دلایل افزایش قیمت سکه و رکود حاکم بر بازار طلا

۱۳۹۹/۰۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۰۳۱
دلایل افزایش قیمت سکه و رکود حاکم بر بازار طلا

 گروه بانک و بیمه| 

ابراهیم محمدولی رییس اتحادیه طلا و جواهر با تشریح دلایل افزایش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر و اعلام حباب ۳۰۰ هزار تومانی سکه گفت: افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر به چند عامل داخلی و خارجی ارتباط داشت که می‌توان به نوسانات اونس جهانی و برهم خوردن ارتباط امریکا و چین به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد که تاثیر مستقیمی بر آرامش بازار و شیب تند افزایش قیمت‌ها دارد.البته این افزایش قیمت آزاردهنده نبوده اما داد و ستد را با رکود مواجه کرده و رکود بر بازار حاکم است.

به گزارش «تعادل»، رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: البته موضوع حذف چهار صفر از پول ملی نیز بر نوسان بازار تاثیرگذار بوده که امیدواریم آرامش بر بازار حاکم و به حالت قبل بازگردد. به گفته محمدولی، حباب سکه نیز به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. هرگاه قیمت سکه افزایش می‌یابد، حباب سکه نیز ایجاد می‌شود که در مطلب زیر قصد داریم درباره این مفهوم توضیح دهیم.سکه در بازار اغلب به قیمتی متفاوت از قیمت تئوریک معامله می‌شود که علت اصلی آن را می‌توان به پیش‌بینی معامله‌گران از قیمت آتی طلا در بازارهای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی مرتبط دانست. چنانچه سرمایه‌گذاران این بازار قیمت جهانی طلا را صعودی پیش‌بینی کنند در این حالت سکه کمی بالاتر از قیمت تئوریک دادوستد خواهد شد؛ بنابراین قیمت سکه در عمل علاوه بر ارزش تئوریک خود به برآیند انتظارات سرمایه‌گذاران و بازیگران اصلی از آینده این بازار نیز وابسته است. در بازار سکه اغلب افراد به‌اشتباه تفاوت قیمت بازار و قیمت تئوریک را به عنوان حباب قیمت سکه معرفی می‌کنند که این تلقی چندان صحیح نیست. این درحالی است که حباب در دانش مالی به تفاوت ارزش ذاتی یک سهم باقیمت جاری آن اطلاق می‌شود. در خصوص سکه نیز این برداشت صحیح‌تر است.محاسبه حباب سکه با روش زیر مقدور می‌باشد: ارزش ذاتی سکه - قیمت بازار سکه = حباب قیمتی سکه 

    افزایش ۱۰۰ تومانی نرخ ارز

قیمت ارز در نخستین روز هفته جاری نسبت به هفته گذشته افزایش یافت و به صورت آرام و تدریجی به سمت کانال 16 هزار تومانی در حال حرکت است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی روز شنبه قیمت خرید هر دلار امریکا را ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ فروش آن را ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کردند که نسبت به آخرین روز هفته گذشته رشد ۱۰۰ تومانی داشته است.همچنین این صرافی‌ها یورو را ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان خریدند و در مقابل با قیمت ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان فروختند که نسبت به هفته پیش ۱۰۰ تومان افزایش داشته است. نرخ لحظه‌ای در سامانه سنا نیز برای خرید دلار 15700، نرخ فروش دلار 15800، نرخ خرید یورو 17100 و نرخ فروش یورو 17200 تومان رسید.

