اخبار

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۱۴۰

١٣٣ هزار میلیارد تسهیلات بانک صادرات به بنگاه‌ها

بانک صادرات ایران به بیش از ٢٦هزار بنگاه کوچک و متوسط در سال ٩٨ بالغ بر ١٣٣ هزار میلیارد ریال تسهیلات حمایتی پرداخت کرده است. به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ٩٨ در راستای تسهیل جریان نقدینگی و رونق تولید موجب تخصیص ١٣٣ هزار و ٧٣ میلیارد ریال به ٢٦ هزار و ٦٢٥ بنگاه کوچک و متوسط توسط بانک صادرات ایران شد. اعطای این تسهیلات که به دو صورت پرداخت از طریق سامانه هماهنگ و پرداخت مستقیم بانک به این بنگاه‌ها صورت گرفته، طی سال‌های گذشته همچنان ادامه یافته به نحوی که مجموع پرداختی‌های بانک به این بنگاه‌ها طی دو سال ٩٧ و ٩٨ به بیش از ٢٤٣ هزار میلیارد ریال رسیده و در این راستا تعداد بنگاه‌های کوچک و متوسط دریافت‌کننده تسهیلات حمایتی از بانک صادرات ایران در این دو سال به ٥٧ هزار و ٦٣١ واحد رسیده است.

علاوه بر این، امضای تفاهم‌نامه برای تضمین پیش‌فروش محصولات و تولیدات کارخانجات داخلی، اعطای سرمایه در گردش و همچنین تسهیل جریان مبادلات تجاری شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشور و استفاده از ظرفیت قابل توجه طرح اعتباری ویژه تولید «طراوت» و ترویج اعتبارات اسنادی ریالی و فروش اعتباری از جمله اهداف این بانک در حمایت از تولید و اشتغال بوده که همچنان با اهتمام ویژه در دستور کار است.

برگزاری حراج اوراق بدهی دولتی در بازار بین‌بانکی 

کارگزاری بانک مرکزی در راستای کاهش هزینه‌های معاملاتی، تسهیل دسترسی بانک‌ها و موسسات مالی غیر‌بانکی به اوراق بدهی دولتی و نیز اتکای تامین مالی دولت از محل فروش اوراق بهادار، در نظر دارد بازار اولیه فروش این اوراق را در بازار بین‌بانکی ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براین اساس حراج اوراق بدهی دولتی به صورت هفتگی انجام می‌شود و بانک‌ها و موسسات اعتباری تا ساعت 13 روزهای شنبه (یا اولین روزکاری هفته) فرصت‌ دارند سفارش‌های خرید اوراق بدهی دولتی را از طریق سامانه بازار بین‌ بانکی برای کارگزاری بانک مرکزی ارسال کنند. سفارش‌های دریافت شده توسط کارگزاری بانک مرکزی و برای تعیین سفارش‌های برنده در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار می‌گیرد. پس از مشخص شدن سفارش‌های برنده، کارگزاری بانک مرکزی نسبت به انجام معاملات در روز یکشنبه (یا دومین روزکاری هفته) اقدام و تسویه در همان روز انجام می‌شود. شرایط و ویژگی‌های اوراق بدهی دولت شامل نوع اوراق، نرخ سود اوراق، زمان سررسید، تاریخ کوپن‌های اوراق و... در اطلاعیه بعدی اطلاع‌رسانی می‌شود. لازم به ذکر است که بر اساس جزو (4) بند «ک» تبصره (5) قانون بودجه سال 1399، بانک مرکزی تنها مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. بنابراین در چارچوب قوانین، بانک مرکزی مجاز به خرید اوراق مالی اسلامی در بازار اولیه نبوده و نمی‌تواند در فرآیند برگزاری حراج، اوراق بدهی دولتی را با هدف تامین مالی دولت خریداری کند. بنابراین، کارگزاری بانک مرکزی تامین‌کننده زیرساخت معاملات و برگزارکننده حراج فروش اوراق به بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی عضو بازار بین‌بانکی است و تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق به فروش رفته در بازار اولیه ندارد.

سقف پرداخت نقدی به مشتریان بانک‌ها ۴۵ میلیون

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به بانک‌ها سقف پرداخت وجه نقد به مشتریان را در موسسات اعتباری ۴۵ میلیون تومان تعیین کرد.به گزارش «تعادل»، بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای خطاب به تمامی بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد که براساس بند ۱۳ ماده یک آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی سقف مقرر برای پرداخت وجه نقد ریالی از سوی اشخاص مشمول از جمله موسسات اعتباری برابر است با «مبلغ سقف مقرر در قانون برگزاری مناقصات جهت انجام معاملات خرد به صورت وجه نقد یا معادل آن به سایر ارزها و کالاهای گرانبها که هر ساله توسط هیات وزیران تصویب می‌شود.» بر این اساس با توجه به اینکه هیات وزیران نصاب معاملات خرد در سال ۹۹ را معاملات تا سقف ۴۵۰ میلیون ریال تعیین کرده است، سقف پرداخت وجه نقد در موسسات اعتباری نیز برابر این مقدار خواهد بود.

واگذاری سهام مازاد تامین اجتماعی در بانک رفاه 

با رای نمایندگان حداکثر سقف سهام سازمان تامین اجتماعی در بانک رفاه کارگران ۳۳ درصد شد و این سازمان مکلف شد سهام مازاد بر این رقم را واگذار کند. نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در جریان بررسی اصلاح طرح مستثنی شدن بانک رفاه کارگران از سقف مجاز تملک سهام بانک‌های تجاری غیردولتی اعاده شده از شورای نگهبان با الحاق یک تبصره به ماده ۵ این قانون موافقت کردند. بر اساس این تبصره، حداکثر سقف سهام سازمان تأمین‌ اجتماعی با رعایت تعریف مالک واحد مطابق جزو (۲-۳) بند«الف» سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (۱) این ماده در بانک رفاه کارگران سی‌وسه‌ درصد (۳۳%) می‌باشد. سازمان مزبور مکلف است نسبت به واگذاری سهام مازاد بر سی‌وسه‌ درصد (۳۳%) اقدام نماید. 

 

ارسال نظر