ماموریت ارزی رییس‌جمهور به بانک مرکزی

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۴۲۸
ماموریت ارزی رییس‌جمهور به بانک مرکزی

رییس اتحادیه طلا: مردم وارد معاملات طلای آب شده نشوند

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری|

رییس‌جمهور در گفت‌وگو با عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در واکنش به اقدامات بانک مرکزی برای ثبات بخشی به بازار ارز گفت: اقدامات بانک مرکزی از نظر تأمین گسترده منابع مورد نیاز ارزی واردکنندگان در سامانه نیما و نیز مداخلات هدفمند و علمی در بازار ارز در روزهای گذشته و همچنین اقدامات ویژه بانک مرکزی در تأمین ارز کالاهای اساسی و دارو باید با قدرت ادامه یابد. بانک مرکزی به حضور پرقدرت در تامین ارز مورد نیاز کالاهای ضروری مردم و واحدهای تولیدی ادامه داده و درعین حال با همکاری نهادهای ذیربط نظارت بر بازار ارز را با جدیت دنبال کند.

به گزارش «تعادل»، رییس‌جمهور خواستار تداوم حضور پرقدرت بانک مرکزی در تأمین ارز نیازهای ضروری مردم و واحدهای تولیدی شد و اظهار داشت: اطمینان دارم صادرکنندگان با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، با عرضه ارز حاصل از صادراتشان به چرخه اقتصاد، بانک مرکزی را در تأمین نیازهای ارزی فعالان اقتصادی و مدیریت بازار همراهی خواهند کرد. بانک مرکزی باید عرضه ارز نیمایی را تقویت کرده و بر تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی مردم و مواد اولیه کارخانجات متمرکز شود. روحانی از بانک مرکزی خواست تلاش‌ها برای آزادسازی و بازگرداندن منابع ارزی بلوکه شده کشورمان در دیگر کشورها را با جدیت بیشتر پیگیری کند و تصریح کرد: با توجه به بازگشایی تدریجی مرزهای کشور بعد از مراقبت‌های دوران شیوع کرونا و بازگشت صادرات و واردات کشور به روال قبل، امیدواریم هر چه سریع‌تر تعادل به بازار ارز بازگردد.

 از سوی دیگر، عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی درباره سیاست‌گذاری پولی و ارزی گفت: سیاست‌گذاری پولی و ارزی در شرایط عادی کاری پیچیده است، البته این به معنی عدم بیان آنچه بانک مرکزی انجام می‌دهد، نیست و من نیز، بر این اساس، همواره تلاش کرده‌ام تا صادقانه، سیاست‌ها را به مردم عزیز توضیح دهم تا خطای شکل‌گیری واقعی انتظارات راکاهش دهم. این بخشی ازوظیفه من است. درمقوله رشدنقدینگی، علیرغم اینکه در سیاست پولی جدید، کانال انتقال سیاست ‌پولی، حجم نقدینگی نیست، ولی در هر صورت بار دیگر یادآور میشوم که رشدنقدینگی ازابتدای امسال تا نیمه خرداد، در مجموع، با احتساب خرید ارز، منابع مقابله با کرونا، و تنخواه دولت، به 6.2 درصد رسیده است. حتی اگر دربدبینانه‌ترین حالت همین روند را تا آخر سال داشته باشد (که بسیار بعید است)، نرخ رشدنقدینگی کمتر ازرشدسال گذشته بوده ودرراستای همان هدف تورمی است. بی‌اطلاعی برخی از اطلاعات واقعی نباید دستآویزی برای تشویش اذهان و دمیدن بی‌ثباتی شود. وی افزود: دلایل نوسانات بازار ارز را توضیح دادم. بدیهی است برای چنین دوره‌هایی که تکانه‌های کوتاه‌مدت را در اقتصاد تجربه می‌کنیم، هیچ بانک مرکزی متعهد، و آگاهی، منابع خود را در بازار « نمی‌پاشد». بانک مرکزی، قطعا با نوسانات سفته بازی مقابله می‌کند و روند سه روز اخیر نیز نشان داد که بازارسازی قدرتمند در بازار، از هرگونه بی‌ثباتی و تلاطم جلوگیری خواهد کرد. خیرخواهان می‌دانند که ارز پاشی با مقابله با جریانات سفته بازی متفاوت است. تکانه اخیر موقتی است و در حال گذار و بانک مرکزی بدون هیچ هیجانی، حرکت بازار ارز را رصد کرده و همانند دوسال گذشته با مدیریت نوسانات، بازار را به سمت تعادل هدایت خواهد کرد.

