سکه ۱۰ میلیون و 930 هزار تومان شد

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۳۵
سکه ۱۰ میلیون و 930 هزار تومان شد

گروه بانک و بیمه |

همزمان با کاهش قیمت هر اونس طلا با 0.17 درصد افت به 1941 دلار و 78 سنت، قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۳ هزار تومان افزایش یافت. یورو 27 هزار تومان و درهم امارات 6 هزار و 290 تومان اعلام شده است. در نتیجه قیمت طلا و سکه نیز بالا رفت. قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۵۰ هزار تومان، هر مثقال طلا 4میلیون و 563 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و 930 هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم 10 میلیون و 500 هزار تومان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 5میلیون و 350 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 50 هزار تومان و سکه گرمی یک‌میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.

صرافی‌های بانک‌ها دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش 550 تومانی نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 22 هزار و 450 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 350 تومان خریداری می‌کنند.قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها نیز با 700 تومان افزایش نسبت به قیمت‌های پایانی روز کاری قبل 26 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو در این صرافی‌ها 26 هزار و 500 تومان درج شده است.

ارزیابی بازار غیر رسمی ارز نیز گویای افزایش قابل توجه قیمت‌ها است. افزایشی که از روز قبل به آرامی روند خود را آغاز کرده بود و بر شتاب آن افزوده شد. بر این اساس در این بازار قیمت خرید و فروش هر دلار امریکا در ابتدای روز از نقطه‌ای که بازار روز گذشته کار خود را به پایان برده بود، یعنی محدوده قیمت ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز شد، اما به تدریج با افزایش قیمت مواجه شد و با محدوده قیمت ۲۳ هزار و ۱۰۰ تومان در حال معامله است.

در سامانه سنا نیز طی روز کاری گذشته (۲۶ مرداد) برای فروش هر یورو مبلغ میانگین ۲۵ هزار و ۷۰۷ تومان و برای فروش دلار نیز رقم میانگین ۲۱ هزار و ۸۷۵ تومان ثبت شد.

در سوی دیگر در سامانه نیما نیز طی روز معاملاتی گذشته (۲۶ مرداد)، اعداد نشان‌دهنده افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت یورو و افزایش ۳۰۰ تومانی قیمت دلار هستند. بر این اساس، فروش هر حواله یورو در این روز به قیمت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان و هر حواله دلار با میانگین قیمت ۱۹ هزار و ۱۲۳ تومان انجام شد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: با توجه به معاملات بازار طلا و سکه در روزهای اخیر، حبابی که طی هفته‌های گذشته به ویژه در مورد سکه ایجاد شده بود، هم اکنون کاهش یافته و سکه با قیمت واقعی خود معامله می‌شود. «ابراهیم محمد ولی» روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا از کاهش تقاضا در بازار طلا و سکه خبر داد و افزود: با توجه به کاهش قابل توجه قیمت اونس جهانی طی روزهای گذشته، شاهد نوعی توقف شدید در خرید و فروش تمامی رسته‌های بازار طلا و سکه هستیم. این واکنش معمولا باعث افت شدید قیمت‌ها است و در این شرایط معمولا خریداران صبر می‌کنند تا قیمت طلا به کف قیمتی خود برسد و بعد اقدام به خرید کنند. در حالی که هنگام افزایش قیمت‌ها، این روند معکوس است و مشتریان به امید کسب سود بیشتر، به بازار هجوم می‌آورند. محمدولی ادامه داد: افزایش قیمت اونس جهانی به بالای ۲ هزار دلار، تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا، سردرگمی شدیدی را در سطح جهانی ایجاد کرد. عمده بازارهای جهانی به دنبال کاهش این قیمت و ثبات یافتن قیمت اونس جهانی در محدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار هستند که به نظر می‌رسد قیمت عادی آن باشد. البته خبر یافتن واکسن این بیماری در هفته گذشته توانست قیمت اونس را به زیر ۲ هزار دلار بازگرداند و اگر این خبر صحت داشته باشد، می‌توان به بازگشت قیمت جهانی طلا به حد معمول آن، امیدوار بود.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر خاطرنشان کرد: با این وجود نباید فراموش کنیم که در بازار داخلی طلا و سکه، قیمت اونس جهانی عامل اصلی تغییرات قیمت نیست و این بازار بیشتر تحت تاثیر بهای ارز قرار دارد که خوشبختانه طی روزهای اخیر در بازار ارز هم شاهد روندی کاهشی هستیم.البته بازار ارز همچنان به آرامش نرسیده است، اما امیدواریم در ادامه روند کاهشی روزهای اخیر، هرچه زودتر این بازار هم به کف قیمتی خود برسد و شاهد ثبات در آن باشیم.

این فعال بازار طلا در ادامه با تاکید بر کاهش تقاضا در بازار طلای داخلی توضیح داد: در هفته‌های اخیر عمده تقاضا در بازار مربوط به سکه و طلای آبشده یا همان طلای خام است. خریداران با این انتظار که در صورت خرید مصنوعات طلا، به دلیل پرداخت هزینه اجرت، مالیات و سود فروشنده، متحمل هزینه خواهند شد، به سراغ خرید سکه و طلای آبشده رفته‌اند که این امر برای تولیدگران و کارگاه‌های ما ایجاد مشکلات زیادی کرده و شاهد تعدیل نیرو و تعطیلی در این واحدهای تولیدی هستیم. محمدولی همچنین درباره وجود حباب در بازار سکه و طلا یادآور شد: با توجه به معاملات روزهای اخیر که سکه در حدود مبلغ ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد، می‌توان گفت حبابی که طی هفته‌های گذشته، خصوصا در مورد سکه تمام بهار آزادی، در این بازار ایجاد شده بود، شدیدا کاهش یافته و در حال از بین رفتن است، چرا که این محدوده قیمتی نشان‌دهنده بهای حقیقی سکه است.

