همتی: ۲,۵میلیارد دلار ارز به کشور بازگردانده شد

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۶۱
همتی: ۲,۵میلیارد دلار ارز به کشور بازگردانده شد

 سکه ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان شد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

رییس کل بانک مرکزی همچنین با بیان اینکه روند بازگشت ارز حاصل از صادرات مطلوب بوده است، گفت: در فرصتی که مقرر کردیم حدود دو و نیم میلیارد دلار ارز مورد نیاز واردات از ارز صادرکنندگان تأمین شد و واردکنندگانی که منتظر گرفتن گواهی تأمین ارز از بانک مرکزی بودند توانستند ارزشان را تأمین کنند.اکنون هم باتوجه به اینکه صادرکننده‌ها باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه کنند، عرضه ارز بسیار بهتر شده است و به‌تدریج به‌سمتی می‌رویم که میان عرضه و تقاضای ارز، توازن و ثبات برقرار می‌شود.

همتی از ایفای تعهد این بانک در تأمین سکه‌هایی که در سال ۹۷ پیش‌ثبت‌نام شده‌اند خبر داد و گفت: ما به تعهدات‌مان به‌صورت کامل عمل کردیم.بخشی از سکه‌ها مربوط به زیر 18ساله‌ها بوده که ولی آنها برای آنها ثبت‌نام کرده بود در این بین اختلاف نظری وجود داشت که باتوجه به اعلام نظر قضایی در این باره، این موضوع را حل کردیم و ابلاغ کردیم که برای ذی‌نفعلان حل شود. عبدالناصر همتی درباره چرایی عدم پرداخت سکه به افرادی که بیش از 500 سکه در سال 97 پیش‌خرید کرده‌اند به‌بهانه تأمین‌نشدن از سوی بانک مرکزی، گفت: چنین موردی نداریم و هرچه را ثبت‌نام شده است تحویل دادیم مگر اینکه حکمی از قوه قضاییه در این بین باشد که تکلیف آنها جداست.

    پرداخت ۵.۶ هزار میلیاردی 

از ذخایر ارزی برای کرونا 

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه تاکنون از محل برداشت یک میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تامین هزینه‌های کرونا، ۵۶۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.در اوایل سال جاری و با افزایش هزینه‌های مربوط به کرونا و تبعات اقتصادی آن رییس‌جمهور درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی برای جبران بخشی از هزینه‌های وزارت بهداشت و پرداخت بیمه بیکاری را مطرح کرد که در نهایت مقام معظم رهبری نیز با برداشت یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای تامین هزینه‌های مدیریت تبعات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت کردند.

بر این اساس، در اواخر اردیبهشت ماه بود که بانک مرکزی اولین مرحله از معادل ریالی از محل صندوق توسعه ملی را به حساب خزانه واریز و در اختیار دولت قرار داد بررسی آخرین وضعیت پرداختی از محل صندوق توسعه ملی بابت هزینه‌های کرونا از مجوز برداشت یک میلیارد دلاری از سازمان برنامه و بودجه، با توضیحی از سوی پور اصغری - معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه - به ایسنا همراه بود. به گفته وی، تاکنون از اعتبارات مربوط به کرونا از محل صندوق توسعه ملی ۵۶۵۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. این مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به منابعی که برای بیمه بیکاری در نظر گرفته شد بود، گفت: ۳۰۰۰ میلیارد تومان از این منابع بابت بیمه بیکاری در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۲۸۶ میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری پرداخت شده است. به گزارش ایسنا، در اواخر اردیبهشت ماه و بعد از واریز اولین مرحله معادل ریالی منابع صندوق به حساب خزانه دولت، طی جلسه‌ای که بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت در این رابطه برگزار شد حدود ۴۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ برنامه وزارت بهداشت و درمان اختصاص پیدا کرده بود. در آن زمان سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که منابع ارزی که در محل اول از سوی صندوق ملی به صورت ریالی به حساب خزانه وارد شده ۵۴۸۶ میلیارد تومان بوده که ۱۲۸۶ میلیارد تومان برای بیمه بیکاری بوده است. براین اساس از اردیبهشت تاکنون مبلغ پرداختی بابت بیمه بیکاری از محل ذخیره صندوق توسعه ملی تغییری نداشته و همان ۱۲۸۶ میلیارد تومان است، البته ارقام ارایه شده نشان می‌دهد مجموع پرداختی نیز تغییر قابل توجهی ندارد.

    سکه ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان شد

با افزایش قیمت دلار به ۲۳ هزار و ۳۰ تومان، یورو 27 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 320 تومان و همچنین اعلام هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1943 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش یافته قیمت طلای ۱۸ عیار هرگرم یک میلیون و ۵۴ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای 17 عیار یا آبشده 4 میلیون و 565 هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 350 هزار تومان، قیمت نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 330 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 30 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 680 هزار تومان تعیین و به فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها روز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 22 هزار و 500 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 400 تومان خریداری می‌کنند. قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 600 تومان درج شده است.