کاهش تقاضا در بازار ارز و افزایش عرضه باعث کاهش سفته‌بازی و در نتیجه برقراری ثبات و آرامش در بازار ارز شده است، بر این اساس، این بازار نوسان‌های اندکی را تجربه می‌کند. قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد. سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در تاریخ 18 اردیبهشت 99 را برای دلار 15727، یورو 17167، درهم 4218، یوان 2220، پوند 19386، دلار کانادا 11785، لیر ترکیه 2267 تومان اعلام کرد. سامانه نیما نیز نرخ حواله معامله شده در تاریخ 18 اردیبهشت 99 را برای دلار 13762، یورو 15285، درهم 4143 و یوان 2184 تومان اعلام کرده است.  در بازار طلا نیز با اعلام هر اونس جهانی طلا به قیمت 1703 دلار، و قیمت هر دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 16440 تومان، قیمت طلا و سکه نیز افزایش یافت. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶62 هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۸71 هزار تومان ارزش‌گذاری شد هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با رشد ۱۲۰ هزار تومانی قیمت به مبلغ ۶ میلیون و 900 هزار تومان فروخته شد.عامل اصلی رشد قیمت طلا و سکه افزایش قیمت دلار در داخل و بهای اونس در بازارهای جهانی بود. نرخ دلار صرافی با رشد ۱۰۰ تومانی به ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان رسید.  هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹6۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی یک میلیون و 30 هزار تومان تعیین قیمت شد. برخی فعالان بازار معتقدند که سکه قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان را برای هفته‌های آینده هدف گرفته است زیرا با افزایش اونس جهانی طلا و نرخ دلار، پیش بینی‌ها حکایت از رشد قیمت سکه و طلا در هفته‌های آینده دارد.  در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای روز شنبه اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز افزایش، نرخ ۱۲ واحد پولی دیگر کاهش و نرخ ۹ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «شنبه بیستم اردیبهشت ۹۹» بدون تغییر نسبت به روز قبل ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۵۰ ریال افزایش به قیمت ۵۲ هزار و ۱۰۸ ریال و هر یورو نیز با ۶۲۳ ریال رشد به قیمت ۴۵ هزار و ۹۹۴ ریال اعلام شد. 

    ممنوع شدن مبادله لیر 

در سه بانک خارجی ترکیه 

رگولاتور بانکی ترکیه بانک‌های این کشور را از داد و ستد با سه بانک خارجی فعال در ترکیه منع و علت این تصمیم را عدم اجرای الزامات این سه بانک در قبال لیر عنوان کرد.

به گزارش بلومبرگ، پس از اینکه رسانه‌های داخلی ترکیه چند موسسه مالی مجهول مستقر در لندن را به اتخاذ مواضع سودجویانه در قبال لیر متهم کردند، رگولاتور ترکیه ممنوعیت داد و ستد با سیتی بانک نیویورک، بی‌ان‌پی پاریبا فرانسه و یوبی‌اس سوییس را صادر کرد. لیر ترکیه پنجشنبه برابر دلار با ریزشی بی‌سابقه تضعیف شد اما به‌دنبال اطلاعیه رگولاتور این کشور، کمی از افت ارزش خود را جبران کرد. در حال حاضر هر دلار با ۷.۱۱ لیر دست به دست می‌شود. رگولاتور بانکی ترکیه به تازگی و در تلاشی آشکار برای سخت‌تر کردن پیش بینی افت ارزش لیر، میزان ارزی را که بانک‌های ترکیه قادرند در اختیار سرمایه‌گذاران و بانک‌های خارجی قرار دهند، محدود کرد. این نهاد علاوه بر این، تعریف دستکاری تجاری را در بازارهای مالی توسعه داد و بر اساس تعریف جدید، معاملاتی که «قیمت‌های گمراه‌کننده» به وجود آورده یا قیمت دارایی‌ها را در سطوح «غیرعادی و مصنوعی» نگه دارند، غیرمجاز بوده و تخطی از قانون تلقی خواهند شد.

