اثر بهبود منابع بانک مرکزی و احیای صادرات بر بازار ارز

۱۳۹۹/۰۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۱۷۶
اثر بهبود منابع بانک مرکزی و احیای صادرات بر بازار ارز

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد: با وجود مشکلات ناشی از شیوع کرونا و اقدامات پیشگیرانه کشورهای همسایه و بسته شدن بیشتر پایانه‌های مرزی و نیز تعطیلی بسیاری از صرافی‌ها و مراکز جابه‌جایی ارز، در طول ۵۰ روز گذشته بیش از 2.5 میلیارد دلار از طریق بانک مرکزی و صادرکنندگان غیرنفتی تأمین شده است که حدود ۵۰ درصد آن، عرضه از طریق سامانه نیما بوده است.

عبدالناصر همتی افزود: با احیای مجدد و تدریجی روند صادرات غیرنفتی و نفتی، پیش بینی بانک مرکزی از برگشت وضعیت طبیعی صادرات غیرنفتی و عرضه ارز به روال گذشته حکایت می‌کند. در کنار همه این موارد، موضوع دسترسی به منابع بانک مرکزی در خارج از کشور نیز روند مثبتی پیدا کرده است.همتی تاکید کرد: جو روانی و تبلیغاتی ایجاد شده در مورد میزان تورم انتظاری و شرایط آتی ارزی کشور، دور از پیش بینی برمبنای واقعیت‌ها و اطلاعات در دسترس بوده و عمدتاً توسط ذی‌نفعان مطرح می‌شود. مردم عزیز این حق را دارند منابع و دارایی خود را در بخش‌های مختلف نظیر بورس، بانک، املاک و ارز و طلا، سرمایه‌گذاری کنند، ولی این وظیفه را دارم که ریسک سرمایه‌گذاری در ارز را مجدداً گوشزد کنم.

   نرخ دلار و انتظارات تورمی

 عامل رشد تقاضای سکه

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر از بورس کالا در ایجاد شفافیت معاملاتی در حوزه معاملات سکه طلا حمایت کرد و روند قیمت‌ها را ناشی از عرضه و تقاضای بازار دانست. محمد کشتی‌آرای درخصوص معاملات گواهی سپرده سکه در بورس گفت: بورس کالا با سازوکار شفافی که برای انجام معاملات کالاهای مختلف از جمله سکه طلا در اختیار دارد، می‌تواند نقش موثری در تعادل بخشی به بازارها ایفا کند و بر همین اساس همواره از این بازار و ابزارهای معاملاتی آن حمایت کرده‌ایم، هر چند این روزها شاهد فاصله قیمت سکه طلا در این بازار با نرخ بازار آزاد هستیم.

رشد شدید نرخ ارز و افزایش تقاضا طی چند روز گذشته دو عامل تاثیرگذار بر جهش قیمت طلا و سکه است. شرایط موجود فعلا افزایشی است و پیش‌بینی قیمت‌ها حتی برای یک ساعت آینده امکان ندارد. در پی افزایش قیمت‌های اخیر حباب سکه به ۴۵۰هزار تومان رسیده است.وی با بیان اینکه بورس تنها سازوکار معاملات را فراهم می‌کند، روند معاملات و قیمت‌ها را متاثر از تلاقی بین عرضه و تقاضای خریدار و فروشنده دانست و گفت: مسلما این عرضه و تقاضاست که تعیین‌کننده قیمت‌هاست که امیدواریم با تدابیری که بورس در این رابطه می‌اندیشد طی روزهای آتی شاهد بازگشت تعادل در بازار و از بین رفتن حباب قیمتی باشیم.کشتی‌آرای در خصوص ایجاد اختلاف قیمتی بین بازار آزاد با قیمت سکه در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس و دلایل آن گفت: چند روزی است که اختلاف قیمت بین این دو بازار افزایش یافته و تحت تاثیر عواملی همچون رشد نرخ دلار و انتظارات تورمی موجود در جامعه نسبت به آینده شاهد سبقت این دو بازار از یکدیگر هستیم. 

وی افزود: در این شرایط برخی افراد از فرصت آربیتراژی (خریدوفروش هم‌زمان یک دارایی برای کسب سود از تفاوت قیمت‌ها) موجود بین این دو بازار برای کسب سود استفاده کرده و با خرید سکه از بازار آزاد و سپس فروش آن در بازار گواهی سپرده سکه طلا، سود کسب می‌کنند که این شرایط موجب رشد تقاضای خرید سکه در بازار سنتی شده است.کشتی آرای با بیان اینکه رشد تقاضا در بازار سنتی موجب بروز حباب قیمتی در سکه طلا شده است، گفت: طی چند روز اخیر بهای دلار نیز در بازار آزاد رشد کرده و همین امر به افزایش قیمت‌ها و ایجاد حباب قیمتی منجر شده است.