    عرضه سنگین ۷۱میلیون‌دلاری در بازار

در عین حال، رسانه‌ها از عرضه سنگین ۷۱میلیون‌دلاری بازار ساز با نرخ ۱۸هزار و ۴۵۰ تومان خبر می‌دهند که فقط ۱.۵میلیون دلار آن معامله شده است. فعالان بازار ارز، دلیل آن را محدودیت صرافی‌ها برای خرید روزانه 300 هزار دلار و همچنین احتمال کاهش نرخ‌ها در روزهای آینده ارزیابی کرده‌اند در نتیجه خریداران ارز از بیم کاهش نرخ‌ها، تقاضای کمتری برای خرید در قیمت بالا دارند و احتمال می‌دهند که با کاهش قیمت، زیان ببینند. زیرا ممکن است ارز صادرکنندگان به کشور بازگردد و روی قیمت‌ها اثرگذار باشد و در آن صورت، عامل کاهش قیمت‌ها و زیان صرافان و دلالان ارز می‌شود. از سوی دیگر، برخوردهای مختلف با فعالان بازار ارز نیز نگرانی از بابت خرید رقم بالای ارز را ایجاد کرده و همه این موارد موجب شده که تقاضای ارز در سطح پایینی باشد و تمایل به تامین ارز در بازار آزاد افزایش یابد و همین موضوع عملا موجب رشد نرخ دلار به 19800 تومان شده است. به عبارت دیگر، در حالی که بازارساز دلار را 18450 به صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی می‌فروشد در بازار آزاد 19800 تومان است و تقریبا 1000 تومان بالاتر است و این نشانه‌ای است بر کاهش تقاضای ارز در بازار متشکل ارزی و محدودیت‌هایی که تقاضا را کاهش داده است.

به گزارش تسنیم، علاوه بر عرضه 71 میلیون دلاری هفته جاری، بازارساز از روز سه‌شنبه تا ظهر پنج‌شنبه هفته گذشته بیش از 180 میلیون دلار در بازار عرضه داشته است. بعد از ثبت رکوردهای بالا در بازار ارز و عبور دلار از کانال 20 هزار و 500 تومان با ورود بازارساز به بازار قیمت‌ها تغییر جهت داد و با سیر نزولی همراه شد. حضور پرقدرت بازارساز و با عرضه سنگین ارز موجب سقوط نرخ ارز ظرف 3 روز در بازار و بازگشت دلار از کانال 20 هزار تومان به 18 هزار تومان شد.

برخی رسانه‌ها نیز گزارش داده‌اند که حدود ۷۰ میلیون دلار روز شنبه توسط بازارساز به بازار تزریق شد که تنها برای حدود ۸۰۰ هزار دلار خریدار وجود داشت که نشان می‌دهد، میزان تقاضا در این بازار کاهش یافته و قیمت‌ها روند نزولی یافته است. همچنین میانگین نرخ اسکناس دلار امریکا حدود ۱۸ هزار و ۴۶۰ تومان گزارش شده است.در هفته گذشته نیز بین ۱۵۰میلیون دلار تا 180 میلیون دلار توسط بازار ساز با هدف مدیریت بازار و تامین تقاضا به بازار ارز عرضه شد.بررسی روند معاملات روزهای اخیر نشان می‌دهد که تقاضای واقعی ارز، پوشش داده شده و به میزان کافی ارز در بازار وجود دارد، اما دلالان با جوسازی به دنبال ایجاد تقاضای کاذب هستند.با توجه به افزایش عرضه و کاهش تقاضا، کارشناسان می‌گویند، قیمت‌ها در بازار ارز روند نزولی یافته و رصد تحولات بازار ارز در روزهای اخیر تاییدکننده این روند نزولی است.

