ارایه کارت ملی برای خرید طلا و سکه بالای 15 میلیون تومان

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۱۶

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری|

ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر از الزام ارایه کارت ملی صرفا برای خرید و فروش مصنوعات طلا و سکه بالای ۱۵ میلیون تومان خبر داد. وی با تاکید بر اینکه صرفا برای خرید و فروش مصنوعات طلا و سکه ارایه کارت ملی الزامی است، توضیح داد: دستورالعمل دریافت کارت ملی و احراز هویت مشتریان برای خرید مصنوعات طلا و جواهر و سکه با مبالغ بیش از ۱۵ میلیون تومان از دو سال قبل از سوی مبارزه با پولشویی به اصناف و اتحادیه‌ها ابلاغ شد. اما برخی رسانه‌ها اخباری منتشر کرده‌اند مبنی بر الزام ارایه کارت ملی برای خرید هر میزان طلا و سکه، که اینگونه نیست و موضوع جدیدی نیست و از دو سال قبل برای مبالغ بالای ۱۵ میلیون تومان احراز هویت خریدار ضروری بود. رییس اتحادیه طلا و جواهر با تأکید براینکه باید هویت خریدار طلا و سکه برای واحدهای طلا فروشی مشخص شود، درباره اینکه آیا این بخشنامه به منظور اخذ مالیات از خریداران طلا و سکه ابلاغ شده است گفت: تصمیم درباره دریافت مالیات با سازمان مالیاتی است و در این خصوص بخشنامه‌ای به ما ابلاغ نشده است، این موضوع فقط به منظور مبارزه با پولشویی است. ارایه کارت ملی برای خرید طلا و سکه به منظور جلوگیری از پولشویی بوده و این تصمیم نیز در راستای بخشنامه‌های ابلاغی اتاق بازرگانی به اتحادیه‌ها اتخاذ شده است. برخی کارشناسان معتقدند که این تصمیم روی خرید و فروش بخشی از مردم اثرگذار خواهد بود و موجب کاهش خرید وفرش و رکود می‌شود و تعداد معاملات را کاهش می‌دهد. اما عده‌ای دیگر از فعالان بازار می‌گویند که اینگونه تصمیمات بعد از مدتی اثر کاهشی خود را از دست داده و معاملات به حالت عادی باز می‌گردد. 

    نرخ‌ها در بازار 

در بازار آزاد قیمت دلار بین 22900 تا 23200 در نوسان است. یورو 26 هزار و 800 تا 27200 تومان و درهم امارات 6 هزار و 250 تومان اعلام شده است. در سامانه سنا نیز نرخ لحظه‌ای خرید دلار به 22400 و فروش دلار 22500 تومان رسید. همچنین نرخ لحظه‌ای خرید یورو 26600 و فروش یورو 26700 تومان اعلام شد.  صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای فروش به مردم با ثبات نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 22 هزار و 500 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 400 تومان خریداری می‌کنند. قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز بدون تغییر نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 700 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 600 تومان درج شده است.

سامانه سنا نرخ میانگین معامله ارز در 30 مرداد 99 را برای دلار 22494، یورو 26453، درهم 6017، پوند 28180، دلار کانادا 17171، لیر ترکیه 3174 تومان اعلام کرد. همچنین نرخ نیما و حواله ارزی نیز برای دلار 19373، یوان 3259، یورو 23545، درهم 5667 تومان اعلام شده است. براین اساس اختلاف دلار نیما و سنا به 3121 تومان رسیده است. در بازار طلا نیز با اعلام قیمت دلار 23 هزار تومانی و هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1941 دلار، قیمت طلا و سکه ثابت مانده و طلای 18 عیار در هر گرم هم یک میلیون و 30 هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای 17 عیار یا آبشده 4 میلیون و 470 هزار تومان، قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 500 هزار تا 10 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 250 هزار تومان تا 10 میلیون و 500 هزار تومان معامله شده است. قیمت نیم سکه بهار آزادی 5میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 2 میلیون و 950 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 650 هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد.

    کاهش ۲۵۰ هزار تومانی بهای سکه

یکی از فعالان بازار سکه و طلا گفت: بهای طلا و سکه در بازار روز شنبه شاهد روند نزولی بود و در این بازار سکه تمام بهار آزادی با کاهش قیمت ۲۵۰ هزار تومانی به بهای ۱۰ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان فروخته شد.بازار طلا شاهد شکسته شدن مقاومت قیمت‌ها و کاهش تدریجی بهای سکه و طلا بود.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز کاهش بهای ۲۵۰ هزار تومانی داشت و به ارزش ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در بازار مبادله شد. نیم سکه به بهای پنج میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز با ارزش یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان معامله شدند. بررسی بازار غیر رسمی ارز نیز نشان‌دهنده ثبات و آرامش در این بازار است. بر این اساس قیمت خرید و فروش هر دلار امریکا بدون نوسان قابل توجهی در بازه ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.  در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز عمده بین‌المللی را اعلام کرد. طبق این تصمیم بهای ۱۰ ارز افزایش یافت و ۲۵ ارز با کاهش قیمت مواجه شد. بهای سایر ارزها نیز ثابت ماند. بر این اساس هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس به قیمت ۵۴ هزار و ۹۷۶ ریال و هر یورو ۴۹ هزار و ۵۵۳ ریال اعلام شد.

