نرخ طلا در بازار جهانی به زیر 2 هزار دلار رسید

۱۳۹۹/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۲۲۸

گروه بانک و بیمه| 

روز چهارشنبه 29 مرداد 99، صرافی‌های بانکی قیمت خرید و فروش دلار را نسبت به روز کاری قبل 100 تومان کاهش دادند و قیمت دلار برای فروش ۲۲ هزار و ۴۵۰ تومان و قیمت خرید 22 هزار و 350 تومان است.

قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با 100 تومان کاهش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 650 تومان و قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 550 تومان درج شده است. در بازار آزاد نیز قیمت دلار ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان، یورو 27 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 270 تومان و هر اونس جهانی طلا به قیمت 1996 دلار اعلام شد. در نتیجه قیمت طلا اندکی کاهش یافت و هر گرم ۱۸عیار یک میلیون و ۵۳ هزار تومان، مظنه هر مثقال طلای آبشده یا 17 عیار، 4میلیون و 563 هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم 10 میلیون و 500 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 350 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز عمده بین‌المللی را اعلام کرد. طبق این تصمیم بهای ۲۹ ارز افزایش یافت و ۵ ارز با کاهش قیمت مواجه شد. بهای سایر ارزها نیز ثابت ماند.هر دلار امریکا بدون تغییر نسبت به روزهای گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. هر پوند انگلیس به قیمت ۵۵ هزار و ۶۱۸ ریال و هر یورو نیز به بهای ۵۰ هزار و ۱۳۳ ریال اعلام شد.

    انتظار برای نشست فدرال‌رزرو 

هر چند که ارزش دلار در برابر طلا و سایر ارزهای بین‌المللی تقویت شده اما همچنان در کمترین حد خود در 27ماه  اخیر است و اختلاف نظر دموکرات‌ها و دولت برای کمک‌های مالی به مردم، موجب ناامیدی سرمایه‌گذاران و افزایش قدرت خرید مردم شده است.  در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر انتشار صورت مذاکرات نشست ماه گذشته فدرال رزرو هستند و ارزش دلار اندکی ترمیم شده است، قیمت طلا پس از افزایش قابل توجه اندکی کاهش داشت و مجددا به زیر 2000 دلار برگشت. بازارها در انتظار انتشار صورت مذاکرات نشست ماه گذشته فدرال رزرو امریکا هستند تا سرنخ‌هایی از سیاست‌های پولی پیش روی بانک مرکزی این کشور به دست بیاورند. قیمت هر اونس طلا چهارشنبه به 1996 دلار رسید. سه‌شنبه قیمت هر اونس طلا به بالاترین رقم یک هفته اخیر یعنی 2014 دلار و 97 سنت رسیده بود.  مارگارت یانگ استراتژیست شرکت دیلی‌اف‌ایکس در این باره گفت: با تقویت نسبی ارزش دلار قیمت طلا اندکی کاهش یافته است. طی 2 جلسه گذشته قیمت طلا 3 درصد رشد داشته و قیمت‌ها را در برابر فعالیت‌های برداشت سود از سوی سرمایه‌گذاران آسیب پذیر ساخته است. ارزش دلار امریکا پس از رسیدن به پایین‌ترین رقم بیش از 2 سال گذشته طی جلسه قبل، امروز شاهد ترمیم بود. تقویت ارزش دلار موجب گرانتر شدن طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. دلار که طی سال‌های اخیر به محل امنی برای سرمایه‌گذاری نیز تبدیل شده بود، اخیرا و پس از ارایه بسته‌های محرک مالی قابل توجه از سوی بانک مرکزی امریکا و کاهش نرخ بهره به نزدیکی صفر درصد جذابیت قبلی خود را از دست داده است. جفری هالی تحلیلگر موسسه اوآندا در این باره گفت: «با توجه به شکنندگی ارزش دلار، طلا در قیمت حدودا 1990 دلار مشتریان مشتاق زیادی پیدا خواهد کرد.»

    ارزش پوند افزایش یافت

ارزش پوند برای پنجمین روز پیاپی 0.2 درصد افزایش یافت و به ۱.۳۲۶۵ دلار رسید. به این ترتیب ارز انگلیس توانست ضعف خود در برابر دلار در سال جاری میلادی را جبران کند. شاخص دلار بلومبرگ حدود 10 درصد از اواخر ماه مارس کاهش یافته است یعنی زمانی که فدرال رزرو امریکا برای تامین نقدینگی دلار در بازار جهانی آسیب دیده از ویروس کرونا اقدام کرد. جیمز اتی، یک مدیر مالی در موسسه سرمایه‌گذاری ابردین استاندارد گفت: «دلار خودش مسوول افزایش ارزش پوند است. پوند هنوز هم ارزان است. همه با مشکلاتی مواجه هستند و مشکل برخی بسیار بزرگ‌تر است ولی به نظر می‌رسد عملکرد جامعه اقتصادی انگلیس بهتر از بقیه باشد».

    اوج‌گیری دلار کانادا

پس از استعفای وزیر دارایی کانادا، ارزش دلار این کشور به بالاترین سطح هفت ماه اخیر رسید. به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، با افزایش فشار افکار عمومی روی بیل مونرو- وزیر دارایی اسبق کانادا وی ناچار به استعفا شد و جاستین ترودو- نخست‌وزیر این کشور با متحد و قائم مقام خود- کریستیا فریلند را به این سمت منصوب کرد. انتصاب فریلند که سابقه وزارت خارجه این کشور را نیز در کارنامه دارد با استقبال فعالان بازار مواجه شد. در آخرین دور از معاملات بازارهای ارزی، هر دلار امریکا به ۱.۳۱۷ دلار کانادا کاهش یافت تا بالاترین سطح ثبت شده دلار کانادا در طول هفت ماه اخیر ثبت شود. شاخص «تی اس ایکس» بورس تورنتو نیز با افزایش ۰.۲۴ درصدی به ۱۶هزار و ۶۱۹.۵۴ واحد رسید. در برابر دیگرارزها نیز دلار کانادا در برابر یورو پوند صعودی و در برابر فرانک و ین نزولی بود تا جایی که هر پوند به ازای ۱.۷۴۴ دلار کانادا، هر یورو به ازای ۱.۵۷۲ دلار کانادا، هر فرانک سوییس به ازای ۱.۴۵۸ دلار کانادا و همچنین هر دلار کانادا به ازای ۷۹.۹۹۵ ین ژاپن معامله شد.

    دلار ضعیف به نفع طلاست

تحلیلگران عقیده دارند فضای آسیب پذیر ارزی و آمار ضعیف اقتصادی در امریکا موقعیت دلار به عنوان یک ارز ایمن را از بین برده و تمایل به خرید طلا به عنوان یک سرمایه ایمن افزایش خواهد داشت. به گزارش راشا تودی، قیمت طلا در بحبوحه کاهش ارزش دلار تا پایین‌ترین رقم طی دو سال گذشته، یک درصد در روز سه‌شنبه افزایش یافت و به بالاتر از 2000 دلار در هر اونس رسید. تحلیلگران انتظار دارند افزایش قیمت این فلز گرانبها ادامه داشته باشد.

 

ارسال نظر