ادامه کاهش قیمت ارز و سکه

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۲۱۹
ادامه کاهش قیمت
 ارز و سکه

نرخ ارز کالاهای اساسی تغییر نمی‌کند

گروه بانک و بیمه |

بهای ارزهای دلار و یورو در بازار غیر رسمی و صرافی‌های بانکی همچنان برای دومین روز روند کاهشی خود را ادامه داد. نرخ فروش دلار در صرافی‌های بانکی روز (سه‌شنبه) کاهش ۲۰۰۰ تومانی داشت و به بهای ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد .همچنین قیمت خرید دلار در این صرافی‌ها نیز نسبت به روز گذشته کاهش ۱۷۰۰ تومانی داشت و ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد تا همچنان فاصله معنادار میان قیمت خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی برقرار مانده باشد. بهای خرید و فروش یورو هم در صرافی‌های بانکی شاهد کاهش ۱۵۰۰ تومانی بود. بر این اساس برای فروش هر یورو رقم ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بر تابلوها ثبت و خرید یورو نیز با قیمت ۲۲ هزار و ۹۰۰ معامله شد.

به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد و معاملات نقدی نیز نرخ دلار 22600 تومان اعلام شد و با اعلام هر اونس طلای جهانی به قیمت 1829 دلار، هر گرم طلای 18 عیار به 987 هزار تومان، مظنه مثقال طلای 17 عیار به 4 میلیون و 275 هزار تومان، سکه طرح جدید 10 میلیون و 300 هزار، بهار آزاد 9 میلیون و 400هزار، نیم سکه 5 میلیون و 50 هزار، ربع سکه 3 میلیون، سکه گرمی 1 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد.

برپایه سامانه سنا نیز، بهای فروش هر یورو در بازار معاملاتی دوشنبه، کاهشی حدود ۱۷۰۰ تومانی داشت و به قیمت ۲۵ هزار و ۳۳۶ تومان معامله شد. در این سامانه بهای دلار نیز کاهش ۱۵۰۰ تومانی داشت و به بهای ۲۲ هزار و ۹۱۶ تومان به فروش رسید.

در سامانه نیما طی روز معاملاتی گذشته اما شاهد افزایش بهای ارز بودیم و هر حواله فروش یورو با افزایشی ۳۰۰ تومانی قیمت ۲۰ هزار و ۸۹۳ تومان معامله شد، فروش حواله دلار نیز با افزایشی حدود ۱۰۰۰ تومان به قیمت میانگین ۱۸ هزار و ۲۸۷ تومان انجام شد.بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۲ ارز افزایش، ۵ ارز کاهش و دلار و ۹ ارز دیگر نیز ثابت اعلام شدهر دلار امریکا ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۶۶۵ ریال به قیمت ۵۳ هزار و ۲۴۸ ریال و هر یورو نیز با رشد ۱۸۹ ریالی به قیمت ۴۸ هزار ۱۳۸ ریال اعلام شد. بهای طلا و سکه همچنان تحت تاثیر کاهش نرخ ارز روند نزولی خود را حفظ کرد و برای ساعاتی سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در مرز بازگشت به کانال ۹ میلیون تومانی قرار گرفت.در این بازار، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به فروش رسید.سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمت ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورد.یک گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز به قیمت ۹۲۹ هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلا نیز همچنان روند کاهشی را حفظ کرد و ۴ میلیون و ۲۵ هزار تومان به فروش رسید.این کاهش قیمت در حالی رخ داد که اونس جهانی با افزایشی قابل توجه ۱۲ دلاری به بهای یک هزار و ۸۲۴ دلار معامله شد.