به گزارش رویترز، به دنبال افزایش اشتها برای ریسک‌پذیری و در حالی که احتمال ترمیم روابط تجاری میان امریکا و چین اندکی افزایش یافته است، قیمت طلا پس از پشت سر گذاشتن بدترین عملکرد هفتگی 5 ماه گذشته، امروز نیز روند کاهشی خود را تداوم بخشید.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.17 درصد افت به 1941 دلار و 78 سنت رسید. هفته گذشته قیمت طلا 4.5 درصد کاهش داشت و بدترین عملکرد هفتگی از ماه مارس را به ثبت رساند. قیمت فلز زرد در معاملات آتی امروز برای تحویل در ماه دسامبر با 0.04 درصد رشد به 1950 دلار و 60 سنت رسید.

افزایش بازدهی اوراق قرضه خزانه داری امریکا موجب شده تا پس از چند هفته کاهش ارزش دلار تا حدی تثبیت شوند. تقویت ارزش دلار موجب افزایش قیمت طلا برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند. تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان به بیش از 21.58 میلیون نفر رسیده و تاکنون 766 هزار و 383 نفر جان خود را از دست داده‌اند. اقتصاد ژاپن برای سومین فصل متوالی شاهد رشد منفی بود و بزرگ‌ترین رشد منفی تاریخ خود را به ثبت رساند.

میزان خرده فروشی در امریکا طی ماه جولای کمتر از حد انتظار رشد داشت و حتی ممکن است طی ماه‌های آتی کاهش یابد. در تحولی که می‌تواند حاکی از کاهش تنش باشد، چین روز جمعه و در آستانه بررسی میزان اجرای توافق تجاری، خرید نفت از امریکا را افزایش داد. حجم دارایی‌های اس پی دی آر گلد‌تر است، بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در بازار طلا روز جمعه با 0.30 درصد کاهش به 1248 دلار و 29 سنت رسید. قیمت فلز نقره نیز امروز با 0.6 درصد کاهش به 26 دلار و 25 سنت رسید. تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان به بیش از 21.58 میلیون نفر رسیده و تاکنون 766 هزار و 383 نفر جان خود را از دست داده‌اند. اقتصاد ژاپن برای سومین فصل متوالی شاهد رشد منفی بود و بزرگ‌ترین رشد منفی تاریخ خود را به ثبت رساند. میزان خرده‌فروشی در امریکا طی ماه جولای کمتر از حد انتظار رشد داشت و حتی ممکن است طی ماه‌های آتی کاهش یابد. در تحولی که می‌تواند حاکی از کاهش تنش باشد، چین روز جمعه و در آستانه بررسی میزان اجرای توافق تجاری، خرید نفت از امریکا را افزایش داد.

    ادامه روزهای بد لیر

ارزش لیر در برابر دلار به کمترین سطح خود رسید. به گزارش سی ان بی سی، نگرانی از پیامدهای منفی کرونا روی کسب و کارها و توانایی دولت برای حمایت از کسب و کارها باعث شد تا ارزش لیر به پایین‌ترین سطح تاریخی خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۷.۳ لیر تثبیت شود. داده‌های منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که بخش تولید در این کشور از شیوع کرونا آسیب زیادی دیده است تا جایی که رشد بخش تولیدات صنعتی در ماه ژوئن تنها ۰.۱ درصد بوده که این رقم فاصله بسیار زیادی با رشد مورد انتظار ۱.۱درصدی قبلی داشته است. از سوی دیگر بانک مرکزی با تزریق متوالی ارز به بازار باعث شده است تا ذخایر ارزی ترکیه تا پایان هفته نخست آگوست به پایین‌ترین سطح خود طی ۴.۵ سال اخیر برسد. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۵ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.  در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۷.۳۸۹ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود ۲۰ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است.

به گفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی دست پیدا کند باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد به ویژه حالا که کاهش‌های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.

ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۵ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۷۲۴ لیر و هر پوند معادل ۹.۶۴۱ لیر اعلام شد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان- رییس‌جمهور این کشور در واکنش به ریزش لیر گفته است اقتصاد ترکیه قوی‌تر از قبل از بحران فعلی بیرون خواهد آمد و نوسانات اخیر لیر در مقابل دلار و یورو مساله‌ای موقتی خواهد بود. 

    روز آرام دلار جهانی

نرخ برابری دلار مقابل سایر ارزهای مهم تقریبا ثابت ماند. به گزارش رویترز، با اصرار دموکرات‌ها روی موضع قبلی خود و موافقت نکردن کنگره با اجرایی شدن یک بسته حمایتی دیگر، نگرانی‌ها از باقی ماندن رشد اقتصادی در سطوح پایین و آسیب بیشتر به اقشار کم‌درآمد را تشدید کرده است. ترامپ در واکنش به این روند گفته است: نرخ بیکاری خیلی سریع‌تر از چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کردند در حال کاهش است. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۶ درصد کاهش نسبت به روز چهارشنبه در سطح ۹۳.۰۸۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس نیز معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد.  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۸ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۵ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۴ دلار رسید. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۰۶.۵۶۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۳۹۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۵ یوآن چین اعلام شد.

 

ارسال نظر