معاملات مصنوعات طلا در پایین‌ترین میزان

۱۳۹۹/۰۳/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۷۰۱

گروه بانک و بیمه |

د ر جریان بازار ارز، دلار ۳۰ تومان کاهش یافت و یورو نیز تغییر قیمتی نداشت. صرافی‌های بانکی هر دلار امریکا را معادل ۱۶ هزار و ۹۷۰ تومان خریدند و به قیمت ۱۷ هزار و ۷۰ تومان هم فروختند. در حالی که همین صرافی‌ها در معاملات هر دلار امریکا را به قیمت ۱۷ هزار تومان خریدند و به قیمت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان نیز فروختند. همچنین، صرافی‌های بانکی هر یورو را معادل ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان خریدند و به قیمت ۱۸ هزار و ۶۰۰ تومان نیز فروختند که قیمت این نوع ارز نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است. علاوه براین، بانک‌ها نیز هر دلار امریکا را به قیمت ۱۶ هزار تومان و هر یورو را ۱۸ هزار تومان می‌خرند. سامانه سنا نرخ لحظه‌ای فروش دلار را 17070 تومان و نرخ خرید دلار را 16970 تومان، فروش یورو 18600 و خرید یورو را 18500 تومان اعلام کرد. همچنین سامانه سنا نرخ معاملات ارز برای روز 11 خرداد 99 را برای دلار 17091، یورو 18527، درهم 4638، پوند 20380، لیر ترکیه 2548، دلار کانادا 12847 تومان اعلام کرد. سامانه نیما نیز نرخ میانگین حواله ارز را برای دلار 15704، یورو 17255، درهم 4347 و یوان 2290 تومان اعلام کرد. 

در بازار طلا نیز با افزایش نرخ اونس جهانی به 174 و نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 17720 تومان، قیمت طلا و سکه افزایش یافت. مهم‌ترین دلیل نوسان قیمت طلا در بازار در روزهای اخیر، افزایش ارزش اونس جهانی و قیمت دلار در بازار داخلی بوده است. قیمت اونس نیز با رشد حدود ۱۰دلاری به یک هزار و ۷۴۰ دلار رسید. بهای اونس پس از شیوع ویروس کرونا و افت شرایط اقتصادی کشورها روندی افزایشی یافته است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران روز دوشنبه با رشد ۶۵ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به رقم هفت میلیون و ۴۲۰ هزار تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع سکه دو میلیون و ۲۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۷۲۸ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز سه میلیون و ۱۵۴ هزار تومان به فروش رسید. در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ چهار ارز کاهش و قیمت ۳۲ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ بقیه ارزها نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۵۵ ریال و هر یورو نیز ۴۶ هزار و ۷۶۷ ریال ارزش‌گذاری شده است.

  معاملات مصنوعات طلا در پایین‌ترین میزان

دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران از معاملات مصنوعات طلا در پایین‌ترین میزان خبر داد و گفت: اونس جهانی در دو روز گذشته ۱۵ دلار افزایش یافته است. نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایبِنا درباره افزایش قیمت طلا در روز جاری و تحلیل وضعیت بازار، اظهار داشت: اونس جهانی نسبت به روز قبل حدود ۱۵ دلار افزایش قیمت داشت که موجب شد قیمت طلا داخلی با افزایش قیمت در داخل مواجه شود. وی افزود: اما در بازار داخلی تقاضا بسیار کاهش یافته و در کمترین حد ممکن قرار دارد. در زمینه سکه هم با توجه به ورود سرمایه مردم به بازار سرمایه تقاضا فروش افزایش یافت. ­دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران درادامه پیش بینی از بازار، گفت: اونس جهانی در سطح دنیا براساس اعلام تحلیلگران رو به افزایش است، اما در داخل اگر کنترل و نظارت بانک مرکزی ادامه داشته باشد، به‌طور حتم شاهد نوسانات شدید در بازار نخواهیم بود.به گفته بذرافشان، فروش مصنوعات در صنف طلا در کمترین حد ممکن قرار دارد و هنگامی که تقاضا وجود ندارد احتمال افزایش قیمت بسیار کم است.

