۸۰ درصد معاملات بازار طلا در اختیار سکه و طلای آب‌شده

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۴۱
۸۰ درصد معاملات بازار طلا در اختیار سکه و طلای آب‌شده

 معاون ارزی بانک مرکزی: کشور به سمت اقتصاد بدون نفت می‌رود

گروه بانک و بیمه |

 رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: تنها حدود ۲۰ درصد معاملات مربوط به مصنوعات طلا (طلای ساخته شده) است و ۸۰ درصد معاملات به سکه و طلای آب‌شده تعلق دارد. بازار طلا تحت تاثیر نرخ دلار و اونس قرار دارد که در روزهای اخیر هر دوی آنها روندی افزایشی داشته است.

ابراهیم محمدولی با بیان اینکه زمانی که بازار ارز دچار نوسان می‌شود، اثر مستقیم بر سکه و طلا می‌گذارد و قیمت‌ها را تغییر می‌دهد، اضافه کرد: علاوه بر دلار، قیمت اونس جهانی نیز رشد کرده.رشد تقاضا نیز در افزایش قیمت طلا و سکه نقش داشته است، به‌طوری که برخی افراد به سراغ خرید و سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه آمده‌اند که باعث شده میزان تقاضای سکه در روزهای اخیر افزایش یابد.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی به تازگی واردات طلا را از پرداخت عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده، معاف کرده است که رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در واکنش به این تصمیم می‌گوید: این مصوبه، اقدام خوبی است اما به شرطی که بازارهای داخلی مثل ارز ثبات داشته باشد.

وی با بیان اینکه طبق این مصوبه، واردات طلا تا پایان سال ۹۹ بدون پرداخت عوارض و مالیات بر ارزش افزوده امکان‌پذیر است، اضافه کرد: عدم ثبات بازار طلا، مانع آشکار شدن تاثیر مثبت این مصوبه خواهد شد، در صورتی که بازار ارز، ثبات نداشته و قیمت دلار بالا برود، هر چه طلا نیز وارد شود با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

محمدولی ادامه داد: البته در صورت کاهش شیوع کرونا و از سر‌گیری رفت و آمد آزاد میان کشورها، امکان صادرات مصنوعات طلا توسط تولیدکنندگان ایرانی فراهم می‌شود که رونق تولید را به همراه خواهد داشت.

   سهم اندک مصنوعات از معاملات بازار

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه تقاضا برای سکه و طلای آب‌شده بسیار بیشتر از مصنوعات طلا است، گفت: خریداران تمایل دارند برای کسب سود بیشتر، اجرتی را بابت خرید طلا پرداخت نکنند به همین دلیل به سراغ طلای آب‌شده می‌روند.رصد بازار نشان می‌دهد که تنها حدود ۲۰ درصد معاملات مربوط مصنوعات طلا (طلای ساخته شده) است و ۸۰ درصد معاملات به سکه و طلای آب‌شده تعلق دارد.به دلیل رشد قیمت طلا، میزان حباب قیمتی سکه کاهش زیادی یافته و به حدود ۵۰ هزار تومان رسیده است.

   اونس و دلار، قیمت‌طلا را صعودی کردند

 روز جمعه به دنبال اعلام هر اونس جهانی به قیمت 1734 دلار و قیمت دلار به نرخ 18830 تومان قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافته و هرگرم طلای 18 عیار به 766 هزار، مظنه مثقال طلای 17 عیار به 3 میلیون و 320 هزار، سکه طرح جدید 7 میلیون و 800 هزار، سکه طرح قدیم 7 میلیون و 550 هزار، نیم سکه 3 میلیون 860 هزار، ربع سکه 2 میلیون و 120 هزار و  سکه گرمی 1 میلیون و 120 هزار تومان رسید. برخی فعالان بازار معتقدند که بازار طلا و ارز نسبت به موضوعات مطرح شده در شورای حکام انرژی اتمی واکنش نشان داده است. 

سامانه سنا نیز نرخ میانگین ارز معامله شده در تاریخ 27 خرداد را برای دلار 18065، یورو 20012، درهم 4909، یوآن 2450، پوند 22324، لیر ترکیه 26920 و دلار کانادا 13641 تومان اعلام کرده است. سامانه نیما نیز نرخ حواله برای دلار را 15863، یورو 18063، درهم 4389 و یوآن 2327 تومان اعلام کرده است. 