    طلا در کانال زیر 2000 

در حالی که تقویت ارزش دلار و رشد فعالیت‌های اقتصادی در امریکا ‌موجب کاهش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران شده است، قیمت طلا روز جمعه کاهش داشت و در مسیر ثبت دومین هفته کاهشی متوالی قرار گرفت. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.35 درصد کاهش به 1940 دلار و 48 سنت رسید. قیمت طلا در پایان معاملات آتی دیروز بازار امریکا با 0.03 درصد رشد به 1947 دلار رسید.قیمت طلا در این هفته شاهد افت 0.3 درصدی بود و از رقم 2000 دلار که در اوایل هفته به ثبت رسیده بود عقب نشست. به دنبال تعویق ارایه بسته محرک مالی دولت امریکا، تقویت ارزش دلار و نرخ واقعی بهره، قیمت طلا در این هفته شاهد نوشانات زیادی بود. ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب شاهد ترمیم 0.6 درصدی بود و موجب گران شدن قیمت طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.پس از آنکه آمارها در این هفته نشان داد حجم فعالیت‌های اقتصادی به بالاترین میزان از اوایل سال 2019 رسیده شاخص‌های بورس امریکا شاهد رشد بود و میزان بازدهی اوراق قرضه دولت امریکا اندکی بالا رفت.دیوید مگر تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: در برخی حوزه‌ها شاهد انتشار آمارهای اقتصادی بهتر از حد انتظار هستیم، اما همچنان نگرانی‌های روشنی در خصوص شیوع کرونا و تاثیر ان بر نرخ بیکاری وجود دارد. سرمایه‌گذاران همچنین از نزدیک تحولات مربوط به بسته محرک مالی دولت امریکا را دنبال می‌کنند.نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا گفته وی مخالف یک بسته محرک مالی کوچک‌تر است. بررسی تحولات بازارهای جهانی نشان می‌دهد، به دنبال افزایش ارزش شاخص دلار در بازارهای جهانی، طلا بیشترین کاهش هفتگی خود را در آخرین معاملات صورت گرفته در این بازارها تجربه کرد.هر اونس طلا در روز جمعه (۳۱ مرداد) با ۰.۲ درصد کاهش یک هزار و ۹۳۹ دلار و ۶۴ سنت معامله شد، اما در بازارهای امریکا بهای فلز زرد کاهش بیشتری را تجربه کرد. بهای هر اونس طلا در بازارهای امریکا با یک درصد کاهش به سطح یک هزار و ۹۱۰ دلار و ۹۹ سنت رسید.طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته (منتهی به ۳۱ مرداد) به صورت کلی با کاهش ۰.۳ درصدی روبرو شده است و به زیر کانال دو هزار دلاری سقوط کرده است.  بهای شاخص جهانی طلا نیز با افزایش ۰.۶ درصدی روبرو شد که این مساله سبب کاهش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران شده است.هفته گذشته فلز زرد بیشترین کاهش هفتگی را در مدت زمان پنج ماه گذشته (فروردین-مرداد) تجربه کرد.همچنین آمارها از افزایش شمار بیکاری در امریکا حکایت دارد. در هفته گذشته شمار شهروندان امریکایی که متقاضی دریافت حقوق بیکاری شده‌اند، افزایش یافته و به بیش از یک میلیون نفر رسیده است.

     اونس جهانی 

در انتظار بسته محرک مالی امریکا 

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۱۹۴۰ دلار و ۴۸ سنت رسید. به گزارش رویترز، در حالی که تقویت ارزش دلار و رشد فعالیت‌های اقتصادی در امریکا‌موجب کاهش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران شده است، قیمت طلا روز جمعه کاهش داشت و در مسیر ثبت دومین هفته کاهشی متوالی قرار گرفت.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0.35 درصد کاهش به 1940 دلار و 48 سنت رسید. قیمت طلا در پایان معاملات آتی دیروز بازار امریکا با 0.03 درصد رشد به 1947 دلار رسید. قیمت طلا در این هفته شاهد افت 0.3 درصدی بود و از رقم 2000 دلار که در اوایل هفته به ثبت رسیده بود عقب نشست. به دنبال تعویق ارایه بسته محرک مالی دولت امریکا، تقویت ارزش دلار و نرخ واقعی بهره قیمت طلا در این هفته شاهد نوسانات زیادی بود. ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب شاهد ترمیم 0.6 درصدی بود و موجب گران شدن طلا برای خریدارانی شد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.پس از آنکه آمارها در این هفته نشان داد حجم فعالیت‌های اقتصادی به بالاترین میزان از اوایل سال 2019 رسیده شاخص‌های بورس امریکا شاهد رشد بود و میزان بازدهی اوراق قرضه دولت امریکا اندکی بالا رفت. دیوید مگر تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: در برخی حوزه‌ها شاهد انتشار آمارهای اقتصادی بهتر از حد انتظار هستیم، اما همچنان نگرانی‌های روشنی در خصوص شیوع کرونا و تاثیر ان بر نرخ بیکاری وجود دارد. سرمایه‌گذاران همچنین از نزدیک تحولات مربوط به بسته محرک مالی دولت امریکا را دنبال می‌کنند. نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا گفته وی مخالف یک بسته محرک مالی کوچک‌تر است.

    دلار وارد کانال جدید شد

شاخص دلار پس از حدود یک هفته مجددا به کانال ۹۳ واحدی رسید. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۳.۳۱۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۰۹۵ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۹۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۶۵ درصد پایین رفت و با عقب رفتن از کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۷۷ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۲ درصد افزایش به ۱۰۵.۸۸۹ ین رسید. 

 

ارسال نظر