   بازدهی بورس، ارز و طلا از ابتدای امسال

بررسی بازدهی بازارهای سرمایه، ارز و طلا نشان می‌دهد از ابتدای امسال شاخص بورس با ثبت بازدهی بیش از ۲۵۲ درصدی بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران این بازار کرده است.این در حالی است که در این مدت سرمایه‌گذاران بازار ارز (دلار) ۵۵ درصد و خریداران سکه طلا ۸۶ درصد سود کسب کرده‌اند.همچنین از ابتدای تیرماه شاخص بورس رشد ۴۳ درصدی داشته است و در مقابل دلار ۳۱ درصد و سکه ۴۱ درصد بازدهی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند.

  مسدودسازی مسیر جولان دلالان ارز 

در بازار

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس گفت: بانک مرکزی باید تجربه ساماندهی ارزی در ماه‌های گذشته را دوباره تکرار کرده و به این ترتیب مسیر جولان دلالان را مسدود کند.

سیدکاظم دلخوش در گفت‌وگو با ایبِنا با بیان اینکه بازار ارز برای رسیدن به ثبات قیمتی نیازمند اتخاذ تصمیمات عاجلی است، گفت: ایجاد بازار متشکل ارزی طرحی بوده که در یکی، دو سال اخیر بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس پیگیر آن بوده‌اند، اما هنوز طرح یا لایحه مشخصی در این باره وجود ندارد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ساماندهی ارزی نیازمند انجام اقدامات ریشه‌ای از سوی بانک مرکزی است، افزود: کنترل بازار ارز، سکه و غیره از ملزومات رسیدن به آرامش در بازار است. وی با بیان اینکه بانک مرکزی باید کنترل بازار را به دست گرفته و از نوسانات قیمتی جلوگیری کند، تصریح کرد: کاهش ارزش پول ملی در نتیجه رشد بی‌سابقه نرخ ارز نشان می‌دهد که باید طرح‌های دولت با سرعت بیشتری برای ساماندهی بازار عملیاتی شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه برای ساماندهی بازار ارز باید تقاضا رصد شده و جلوی خرید و فروش‌های کاذب گرفته شود، گفت: بانک مرکزی باید تجربه ساماندهی ارزی در ماه‌های گذشته را دوباره تکرار کرده و به این ترتیب مسیر جولان دلالان را مسدود کند.

وی با بیان اینکه انتظار ما از دولت به ویژه بانک مرکزی ارایه لایحه‌ای در خصوص ایجاد بازار متشکل ارزی به مجلس برای بررسی برنامه دولت در این حوزه است، تصریح کرد: باید سازوکار دولت برای ساماندهی اقتصادی با ارایه لوایح به مجلس مشخص شود.

دلخوش در پاسخ به این سوال که آیا علت افزایش نرخ ارز دستکاری قیمت‌ها از سوی دولت برای جبران کسری بودجه است؟ گفت: نمی‌توان این موضوع را به‌طور 100 درصد قبول کرد زیرا مولفه‌های بسیاری در وضعیت فعلی موثر هستند. وی ادامه داد: در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای صادرات و کاهش فروش نفت عامل اصلی نوسانات ارزی و رشد قیمت آن هستند. دلخوش تاکید کرد: مجلس با علم به فشاری که بر دولت و بانک مرکزی اعمال شده آماده کمک بوده و در این حوزه در صورت لزوم به تصویب قوانین نیز اقدام خواهد کرد.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینکه عامل اصلی افزایش نرخ ارز را بانک مرکزی بدانیم اشتباه است، زیرا اکنون وضعیت بازارهای بین‌المللی و مراودات مالی در این حوزه شرایط بهتری از کشور ما نیست.

    نرخ ارز واردات کالاهای اساسی 

تغییر  نمی‌کند

علی ربیعی سخنگوی دولت گفت: دولت تصمیمی برای تغییر نرخ دلار در واردات کالاهای اساسی از ۴۲۰۰ به ارز نیمایی ندارد.تروریست‌زدایی از منطقه و گسترش روابط دو جانبه اقتصادی از مهم‌ترین پیام‌های سفر اخیر آقای ظریف به عراق بوده است و در سفر آقای الکاظمی نیز دنبال می‌شود.  وی با بیان اینکه بودجه خودکفایی گندم حذف نشده است، گفت: ذخایر کالای اساسی کافی است و اهتمام به این موضوع وجود دارد. همچنین در زمینه ذرت و جو در شرایط مطلوبی هستیم. ربیعی یادآور شد: ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی در راستای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پرداخت شد. سخنگوی دولت با بیان اینکه نویدهای خوبی از آزادسازی منابع‌مان در خارج از کشور داده شده است که در وضعیت بازار ارز موثر است، افزود: با کنترل نرخ ارز امیدواریم در کنار سیاست‌های نظارتی قیمت سایر کالاها کنترل شود.