در جریان آخرین معاملات بازار ارز در هفته گذشته نیز نرخ خرید و فروش دلار و یورو باز هم صعودی ماند. روز پنجشنبه صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را به قیمت ۱۸ هزار و ۲۵۰ تومان خریده و معادل ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان فروختند که در مقایسه با سه‌شنبه نرخ خرید و فروش دلار ۲۵۰ تومان افزایش قیمت داشت .

همچنین این صرافی‌ها هر یورو را معادل ۲۰ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری و به قیمت ۲۰ هزار و ۳۵۰ تومان فروختند که نرخ خرید و فروش یورو نسبت به معاملات روز سه‌شنبه ۲۵۰ تومان افزایش داشته است.  علاوه براین، بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان و هر یورو را معادل ۲۰ هزار تومان می‌خرند که نرخ خرید دلار در بانک‌ها در مقایسه با سه‌شنبه هم افزایشی است.

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در آخرین روز کاری هفته پنجشنبه هفت میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و سکه طرح قدیم هفت میلیون و ۵۵۰ هزار تومان شد.هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۶۳ هزار تومان و هر مثقال طلا سه میلیون و ۳۰۷ هزار تومان فروخته شد.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز سه‌شنبه با رشد ۷۰ هزار تومانی به نرخ هفت میلیون و ۷۱۰ هزار تومان فروخته شد. 

دلار و اونس یک‌بار دیگر معاملات بازار طلا را تحت تاثیر قرار داده و قیمت‌ها را بالا بردند. دلار رشد بیش از ۲۰۰ تومانی را تجربه کرده و وارد کانال ۱۸ هزار تومانی شد. قیمت اونس نیز با رشد بیش از ۱۵ دلاری به رقم یک هزار و ۷۳۱ دلار رسید.رشد قیمت دلار باعث افزایش بهای طلا و سکه در بازار با رشد ۲۲۰ تومانی به رقم بالای ۱۸ هزار تومان رسید.

بر این اساس، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هفت میلیون و ۷۱۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هفت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۸۱۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۵۰ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۲۴۹ هزار تومان به فروش رسید.

به گفته نایب‌رییس دوم اتحادیه طلاوجواهر تهران در هفته اخیر به دنبال روند صعودی قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی و نرخ ارز در داخل، قیمت سکه و طلا نیز در بالاترین رنج قیمتی خود قرار گرفت که بی‌سابقه بوده است. 

محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار داخلی سکه و طلا طی یک هفته اخیر، اظهار کرد: تحت تاثیر بازارهای جهانی به دلیل حوادث داخلی امریکا، نرخ اونس جهانی رو به بالا بود. در بازار داخل نیز قیمت ارز در طول هفته روند افزایشی شدیدی را در بازار آزاد تجربه کرد و در کانال ۱۹ هزار تومان قرار گرفت؛ لذا بر اثر این دو عامل در یک هفته اخیر، قیمت سکه و طلا به بالاترین رقم خود رسید و رکورد زد.البته به‌رغم افزایش قیمت، دادوستدها روالی عادی و کاهشی داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حباب سکه زیر ۳۰۰ هزار تومان است، اعلام کرد: در طول هفته اخیر هر قطعه سکه طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه طرح جدید نیز با افزایش ۲۴۰ هزار تومانی، هفت میلیون و ۸۱۰ هزار تومان فروخته شد که این رقم یک رکورد جدید برای قیمت سکه است. کشتی‌آرای همچنین گفت: نیم سکه به سه میلیون و ۸۶۰ هزار تومان رسید که افزایش ۸۰ هزار تومانی داشته است. ربع سکه و سکه‌های یک گرمی هر کدام با ۵۰ هزار تومان افزایش به ترتیب به دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و یک میلیون و ۱۲۰ رسیده‌اند. در مجموع قیمت همه سکه‌ها افزایشی بوده و رکورد جدیدی ثبت شده است.

به گفته او، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز برای اولین‌بار به ۷۶۳ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلا هم به همین ترتیب از سه میلیون و ۱۸۵ هزار تومان در اوایل هفته به سه میلیون و ۳۰۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

   کشور به سمت اقتصاد بدون نفت می‌رود

 از سوی دیگر، معاون ارزی بانک مرکزی گفت: ما به دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم شرایطی که طی دو سال گذشته در کشور ایجاد شده این است که پایه اقتصاد ما باید به این سمت حرکت کند. 

غلامرضا پناهی اظهار داشت: برای تامین ارز در کشور طی سه ماه گذشته تحت تاثیر کرونا قرار گرفتیم و آخرین وضعیت در این خصوص، تامین پنج هزار و ۲۸۴ میلیون دلار است.از این مبلغ یک هزار و ۷۰۰ میلیون دلار در حوزه تامین کالاهای اساسی و دارو با نرخ ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت شده است.