صرافی‌ها و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند عرضه‌های ارز از سوی بازارساز در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد و همین امر سبب کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد شد.نکته مهم در بازار ارز این است که در روزهای اخیر خریداری در بازار وجود نداشته و تعداد فروشنده‌ها بسیار بیشتر از خریداران است؛ تشدید نوسانات و ورود بازارساز به بازار موجب شده فروشنده‌ها بیشتر شوند.گفتنی است، قیمت دلار برای فروش در بازار متشکل ارزی 18 هزار و 450 تومان و صرافی‌های بانکی 18 هزار و 850 تومان اعلام شده است.

نرخ تابلوی صرافی‌ها و نرخ لحظه‌ای سامانه سنا نشان می‌دهد که قیمت خرید دلار در صرافی‌ها به 18800 و فروش دلار به 18850 تومان، خرید یورو 20900 و فروش یورو به 20950 تومان رسیده است. سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در تاریخ 5 تیر 99 را برای دلار 18979، لیر ترکیه 2866، یورو 21180، درهم 5318، یوان 2646، پوند 23354، دلار کانادا 14524 تومان اعلام کرد. نرخ حواله در سامانه نیما نیز برای دلار 16276، یورو 18661، درهم 4526، یوان 2564 تومان اعلام شده است. براین اساس، با توجه به نرخ دلار نیما به قیمت 16276 و دلار 19860 تومان بازار آزاد، فاصله نرخ دلار نیما با دلار آزاد به 3584 تومان و فاصله نرخ دلار نیما با فروش دلار صرافی‌ها به نرخ 18850 تومان، معادل 2574 تومان رسیده است. 

نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به 19860 تومان، یورو 21600، پوند 23700، درهم 5530، لیر ترکیه 2880، یوان 2750، دلار کانادا 14400 تومان رسید. قیمت اونس جهانی نیز به 1772 دلار افزایش یافته و به دنبال آن قیمت هر گرم طلای 18 عیار به 845 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 3 میلیون و 660 هزار، سکه جدید 8 میلیون و 370 هزار، سکه قدیم 8 میلیون و 140 هزار، نیم سکه 4 میلیون و 350 هزار، ربع سکه 2 میلیون و 420 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 260 هزار تومان معامله شد.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران صبح روز شنبه با ۱۷۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز پنج‌شنبه به قیمت هشت میلیون و ۵۲۰ هزار تومان فروخته شدو هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هشت میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۴۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۸۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۶۰۸ هزار تومان به فروش رسید. همچنین بانک مرکزی روز شنبه نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که براساس آن نرخ ۲۱ ارز افزایش و قیمت ۱۰ واحد پولی دیگر ثابت و نرخ ۱۶ ارز هم کاهش یافت.هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت مانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد، همچنین هر پوند انگلیس ۵۱ هزار و ۸۲۸ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزارو ۱۲۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

    قتل مرموز مظفریان

طلافروش مشهور تهرانی توسط سارقان

گفته می‌شود که مظفریان، طلافروش مشهور تهرانی توسط سارقان، به قتل رسیده و قاتلان طلاها و خودرو مرد ۷۸ ساله را بردند.

    مقایسه بازارهای طلا و ارز در بهار امسال

مقایسه عملکرد بازارهای سهام، ارز و سکه در سه ماه نخست امسال بیانگر این است که بازار سهام در این مدت با ۱۴۷.۷ درصد، بیشترین سود را نسبت به بازارهای ارز و سکه نصیب خود کرده است. این در حالی است که در این مدت بازار ارز (دلار) با رشد ۱۸.۳ درصدی و بازار سکه با افزایش ۳۱.۶ درصدی مواجه بوده‌اند.همچنین در حالی بررسی شاخص فرابورس در بهار امسال بیانگر بازدهی رشد ۱۱۵.۱ درصدی در این بازار است که نرخ بهره در بازار پول در این مدت ۱۰ تا ۱۵ درصد و نرخ سود موثر در بازار بدهی ۱۳.۸ درصد بوده است.

