کاهش فاصله دلار نیما و صرافی‌ها به 2 هزار تومان

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۳۳۸
کاهش فاصله دلار نیما و صرافی‌ها به 2 هزار تومان

   نرخ ارز روند نزولی خواهد گرفت             

  بازگشت ارزهای صادراتی منجر به کاهش نرخ ارز می‌شود

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

در جریان معاملات روز شنبه بازار ارز، نرخ خرید و فروش دلار و یورو نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته (پنجشنبه) ثابت مانده و تغییری نکرده است. صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و معادل ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان نیز می‌فروشند که نرخ خرید و فروش دلار در مقایسه با آخرین معاملات هفته گذشته (پنجشنبه) ثابت مانده است. همچنین، صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند و به قیمت ۲۳هزار و ۳۰۰ تومان می‌فروشند که نرخ خرید و فروش یورو نیز مانند دلار نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته (پنجشنبه) تغییری نکرده است. 

بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۱۹ هزار و ۳۰۰ تومان و هر یورو را معادل ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان می‌خرند.نرخ لحظه‌ای سامانه سنا نیز برای خرید دلار 19600، فروش دلار 20300، خرید یورو 22600 و فروش یورو به 23300 تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در 2 مرداد 99، را برای دلار 20525، یورو 23599، درهم 5572، پوند 26429، لیر ترکیه 3136، دلار کانادا 16247 تومان اعلام کرد. سامانه نیما نیز نرخ دلار را 18354، یورو 21226، درهم 5013، یوان 2228 تومان اعلام کرد. براین اساس فاصله دلار نیما و سنا به 2171 تومان رسید. فاصله دلار نیما و دلار صرافی‌ها نیز به 1946 تومان رسیده است. براین اساس فاصله دلار نیما و بازار و صرافی‌ها که تا 6 هزار تومان بالا رفته بود اکنون به محدوده 2 هزار تومان کاهش یافته است و براین اساس به تشویق صادرکنندگان برای عرضه ارزهای صادراتی منجر می‌شود. بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز افزایش، ۱۸ واحد پولی کاهش و دلار و ۱۱ ارز دیگر نیز ثابت اعلام شد. براساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای شنبه چهارم مرداد ماه بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۲۴۸ ریالی به قیمت ۵۳ هزار و ۷۲۸ ریال و هر یورو نیز با رشد ۳۴۱ ریالی به قیمت ۴۸ هزار و ۹۵۵ ریال اعلام شد.

    گرانی سکه زیر سایه رشد قیمت‌های جهانی

با عبور نرخ اونس جهانی طلا از 1900 دلار، قیمت طلا و سکه افزایش یافت و با وجود کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر، اثر افزایش اونس جهانی قابل توجه بوده و منجر به رشد نرخ سکه و طلا شده است. 

روز شنبه اونس جهانی طلا به بهای یک هزار و ۹۰۲ دلار معامله شد.سکه تمام بهار آزادی به بهای ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که بازار ارز روز آرامی را سپری کرد. سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمت ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد. یک گرم طلای خام ۱۸ عیار افزایش قیمت حدود ۲۵ هزارتومانی داشت و در قیمت ۹۹۹ هزار و ۵۸۰ تومان به مرز یک میلیون رسید. هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۳۳۰ هزار تومان به فروش رسید.

به گفته نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران، علیرغم اینکه در طول یک هفته اخیر روند قیمت‌ها در بازار جهانی صعودی بود اما به دنبال کنترل بازار ارز و کاهش نرخ آن در بازار داخلی قیمت سکه و طلا نیز کاهش چشمگیری داشت.

مسعود یزدانی در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی، اظهار کرد: با وجود اینکه در ابتدای هفته قیمت اونس جهانی تقریبا پایین بود اما در پایان هفته افزایش ۷۰ دلاری داشت اما به دلیل اینکه در داخل بازار ارز کنترل و دلار ارزان شد، قیمت سکه و طلا نیز کاهش چشمگیر در کشور داشته است. ضمن اینکه بازار نیز بسیار آرام بوده است.

نایب رییس اول اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: باتوجه به اینکه در جهان هیچ پدیده خاصی نشان نمی‌دهد که قیمت اونس جهانی بخواهد رفتاری عکس داشته باشد و با وجود همه‌گیری کروناویروس و تعطیلی تمامی بورس‌ها و تجارت‌ها، در بازارهای جهانی، اکثر تجار جهانی رو به معاملات طلا آورده‌اند؛ به همین دلیل اونس جهانی احتمالا تا زمانی که کرونا هست، افزایشی پیش خواهد رفت؛ اما چنانچه بازار ارز به همین شیوه مدیریت شود، می‌توان گفت قیمت‌ها در داخل کشور پایین‌تر هم خواهد آمد.

وی در رابطه با تغییرات قیمتی در طول هفته اخیر، گفت: قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با کاهش ۸۴۰ هزار تومانی نسبت به ابتدای هفته، ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان، سکه تمام طرح قدیم با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. قیمت هر قطعه نیم سکه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی یک میلیون و ۶۲۰ هزار تومان است که به ترتیب نیم سکه ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۷۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۱۸۰ هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشته‌اند.  یزدانی افزود: همچنین هر مثقال طلا با کاهش ۵۱۱ هزار تومانی، چهار میلیون و ۱۶۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۹۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارند که هر گرم طلای ۱۸ عیار نسبت به ابتدای هفته ۱۱۸ هزار و ۴۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. همانطور که اشاره شد اونس جهانی نیز با افزایش ۷۰ دلاری، ۱۸۸۱ دلار و ۷۰ سنت را به عنوان آخرین قیمت ثبت شده است.