  توافق ارزی میان ایران و عراق

در مراحل نهایی

حمید قنبری مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی که برای انجام مذاکرات بانکی به همراه هیات وزارت امور خارجه به عراق سفر کرده‌ بود، از گسترش بیش از پیش همکاری‌های ارزی و بانکی میان دو کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، حمید قنبری، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی که روز یکشنبه هفته جاری به همراه وزیر امور خارجه برای انجام مذاکرات بانکی به عراق سفر کرده بود، گفت: در این دیدار مذاکرات مفید و سازنده‌ای با طرف عراقی انجام گرفت که نتایج آن در سفر نخست‌وزیر عراق و هیات همراه به تهران نهایی می‌شود. وی افزود: انتظار می‌رود در صورت تحقق این امر، حجم قابل توجهی از منابع ارزی که به چندین میلیارد دلار می‌رسد، وارد بازار شده و بخش زیادی از تقاضای ارز از این محل پوشش داده خواهد شد. گفتنی است سال گذشته تفاهم‌نامه روابط بانکی و مالی میان روسای بانک‌های مرکزی دو کشور به امضا رسیده بود و به گفته قنبری، مذاکرات روز یکشنبه، در ادامه تفاهم‌نامه یاد شده و سفر ماه گذشته رییس کل بانک مرکزی صورت گرفته است.

   نامه‌نگاری بازگشت ارز حاصل از صادرات

مسعود خوانساری رییس اتاق تهران از نامه‌نگاری با رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات در سال‌های ۹۷ و ۹۸ خبر داد. 

وی با اشاره به پایان مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات سال‌های ۹۷ و ۹۸ گفت: در روزهای گذشته دو نامه جداگانه را برای رییس‌جمهور و رییس کل بانک مرکزی از طرف اتاق تهران ارسال کردیم که به تفکیک شخص و بنگاه، میزان ارز بازنگشته حاصل از صادرات را اعلام کنید و فهرست افرادی که ارز خود را بازنگرداده‌اند را به ما اعلام کنید تا با کمک دولت، وزارت صمت و بانک مرکزی این ارز به کشور بازگردد. وی خواستار آسیب‌شناسی عدم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات شد و افزود: علت اصلی این موضوع در این است که بدون مشورت با کسانی که در موضوع صادرات ذی‌نفع هستند، بسته‌هایی تدوین می‌شود. دست‌کم باید در این موضوع با صادرکنندگان خوشنام صحبت شود. خوانساری ادامه داد: ما سه خواسته درباره ارز حاصل از صادرات از دولت و بانک مرکزی داریم؛ اول اینکه به‌طور تفکیک شده اعلام کنند که رقم ۲۷ میلیارد دلار از چه میزان رفع تعهد و برای چه افرادی است.

وی با بیان اینکه خواسته دوم ما بررسی راهکارهای مشترک در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات است، اظهار داشت: خواسته سوم ما هم این است که به‌طور شفاف اعلام کنند چه کسانی به عمد ارز صادراتی خود را بازنگردانده‌اند.

خوانساری در ادامه به موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین پرداخت و افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که این موضوع در حد یک پیش‌نویس و تفاهم‌نامه بوده و اگر قرار باشد به توافقی بین دو کشور منجر شود، باید ابتدا در دولت بررسی و سپس در مجلس به تصویب برسد.