    مردم وارد معاملات طلای آب شده نشوند

رییس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران بیان داشت: در زمینه ورود مردم به حوزه طلای آب شده نیز بهتر است مردم وارد نشوند زیرا با مشکل مواجه خواهند شد.ابراهیم محمدولی در نشست خبری اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران درباره مشکلات صنعت طلا و جواهر به دلیل شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: صنعت طلا به دلیل این ویروس با تعطیلی و رکود مواجه شد که آثار آن را در قسمت‌های جهانی و داخلی شاهد هستیم. امیدواریم هرچه زودتر این مشکل حل شود تا مردم بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند. وی افزود: صنعت طلا و جواهر از تمام توان خود برای حرکت به کشور و مردم از گذشته تاکنون استفاده کرده و پیشقدم بوده، اما در حال حاضر از دولت و نهادهای ذیربط انتظار داریم تا کمک حال اصناف در شرایط فعلی باشند. بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و ... کمک رسان اصناف باشند تا بتوانیم این شرایط را به خوبی پشت سر بگذاریم. تنها کمکی که‌ اصناف از دولت می‌خواهند، درک شرایط فعلی صندوق مختلف است. در زمینه جرایم به خصوص در بحث‌ مالیات همکاران ما در زمان شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند که امید داریم به زودی شاهد فعالیت و رونق دوباره این واحدها باشیم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر، نقره و سکه تهران اظهارداشت: نوسانات و افرایش قیمت‌ها به نفع صنعت ما نیست زیرا زمانی شرایط برای ما خوب است که امکان خرید و فروش در بازار باشد. در زمینه مالیات بر ارزش افزوده نیز که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی شده، زمان اجرای آن مشخص نیست.

محمدولی درباره حساسیت‌ها درباره پولشویی توضیح داد: در بحث پولشویی حدود سه الی چهارسال‌ است که به همه اصناف ابلاغ شده تا خریدار و فروشنده مشخص باشد و صنعت طلا به دلیل این فلز گرانبها حساسیت بیشتر است و ما همواره به همکاران خود اعلام می‌کنیم که خریدار، فروشنده و کارت ملی وجود داشته باشد.

وی ‌درباره معاملات در بازار، گفت: در زمینه مصنوعات طلا در ماه‌های اخیر رکود عجیبی بر این صنعت حاکم شد و اگر تقاضا برای سکه و طلای خام وجود دارد بیش از مصنوعات ساخته شده است و مصنوعات در رکود قرار دارد به دلیل جو به وجود آمده است. در زمینه ورود مردم به حوزه طلا آب شده نیز بهتر است مردم وارد نشوند زیرا با مشکل مواجه خواهند شد. اما شاهد این هستیم که تقاضا طلا آب شده از مصنوعات بیشتر است.

این فعال حوزه با تاکید بر اینکه ما مخالف فضای مجازی نیستیم، افزود: بستر برای خرید و فروش طلا وجود ندارد.

       فعال‌سازی سامانه ثبت سیستمی معاملات طلا 

نایب‌رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر از طراحی سامانه جدید خرید و فروش طلا خبر داد و گفت: با آغاز به کار این سامانه معاملات غیر رسمی طلا سر و سامان می‌گیرد.

محمد کشتی‌آرای، نایب‌رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر در نشست خبری این اتحادیه درباره معاملات مجازی و زیرزمینی طلا و جواهر، گفت: اتحادیه طلا و جواهر به کرات به مردم هشدارهای لازم در این زمینه را داده، اما برای بهبود عملکرد و ساماندهی در این زمینه، اتحادیه طلا و جواهر سامانه‌ای قابل نصب بر روی تلفن همراه برای ثبت سیستمی معاملات را تا پایان سال راه‌اندازی خواهد کرد تا از این طریق از هرنوع معاملات زیرپله‌ای، غیررسمی و... جلوگیری شود.

