ریزش لیر ادامه دارد

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۶۷
ریزش لیر ادامه دارد

گروه بانک و بیمه |

روز سه‌شنبه 2 اردیبهشت 99 بهای دلار در بازار آزاد نیز به ۱۵ هزار و 96۰ تومان رسید. در صرافی‌های بانکی نیز نرخ ارز افزایش یافت و دلار در صرافی‌های بانکی، با افزایش ۱۰۰تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان بود. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶هزار و ۶۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان شد. به گزارش «تعادل»، میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی دوشنبه نیز در سامانه سنا ۱۶ هزار و ۶۴۳ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۲۳۲ تومان بود. هر حواله یورو در سامانه نیما در روز دوشنبه، ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان فروخته شد؛ حواله دلار در ۱۳ هزار و ۵۱۹ تومان به فروش رسید.

در بازار طلا نیز به دنبال اعلام هر اونس طلا به قیمت 1678 دلار و دلار در بازار آزاد به قیمت 15960 تومان، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد۱۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز دوشنبه به ۶ میلیون و 350 هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۱3۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و 250 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 84۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹9۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۲۳ هزار تومان و مظنه هر مثقال طلای 17 عیار نیز ۲ میلیون و 690 هزار تومان ارزش‌گذاری شد. واحدهای صنف طلا وجواهر پس از بیش از یک ماه تعطیلی، از روز اول اردیبهشت ماه فعالیت خود را دوباره آغاز کردند.  در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۶ ارز کاهش و قیمت ۹ واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ بقیه ارزها نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۹۴ ریال و هر یورو نیز ۴۵ هزار و ۴۸۴ ریال ارزش‌گذاری شده است.

    ریزش لیر ادامه دارد

 ارزش لیر در برابر ارزهای مهم بار دیگر کاهش یافت. به گزارش سی ان بی سی، افزایش نگرانی فعالان بازار از وضعیت اقتصاد ترکیه پس از انتشار گزارش صندوق بین‌المللی پول باعث رقم خوردن روز تلخ دیگری برای لیر شد تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود از آگوست ۲۰۱۸ رسید. ترکیه اکنون بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در خاورمیانه را دارد و ۲۱۴۰ نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند.  صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی امسال ترکیه به منفی پنج درصد و نرخ بیکاری به بالای ۱۷ درصد برسد. با افزایش سرعت شیوع کرونا در ترکیه محدودیت‌های تردد در برخی شهرهای ترکیه تمدید شده و خروج از منزل به مدت چهار روز به جز در موارد ضروری ممنوع اعلام شده است. وضعیت در استانبول که قطب اصلی مالی ترکیه به شمار می‌رود از همه وخیم‌تر است. رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای امریکایی خود از اطمینان در خصوص پشت سر گذاشتن بحران سخن گفته است. بسیاری از پروازهای داخلی و خارجی نیز در این کشور لغو شده و بخش‌هایی از فرودگاه آتاتورک استانبول به محل نگهداری بیماران کرونایی تبدیل شده است. عامل دیگر ریزش لیر در معاملات به تحولات سوریه مربوط می‌شود. اردوغان ضمن متهم کردن دولت سوریه به نقض آتش بس در ادلب گفته است که در برابر تخلفات ساکت نخواهد نشست. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۱۷ درصد صعود به ۶.۹۳۹ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست امسال از ۱۰ درصد فراتر رود. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۲ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۵۴۱ لیر و هر پوند معادل ۸.۶۴۵ لیر اعلام شد.

    بی اعتنایی دلار به سقوط نفت

 با وجود کاهش شدید قیمت نفت، دلار در برابر بیشتر همتایانش دست به پیشروی زد. به گزارش سی ان بی سی، در جریان معاملات سه‌شنبه، روند صعودی دلار ادامه یافت و بسیاری از ارزها در برابر اسکناس سبز در موقعیت نزولی قرار گرفتند. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۱۰۷.۴۶۴ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۸۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۸ یوان چین اعلام شد.

صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی سه درصدی جهان در سال جاری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا خبر داده که در این بین نرخ رشد پیش بینی شده برای امریکا حدود منفی شش درصد بوده است. این صندوق هم چنین پیش بینی کرده است متوسط رشد اقتصادی امسال ۱۹ کشور عضو منطقه یورو به منفی ۷.۵ درصد برسد. به گفته رییس صندوق نجات اتحادیه اروپا، کشورهای اروپایی برای احیای اقتصاد خود نیازمند ۰.۵ تا یک تریلیون یورو اعتبار هستند. از سوی دیگر رشد اقتصادی چین تحت تاثیر شیوع کرونا در سه ماهه نخست امسال به منفی ۶.۸ درصد رسیده که این رقم، بدترین عملکرد ثبت شده اقتصاد چین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون محسوب می‌شود. صندوق بین‌المللی پول پس از تخصیص ۰.۵ میلیارد دلار وام برای مقابله با کرونا به ۲۵ کشور خبرداد، در مرحله دوم اعتبارات بیشتری را برای مقابله با کرونا به کشورهای در حال توسعه تخصیص داده و بانک جهانی نیز موفق شد رضایت کشورهای ثروتمند برای در نظر گرفتن معافیت موقتی بازپرداخت وام‌ها توسط کشورهای فقیر را جلب کند.  سازمان جهانی کار در گزارشی با هشدار نسبت به تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی ۸۱ درصد شاغلان در سطح جهان بر اثر شیوع کرونا، از صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی خواسته است تا اقدامات حمایتی بیشتری از کسب و کارهای کوچک و متوسط انجام دهند. اکنون با تداوم تعطیلی‌ها و کاهش تقاضای مصرفی، شمار زیادی از شاغلین با خطر از دست دادن شغل خود مواجه هستند.  تاکنون بیش از دو میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۷۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۷۰ هزار و ۴۷۲نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۴۲هزار و ۵۱۸ نفر، ایتالیا با ۲۴هزار و ۱۱۴ نفر، اسپانیا با ۲۰ هزار و ۸۵۲ نفر، فرانسه با ۲۰ هزار و ۲۶۵ نفر و انگلیس با ۱۶ هزار و ۵۰۹ نفر بوده است. یمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصاد بین‌الملل در بانک‌ای ان جی گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب و کارها در امریکا، پیش‌بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی امریکا تا منفی ۱۳ درجه نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال ۲۰۲۲ طول بکشد. این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب و کارها و فاصله گذاری‌ها خواهیم بود.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با صعود ۰.۲ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۱۰۰.۲۴۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۳۰ دلار اعلام شد. 


 

ارسال نظر