  ارز مسافرتی خریدار ندارد

 رییس کل بانک مرکزی و همچنین صرافان و فعالان بازار ارز دلایل این نوسانات را تشریح کردند. به گفته صرافان، نرخ ارز متناسب با دیگر مولفه‌های اقتصادی کاهش یا افزایش می‌یابد و براساس تقاضا به تعادل نزدیک می‌شود و اکنون هم بازار تعیین‌کننده نرخ است. همچنین طبق آنچه دست‌اندرکاران اعلام کرده‌اند، تقاضای ارز مسافرتی هم به دلیل شیوع ویروس کرونا و نبود سفرهای خارجی تقریبا صفر شده است.  به گزارش ایسنا، دو سال پیش به دلایلی همچون بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و سرازیر شدن سرمایه‌های مردم به سمت بازار ارز، قیمت افزایش یافت که در این زمان، با اعمال سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی آرامش به بازار برگشت و قیمت‌ها به تعادل رسید؛ به‌طوری‌که قیمت دلار به حدود ۱۱ هزار تومان کاهش یافت اما در هفته‌های اخیر، بار دیگر قیمت ارز نوسان پیدا کرد که در پی آن رییس‌جمهوری بر ضرورت کنترل قیمت و جلوگیری از افزایش آن، دقت عمل و هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی و نظام بانکی در این زمینه تاکید کرد. در این بین، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که تشدید فشار تحریم‌ها، شیوع ویروس کرونا، کاهش شدید قیمت نفت و اختلال در عملکرد تجارت کشور از جمله دلایل مهم نوسان قیمت‌ها بوده که با توجه به اینکه مرزها به تدریج در حال بازگشایی هستند، بخشی از مشکلات مربوط به تجارت حل می‌شود و بازار نیز بهبود خواهد یافت. در این میان گزارش میدانی ایسنا از بازار ارز نشانگر این است که خرید مردم به عنوان مصرف‌کننده اصلی ارز جهش عمده‌ای نداشته است. به گفته یک فعال بازار ارز، در زمان‌هایی که تفاوت نرخ ارز بازار غیر رسمی با صرافی زیاد می‌شود، در این شرایط خریداران واسطه‌ای برای خرید به برخی صرافی‌ها مراجعه می‌کنند. 

همچنین یکی از صرافان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نوسانات و تحولات اخیر این بازار اظهار کرد اینکه پس از گذشت زمان زیادی اکنون قیمت ارز صعود کرده، می‌تواند دلایلی همچون وقفه ایجاد شده توسط کرونا در بخش صادرات که یک امر جهانی بوده، وقفه در بازگشت ارز به جهت تعطیلی شرکت‌های خریدار ارز در خارج از کشور، کاهش شدید نرخ جهانی نفت و به دنبال آن کاهش نرخ محصولات مشتقات تولیدی با پایه نفت که سهم نسبتا بالایی در صادرات کشور دارد و عمده مشکلاتی که منشأ جهانی دارند، داشته باشد. به گفته وی، بانک‌ مرکزی در زمینه نرخ‌گذاری دخالتی نداشته و کشف نرخ بر اساس عرضه و تقاضا روزانه صورت می‌گیرد. یکی دیگر از دست‌اندرکاران بازار ارز نیز معتقد است که یکی از دلایل افزایش قیمت اخیر دلار وقفه چند ماهه ایجاد شده برای درخواست در سامانه نیما و آغاز خرید شرکت‌های واردکننده است. همچنین اکثر صرافان از صفر شدن تقریبی خرید ارز مسافرتی به دلیل شیوع ویروس کرونا و نبود سفرهای خارجی خبر می‌دهند. به گفته یکی از صرافان، فعالیت بانک مرکزی محدود به مدیریت عرضه و تقاضای حوالجات ارزی در سامانه نیما و نظارت در تامین آن است و صرافی‌های بانکی نیز همانند صرافی‌های تضامنی در عرصه اسکناس مورد نیاز مردم فعالیت دارند. وی در پاسخ به اینکه اکنون که نرخ دلار در صرافی‌ها به کانال ۱۷ هزار تومان رسیده، آیا این نرخ واقعی یا حباب است؟ توضیح داد: نرخ ارز متناسب با دیگر مولفه‌های اقتصادی و در پی افزایش و کاهش نرخ‌های دیگر اقلام، کاهش یا افزایش می‌یابد و براساس تقاضا نرخ آن به تعادل نزدیک می‌شود.

   ریزش جهانی دلار 

دلار برای پنجمین روز متوالی در برابر ارزهای مهم کاهشی شد. به گزارش رویترز، پیامدهای ویروس کرونا روی اقتصاد امریکا و روی عملکرد اسکناس سبز در روزهای اخیر کاملا تاثیر گذاشته است؛ علاوه بر آنکه شمار متقاضیان دریافت مزایای بیکاری در این کشور با دو میلیون نفر افزایش به ۴۱ میلیون نفر رسیده است؛ وزارت بازرگانی امریکا نیز در آمار رشد نهایی سه ماهه نخست امسال اعلام کرد نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی پنج درصد اندازه‌گیری شده که این رقم ۷.۸ درصد کمتر از سه ماهه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است. انتظار می‌رود روند کنونی کماکان ادامه یابد و روند بهبود رشد دست کم زودتر از سه ماهه سوم امسال آغاز نشود.  همچنین وقوع برخی ناآرامی‌ها در ایالت مینیاپولیس باعث شده است تا روند فروش دلار توسط معامله گران تشدید شود.  وقایع معاملات ارز همچنین تحت تاثیر اخبار مربوط به تشدید جنگ تجاری امریکا با چین قرار دارد. پس از جدال لفظی بین واشنگتن و چین بر سر مقصر بودن طرف چینی در شیوع کرونا در جهان، اکنون برخی از قانون‌گذاران امریکایی به دنبال تحریم چین به بهانه دخالت چین در امور داخلی هنگ کنگ هستند. از سوی دیگر وانگ ای، وزیر خارجه چین به امریکا در خصوص به راه انداختن یک جنگ سرد دیگر هشدار داده است. وزرای خارجه کانادا، انگلیس، امریکا و استرالیا در بیانیه‌ای مشترک خواهان احترام گذاشتن چین به خودمختاری هنگ‌کنگ شده‌اند. 

 

ارسال نظر