خبر

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۵۶

فهرست دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی اعلام شد

 بانک مرکزی در چارچوب شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما را به‌روزرسانی و منتشر کرد. به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، این بانک با به‌روزرسانی فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و سامانه نیما، دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی طی بازه زمانی ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ تا تاریخ دوم شهریور ماه ۱۳۹۹ را معرفی کرده است. بانک مرکزی بهمن‌ماه ۱۳۹۶ با راه‌اندازی سامانه «نیما»، مقدمات سامان بخشیدن به بازار ارز کشور را فراهم کرد. این سامانه مخفف عبارت «نظام یکپارچه معاملات ارزی» است که با هدف تسهیل تامین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز راه‌اندازی شده است. این فهرست شامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ ارز دریافتی است که به‌وسیله سامانه نیما ارز دریافت کرده‌اند.

حذف ارز سهمیه‌ای دلال بازی را کاهش داد

یک کارشناس امور ارزی با بیان اینکه تلاش‌های خوبی در بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز شده است، گفت: تدبیر و تلاش بانک مرکزی موجب شده که بازار ارز وضعیت مطلوبی نسبت به قبل داشته باشد.بهاء الدین حسینی هاشمی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این مطلب گفت: بانک مرکزی سال گذشته به دلیل مدیریت بازار ارز سقف فروش اسکناس دلار یا ارزهای دیگر را به هر فرد متقاضی تعیین کرد که بر اساس آن هر شخص حقیقی می‌تواند در سقف مشخص شده از سوی بانک مرکزی اقدام به خرید ارز نماید. طی روز‌های اخیر همزمان با ورود دلار به کانال‌های جدید قیمتی، صف‌های خرید ارز نیز تشکیل شد و به ‌دلیل اختلاف نرخ با بازار آزاد بانک مرکزی فروش ارز با کارت ملی را متوقف کرد که این تدبیر توسط بانک مرکزی موجب تعادل در بازار شده و دست سوداگران را از بازار قطع می‌کند. بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که بخش زیادی از تقاضا در روزهای اخیر تقاضای غیرواقعی و کاذب بوده و حذف ارایه ارز با کارت ملی موجب از بین رفتن صف‌ها در مقابل صرافی‌ها شده است و آرامش در بازار برقرار و روال عادی تامین نیازهای واقعی ادامه دارد.وی در مورد مدیریت بازار ارز در شرایط تحریمی گفت: به نظر من مرحله بحران را پشت سر گذاشته‌ایم و همین ثبات نسبی گویای آن است آنهایی که می‌خواستند با تحریم اقتصادی ایران را به زانو دربیاورند هدفشان منتفی است.این کارشناس اقتصادی در ادامه به بانک مرکزی و نقشی که می‌تواند در شرایط ارزی داشته باشد اشاره و خاطرنشان کرد: شیوه چند نرخی بودن ارز موجب شده که بازار ارز به دست دلالان، سفته بازان و سوءاستفاده کنندگان از این بازار بیفتد اما با تک نرخی شدن ارز (دلار و یورو) تقاضای ارز منطقی‌تر و هیجانات بازار کاهش می‌یابد و بازار ارز به سمت ثبات پیش می‌رود. بانک مرکزی کاملاً توانایی کنترل بازار را دارد و می‌تواند با تزریق ارز در مواقع لزوم بازار را کنترل کند.این استاد اقتصاد معتقد است: از ابزارهایی که بانک مرکزی می‌تواند آن را به درستی و با نظارت دقیق اعمال کند این است که سیاست مدیریت ارز را به گونه‌ای اجرایی کند که صرافی‌ها با تزریق منابعی که می‌شوند اجازه نداشته باشند ارزهای مختلف را بالاتر از نرخی مشخص بفروشند و با متخلفان برخورد جدی شود.

سرمایه‌گذاران منتظرفدرال رزرو

به دنبال تضعیف دلار و افزایش انتظارات مبنی بر اتخاذ موضعی انعطاف پذیرتر از سوی فدرال رزرو در نشست دو روزه سیاست‌گذاری پولی آن در هفته جاری، قیمت طلا افزایش پیدا کرد.به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت لحظه‌ای طلا روز (دوشنبه) با رشد ۰.۳ درصدی به ۱۹۴۶.۶۶ دلار به ازای هر اونس رسید و معاملات آتی طلا در بازار امریکا نیز با رشدی در همین سطح هر اونس ۱۹۵۴.۶۰ دلار انجام شد.استیفن اینز تحلیل‌گر ارشد بازار در آکسی کورپ با اشاره به اینکه فدرال رزرو شاید موضع کنونی خود را تغییر نداد گفت که بازار طلا به سمت سیاست فدرال رزرو منحرف شده، اما اعتقاد قوی‌تری مبنی بر این وجود دارد که بانک مرکزی امریکا قادر است تورم را افزایش دهد.وی اضافه کرد که نرخ بهره پایین‌تر و انتظارات بلندمدت از تصمیم قریب الوقوع فدرال رزرو برای افزایش تسهیل کمی و همچنین تضعیف دلار از طلا حمایت می‌کند. شاخص دلار برابر رقبا ۰.۲درصد تسهیل شد؛ دلار ضعیف‌تر طلا را برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌تر می‌کند.سرمایه‌گذاران و به‌طور کلی بازار علاوه بر این در انتظار نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی انگلیس هستند. به دنبال شیوع ویروس کرونا بانک‌های مرکزی بزرگ جهان از اقدامات حمایتی و محرک‌های بی‌سابقه اقتصادی رونمایی کرده و نرخ بهره را پایین نگه داشتند و در نتیجه قیمت طلا به دلیل نقش به عنوان سپر برابر تورم و افت ارزش ارز بالا رفت.در این بین، کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا گفت که دولت‌های منطقه یورو برای کمک به احیای بلوک از رکود تاریخی متاثر از پاندمی کرونا، باید همچنان به هزینه‌های کلان خود ادامه دهند. جفری هالی تحلیل‌گر ارشد موسسه اوآندا در یادداشتی نوشت: فاکتورهای بلندمدت تاثیرگذار بر روند صعودی طلا تغییر نکرده‌اند؛ نقطه حمایتی طلا بین ۱۹۰۰ و ۱۹۲۰ دلار مشخص شده و نقطه مقاومت آن نیز ۱۹۷۰ دلار به ازای هر اونس است.

 

ارسال نظر