پناهی اظهار داشت: روش دیگری نیز برای تامین ارز وجود دارد که عرضه ارز در سامانه نیما محسوب می‌شود که صادرکنندگان کالاهای غیر نفتی بر این اساس ارز حاصل از معاملات خود را در آن ثبت و مبادله می‌کنند.بر این اساس در سامانه نیما نزدیک ۲ میلیارد دلار تامین ارز صورت گرفته و این تامین ارز به دست واحدهای تولیدی و بخش‌های صنعتی کشور رسیده است.در قالب مبادله کالا در برابر ارز نیز یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار تامین ارز شده است و این مورد تاکید بانک مرکزی به شمار می‌آید.تلاش می‌کنیم از محل صادرات غیر نفتی ارز مورد نیاز را تامین کنیم و این روند در یک ماه اخیر رو به رشد بوده و امیدواریم که به صورت قابل ملاحظه‌ای نتیجه بخش باشد.

معاون ارزی بانک مرکزی گفت: بخش‌های مختلف صنعتی کشور نیاز به ارز دارند که بتوانند به این طریق مواد اولیه، کالاهای اساسی و دارو را تامین کنند.باید توجه کرد که بانک مرکزی در مورد تامین ارز تحت تاثیر میزان ارزی است که به صورت نقدی و غیر نقدی در کشور به دست می‌آید.وقتی رویه‌ای که ۴۰ سال با آن مواجه بودیم می‌خواهد تغییر کند طبیعتا سختی‌هایی را به وجود می‌آورد و نیاز است که همه خود را با آن منطبق کنیم.طبیعی است وقتی که اقتصاد بدون نفت در حال شکل‌گیری است نقش بانک مرکزی هم در این میان تغییر می‌کند.

بانک مرکزی زمانی مسوولیت تامین ارز مورد نیاز کشور را بر عهده دارد که ارز حاصل از نفت را داشته باشد.همه بخش‌ها به همان میزان که به تامین ارز مواد اولیه و کالاهای اساسی تولید و صنعت اهمیت می‌دهند به همان میزان تاکید داشته باشند که صادرکنندگان ارز حاصل از معاملات را بازگردانند تا بتوان نیاز بخش‌های مختلف را تامین کرد.

   از کره پول را می‌گیریم

 رییس کل بانک مرکزی گفت: با هماهنگی وزارت امور خارجه و با استفاده از روش‌های حقوقی و بین‌المللی پول هایمان را که در بانک کره است می‌گیریم. 

عبدالناصر همتی در حاشیه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران در محل استانداری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این منابع مالی متعلق به مردم ایران و بانک مرکزی است که در بانک‌های کره قرار دارد. دولت کره به تعهدات خود در این زمینه عمل کند و به بهانه تحریم‌ها مانع دسترسی به این منابع نشود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بعضی از کشورها اعلام همکاری کردند که منابع مالی را به ما بازگردانند گفت: یک تا دو کشور موافقت کردند و در حال بررسی و پیگیری هستیم. با بازگشت این منابع مالی کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز کشور را تامین خواهیم کرد. 

همتی همچنین از واردات ارز و طلای خام به کشور خبر داد و گفت: محدودیتی در واردات ارز و طلای خام نداریم.

   میز استان تهران در بانک مرکزی مستقر شود

 استاندار تهران نیز گفت: جهت هماهنگی‌های بیشتر در تخصیص اعتبارات رفع موانع تولید، با استقرار میز استان تهران در بانک مرکزی موافقت شود. 

انوشیروان محسنی بندپی در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با حضور عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی برگزار شد، اظهار داشت: با استقرار این میز روند رسیدگی به تخصیص اعتبارات با سرعت بیشتری پیگیری می‌شود.بانک‌های استان تهران از تکالیف و تعهدهای تعیین شده برای پرداخت وام‌هایی از جمله مشاغل خانگی و رونق تولید خودداری می‌کنند این درحالی است که ۶ درصد جمعیت استان تهران را روستایی‌ها تشکیل می‌دهند.

استاندار تهران با اشاره به اینکه ۵۶ درصد مالیات کشور توسط استان تهران تامین می‌شود بیان داشت: برخی بانک‌ها در ارایه تسهیلات رونق تولید و وام مشاغل خانگی همراهی نمی‌کنند و شاهد نامهربانی بانک‌ها هستیم.بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی پویا و فعال کشور در این استان متمرکز است که امسال واحدهای صنعتی راکد و نیمه راکد، فعال شده‌اند.۱۰۳ هزار نفر در سامانه اشتغال در سال ۹۸ ثبت نام کردند که بیش از تکالیف و تعهدات استان تهران برای ایجاد اشتغال بوده است.