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۹۵۰ هزار تومانی برای هر قطعه سکه است؛ تصریح کرد: این در حالی است که حباب هر قطعه سکه در ابتدای هفته در حدود ۸۰۰ هزار و۴۰۰ تومان بوده است و علیرغم کاهش قیمت‌ها حباب سکه بیشتر شده است. اگر در بازار فروش عادی باشد، هیچگاه حباب ایجاد نمی‌شود اما زمانی که تقاضاها از حالت عادی خارج شود، به بازار سفته‌بازی تبدیل می‌شود، حباب بر روی قیمت سکه ایجاد می‌شود که نشان می‌دهد بازار، چندان بازار منطقی نیست. در ابتدای هفته‌ای که گذشت، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شد. نیم‌سکه پنج میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۳۲۰ هزار تومان و سکه گرمی یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشتند. علاوه بر این قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۷۹ هزار و ۹۰۰ تومان و هر مثقال طلا چهار میلیون و ۶۷۸ هزار تومان بوده است.

    روند نزولی نرخ ارز 

از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، بیان داشت: به‌طور حتم با تدابیر دولت به ویژه بانک مرکزی، روند نزولی نرخ ارز آغاز خواهد شد.

محمدرضا دشتی اردکانی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به تلاش مجلس برای واقعی کردن ساختار بودجه با هدف کمک به دولت در اجرای آن، گفت: وقتی ساختار بودجه اصلاح شود، در معیشت مردم تسهیل رخ خواهد داد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نقدینگی سرگردان موجود در دست مردم در شرایط فعلی هر بار یکی از بازارها را درگیر تلاطم قیمتی می‌کند، افزود: یک بار بورس، یک بار ارز و به این ترتیب سرمایه‌ها و منابع ما بین بازارها در گردش هستند که متاسفانه عامل تورمی شدن قیمت‌ها نیز شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه ورود مردم به بورس اتفاق مطلوبی در مسیر ساماندهی وضعیت اقتصادی است، تصریح کرد: مردم باید با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان امر نسبت به ورود به حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله بورس اقدام کنند تا دچار ضرر و زیان احتمالی نشوند. دشتی اردکانی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر برخی ماحصل زندگی خود را در بورس یا در بازار ارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: در سال‌های گذشته فرود و نشیب‌های عدیده نشان داده نمی‌توان بدون آینده نگری به بازار اعتماد کرد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با تاکید بر اینکه کارشناسان بارها هشدارهای لازم در خصوص نحوه سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف را به مردم داده‌اند، افزود: مردم باید با توجه به این هشدارها از نابودی سرمایه‌های خود جلوگیری کنند. وی در پاسخ به این سوال که عملکرد بانک مرکزی در بحث ساماندهی نرخ ارز به چه شکل بوده است؟ گفت: سابقه کنترل بازار ارز در روزهای ابتدایی ریاست آقای همتی نشان داد این توانمندی در بدنه بانک مرکزی وجود دارد، از این‌رو اکنون نیز انتظار داریم بازار به شرایط قبل بازگردد. دشتی اردکانی با بیان اینکه رییس کل بانک مرکزی باید گزارشی از اقدامات انجام شده برای ساماندهی ارزی ارایه کند، افزود: نباید اجازه افزایش التهابی به نرخ ارز داده شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: به‌طور حتم با تدابیر دولت به ویژه بانک مرکزی روند نزولی نرخ ارز آغاز خواهد شد.

    بازگشت ارزهای صادراتی 

 همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان داشت: بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین همکاری تجار در این حوزه می‌تواند به کاهش هر روزه نرخ ارز و در نتیجه برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا کمک کند.

جبار کوچکی نژاد در گفت‌وگو با ایبِنا با تاکید بر ضرورت رعایت استقلال بانک مرکزی با هدف بهبود وضعیت بازار، گفت: در شرایط فعلی دولت باید بدون مداخله در امور مالی واگذار شده به بانک مرکزی اجازه هر نوع اقدام مثبتی را به تیم اقتصادی بدهد. وی با تاکید بر اینکه در موضوع ارزهای دولتی نیز عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به خزانه معضلات عدیده‌ای را رقم زد، تصریح کرد: با توجه به محدودیت ارزی در کشور باید دقت بسیاری در توزیع آن صورت بگیرد، در غیر اینصورت تکرار وضعیت فعلی دور از ذهن نیست. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه با تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی و مقابله با درخواست‌های کاذب در این حوزه می‌توانیم تا حدودی قیمت‌ها را در بازار ساماندهی کنیم، گفت: تامین ارز ضروری بدون مداخله‌های غیر ضرور می‌تواند قیمت‌ها را در بازار ارز ساماندهی کند. کوچکی نژاد با تاکید بر اینکه باید سیاست‌های جدیدی از سوی تیم اقتصادی دولت در بحث ساماندهی بازار اتخاذ شود، افزود: بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین همکاری تجار در این حوزه می‌تواند به کاهش هر روزه نرخ ارز و در نتیجه برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا کمک کند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه تصمیم‌سازی در سران قوا برای کمک به بانک مرکزی در مسیر ساماندهی ارزی کمک ساز خواهد بود، گفت: باید زمینه افزایش ورودی ارز به کشور بیشتر شده تا به این ترتیب قیمت‌ها به کانال نرخ واقعی هدایت شود.

 

ارسال نظر