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: پیش داوری‌های فراوانی در خصوص این تفاهم‌نامه به وجود آمد ولی باید بپذیریم که هیچ کشوری بدون سرمایه‌گذاری خارجی توسعه و پیشرفت نخواهد کرد. خوانساری ادامه داد: در حال حاصر ما در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و گردشگری نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی داریم و معادن ما نیز برای توسعه و صادرات به این موضوع نیازمند هستند.

   سلطه دلار، بحران کرونا را تشدید می‌کند

براساس مطالعات صندوق بین‌المللی پول، در مسیر احیای اقتصاد جهان از پاندمی کرونا، نرخ تبادل دلار فاکتوری کلیدی بوده و ارزهای داخلی کشورها تاثیر به مراتب کمتری در این مسیر دارند. به گزارش فایننشال تایمز، یافته‌های این تحقیقات در یادداشتی به نام «ارزهای غالب و هماهنگی خارجی» چاپ و در آن ذکر شده است که نقش ارز امریکا در تجارت و سرمایه‌گذاری، تاثیر بحران کرونا را بر اقتصاد جهان تشدید می‌کند. 

ارزهای بازارهای نوظهور در جریان پاندمی ارزش خود را برابر دلار از دست داده و امید آنان مبنی بر اینکه تضعیف نرخ ارز، صادراتشان را رقابتی‌تر کرده و اقتصادهای در تقلای آنان را تقویت کند، افزایش داده است. اما صندوق بین‌المللی پول در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که نرخ ضعیف ارز نسبت به گذشته تاثیر کمتری در جذب شوک‌های اقتصادی داشته و دلیل آن نقش دلار در مبادلات و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی است.

از آنجا که صادرات عمدتا از طریق دلار انجام می‌شود، زمانی که ارز داخلی تضعیف می‌شود، تقاضا افزایش پیدا نمی‌کند. حدود ۲۳ درصد از صادرات جهان از طریق دلار فاکتور می‌شود و این بدون در نظر گرفتن بازار کامودیتی‌ها است که به‌طور عمده با واحد پولی امریکا سر و کار داشته و قیمت‌گذاری می‌شوند.

وابستگی بیش از حد تجارت جهانی به دلار همچنین ارزش ارز امریکا را به فاکتوری تعیین‌کننده در رشد اقتصادی جهان بدل کرده است. زمانی که اسکناس امریکا تقویت می‌شود، واردات برای کشورهای خارجی پرهزینه‌تر شده و تقاضا و فعالیت اقتصادی کاهش می‌یابد. به گفته نویسندگان این مقاله از جمله «گیتا گوپینات» و «گوستاوو آدلر»، اقتصاددانان ارشد صندوق، «سلطه دلار در تجارت و سرمایه‌گذاری احتمالا تاثیر بحران کووید-۱۹ را تشدید می‌کند.» پس از آنکه سرمایه‌گذاران در ماه مارس از تاثیرات پاندمی آگاه شدند، بازار بورس به‌شدت فروکش کرد و در نتیجه به تقلای جهانی برای دلار منجر شد که خود متعاقبا نرخ ارز را افزایش داد و در نهایت فدرال رزرو را مجبور کرد تا با بیش از یک دوجین از بانک‌های مرکزی سراسر جهان توافق سوآپ ارزی اضطراری منعقد کند. از پایان ماه مه به بعد، دلار تضعیف و تقاضا برای سوآپ ارزی فدرال رزرو تعدیل شد، اما ارزهای بازارهای نوظهور همچنان در مقایسه با روزهای پیش از پاندمی برابر دلار به شکلی چشمگیر تضعیف شده، ماندند. رئال برزیل در سال جاری یک سوم ارزش خود را از دست داده این در حالی است که پزو مکزیک تقریبا ۲۰ درصد برابر دلار تضعیف شده است. بخش‌هایی همچون گردشگری که به‌طور معمول بیشترین حساسیت را برابر نوسانات ارز داخلی دارند، به‌شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار گرفته و بر مشکلات بازارهای نوظهور افزوده‌اند. در این مقاله آمده است: در بحران جاری کووید-۱۹، سلطه دلار بر ارز کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور به معنای این است که ارز این کشورها در کوتاه‌مدت تاثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی آنان نخواهد داشت.