   ۱۳ میلیارد دلار سود ارز دیجیتالی

بیت‌کوین به بالاترین سطح خود از ماه فوریه رسیده است.به گزارش سی ان بی‌سی، بیت کوین پس از دو بار تلاش ناموفق برای شکستن کانال ۹۵۰۰ دلاری موفق به عبور از آن شد و حتی در مقطعی به بالای ۱۰ هزار دلار نیز رسید. این برای نخستین‌بار از فوریه امسال است که بیت کوین به چنین سطحی می‌رسد و برخی از معامله گران فنی امیدوارند دستیابی به این سطح زمینه را برای صعودهای بعدی این ارز دیجیتالی فراهم کند.  صعود اخیر باعث شد دارندگان ارزهای دیجتالی ۱۳ میلیارد دلار ثروتمندتر شوند که از این میزان، ۲۶۸ میلیون دلار مربوط به بیت کوین بوده است. از مارس سال گذشته تاکنون بهای بیت کوین ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. در روزهای اخیر، خبر راه‌اندازی آزمایشی ارز دیجیتالی بانک مرکزی چین به صورت محدود در چهار شهر این کشور جان تازه‌ای به معاملات بخشیده است.  متیو دیب، بنیان گذار موسسه استک گفت: ما شاهد یک افزایش محسوس در ورود جریان سرمایه‌ای جدید به بازار ارزهای دیجیتالی بوده‌ایم و بسیاری از بازارهای ارز دیجیتالی و پلتفرم‌های دیجیتالی شاهد افزایش جریانات سرمایه‌ای بوده‌اند.  از زمان تعطیلی گسترده کسب و کارها در سطح جهان به دلیل شیوع کرونا و ریزش شدید شاخص‌های بورسی، تمایل سرمایه‌گذاران به هدایت سرمایه خود به سمت ارزهای دیجیتالی افزایش یافته است و برخلاف شاخص‌های بورسی، بیشتر ارزهای دیجیتالی اکنون در سطح بالاتری از زمان قبل شیوع کرونا قرار دارند. تاکنون بیش از ۲۷۴ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند. آرتور هایز، مدیرعامل موسسه  « بیت مکس»  گفت: شیوع گسترده کرونا در سطح جهان باعث شده است که تقاضا برای ارزهای دیجیتالی به سطح بسیار بالایی برسد. اکنون زمان جشن گرفتن بیت کوین است و معامله‌گران می‌توانند انتظار سود خوبی از نوسانات بازار داشته باشند. به مانند بیت‌کوین، قیمت بسیاری از ارزهای دیجیتالی دیگر صعودی بود؛ به گونه‌ای که اتریوم با ۱.۶۶ درصد افزایش به ۲۱۴.۹۴ دلار، بیت کوین کش با ۴.۶۷ درصد افزایش به ۲۶۲.۹۷ دلار، لایت کوین با ۲.۱۵ درصد صعود به ۴۸.۲۴ دلار، مونرو با ۲.۸۱ درصد افزایش به ۶۴.۶۸ دلار، دش با ۱.۳۱ درصد افزایش به ۷۹.۸۵ دلار، زدکش با ۴.۷۱ درصد افزایش به ۴۶.۰۵ دلار و دکارد با ۱.۲۷ درصد کاهش به ۱۴.۸۹ دلار رسید.

    دلار کوتاه آمد

شاخص دلار پس از سه صعود متوالی عقب نشست.به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، نرخ بیکاری عجیب و کم سابقه امریکا در ماه آوریل باعث شد تا برخلاف پیش بینی‌های اولیه، دلار نتواند آخر هفته را نیز به مانند سه روز قبل با پیشروی در برابر رقبایش به پایان ببرد هر چند که بازدهی هفتگی دلار در برابر هر پنج ارز مهم جهانی دیگر مثبت باقی ماند به گونه‌ای که بازدهی دلار در برابر یورو و فرانک به بالاترین سطح یک ماه اخیر رسید.  مارک شاندلر، استراتژیست ارشد بازار در موسسه بنکبورن گلوبال فارکس گفت: واقعیت این است که اقتصاد در بد وضعیتی گرفتار شده و اینکه ۲۰.۵ میلیون نفر در امریکا بیکار شده‌اند یا ۲۲ میلیون نفر خیلی فرقی نمی‌کند. بانک مرکزی و دولت باید کارهای بیشتری بکنند و گرنه بازارها دوباره متلاطم خواهند شد.  وقایع معاملات ارز همچنین تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. در امریکا دونالد ترامپ، در اظهاراتی عجیب مدعی شده ویروس کرونا در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، جایی که پاندمی کرونا از آنجا آغاز شد، ساخته شده و تهدید کرد که در صورت اثبات این ادعا، چین را از طریق اعمال تعرفه‌های جدید تنبیه خواهد کرد.

امریکا و چین از سال ۲۰۱۸ با یکدیگر وارد یک جنگ تجاری گسترده شدند و سرانجام اواخر سال گذشته دو طرف بر سر اجرای یک جدول زمانی برای متوازن شدن تجارت دوجانبه توافق کردند. اکنون تهدیدات ترامپ باعث افزایش هراس معامله گران از ایجاد یک جنگ تجاری جدید شده است؛ آن هم در زمانی که رشد اقتصادی بسیاری از کشورها تحت تاثیر شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها به پایین‌ترین سطوح تاریخ معاصر رسیده است. 

رایان فلسمان، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه کامان سکیوریتیز گفت: بازارها اکنون امیدوارترند اما هنوز نسبت به قبل از بحران در وضعیت بدتری قرار داریم. 

