عقب‌نشینی دلار صرافی‌ها به ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۲۸۶

نرخ دلار در صرافی‌ها از 15600 به 15250 تومان کاهش یافته و 350 تومان در طول یک هفته اخیر کاهش داشته است. در بازار آزاد نیز دلار از 16600 تومان در هفته‌های اخیر به 15650 تومان در روز یکشنبه رسیده و حدود 1000 تومان در هفته‌های اخیر کاهش داشته است. 

 نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، روز یکشنبه با افت ۲۵۰ تومانی به ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۱۵۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۲۵۰ تومان بود.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۵۵۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۶۵۰ تومان شد. 

همچنین میانگین بهای هر یورو در روز شنبه 30 فروردین 99 در سامانه سنا ۱۶ هزار و ۸۶۳ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۴۲۸ تومان بود. هر حواله دلار در سامانه نیما نیز ۱۴ هزار و ۱۶۸ تومان فروخته شد؛ برای حواله یورو هیچ سفارش فروشی ثبت نشد. روز یکشنبه 31 فروردین 99 با اعلام هر اونس طلا در بازار جهانی به نرخ 1684 دلار و نرخ دلار در بازار آزاد و معاملات نقدی به قیمت 15650 تومان، نرخ طلا و سکه کاهش یافت. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز یکشنبه تحت تاثیر افت نرخ دلار با کاهش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت به بهای ۶ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۷۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۹۷ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۵۸۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. نرخ اونس طلا نیز با تعطیلی بازارهای جهانی یک هزار و ۶۸۷ دلار ارزش گذاری شد.

در بازار ارز رسمی نیز، بانک مرکزی ‌نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی نرخ‌ها در مقایسه با روز گذشته ثابت ماند. هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۵۴۳ ریال و هر یورو نیز ۴۵ هزار و ۶۵۹ ریال ارزش‌گذاری شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین قیمت حواله دلار در سامانه نیما در یک ماه گذشته ۱۳ هزار و ۶۵۰ تومان بوده است. میانگین قیمت فروش حواله دلار در هفته‌ای که گذشت نیز ۱۳ هزار و ۶۱۴ تومان بوده است. میانگین نرخ ماهانه فروش حواله یورو در سامانه نیما ۱۵ هزار و ۲۷۱ تومان و میانگین هفتگی قیمت حواله یورو ۱۵ هزار و ۱۴۲ تومان بوده است. پیگیری‌ها حاکی از این است که در حال حاضر مشکل و کمبودی در تامین ارز مورد نیاز واردات از طریق سامانه نیما وجود ندارد. حتی در برخی موارد میزان عرضه از تقاضا بیشتر است.به دلیل اینکه بخشی از عرضه کنندگان ارز نتوانسته بودند به موقع ارز خود را به این سامانه تزریق کرده و با عدم انجام تعهدات، نیاز متقاضیان را برآورده کنند، افزایش تقاضا در ماه‌های دی و بهمن شکل گرفت؛ اما به تدریج این برطرف شد و میزان عرضه وتقاضا به حالت عادی بازگشت. با کاهش نرخ دلار و یورو در بازار آزاد، قیمت‌ها در سامانه نیما نیز به تدریج افت کرده و جذابیت قیمتی حواله‌های ارزی برای واردکنندگان افزایش می‌یابد.

 

ارسال نظر