اخبار

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۲۵

 59 گزارش در سال‌های 90 تا 96 برای موسسات غیرمجاز 

سربازرس گروه اقتصادی بازرسی کل خراسان رضوی ارایه ۵۹ گزارش و مکاتبه در سال‌های ۹۰ تا ۹۶ برای موضوع موسسات مالی غیرمجاز و شرکت‌های پدیده و پردیسبان را از جمله اقدامات این مجموعه برشمرد. سربازرس گروه اقتصادی بازرسی کل خراسان رضوی در واکنش به اظهارنظر یکی از نمایندگان استان خراسان رضوی مبنی بر کوتاهی این سازمان و بروز معضلات موسسات مالی و اعتباری برای مردم این استان، ارایه 59 گزارش و مکاتبه در سال‌های 90 تا 96 برای موضوع موسسات مالی غیرمجاز و شرکت‌های پدیده و پردیسبان را از جمله اقدامات این مجموعه برشمرد.

حسن طاوسی عنوان کرد: از 13 خرداد 90 تا 2 اردیبهشت 96 بالغ بر 59 گزارش و مکاتبه از سوی بازرسی کل خراسان رضوی در خصوص این مجموعه‌ها به ستاد سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی و دادگستری استان خراسان رضوی، نیروی انتظامی، ادارات کل کار و تعاون، جهاد کشاورزی، مسکن و شهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان ثبت اسناد، میراث فرهنگی، محیط زیست، سازمان امور مالیاتی، استانداری خراسان رضوی، اداره آب منطقه‌ای و دفتر نمایندگی بانک مرکزی در خراسان رضوی برای گزارش تخلفات این موسسات صورت گرفته است. سربازرس گروه اقتصادی بازرسی کل خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین مکاتباتی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مشهد برای جلوگیری از تبلیغات مطبوعاتی و شهری این موسسات انجام شده است. وی افزود: به‌طور مثال 33 مکاتبه تنها برای شرکت پدیده شاندیز صورت گرفته و چند فقره گزارش در مورد این شرکت به دستگاه‌های ذیربط و مرجع قضایی ارسال شد که پس از آن با دستور ریاست وقت قوه قضاییه، پرونده قضایی تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت. همچنین سهم موسسه میزان 13 گزارش و مکاتبه از سوی بازرسی کل خراسان رضوی است. مکاتباتی نیز از سوی نهاد‌های مورد اشاره در پاسخ به نامه‌ها و گزارش‌های سازمان ارسال شده است. وی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی کل کشور یک نهاد نظارتی است و در صورت احراز تخلف و جرم، گزارش آن را پس از طی مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح ارسال می‌کند و رسیدگی به گزارش کیفری نیز در مرجع قضایی صورت می‌گیرد. همچنین به دلیل محرمانه بودن مکاتبات و گزارش‌ها و صدور دستور از سوی ضابطان قانونی، این مکاتبات رسانه‌ای نمی‌شود.

چک‌ برگشتی تاثیری در اعطای تسهیلات کرونا ندارد

طبق اعلام بانک مرکزی، چک برگشتی متقاضیان، ذینفعان و ضامنان که بعد از یک اسفند ۹۸ صادر شده باشد، محدودیتی برای اعطای تسهیلات کرونا ایجاد نمی‌کند. بانک مرکزی پیرو بخشنامه پیشین خود در خصوص ابلاغ مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا» مبنی بر تعلیق اعمال محرومیت‌های قانونی صادرکنندگان چک‌های برگشتی بـه دلیل شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع بیماری کرونا اعلام کرد:  چک برگشتی متقاضیان، ذینفعان و ضامنان در تسهیلات کسب‌وکارهای آسیب دیده از کرونا که از تاریخ یکم اسفند ماه 1398 تا پایان زمان اجرای طرح تسهیلات قابل اعطا به واحدهای کسب وکار و دیگر تسهیلات مربوط به کرونا صـادر شده یا می‌شود، صرفاً برای طرح‌های تسهیلات کرونایی از محدودیت‌های متعارف در اعطای تسهیلات بانکی مستثنی می‌شود.

مسدودسازی مسیرهای سرمایه‌گذاری کاذب

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، گفت: دولت باید مسیر سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب را مسدود کند. رحیم زارع در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به تلاش بانک مرکزی برای کنترل تورم با آغاز سیاست‌گذاری نوین پولی، گفت: تلاش‌های خوبی در حال انجام است و به زودی ثبات در بحث نرخ تورم را شاهد خواهیم بود. نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ورود بانک مرکزی به هدف‌گذاری و کنترل تورم نشان از دغدغه مداری مسوولان دارد، افزود: کنترل نقدینگی مهم‌ترین ابزار برای ساماندهی وضعیت اقتصادی از حیث تورم است. وی با تاکید بر اینکه کنترل تورم در اقتصاد نیازمند برنامه مداری کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت است، تصریح کرد: سیاست‌های پولی باید در خدمت کمک به تولید باشد تا به این ترتیب آثار تورمی اقتصاد را غافلگیر نکند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سیاست‌های پولی بانک مرکزی مورد تایید است، گفت: همین که بانک مرکزی توانسته برنامه‌ای در مسیر کنترل و هدف‌گذاری تورم طراحی و اجرایی کند جای تقدیر دارد زیرا ورود به این حوزه خود قدمی در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی است. زارع با تاکید بر اینکه استفاده از تجربیات کشورهای موفق در کنترل تورم در کنار بومی‌سازی سیاست‌ها توصیه می‌شود، افزود: انتظار می‌رود بانک مرکزی با بومی‌سازی الگوهای موفق بحث تورم افسار گسیخته در اقتصاد را به مرور زمان کنترل کرده و جلوی رکود احتمالی را نیز بگیرد. وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای پیشنهادی در مسیر کنترل تورم توجه به مسیر نقدینگی سرگردان است، تصریح کرد: تا زمانی که کنترلی بر نقدینگی سرگردان وجود نداشته باشد به‌طور حتم نرخ تورم روز به روز بیشتر خواهد شد. این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: دولت باید مسیر سرمایه‌گذاری در بازارهای کاذب را مسدود کند زیرا این بازارها با تشدید دلالی تورم نقطه به نقطه را با سرعت بیشتری افزایش می‌دهند.

 

ارسال نظر