جزییات تعیین میزان واگذاری سهم بانک‌ها و بیمه‌ها

۱۳۹۹/۰۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۵۷۷

گروه بانک و بیمه| 

به میزان وجوهی که از طریق فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) به دست بیاید، سهم بانک‌های تجارت، صادرات و ملت و بیمه‌های البرز و اتکایی امین تعیین می‌شود. به عبارت دیگر، با توجه به میزان وجوهی که از طریق فروش واحدهای سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها به دست بیاید، سهم هر بانک یا بیمه در صندوق‌های ETF تعیین و به این صندوق‌ها انتقال داده می‌شود. حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) در گفت‌وگو با ایبِنا درباره ابهام موجود در خصوص میزان سهام دولت در بانک‌های تجارت، صادرات و ملت و همچنین شرکت‌های بیمه البرز و اتکایی امین در واگذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) با بیان این مطلب افزود: در صورتی که وجوه جمع‌آوری شده برای فروش واحدهای این صندوق‌ها بیشتر از رقم پیش‌بینی شده ۱۶ هزار میلیارد تومان باشد، صندوق بعدی تشکیل خواهد شد. 

وی با اشاره به اینکه هر فرد حتی بدون کد بورسی و با کد ملی می‌تواند تا سقف ۲ میلیون تومان از این صندوق‌ها سهام دولت در این شرکت‌ها را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری کند، تصریح کرد: ارزش ریالی واحدهای صندوق‌های قابل معامله ETF بانکی که در روزهای آینده توسط دولت عرضه خواهد شد بیش از ١٦ هزار میلیارد تومان است. فهیمی همچنین توضیح داد که رقم خرید ۲ میلیون تومان برای هر فرد با اعمال تخفیف ۲۰ درصدی است. براساس اطلاعیه وزارت امور اقتصادی و دارایی شروع پذیره‌ نویسی برای واحدهای سرمایه‌گذاری ETF از تاریخ چهاردهم اردیبهشت‌ماه و پایان پذیره نویسی نیز ۳۱ اردیبهشت‌ماه خواهد بود. پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب صورت می‌‌پذیرد. قیمت سهام تشکیل‌دهنده واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق در روز آغاز پذیره‌نویسی، متوسط قیمت سهام در سی روز گذشته (منتهی به انتشار این آگهی) با احتساب ۲۰ درصد تخفیف (که ۵ واحد درصد از آن به ‌عنوان دارایی سرمایه‌‌گذاران و به منظور انجام عملیات بازارگردانی نزد صندوق نگهداری خواهد شد) است. یک صندوق چهاردهم اردیبهشت عرضه می‌شود و دو صندوق دیگر هم در آینده عرضه خواهند شد. در عرضه نخست به هر فرد ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف داده می‌شود اما این تخفیف برای همان فرد در صندوق‌های دیگر قابل استفاده نیست.  

وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای فراخوان واگذاری (شماره ۱) پذیره ‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) “واسطه‌گری مالی یکم “ را منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق این واگذاری، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، باقیمانده سهام خود در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین را واگذار خواهد کرد. ویژگی بارز این واگذاری، بهره ‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است. سقف سرمایه‌گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، بیست میلیون ریال (دو میلیون تومان) تعیین شده است. پذیره‌ نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان‌پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پذیره ‌نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی و درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب و برای اشخاص فاقد کد بورسی، از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب صورت می‌پذیرد. شروع پذیره‌ نویسی از ۱۴ اردیبهشت و پایان پذیره ‌نویسی ۳۱ اردیبهشت خواهد بود. همچنین در این اطلاعیه تاکید شده است که داشتن کد بورسی برای پذیره ‌نویسی الزامی نیست. متقاضیان برای انجام معامله این واحدها که از ۲ ماه به بعد از تخصیص امکان‌ پذیر است، می‌توانند به تدریج طی ماه‌های آینده و در فرصت مناسب نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی مطابق رویه‌های شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه اقدام کنند. حسین فهیمی- مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه- در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه کد ملی جایگزین کد بورسی نمی‌شود بلکه مبنا قرار می‌گیرد، اظهار کرد: به عبارت دیگر فردی که کد بورسی ندارد می‌تواند در ETF مشارکت کند اما این به معنی جایگزین شدن نیست. متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانکی که دولت اعلام کرده است بدون داشتن کد بورسی هم خرید واحدهای صندوق ETF را انجام دهند و بعد برای اخذ کد بورسی مراجعه کنند. در نهایت افراد برای نقل و انتقال سهم‌های ETF باید کد بورسی داشته و عضو بورس باشند به گزارش «تعادل»، صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله یا Exchange-traded fund نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که از دارایی‌های متنوع تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز همانند سهام در بازار معامله می‌شود و ساختاری شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک دارند؛ یعنی مشتری خرید سهام، در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است می‌تواند یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرد، یا چند واحد از آن را بفروشد.  