   ادامه صعود دلار در بازار جهانی 

دلار نیز در برابر بسیاری از همتایانش دست به پیشروی زد. به گزارش رویترز، بانک مرکزی امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد از طریق بازارهای ثانویه به بازار اوراق قرضه شرکتی ورود خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که فدرال رزرو در پایان نشست خود تصمیمی برای تغییر نرخ بهره که اکنون در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد نگرفت.

از سوی دیگر افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره پس از انفجار دفتر ارتباط مشترک دو کره توسط کره شمالی، تنش‌های مرزی بین چین و هند همچنین احتمال اتخاذ رویکرد سخت گیرانه‌تر علیه چین توسطامریکا به دنبال اعمال تحریم‌های جدید باعث بازگشت رویکرد احتیاط در بین معامله گران بازار ارز شده است.

رودریگو کارتیل، استراتژیست ارشد بازارهای ارز در بانک ملی استرالیا گفت: آخرین خبرها از تحولات اقتصادی نیز نتوانسته‌اند چیزی از نگرانی‌ها کم کنند. انتظار داریم با شروع بازگشایی مجدد کسب و کارها، سیر شیوع کرونا در جهان مجددا صعودی شود و سوال اینجاست که دولت‌ها و بانک‌های مرکزی چگونه می‌خواهند بین مباحث اقتصادی و سلامتی یک موازنه برقرار کنند.

 از سوی دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی منتشرشده درباره کشورهای اروپایی نشان‌دهنده این است که شرایط کماکان تا حد زیادی بد باقی مانده است؛ هر چند که بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است برنامه خرید اوراق قرضه خود را با ۶۰۰ میلیارد یورو افزایش به ۱.۳۵ تریلیون یورو خواهد رساند و این برنامه را تا سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد. 

طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به مه‌با ۰.۲ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۱ درصد رسید که ۱.۱ درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوره مشابه سال قبل محسوب می‌شود. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به مه‌در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۶ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۱ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است. این تورم همچنین یک درصد کمتر از تورم ثبت شده در دوره زمانی مشابه سال قبل است.این نرخ تورم فاصله بسیار زیادی با سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا دارد.

زک پندل، قائم مقام بخش ارزی بانک گلدمن ساکس گفت: اقدامات اخیر صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا باعث کاهش ریسک‌های موجود بر سر راه اقتصادهای اروپایی خواهد شد. با این حال چالش بازطراحی یک ساختار مالی فراگیر در اروپا به قوت خود باقی است و برای پرداختن به ضعف‌های موجود باید تغییرات بیشتری اعمال شود. 

از سوی دیگر با بازگشایی مجدد کسب و کارها شاهد اوج‌گیری شیوع کرونا بوده‌ایم و در برخی از نقاط چین محدودیت‌های رفت و آمدی مجددا به اجرا درآمده‌اند تا جلوی شیوع بیشتر ویروس کرونا که طبق اعلام مقامات بهداشتی چین دارای برخی رفتارهای متفاوت از ویروس اولیه آن است گرفته شود. طبق اعلام مقامات چینی ویروس کرونای جدید از طریق اروپا وارد چین شده است.

در حوزه تجارت خارجی نیز عملکرد ناامیدکننده اقتصادهای امریکایی ادامه دارد؛ صادرات امریکا تا پایان ماه آوریل با کاهش ۲۰.۵ درصدی نسبت به ماه قبل مواجه شده که این رقم در طول یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. در طرف واردات نیز امریکایی‌ها ۱۰.۷ درصد کمتر از ماه قبل واردات داشته‌اند. آمارهای مشابه منتشر شده برای کانادا نیز نشان می‌دهد در ماه آوریل صادرات با کاهش ۲۹.۷ درصدی و واردات با کاهش ۲۵.۱ درصدی مواجه شده و افزایش کسری تراز تجاری، دلار کانادا را تحت فشار قرار داده است. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ۰.۳۴ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۷.۳۵۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۵۲ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ریزش ۰.۹۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴۳ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۶ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۱ دلار رسید.در معاملات بازارهای ارزی جهانی همچنین هر دلار با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۰۶.۸۶ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۴۵۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۸۶ یوآن چین اعلام شد.


 

ارسال نظر