریکا که به گفته مقامات بانک مرکزی این کشور قرار است برای مدتی طولانی تداوم پیدا کند، تاثیری منفی بر بازدهی اوراق قرضه و ارزش دلار دارد و موجب افزایش اشتها برای خرید طلا می‌گردد.

    وضعیت بازار طلا 

فعالان بازار، علت اصلی افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر را افزایش چشم‌گیر قیمت ارز می‌دانند و می‌گویند: از یکی دو روز گذشته تقاضا برای خرید طلای خام و سکه در بازار افزایش یافته و همین امر موجب افزایش حباب سکه شده است. در حالی که پس از ترسیم یک تصویر مثبت از روند ترمیم اقتصادی توسط فدرال رزرو ارزش دلار تقویت شده است، قیمت طلا شاهد افت بیش از یک درصدی بود. بانک مرکزی امریکا در عین حال از ارسال سیگنالی مشخص در مورد اقدامات محرک اقتصادی بیشتر که می‌توانست سبب رشد قیمت طلا شود خودداری کرد. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 1.05 درصد کاهش به 1938 دلار و 73 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات آتی و برای تحویل در ماه دسامبر نیز با 1.22 درصد کاهش به 1946 دلار و 40 سنت رسید. مارگارت یانگ تحلیلگر موسسه دیلی‌اف‌ایکس در این باره گفت: «سرمایه‌گذاران در منطقه آسیا-پاسیفیک احتمالا از نتیجه نشست فدرال رزرو چندان راضی نیستند زیرا بانک مرکزی امریکا ظاهرا تمایلی برای اقدامات محرک مالی بیشتر ندارد... این مساله سبب رشد ارزش دلار و تضعیف قیمت طلا شده است.» فدرال رزرو روز چهارشنبه این سیگنال را به بازارها ارسال کرد که انتظار دارد ترمیم اقتصاد امریکا از بحران کرونا سرعت بگیرد و نرخ بیکاری سریعتر از پیش‌بینی ماه ژوئن این بانک پایین بیاید.پس از اعلام موضع فدرال رزرو، شاخص ارزش دلار به بالاترین رقم بیش از یک هفته گذشته رسید و موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی شد که با ارزهای غیردلاری خرید می‌کنند. اما عاملی که مانع از افت بیشتری قیمت طلا شد، وعده بانک مرکزی امریکا مبنی بر حفظ نرخ بهره در نزدیکی صفر تا زمان رسیدن نرخ تورم به بالای 2 درصد بود. کاهش نرخ بهره موجب پایین آمدن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا می‌شود. ضمن اینکه در وضعیت رشد تورم بازار طلا محلی امن برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. در همین حال، آمارهای دولت امریکا نشان می‌دهد که میزان مصرف در ماه اوت کمتر شده و این به معنای توقف روند ترمیم اقتصادی است.

 

ارسال نظر