    افزایش بهای ۲۰۰ هزار تومانی  

سکه بهار آزادی 

در حالی که بازارهای ارز و طلای جهانی در آرامش به سر می‌برند، مهم‌ترین اتفاق بازار طلا بود. سکه تمام بهار آزادی به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان فروخته شد.بازار سکه و طلا شاهد رفتارهای متناقضی بودند و در روزی که سکه بهار آزادی افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومانی داشت، مثقال طلا کاهش قیمت ۵ هزار تومانی را تجربه کرد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به ارزش ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار مبادله شد. نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت دو میلیون و ۹۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز با ارزش یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معامله شدند.در بازار طلا نیز یک گرم طلای خام ۱۸عیار به ارزش یک میلیون و ۵۴ هزار تومان فروخته و هر مثقال طلا نیز با قیمت چهار میلیون و ۴۵۶ هزار تومان معامله می‌شود.از سوی دیگر در بازار جهانی، امروز انس طلا نسبت به روز گذشته هیچ تغییر قیمتی نشان نداد و به بهای یک هزار و ۹۴۱ دلار مبادله شد. در بازار ارز رسمی، بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز عمده بین‌المللی را اعلام کرد که به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی بهای تمام ارزها نیز ثابت ماند.هر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس به قیمت ۵۴ هزار و ۹۷۶ ریال و هر یورو ۴۹ هزار و ۵۵۳ ریال اعلام شد. بررسی بازار غیر رسمی ارز اما حکایت از افزایش حدود ۲۰۰ تومانی بهای دلار نسبت به روز گذشته در این ساعات دارد. بر این اساس قیمت خرید و فروش هر دلار امریکا امروز با شروع قیمت در محدود ۲۳ هزار تومان آغاز به کار کرد و با تحمل نوسانی زیر ۱۰۰ تومانی در محدوده ۲۳ هزار تومان تا ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان در حال خرید و فروش است.  همچنین سامانه سنا در روز کاری گذشته (اول شهریور) برای فروش هر یورو مبلغ میانگین ۲۶ هزار و ۶۲۰ تومان و برای فروش دلار نیز رقم میانگین ۲۲ هزار و ۵۳۴ تومان ثبت شده بود. در سامانه نیما نیز در روز معاملاتی گذشته (اول شهریور)، خرید هر حواله یورو در این روز با میانگین قیمت ۲۳ هزار و ۹۷۱ تومان ثبت شد اما برای فروش حواله یورو قیمتی ثبت نگردید. هر حواله دلار نیز با میانگین قیمت ۱۹ هزار و ۴۲۴ تومان انجام شد.در حال حاضر اختلاف قیمتی دلار نیما و آزاد به نزدیک 4 هزار تومان و دلار نیما و سنا به 3100 تومان رسیده است.

  رکود در بازار طلا 

مشکلات اقتصادی ایران در ماه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری خودنمایی کرده که بخشی از آن ناشی از تحریم‌ها است و بخشی نیز محصول سوءمدیریت‌ها، تصمیم‌گیری‌های نادرست و رانت و فساد در برخی ساختارها است. بالا رفتن نرخ ارز، سکه، طلا، ملک و تقریبا همه محصولات مصرفی در ایران ناشی از چنین وضعیتی است. به گفته فعالان بازار طلا دچار رکود شده است. محمد کشتی‌آرای، نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر علاوه بر بررسی جنبه‌های مختلف این بازار از جمله تاثیر بورس، معتقد است خرید طلا از سوی مردم به حد اشباع رسیده و این یعنی در آینده، طلا با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه نخواهد شد. بانک ولز فارگوی امریکا اعلام کرد که بعد از توقف موقت اخراج‌ها در ماه مارس به دلیل بیماری همه گیر کرونا، اوایل ماه آگوست کاهش تعداد کارکنان خود را از سر گرفته است.به گزارش رویترز، سخنگوی بانک ولز فارگوی امریکا روز جمعه اعلام کرد که این بانک بعد از توقف موقت اخراج‌ها در ماه مارس به دلیل بیماری همه گیر کرونا، اوایل ماه آگوست کاهش تعداد کارکنان خود را از سر گرفته است.

این بانک پیش از این در ماه جولای اعلام کرده بود که امسال طرح گسترده کاهش هزینه‌های خود را آغاز خواهد کرد چرا که با عدم برگشت وام‌های پرداخت شده در پی این بیماری همه گیر روبروست و همچنان با وجود مشکلات نظارتی و عملیاتی مرتبط با رسوایی‌های قدیمی به کار خود ادامه می‌دهد. مدیران این بانک پیش از این اعلام کرده بودند که تعطیلی شعب و کاهش هزینه‌های شخص ثالث گزینه‌های محتمل برای این بانک است.سخنگوی این بانک در نامه‌ای گفت: ما پیش بینی می‌کنیم که از طریق ترکیبی از فرسایش، حذف پست‌های خالی و جابه‌جایی‌ها، میزان نیروی کار خود را کاهش دهیم.ولز فارگو  در تلاش است تا هزینه‌های خود را با بانک‌های هم‌سنگ خود هماهنگ کند و شرکتی ایجاد کند که چابک‌تر باشد.بر اساس این گزارش، این بانک در نظر دارد به کارکنانی که مشمول این طرح قرار می‌گیرند مساعدت شغلی ارایه دهد. هنگامی که شیوع ویروس کرونا در امریکا شروع شد، بانک‌های بزرگ این کشور تصمیمات درباره کاهش تعداد کارکنان خود را به تعویق انداختند با این استدلال که مطمئن نیستند که چه مدت این بیماری به اقتصاد آسیب خواهد رساند و در صورت بازگشت ناگهانی وضعیت تجارت نگران عدم آمادگی خود بودند.

 

ارسال نظر