وی افزود: هرگونه معامله در فضای مجازی باید دارای مجوز باشد و پس از اینکه اپلیکیشین آغاز به کار کند کلیه معاملات رصد می‌شود تا اتحادیه و ارگان‌های نظارتی بر آن نظارت داشته باشند. با آغاز به کار این اپلیکیشین سفته بازی و خرید و فروش به صورت غیر رسمی و کاغذی و تلفنی از بین خواهد رفت تا قابل رصد و پیگیری باشد.

کشتی‌آرای تاکید کرد: افرایش قیمت منجر به افرایش هزینه‌های جانبی تولید خواهد شد. داد و ستد طلا آب شده هیچ ارزش افزوده برای کشور ندارد و هدف این است که با بالا بردن تولید ‌و کاهش هزینه‌های تولید به صنعت طلا در کشور رونق دهیم.  این فعال بازار طلا و جواهر، ادامه داد: همچنین اتحادیه سایتی فعال دارد که کلیه اطلاعات مورد نیاز مردم در سایت ثبت شده و تا پایان امسال نیز کلیه معاملات و داد و ستد به صورت سیستمی خواهد بود. وی در پایان تاکید کرد: معاملات فضای مجازی از طریق بازرسان اتحادیه رصد می‌شود و از طریق قوه قضاییه و ارگان‌های نظارتی نیز برخورد و شناسایی خواهد شد.

   پنج دلیل انفجار قیمت طلا 

نتیجه نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو. هر دو گروه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران معتقدند قیمت طلا هفته آینده رشد خواهد کردنشریه معتبر و سرشناس فوربس در مطلبی که به تازگی منتشر کرده ۵ دلیل را نام برده که نشان می‌دهد بهای جهانی طلا در روزها و هفته‌های آتی بیشتر و بالاتر از آنچه اکنون هست، می‌رود.

در زمان انتشار این مطلب فلز زرد با کاهش قیمت ناچیز در سطح قیمت ۱۷۶۰ بوده که پایین‌تر از میانگین نوسانی ۱۰۰ ساعته خود می‌باشد. این روند با توقفی نزولی برخورد کرده و اندکی کاهش یافت. 

 موج دوم کرونا: تهدیدات بروز موج دوم شیوع کووید ۱۹ موجب شده بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را در معرض خطر ببینند. تعرفه‌های جدید احتمالی امریکا علیه اروپا: ترامپ در حال سنجش اعمال تعرفه جدید بر ۳.۱ میلیارد دلار صادراتی است که از انگلیس، اسپانیا، فرانسه و آلمان وارد می‌شود. اگر تنش در روابط امریکا و اروپا بر سر این مساله ادامه یابد و ترامپ از موضع خود عقب‌نشینی نکند، بعید است که دارایی سرمایه‌گذاران از خطر دور بماند. جنگ تجاری امریکا و چین: چین کشوری نیست که دست روی دست گذاشته و اجازه دهد ایالات متحده موجب آزار و اذیت تجاری و اقتصادی آن شود. معامله تجاری شماره یک میان واشنگتن و پکن به دلیل وجود ویروس کرونا، به‌شدت شکننده است. 

 نرخ بیکاری در امریکا: اطلاعات هفتگی مربوط به مطالبات بیکاری همچنان نقاشی کسل‌کننده‌ای از بازار کار در ایالات متحده است. متأسفانه، با تعطیلی منطقه‌ای فروشگاه‌ها در امریکا، به نظر می‌رسد که بهبودی جزئی که تاکنون شاهد آن بودیم نیز ممکن است مورد تهدید جدی قرار بگیرد. فصل درآمدها: با از سرگیری مجدد اقتصادها، امیدهایی برای بهبود و پیشرفت ایجاد گردیده است. اما ظهور موج دوم کرونا ویروس به احتمال زیاد بخش اعظمی از شرکت‌های امریکایی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و سرمایه‌گذاران آن را دوست ندارند.

 

ارسال نظر