صندوق بین‌المللی پول در پایان اعلام کرد: با وجود احیای بازارها و خوش‌بینی نویدبخش در خصوص دورنمای احیای اقتصادی جهان، این خطر وجود دارد که اوج‌گیری دوباره نرخ دلار فعالیت اقتصادی را مختل کند. افزایش موارد ابتلا به کرونا و همچنین تشدید تقاضا از سوی سرمایه‌گذارانی که بدنبال امنیت هستند، می‌تواند نرخ تبادل دلار را تقویت کرده که متعاقبا رکود کوتاه‌مدت تجارت و فعالیت اقتصادی جهان را تشدید می‌کند. دلار قوی روی فعالیت اقتصادی جهان تاثیر «انقباضی» دارد.

    توافق تاریخی سران اتحادیه اروپا 

سران اتحادیه اروپا پس از نشستی که حدود پنج روز به طول انجامید، سرانجام بر سر بسته نجات اروپا به منظور احیای اقتصادهای کرونازده این بلوک به توافق تاریخی دست یافتند.

به گزارش رویترز، این توافق راه را برای کمیسیون اروپا، به منظور تامین میلیاردها یورو در بازارهای سرمایه به نیابت از ۲۷ کشور عضو هموار می‌کند؛ اقدامی حاکی از اتحاد که تقریبا در حدود هفت دهه ادغام منطقه یورو بی‌سابقه بوده است. «چارلز مایکل» که ریاست این نشست را برعهده داشت، این توافق را «لحظه‌ای حیایی» برای اروپا خواند. اخبار این توافق در بروکسل، موجب افزایش یورو و رسیدن به بالاترین سطح چهارماهه اخیر آن شد؛ هر یورو حالا با ۱.۱۴۷۰ دلار مبادله می‌شود. «امانوئل مکرون» رییس‌جمهوری فرانسه که به همراه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان طلایه داران این توافق بودند، آن را «به معنای واقعی تاریخی» خواندند. سران اتحادیه اروپا امیدوارند تا صندوق احیای ۷۵۰ میلیارد یورویی (۸۵۷.۳۳ میلیارد دلاری) و بودجه ۱.۱ تریلیون دلاری مربوط به آن، به احیا و ترمیم بزرگ‌ترین رکود این قاره از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون که شیوع کرونا آن را رقم زده است، کمک کند. اما در این بلوک وسیع متشکل از ۲۷ کشور که همگی حق وتو دارند، اختلاف نظراتی وجود دارد که احتمالا تصمیمات آتی بلوک را در خصوص مسائل پولی به تعویق خواهد انداخت زیرا کشورهای ثروتمند شمالی برابر کمک به کشورهای جنوبی مقاومت کرده‌اند.

هلند که رهبر گروه به اصطلاح «اقتصادی‌ها» متشکل از اتریش، سوئد، دانمارک و فنلاند است، تاکید کرده است که کمک به ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورهای مدیترانه که به‌شدت از پاندمی آسیب دیده‌اند، تنها باید در قالب وام باشد و نه کمک بلاعوض. «مارک روت» نخست وزیر هلند در این باره گفت: کمی اختلاف نظر وجود دارد اما همه جزیی از بازی است. براساس توافق جدید، کمیسیون اروپا با استفاده از رتبه اعتباری خود ۷۵۰ میلیارد یورو قرض خواهد کرد و ۳۹۰ میلیارد یورو آن را در قالب کمک بلاعوض و ۳۶۰ میلیارد دیگر آن را به صورت وام‌های ارزان توزیع می‌کند؛ رقم کمک بلاعوض در ابتدا ۵۰۰ میلیارد یوور بود.


 

ارسال نظر