رویداد

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۰۴

بانکداری بدون ربا به معنای رعایت کامل اقتصاد اسلامی نیست

قائم مقام بانک مرکزی گفت: وقتی گفته می‌شود قانون عملیات بانکداری بدون ربا اجرا می‌شود این بدین معنا نیست که تمام شؤونات اقتصادی در قالب اقتصاد اسلامی است. اکبر کمیجانی افزود: این قانون در سال 1363 پس از تصویب دستور العمل‌ها و آیین نامه‌های مربوطه برای اجرا ابلاغ شد.وقتی گفته می‌شود قانون عملیات بانکداری بدون ربا اجرا می‌شود این بدین معنا نیست که تمام شؤونات اقتصادی در قالب اقتصاد اسلامی است. از زمان تصویب و اجرای قانون عملیات بانکداری بدون ربا در کشور تا به امروز انواع و اقسام قوانین در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است.همه تلاش این قوانین این بوده که تمامی شؤونات اجتماعی، اجتماعی و فرهنگی و به یک معنا کارکرد اقتصاد اجتماعی را در قالب موازین شرعی به تصویب برساند و رفتارهای عاملان اقتصادی را در همه عرصه‌ها به سمت اقتصاد اسلامی رهنمون سازد.

  قیمت تمام شده در سیستم بانکی کشور بالاست

همچنین یک مدرس دانشگاه و کارشناس ارشدپولی و بانکی نیز گفت: بدون شک هیچ کارشناس پولی معتقد نیست که نظام بانکداری اسلامی در کشور محقق شده است. محسن زرندی مقدم ضمن پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران ربوی است، افزود: در این حوزه اختلاف نظرهای متعددی هم از سمت فقها و هم از سمت کارشناسان پولی وجود دارد.به‌طورکلی از نوع بسندگی قوانینی که دارند هرکدام قابل دفاع است.بانکداری اسلامی چه در ایران و چه در هر کشوری زمانی موفق خواهد بود که اقتصاد آن کشورهم به معنای واقعی اسلامی شود.اقتصاد ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا اکنون دستخوش اتفاقات بزرگی از جمله جنگ تحمیلی، تحریم‌ها، سوء مدیریت‌ها و نظایر این بوده است.تمامی این موارد دست به دست هم داد و اقتصادی تحت عنوان «اقتصاد نامولد » ایجاد کرد.وقتی اقتصاد مولد نباشد در حوزه تورم و رکود به چالش برمی‌خورد.خود تورم و رکود به خودی خود اشکالاتی دارند.مدینه فاضله در اقتصاد از لحاظ تعریف خود اکونومیک بحث اقتصاد رونق یا دوره رونق اقتصادی است.اگر دوره تورم به تنهایی بود نسخه پیچیدن در اقتصاد راحت‌تر بود باز هم اگر دوره رکود به تنهایی بود نسخه پیچیدن در اقتصاد راحت‌تر بود. در حوزه رکود یک اتفاق خوبی که مردم می‌توانند ببینند با همه اشکالاتی که دارد ارزانی است یعنی با ایجاد رکود قیمت کالا‌ها کاهش پیدا می‌کند.با ایجاد تورم قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند اما تولید وجود دارد.در اقتصاد ایران هم قیمت‌ها بالاست و هم تولید نیست که طبق تعریف به چنین اقتصادی گفته می‌شود دچار رکود تورمی شده است. زرندی مقدم با بیان اینکه اسلام دین اخلاق است، اظهارداشت: وقتی پایه اقتصاد کشور به معنای واقعی اسلامی، پویا و به یک معنا مولد نیست به احتمال زیاد در چنین اقتصادی بانکداری اسلامی موفق نخواهد شد چون بانک در دل اقتصاد رشد می‌کند. وی ضمن اشاره به اینکه قیمت تمام شده در سیستم بانکی کشور بالاست، گفت: برای مثال برای بانکی توجیه ندارد وقتی 20، 18، 17 و ... درصد نرخ عقود مبادله می‌دهد یا در حوزه سود انتظار مشارکتی نرخ 20 درصد را مطرح می‌کند از همان ابتدا یک تقابلی بین وام‌گیرنده و بانک ایجاد می‌شود.برای اینکه بانکداری اسلامی ثمربخش باشد نخست باید در حوزه اقتصاد کارهای اساسی انجام گیرد. از اساسی‌ترین کارهای که باید در حوزه اقتصاد انجام شود بحث تولید در کشور است. تا زمانی که تولید راه نیفتد و دست سوداگران و سفته‌بازان بسته نشود بی‌تردید نمی‌توان کار اساسی انجام داد.

تشریح اقدامات بانک تجارت در مقابله با ویروس کرونا

احمدی آذر رییس اداره روابط عمومی و سخنگوی بانک تجارت اقدامات انجام شده از سوی این بانک در مقابله با ویروس کرونا را تشریح کرد.  به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، احمدی آذر در گفت‌وگویی با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت و همکاران درگذشته ازشبکه بانکی به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا، گفت: همکاران شبکه بانکی در جای جای کشور یک‌بار دیگر در آزمون خدمت و وفاداری به هموطنان سربلند بیرون آمدند و همگام با تلاشگران از جان گذشته شبکه بهداشت و درمان و مدافعان سلامت برای خدمت رسانی به مردم شریف و مشتریان گرانقدر از هیچ کوششی فروگذار نکردند.  سخنگوی بانک تجارت یادآور شد: یکی از برنامه‌های مهم بانک تجارت در این ایام همچون سنوات قبل برگزاری آیین‌های سوگواری شهادت سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) است. به همین منظور اجرای برنامه‌های ماه محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی از سوی شورای امر به معروف و نهی از منکر بانک و حوزه مقاومت بسیج مورد تاکید قرار گرفت. قرائت زیارت پر فیض عاشورا همه روزه و همزمان با اولین روز ماه محرم به صورت متمرکز و مجازی توسط ذاکر اهل بیت و پخش زنده آن از طریق سیستم‌های صوتی تمام ساختمان‌های بانک در سراسر کشور از جمله این برنامه‌هاست.  رییس اداره روابط عمومی بانک تجارت به دیگر برنامه‌های این بانک در این ایام اشاره داشت و گفت: اجرای پویش «همکاران همدل» و جمع‌آوری خیرات و نذورات نقدی پرسنل بانک تجارت در سراسر کشور و اختصاص آن برای خرید و اهدای بسته‌های غذایی به افراد و خانواده‌های کمتر بهره مند یکی از اقدامات بانک تجارت در دهه اول ماه محرم است. 

 

ارسال نظر