اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۰۵۲

دژپسند: نقش بانک‌ها در کمک به جهش تولید بی‌بدیل است

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کار بزرگی که بانک‌ها باید انجام دهند، تجهیز منابع برای تامین مالی اقتصاد کشور است، تاکید کرد: نقش بانک‌ها در کمک به جهش تولید بی‌بدیل است. فرهاد دژپسند در جلسه هم‌اندیشی با مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها تاکید کرد: اعطای تسهیلات به بخش تولید با توجه به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص تحقق جهش تولید، باید در اولویت نظام بانکی قرار گیرد.دژپسند یادآور شد: برنامه‌ریزی ما بر تامین مالی بنگاه‌های بزرگ مقیاس توسط بازار سرمایه کماکان به قوت خود باقی است، اما حقیقت این است که در شرایط فعلی، نقش نظام بانکی در این امر، غیر قابل انکار است.آنچه در این شرایط باید انجام شود، کمک به افزایش تولید و بهبود اشتغال است. بالا بردن بهره‌برداری از ظرفیت، افزایش تقاضا برای شغل جدید ایجاد می‌کند، بنابر این باید در جهت تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های موجود تلاش کرد. در اصل کار بزرگی که بانک‌ها باید انجام دهند تجهیز منابع برای تامین مالی اقتصاد کشور است. وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: خدمت به کسانی که در عرصه سرمایه‌گذاری و تولید فعالیت می‌کنند را باید نوعی عبادت تلقی کنیم. زیرا هرچه سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر افزایش یابد، مشکلات سریعتر برطرف می‌شود.  دژپسند با تاکید بر جدی بودن عزم دولت برای کنترل و کاهش تورم، نقش نظام بانکی در تحقق این هدف را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: قصد ما این نیست که تورم را با ایجاد رکود کنترل کنیم، بلکه باید با افزایش طرف عرضه اقتصاد، رشد تورم را کاهش داد. از این جهت انتظار این است که نظام بانکی با کمک به افزایش سرمایه در گردش بنگاه‌ها و همچنین تامین سرمایه ثابت، در افزایش نرخ بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولیدی کشور و ارتقای تولید نقش آفرین باشد. به خصوص در شرایط فعلی، این موضوع باید دغدغه مدیران بانکی باشد و مورد غفلت واقع نشود. وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم حرکت به سمت بانکداری هوشمند و بیان اینکه این نوع بانکداری، صرفا دیجیتالی کردن فرآیند‌ها نیست، اظهار داشت: پیاده‌سازی بانکداری دیجیتال و غیر‌حضوری کردن فرآیند‌ها، تاثیر بسیار قابل توجهی در کاهش هزینه‌های عملیات بانکی دارد، لذا نظام بانکی باید در تحقق بانکداری دیجیتال به عنوان مقدمه‌ای برای بانکداری هوشمند، تسریع کند.

ضریب خسارت بیمه شخص ثالث به ۱۰۳ درصد رسید

 رییس کل بیمه مرکزی گفت: میزان پرداخت خسارت در بیمه‌های شخص ثالث نسبت به حق بیمه دریافتی به ۱۰۳ درصد رسیده و بر این اساس صدور بیمه‌نامه‌های راننده محور در دستور کار است. 

غلامرضا سلیمانی امیری روز یکشنبه در دومین روز سفر به استان زنجان در دیدار با استاندار و جمعی از مدیران مرتبط با حوزه بیمه این استان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد عامل ۷۰ درصد تصادفات رانندگی، انسانی بوده و ۳۰ درصد مربوط به سایر مسائل مانند ناایمن بودن جاده‌ها است. وی افزود: بالا بودن سهم خطای انسانی در تصادفات جاده‌ای اهمیت فرهنگ‌سازی در این حوزه را نشان می‌دهد و از این رو راننده‌محور شدن بیمه‌نامه‌ها از امسال اجرایی می‌شود. رییس کل بیمه مرکزی ضریب پرداخت خسارت در مجموع رشته‌های بیمه‌ای را در ایران ۸۹ درصد و در سایر کشورها ۶۰ درصد برآورد کرد و گفت: سود شرکت‌های بیمه‌ای در ایران خیلی زیاد نیست ولی در کشورهای پیشرفته، سود بیمه‌ها حتی بیشتر از بانک‌ها بوده و این بیمه‌ها هستند که اقدام به تاسیس بانک می‌کنند. سلیمانی امیری اظهار داشت: سطح و ضریب پوشش بیمه‌ای، نشان‌دهنده رشد و توسعه‌یافتگی جامعه، جذب سرمایه‌گذاری، آرامش و اطمینان برای خانواده‌ها و مسوولان جامعه بوده و ضریب پوشش بیمه‌ای، ارتباط مستقیم با سطح توسعه‌یافتگی دارد. وی خاطرنشان کرد: نظام بیمه‌ای، سیستمی است که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند و جامعه‌ای که شرکت‌های بیمه‌ای در آن قوی باشد مدیران، راحت‌تر مدیریت می‌کنند. وی یادآور شد: بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو، جزو رشته‌های مهم بیمه‌ای هستند اما رشته‌های دیگر از جمله بیمه زندگی و تکمیلی درمان نیز بسیار مهم هستند زیرا بیمه‌گرها در بیمه زندگی با حفظ کرامت انسانی، اندوخته کلانی در هنگام بازنشستگی که از محل سرمایه‌های خُرد شخص، پس‌انداز شده به وی پرداخت می‌کنند.

خسارت‌های پرداختی بیمه، سریع و بلاعوض

 رییس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه صنعت بیمه خسارت‌های حوادث سیل ابتدای سال گذشته را خیلی سریع پرداخت کرد، گفت: شاید مبلغ خسارت‌ها به میزان پرداختی بانک‌ها نبود ولی این میزان پرداختی سریع، بدون طلبکاری از دولت و بلاعوض است.  غلامرضا سلیمانی امیری شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه در استان زنجان افزود: همان‌گونه که کد یکتا برای بیمه‌های شخص ثالث، صادر شده در حال برنامه‌ریزی برای در نظر گرفتن کد یکتا برای بیمه‌های غیرثالث نیز هستیم و در مرحله بعدی برای خسارت‌ها هم این کار را انجام می‌دهیم. وی گفت: هدف اصلی در شورای هماهنگی بیمه‌ها، هم‌افزایی است تا شرکت‌ها بتوانند با ایجاد نرخ منطقی، بازار را توسعه دهند. سلیمانی امیری اظهار داشت: وقتی وضعیت اقتصادی، نرخ مشارکت اقتصادی و حجم سرمایه‌گذاری در استان زنجان بسیار خوب است نقش بیمه نیز باید فعالتر باشد. 

 

ارسال نظر