مشتریان با خرید واحدهای ETF، پول خود را در صندوقی سرمایه‌گذاری می‌کنند که با استفاده از یک تیم مدیریت حرفه‌ای سعی می‌کنند تا با تشکیل پرتفویی از سهام و انواع اوراق بهادار، سود کسب کنند. اما برخلاف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، که فقط در پایان روز و پس از محاسبه NAV می‌توان آنها را خریدوفروش کرد، سرمایه‌گذاران می‌توانند واحدهای ETF را همانند سهام در طول روز معامله کنند و از مزیت نقدشوندگی سریع‌تر آن نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهره‌مند شوند.

 از سوی دیگر، مدیرعامل بانک صادرات ایران از عرضه اولیه دو زیرمجموعه بانک در سال جاری، علت رشد ۹۸ درصدی سهام و انتظار قیمت سهم و اثر کاهش سود بانکی بر این صنعت خبر داد. حجت‌اله صیدی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه احراز هویت سجام در بانک صادرات ایران در خصوص برنامه واگذاری زیرمجموعه‌های این بانک طی سال‌جاری به بورس‌پرس گفت: گروه مالی سپهر صادرات در نیمه راه قرار دارد و حدود ۵۰ درصد امور پذیرش آن صورت گرفته و پس از آن عرضه اولیه سهام تامین سرمایه سپهر صادرات نیز در دستور کار قرار گرفته است. وی درباره عرضه اولیه سهام شرکت کارگزاری بانک صادرات ایران نیز توضیح داد: اگر قرار بر این باشد که سهام کارگزاری‌ها نیز در بورس عرضه شوند، قطعاً یکی از آنها کارگزاری بانک صادرات ایران خواهد بود. 

این مقام مسوول در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا بازار سهام در وضعیت فعلی با تداوم رکوردشکنی‌ها و روند صعودی دارای حباب است؟ گفت: با توجه به ارزش‌گذاری شاخص‌ها، ارزیابی این است که بورس به‌طور کلی دارای حباب نیست اما ممکن است سهام برخی شرکت‌ها حباب داشته باشد، یا برخی با نرخ بنیادی هم قیمت باشد. صیدی درخصوص علت رشد ۹۸.۵ درصدی قیمت هر سهم «وبصادر» و از ۶۴ به ۱۲۷ تومان نیز توضیح داد: این سهم همانند دو تا سه بانک دیگر بورسی به ارزش‌های واقعی نزدیک می‌شود. اکنون بانک صادرات ایران با بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سپرده و حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی دارای ارزش روز بازار ۲۲ هزار میلیارد تومانی است و جا دارد به ارزش ذاتی برسد. 

وی درباره اثر کاهش سود بانکی بر این صنعت نیز گفت: سود سپرده‌ها کاهش پیدا نکرده و همان سودهای مصوب شورای پول و اعتبار است که در بعضی موارد رعایت نمی‌شد و در جلسه اخیر شورای هماهنگی بانک‌ها مقرر شد نظام‌بخشی بر سود بانکی صورت گیرد. بنابراین اثری بر سودآوری بانک نخواهد داشت ضمن اینکه انتشار اوراق گواهی سپرده با سود ۱۸ درصد هم به رسمیت شناخته شده که در صورت درخواست تامین مالی بیشتر، اوراق سپرده آن را ممکن می‌کند.

 

ارسال نظر