در امریکا اما شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی‌سابقه ۳۰ میلیون نفر رسیده است. دونالد ترامپ از مردم خواسته است تا کم کم روند عادی زندگی خود را از سر بگیرند و در آلمان نیز آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور از پشت سر گذاشتن فاز نخست بیماری خبر داده است. بسیاری از واحدهای اقتصادی نیز به صورت محدود بازگشایی شده‌اند و بخشی از کارکنان خود را به کار فرا خوانده‌اند.  وزارت خزانه داری امریکا با هدف ثبات بخشی به بازار اوراق قرضه برای نخستین‌بار در طول ۲۰ سال اخیر تصمیم گرفته است اوراق قرضه با سررسید ۲۰ ساله منتشر کند. بخشی از حمایت‌ها از دلار در معاملات مربوط به تقویت بازدهی اوراق قرضه دلاری بوده است. مقامات بانک مرکزی امریکا نیز از تداوم حضور پررنگ این بانک در بازارهای مالی و انجام عملیات بازار آزاد برای تامین نقدینگی لازم خبر داده‌اند هر چند که امیدها برای منفی اعلام شدن نرخ بهره در امریکا تقریبا به صفر رسیده است و گویا فدرال رزرو قصد ندارد مسیر بانک‌های مرکزی اروپا، سوییس و ژاپن را برود.  بانک آف امریکا هشدار داده است که اقتصاد این کشور با بدترین بحران خود از دهه ۱۹۳۰ تاکنون مواجه است و رشد اقتصادی این کشور به احتمال بسیار زیادی به پایین‌ترین سطح تاریخی خود خواهد رسید.  مایک لوونارت - استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه «ای ترید فایننشیال» - گفت: همه‌گیری کرونا باعث تغییر اساسی در شیوه زندگی و کار کردن ما شده است و اگر از بین رفتن مشاغل به یک رویه دایمی تبدیل شوند، اقتصاد با یک بحران مالی کم سابقه مواجه خواهد شد و آن وقت همه‌چیز جور دیگری خواهد بود. تاکنون بیش از چهار میلیون و ۱۴ هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۷۶ هزار و ۲۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۷۸ هزار و ۶۱۶ نفر، انگلیس با ۳۱ هزار و ۲۴۱ نفر، ایتالیا با ۳۰ هزار و ۲۰۱ نفر، اسپانیا با ۲۶ هزار و ۲۹۹ نفر وفرانسه با ۲۶ هزار و ۲۳۰ نفر بوده است. اریک برگر، کارشناس بازار ارز در بانک مرکزی کانادا گفت: اکنون نگاه معامله گران به دور تازه تنش‌های لفظی بین پکن و واشنگتن دوخته شده است و اگر وضعیت آرام‌تر نشود شاهد آغاز دور دوم جنگ تجاری بین دو اقتصاد نخست جهان خواهیم بود. در این صورت نرخ برابری دلار و یوان به ویژه در برابر ارزهای امن شاهد تغییرات گسترده‌ای خواهد بود و شاهد ثبت رکوردهای جدیدی از ارزهایی نظیر ین و فرانک خواهیم بود. 

    شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ریزش ۰.۴۶ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۷۷۳ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۲۹ دلار اعلام شد.  با تداوم بسته ماندن کسب و کارها، آمارهای رشد به طرز کم‌سابقه‌ای همه را ناامید می‌کنند؛ در امریکا برای نخستین‌بار از سال ۲۰۱۴ رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال منفی شد که این رشد منفی ۴.۸ درصدی از زمان رکود بزرگ سال ۲۰۰۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است. با این حال رییس بانک مرکزی امریکا نسبت به بازگشت اقتصاد به سطح اولیه ثبات در آینده‌ای نزدیک ابراز امیدواری کرده است.  اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند و نخست وزیر ایتالیا با بحرانی خواندن شرایط اقتصادی منطقه یورو خواستار تسریع در تهیه بسته نجات شده است. هر چند سران اروپایی بر سر ایجاد یک بسته نجات یک تریلیون یورویی به توافق رسیدند اما اختلاف بر سر جزییات آن باعث شد اجرایی شدن آن تا تابستان به تعویق بیفتد.  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افزایش ۰.۷۸ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۹۵ درصد بالا رفت و با عبور از کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۹۴ دلار رسید. کریگ ارلام - تحلیلگر بازار در موسسه اواندا - گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش میل معامله گران به خرید دارایی‌های پرریسکتر با توجه به کاهش سرعت شیوع بیماری بوده‌ایم و این می‌تواند بر روی نرخ برابری دلار و دیگر ارزهای امن مقابل سایر ارزها تاثیر زیادی داشته باشد.  در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲۹ درصد افزایش به ۱۰۶.۶۷۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۳ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر