نرخ دلار در صرافی‌ها 50 تومان کاهش یافت

۱۳۹۹/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۱۵
نرخ دلار در صرافی‌ها 50 تومان کاهش یافت

گروه بانک و بیمه |

آخرین معاملات طلا در بازارهای جهانی حکایت از کاهش ۱۳ دلار و ۸۰ سنتی هر اونس طلا دارد. هر اونس طلا در بازارهای جهانی روز سه شنبه 9 اردیبهشت 99 یک هزار و ۶۹۸ دلار و ۴۰ سنت معامله شد که نسبت به معاملات روز دوشنبه ۱۳ دلار و ۸۰ سنت کاهش نشان می‌دهد. در بازارهای جهانی بالاترین قیمت هر اونس طلا یک هزار و ۶۹۹ دلار و 40 سنت و کمترین قیمت نیز یک هزار و ۶۹۱ دلار و ۴۰ سنت بود. روز دوشنبه هر اونس طلا بین یک هزار و ۷۱۲ تا یک هزار و ۷۱۳ دلار معامله شده بود. همچنین قیمت هر اونس نقره با کاهش ۴۶ سنتی همراه بود و بین ۱۵ دلار و ۲۰ تا ۱۵ دلار و ۳۰ سنت معامله می‌شد.

به گزارش «تعادل»، نرخ دلار در صرافی‌های مجاز بانکی نیز کاهش یافت و خرید دلار 15450 و فروش دلار 15550 تومان، خرید یورو 16850 و فروش16950 تومان، اعلام شد. در بازار آزاد نیز دلار 16050، یورو 17150، پوند 19550، درهم 4410، لیر ترکیه 2330، یوان 2260  و دلارکانادا 11700 تومان معامله شد.سامانه سنا نرخ میانگین ارز معامله شده در روز 8 اردیبهشت 99 را برای دلار 15630، دلار کانادا 11707، لیر ترکیه 2342، یورو16927، درهم 4246، یوان 2290 و پوند 19501 تومان اعلام کرد. نرخ حواله در سامانه نیما نیز برای دلار 13913، یورو 15702، درهم 3796 و یوان 2057 تومان اعلام شده است. با کاهش اونس جهانی طلا به قیمت 1694 دلار و سپس افزایش آن به 1710 دلار و نرخ دلار به قیمت 16050 تومان، قیمت طلا و سکه کاهش و دوباره افزایش یافت و مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 769 هزار هر گرم طلای 18 عیار 639 هزار، سکه 6 میلیون و 400 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 210 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 820 هزار، سکه گرمی 970 هزار، داد و ستد شد.بانک مرکزی روز (سه‌شنبه) نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۴ ارز کاهش و قیمت ۲۰ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ بقیه ارزها نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۱۵۱ ریال و هر یورو نیز ۴۵ هزار و ۴۷۴ ریال ارزش‌گذاری شده است.

    صعود جهانی دلار

به گزارش رویترز، در جریان معاملات سه شنبه، روند صعودی دلار از سر گرفته شد و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۰۷.۲۱۲ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۴۸ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۸۴ یوان چین اعلام شد.

وقایع معاملات ارز کماکان تحت تاثیر اخبار مربوط به ویروس کرونا قرار دارد. بسیاری از شرکت‌های مطرح جهان از زیان هنگفت خود در سه ماهه نخست امسال خبر داده‌اند تا جایی که بانک اچ اس بی سی انگلیسی از زیان ۴۰ درصدی خود در مقایسه با سه ماهه نخست سال قبل و بانک یو بی اس نیز از زیان ۳۴ درصدی خود خبر داده است.مجلس سنای امریکا همانطور که انتظار می‌رفت لایحه نیم تریلیون دلاری پیشنهادی دولت برای حمایت از بخش‌های مختلف اقتصادی در برابر ویروس کرونا را تصویب کرد و این لایحه اکنون برای اخذ تایید نهایی به کنگره ارسال خواهد شد، هر چند که احتمالا دولت ترامپ برای به تصویب رساندن این لایحه در کنگره با دردسرهای بیشتری نسبت به مجلس سنا مواجه خواهد شد.قرار است روز چهارشنبه بانک مرکزی امریکا در خصوص انجام اقدامات حمایتی بیشتر تصمیم بگیرد. این بانک تاکنون حدود ۲.۵ تریلیون دلار برای حمایت از بخش‌های مختلف اعتبار تخصیص داده است.شمار کسانی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست کرده‌اند به رقم بی‌سابقه ۲۶.۵ میلیون نفر رسیده است. در حالی که ۱۶.۲ درصد کل نیروی کار امریکا ادعای بیکار شدن خود را مطرح کرده‌اند انتظار می‌رود تا پایان ماه مارس این رقم حتی به ۳۰ میلیون نفر نیز افزایش پیدا کند. در این صورت کل دستاورد اشتغالزایی اقتصاد امریکا از سال ۲۰۱۰ تاکنون بر باد خواهد رفت.  کوین‌هاست، مشاور اقتصادی ترامپ در یک برنامه تلویزیونی، با جدی خواندن ریسک کرونا بر اقتصاد امریکا، نسبت به وقوع شوک‌های اقتصادی تاریخی و رسیدن نرخ بیکاری به بالای ۱۶ درصد در هفته‌های آینده هشدار داده و گفته است که شاید برای اطمینان یافتن از بازیابی اقتصاد امریکا نیاز به اقدامات حمایتی بیشتری باشد. به گفته وی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، اقتصاد امریکا دست‌کم تا چهار هفته آینده نیز درگیر پیامدهای کرونا خواهد بود.

تحت تاثیر کاهش شدید فعالیت‌های تجاری و بازرگانی، نرخ تورم در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان از جمله در انگلیس، ژاپن، کانادا و چین به‌شدت کاهش یافته و نرخ تورم ماهانه نیز به سطوح منفی یا نزدیک به صفر رسیده است و این مساله کار بانک‌های مرکزی را برای دستیابی به تورم دو درصدی دشوارتر می‌سازد. 

هم چنین بسیاری از کشورهای جهان در نتیجه شیوع کرونا و جلوگیری از در اختیار گرفتن شرکت‌ها توسط اتباع خارجی، مقررات سختگیرانه‌ای علیه سرمایه‌گذاری خارجی وضع کرده‌اند. کانادا، فرانسه، اسپانیا، آلمان و استرالیا از جمله کشورهایی هستند که چنین تصمیمی گرفته‌اند اما این امر احتمالا باعث کاهش بیش از پیش رشد اقتصادی آنها نیز خواهد شد. بانک مرکزی ژاپن در نشست خود وعده داد حمایت بیشتری از بازارهای مالی از طریق خرید بیشتر اوراق بدهی انجام دهد. این بانک متعهد شد تا ۱۵ تریلیون ین (۱۴۰ میلیارد دلار) از اوراق مختلف شرکت‌ها را خریداری کند. اکنون سرمایه‌گذاران منتظر اجرایی شدن بسته‌های حمایتی جدید توسط بانک‌های مرکزی اروپا و امریکا هستند.رودریگو کاتریل، استراتژیست بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: باید با احتیاط نسبت به آمار و ارقام مربوط به مبتلایان و قربانیان کرونا نگاه کرد چرا که احتمال اوج‌گیری مجدد آمار در صورت نادیده گرفتن توصیه‌های پزشکی کاملا جدی است.هر چند دولت‌های محلی در برخی از ایالت‌های امریکا قرنطینه را ادامه می‌دهند اما اعتراضات نسبت به تداوم این وضع رو به افزایش است. ایالت جورجیا مقدمات برچیدن قرنطینه را آغاز کرده و برخی از شهرها در ایالت نوادا نیز خواستار انجام اقدامات مشابه شده‌اند. 

تاکنون بیش از سه میلیون و ۶۵ هزار و ۱۷۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۲۱۱ هزار و ۶۳۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۵۶ هزار و ۸۰۳ نفر، ایتالیا با ۲۶ هزار و ۹۷۷ نفر، اسپانیا با ۲۳ هزار و ۵۲۱ نفر، فرانسه با ۲۳ هزار و ۲۹۳ نفر و انگلیس با ۲۱ هزار و ۹۲ نفر بوده است.

 

ارسال نظر