اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۹۳۶

 افزایش سرمایه بانک ملت به 22.1 هزار میلیارد تومان 

بانک ملت با انجام یک شفاف‌سازی در سامانه کدال اعلام کرد که بانک مرکزی با افزایش سرمایه ۳۴۴ درصدی این بانک از محل تجدید ارزیابی املاک (زمین و سرقفلی محل کسب) موافقت کرده است. بر این اساس بانک ملت برای نهایی کردن این مجوز می‌تواند با برگزاری مجمع فوق‌العاده، سرمایه اسمی خود را از ۵ هزار میلیارد تومان به بیش از ۲۲.۱ هزار میلیارد تومان تبدیل کند.

احتمال به جریان افتادن مجدد پرونده بانکدار ایرانی

یک قاضی امریکایی از دادستانی نیویورک بابت تقاضای توقف رسیدگی به اتهامات علی صدر هاشمی توضیح خواست.  به گزارش بلومبرگ، یک قاضی فدرال امریکا با بیان اینکه در خصوص پرونده رسیدگی به اتهامات نقض تحریم‌های بانکی امریکا علیه ایران توسط یک بانکدار ایرانی نگرانی جدی دارد افزوده که می‌خواهد بداند چرا دادستان‌های امریکا به دنبال توقف رسیدگی به این پرونده شده‌اند. با توقف رسیدگی به این پرونده، این بانکدار ایرانی کماکان در جایگاه متهم باقی مانده و اجازه خروج از خاک ایالات متحده را نخواهد داشت اما وکیل آقای صدر هاشمی‌نژاد خواستار تبرئه موکل خود شده است. پیش‌تر دادستان‌های امریکایی از قاضی دادگاه فدرال در منطقه منهتن نیویورک که مسوولیت رسیدگی به نقض تحریم‌های بانکی را بر عهده دارد خواسته بودند به دلیل نبود مدرک کافی در اثبات اتهامات نقض تحریم‌های بانکی ایران توسط آقای علی صدر هاشمی‌نژاد ۴۰ ساله، رسیدگی به این پرونده را متوقف کند. وی متهم شده بود با استفاده از نظام مالی امریکا وجوهی به ارزش مجموع ۱۱۵ میلیون دلار را بابت حق پیمانکاری شرکت‌های ساختمانی ایران در ونزوئلا به ایران منتقل کرده است.

بهبود عملکرد اقتصاد ایران با وجود کرونا و تشدید تحریم ها

استاد اقتصاد جان هاپکینز گفت: برآورد صندوق بین‌المللی پول از نرخ تورم ایران دقیق نبوده است. به گزارش ایسنا، بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصادی جهانی اعلام کرد امسال آخرین سال رشد منفی اقتصاد ایران خواهد بود و حتی با وجود شیوع کرونا و تعطیلی گسترده کسب و کارها در کنار سقوط قیمت نفت در بازارهای جهانی و اخلال در زنجیره تامین، بانک جهانی انتظار دارد که عملکرد اقتصادی امسال ایران به مراتب از سال گذشته بهتر باشد. در رابطه با این گزارش، استیو هانکه، استاد اقتصاد کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در بالتیمور امریکا و یکی از متخصصان مطرح جهانی در حوزه هیات‌های ارزی (نهادی که وظیفه حفظ برابری ارزش پول ملی در برابر دیگر ارزها را بر عهده دارد) در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از دلایلی که چشم‌انداز مورد انتظار بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران تضعیف نشده، این است که اقتصاد ایران سال گذشته و پیش از شیوع کرونا نیز در شرایط دشواری قرار داشت و بنابراین بدتر شدن وضعیت چندان محتمل نبود. لازم به ذکر است طبق گزارش بانک جهانی، اقتصاد ایران که در سال گذشته ۸.۲ درصد کوچک شد، امسال نیز رشد منفی ۵.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد اما سال آینده روند سه سال رشد متوالی منفی قطع خواهد شد.  از سوی دیگر بانک جهانی در گزارش خود نوشته است: ایران یکی از کشورهایی بوده که نرخ تورم در آن روندی نزولی داشته و در ماه‌های اخیر در محدوده ۲۰ درصدی نوسان داشته است. این عضو اندیشکده امریکایی کاتو، با اشاره به مشکل غیردقیق بودن برآورد نرخ تورم در کشورهایی که تورم بالایی دارند افزود: در اکتبر سال قبل و تنها سه ماه مانده به پایان سال میلادی، صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده بود که نرخ تورم ایران تا پایان آن سال به ۳۱.۱ درصد خواهد رسید اما طبق اندازه‌گیری‌های من تا پایان سال ۲۰۱۹ نرخ تورم ایران تنها ۲۰.۱ درصد بوده است.

کاهش قیمت اوراق تسه طی روزهای آینده

با توجه به وضعیت واقعی مقدار عرضه و تقاضای واقعی تسه، انتظار می‌رود در روزهای آتی روند رشد ناگهانی اخیر قیمت در اوراق تسه متوقف و قیمت‌ها متعادل شوند. در ماه‌های گذشته هم افزایی برخی موضوعات همچون انباشت تقاضای تسهیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا، خریداری اوراق تسه توسط افراد تازه وارد در بورس با تصور سرمایه‌گذاری در سهام و همچنین کاهش سفارشات فروش اوراق به دلیل عدم مراجعه برخی فروشندگان به شعب بانک بر اساس توصیه‌های بهداشتی مبنی بر خودداری از ترددهای غیرضروری، موجب عدم تعادل در معاملات اوراق شده به نحوی که بر خلاف انتظار و علیرغم فزونی قابل توجه اوراق موجود در بازار نسبت به تقاضای تسهیلات، رشد قیمت در نمادهای مختلف تسه را به همراه داشته است. عسکرپور گفت: اگرچه ایجاد دارایی تسه صرفا برای مشتریان سجامی امکان‌پذیر است، اما با پیگیری‌های صورت گرفته، مقرر شد به منظور تقویت عرضه اوراق در شرایط فعلی، بر اساس امتیازات تخصیص یافته به مشتریان در ماه‌های گذشته، در حدود ۲ میلیون و پانصد هزار برگ اوراق توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) برای مشتریان غیر سجامی ایجاد شود که این افراد کافی است اصطلاحا سجامی شوند تا در صورت تمایل بتوانند نسبت به فروش اوراق خود اقدام کنند. 

 

ارسال نظر