افزایش قیمت ارز

۱۳۹۹/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۸۳

گروه بانک و بیمه| روز چهارشنبه 5 شهریور 99، نرخ لحظه‌ای سامانه سنا برای خرید دلار 22900 و فروش دلار 23 هزار تومان، نرخ خرید یورو 27100 و فروش یورو 27200 تومان رسید.پس از گذشت یک هفته از ثبات قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی، بهای ارزهای دلار و یورو شاهد افزایش قیمت بود و صرافی‌های بانکی قیمت خرید و فروش این دو ارز عمده را ۵۰۰ تومان بیشتر از روز قبل اعلام کردنددر بازار غیر رسمی نیز بهای دلار افزایش قیمتی در محدوده ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان را نسبت به روز گذشته داشت. بر این اساس در صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا به بهای ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان نیز فروخته شد.همچنین تابلوی صرافی‌های بانکی برای خرید یورو عدد ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان و برای فروش هم عدد ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان را نشان داد.

بررسی بازار غیر رسمی ارز نشان داد بهای دلار به افزایش قیمت در کانال ۲۳ هزار تومان ادامه می‌دهد. خرید و فروش دلار در ساعات ابتدایی معاملات از رقم ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد و در محدوده ۲۳ هزار و ۶۵۰ تومان معامله می‌شود.   قیمت دلار با افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 23 هزار و 500 تومان، یورو 27 هزار و 500 تومان و درهم امارات 6 هزار و 520 تومان اعلام شده است.

سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده 4 شهریور 99 را برای دلار 22646، یورو 26549، درهم 6079، یوان 3210، پوند 28811، دلار کانادا 17444، لیر ترکیه 3202 تومان اعلام کرد. سامانه نیما نیز نرخ حواله ارزی 4 شهریور 99 را برای یورو 25818، درهم 5649، یوان 3233، لیر ترکیه 3150 تومان اعلام کرده است. 

شورای پول و اعتبار اعلام کرده که با توجه به افزایش عرضه ارز در بازار نیما، انتظار می‌رود ثبات بازار ارز تقویت شود و شاهد ثبات بیشتر در بازارهای مالی باشیم. از ابتدای سال جاری حدود ۵۸ هزار میلیارد تومان اوراق دولت به فروش رسیده که تأثیر مهمی در جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه داشته است.

استقرار نظام عملیات بازار باز، تغییر رویه محاسبه و دریافت سپرده قانونی بانک‌ها، فراهم شدن زمینه سپرده‌گذاری ویژه بانک‌ها نزد بانک مرکزی و کنترل اضافه‌برداشت از جمله تحولات رخ داده در زمینه رویه‌های سیاست‌گذاری و مدیریت پولی بوده است.

اقدامات انجام گرفته نظیر تحولات نقدینگی، پایه پولی، مدیریت مناسب بدهی بانک‌ها به بانک‌مرکزی و نیز کنترل تحولات ارزی در مردادماه سال جاری، منجر به فراهم آمدن زمینه‌های کنترل بیشتر تورم خواهد شد.

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۴ ارز کاهش و ۲۳ واحد پولی افزایش یافت. نرخ ۱۰ ارز دیگر نیز ثابت بود.براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز چهارشنبه پنجم شهریورماه ۹۹ بدون تغییر، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۱۴۴ ریالی به قیمت ۵۵ هزار و ۱۶۲ ریال و هر یورو نیز با ۵۷ ریال رشد ۴۹ هزار و ۶۳۳ ریال اعلام شد.

قیمت طلا و سکه آرامش نسبی را تجربه کرد و بهای انس جهانی نیز با ادامه روند رو به کاهش خود به قیمت یک هزار و ۹۱۸ دلار معامله شد. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت ۵۰ هزار تومانی به بهای ۱۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله شد و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش قیمتی مشابه به ارزش ۱۰ میلیون و ۴۵۰هزار تومان فروخته شد.همچنین نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد. علاوه براین در بازار طلا نیز قیمت‌ها نسبت به روز گذشته افزایش اندکی یافتند و یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۵۷ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش چهار میلیون و ۵۸۱ هزار تومان داشت. خبرگزاری رویترز گزارش داد، اکنون بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ‌۰.۵ درصد کاهش به یک هزار و ۹۱۸ دلار و ۷۷ سنت رسیده است.همچنین در بازارهای امریکا نیز بهای فلز زرد با افت ۰.۱ درصدی در سطح یک هزار و ۹۲۵ دلار و ۳۰ سنتی ایستاده است.گفتنی است شاخص بهای طلا در بازارهای امریکا در مقایسه با سایر ارزهای رایج در جهان با افزایش ۰.۲ درصدی روبرو شده است.گزارش‌ها نشان می‌دهد، مقامات چین و امریکا دوشنبه هفته جاری درباره چگونگی اجرای فاز نخست توافق بین امریکا و چین تبادل نظر کردند که این مساله سبب رونق شاخص‌ها در بازارهای مالی امریکا شده است.

مقامات امریکا و چین همچنین درباره افزایش قابل توجه خرید محصولات ایالات متحده توسط چین و همچنین اقدامات آتی مورد نیاز برای اجرای توافقنامه گفت‌وگو کردند.آخرین آمارهای منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۲۳میلیون و ۷۷۰ نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که این تعداد بیش از ۸۱۵ هزار نفرجان باخته‌اند.

از دیگرسو، نتایج یک تحقیق در امریکا نشان می‌دهد در ماه جاری میلادی اوت

(مرداد- شهریور) میزان اعتماد مصرف‌کننده در این کشور با کاهش شدیدی روبرو شده است که در طول ۶ سال گذشته بی‌سابقه است.گفتنی است شیوع بیماری کرونا در امریکا که در میان کشورهای جهان از نظر تعداد مبتلایان در جایگاه اول قرار دارد، در کاهش شاخص مصرف‌کننده در این کشور بی‌تاثیر نیست.

 

ارسال نظر