   بانک‌ها دخالتی در افزایش قیمت سکه ندارند

خرید و فروش گواهی سپرده سکه در بورس کالا با قیمتی بالاتر از بازار در حال انجام است که طلافروشان را نگران کرده و از بانک‌ها دلخورند. این در حالی است که بنابر توضیح بانک‌ها، آنها دخالتی در این روند ندارند و آنها دلیل اصلی افزایش قیمت سکه را افزایش تقاضا در بورس کالا می‌دانند.

به گزارش ایسنا، این روزها طلافروشان بازار از تاثیرگذاری قیمت‌های بورس کالا بر این بازار ناراحت و نگرانند. آنها معتقدند که باید بورس متاثر از بازار باشد نه برعکس.بازار خرید و فروش گواهی‌های سپرده در بورس کالا به‌ اندازه‌ای داغ شده که بسیاری از مردم طلای خود را تبدیل به سکه کرده و با تبدیل آن به گواهی سپرده در بورس کالا، سود بیشتری می‌برند.به گفته فعالان بازار طلا در حال حاضر گواهی‌های سپرده در بورس کالا حدود ۵۰۰ هزار تومان گران‌تر از قیمت سکه در بازار خرید و فروش می‌شود.یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع، رونق بازار سرمایه و توجه بیشتر مردم به بورس در روزهای اخیر بوده که عده بیشتری را به سمت این بازار کشانده و در شرایطی که هنوز اوضاع بورس خوب است، مردم کماکان به سمت این بازار در حرکتند؛ هرچند که کارشناسان معتقدند که به زودی این بازار روند اصلاح پیش گرفته و ریزش خواهد کرد. گفته می‌شود در حال حاضر چهار نماد بانکی رفاه، صادرات، ملت و تجارت در بورس کالا گواهی سپرده صادر کرده و مردم نیز این گواهی را با قیمتی بالاتر از قیمت سکه در بازار معامله می‌کنند.طلافروشان نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و از بانک‌ها دلخورند و این در حالی است که بنابر توضیح بانک‌ها، آنها دخالتی در این روند ندارند.یکی از بانک‌ها در توضیح این ماجرا گفته است که بانک‌ها در بورس کالا سکه خرید و فروش نمی‌کنند، بلکه تنها گواهی سپرده برای سکه‌های مردم صادر می‌کنند و این گواهی‌ها بین خود مردم بر اساس سیستم عرضه و تقاضا خرید و فروش می‌شود. این گواهی‌ها دارای اعتبار و زمان سررسید است و با توجه به نرخ تورم، افزایش قیمتی در بورس کالا خواهد داشت و بر همین اساس مردم نیز اقدام به خرید و فروش آن می‌کنند. البته این اتفاق در نهایت می‌تواند به رشد قیمت سکه و طلا در بازار منجر شود و ممکن است سازوکاری برای آن اندیشیده شود، اما در حال حاضر اقدام غیرقانونی انجام نمی‌شود.بانک‌ها علاوه بر صدور گواهی سپرده در بورس کالا، این گواهی‌ها را به عنوان ضمانت تسهیلات نیز می‌پذیرند و به نظر می‌رسد که در حال انجام فرآیند عادی خود هستند، اما افزایش تقاضا در بورس کالا قیمت سکه را در این بازار افزایش داده است.

   تغییر پیش‌بینی بنک‌آوامریکا از قیمت طلا 

قیمت طلا اوایل هفته جاری به هدف بنک آو امریکا رسید و هر اونس بالاتر از۱۷۵۰دلار معامله شد و به ارتفاعات ۷.۵سال اخیر خود رسید و حالا تحلیلگران این بانک پیش‌بینی خود را به ارتفاعات تاریخی آن تغییر دادند. به گزارش کیت‌کو، اگرچه تحلیل گران با اشاره به نشانه‌ها و شاخص‌های محرک، نسبت به ورود به قلمرو خرید افراطی را هشدار داده‌اند اما همچنان نسبت به روند صعودی طلا خوشبین هستند. بنک آو امریکا در گزارش چهارشنبه هفته گذشته خود اعلام کرد که انتظار دارد طلا در نهایت و در صورت گذر از کانال مقاومت یک هزار و ۸۰۰ دلاری، به بالاترین قیمت خود دست پیدا کند.

   افت جهانی دلار

شاخص دلار در معاملات کاهش یافت .شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات  دیروز با افت ۰.۱۸ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۹۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۳۱ دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۲۹ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۲۹ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۱ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۴ دلار رسید.

 

ارسال نظر