آغاز فعالیت فعالان صنف طلا در راسته خیابان‌ها

۱۳۹۹/۰۱/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۲۴۵
آغاز فعالیت فعالان صنف طلا در راسته خیابان‌ها

کاهش قیمت‌ها در بازار طلا حتمی است

گروه بانک و بیمه|محسن شمشیری|

به دنبال بازگشایی مرحله‌ای اقتصاد در کشورهای مختلف جهان، بخشی از فعالیت‌های تعطیل شده از جمله بازار طلا و ارز که در جریان شیوع ویروس کرونا تعطیل شده بودند، شروع به فعالیت کردند. در همین رابطه در ایران نیز تعدادی از طلافروشی‌ها و صرافی‌های خیابان‌های اصلی و راسته خیابان‌ها شروع به فعالیت کرده‌اند که طبق برآورد اتحادیه طلا حدود 20 درصد طلافروشی‌ها را تشکیل می‌دهد اما بقیه صنوف که در پاساژ‌ها هستند یا در خیابان اصلی قرار ندارند، همچنان تعطیل هستند. 

به گزارش «تعادل»، به دنبال بازگشایی اقتصاد در کشورهای جهان، شاخص سهام، بورس‌های مختلف و قیمت نفت افزایش داشته و در نتیجه قیمت طلا کاهش داشته است. قیمت دلار نیز در بازارهای مختلف جهان کاهش یافته و کارشناسان دلیل کاهش نرخ طلا و دلار را مرتبط با تزریق سنگین 2.2 تریلیون دلاری کمک‌های فدرال رزرو امریکا و گزارش‌هایی که در مورد اشتغال وتولید در امریکا منتشر شده و همچنین بهبود شاخص‌های بورس و... ارزیابی کرده‌اند. براین اساس، انتظار می‌رود که در روزهای آینده قیمت طلا و نرخ دلار نیز در برابر سایر ارزها کاهش داشته باشد. اما در مقابل قیمت سایر دارایی‌ها و سهام رو به افزایش خواهد گذاشت.  از سوی دیگر، رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر تهران از تعطیلی بیش از نیمی ازطلافروشان به دلیل کرونا خبر داد و گفت: از روز شنبه حدود ۲۰ درصد فعالان این صنف و واحدهایی که در راسته خیابان هستند امکان آغاز فعالیت دارند. با توجه به تعطیلی تمامی واحدهای تجاری در یک ماه گذشته، روز شنبه اولین روزی است که صنوف می‌توانند فعالیت محدود خود را آغاز کنند البته صنوف و کسب و کارهایی که در سطح شهر و محیط‌هایی غیرمسقف هستند و کسب و کارهایی که در پاساژهای تجاری، مال‌ها و حتی بازار بازرگ تهران هم، برای جلوگیری از تجمع مردم، همچنان تعطیل هستند.

اما در این بین یکی از صنوفی که به دلایل امنیتی و فعالیت خاص این صنف، اغلب در پاساژها و بازارها قرار دارند، صنف طلا فروشان است که تنها بخش اندکی از این واحدها در سطح شهر فعالیت دارند و با شرایط اعلام شده، اکثر واحدهای این صنف همچنان تعطیل هستند.

در همین راستا، ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در این باره، توضیح داد: حدود ۲۰ درصد همکاران ما فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و فقط واحدهایی که در راسته خیابان هستند امکان آغاز فعالیت دارند. اما واحدهایی که در بازارها، پاساژها و واحدهای مسقف هستند همچنان تعطیل هستند و به دنبال راه‌حلی برای حل مشکلات آنها و فعالیت تحت چارچوب خاصی هستیم که لازمه آن چند روزی تامل و صبر است.

به گفته این فعال حوزه طلا و جواهر، حدود ۸۰ درصد واحدهای طلافروشی در پاساژها و مابقی به صورت پراکنده در سطح شهر در حال فعالیت هستند. محمدولی درباره فعالیت کارگاه‌ها و کارخانجات تولید مصنوعات طلا، توضیح داد: واحدهای تولیدی طلا و جواهر نیز به روال و عرف بازار، تا زمانی که بازار طلای تهران بسته باشد، واحدها نیز تعطیل هستند و خود این واحدها نیز رغبتی برای فعالیت ندارند اما منع قانونی برای فعالیت آنها وجود ندارد.

  کاهش قیمت طلا حتمی است

از سوی دیگر، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از بازگشت نرخ طلا به قیمت قبل خبر داد و گفت: بازار طلا اکنون دچار رکود تورمی است. عزت‌الله یوسفیان‌ملا در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به چرایی افزایش نرخ طلا در هفته‌های اخیر گفت: در روزهای اخیر با توجه به اینکه بازار مسکن و بازارهای مشابه به رکودی نسبی دچار شد بازار طلا قوت گرفت که این خود به رشد قیمت‌ها در آن دامن زد. نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس با بیان اینکه اگر چه بازار طلا اکنون دچار رکود تورمی است، افزود: در ماه‌ها و هفته‌های اخیر نقدینگی‌های سرگردان بیشتر به سمت کالاهایی که راحت‌تر می‌توان خرید و فروش کرد حرکت کرده‌اند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه افزایش نرخ طلا علت اقتصادی ندارد، تصریح کرد: در چنین شرایطی علت این نوع نوسانات سیاسی بوده و به همین جهت نیز ناپایداری آنها زیاد نیست. وی با بیان اینکه قیمت طلا در بازار کاذب بوده و به صورت حبابی افزایش یافته است، گفت: قطعا و یقینا نرخ طلا در بازار تغییر خواهد کرد و این تغییرات به‌طور حتم در مسیر افزایشی نخواهد بود بلکه در جهت رسیدن به قیمت واقعی و کاهشی سوق پیدا خواهد کرد. یوسفیان‌ملا با تاکید بر اینکه اگر افزایش قیمت‌ها بر اثر چرخش اقتصادی باشد امید بستن به کاهش آن اشتباه است، افزود: در شرایط کنونی چرخش اقتصادی فرمان به رشد قیمت طلا نداده از این رو کاهش نرخ‌ها حتمی است. این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه نرخ ارز نیز با تحریم‌های جدید درگیر افزایش نسبی می‌شود، تصریح کرد: در همین رابطه بارها مشخص شده که مولفه‌های سیاسی دخیل در رشد نرخ‌ها پایدار نیستند. تجربه در مورد ارز و طلا ثابت کرده که حباب‌ها از بین خواهند رفت از این رو سرمایه‌گذاری در این دو بازار به صلاح نیست.

  افت دلار در معاملات خارجی

شاخص دلار مجددا از ورود به کانال ۱۰۰ واحدی باز ماند. به گزارش رویترز، در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در مسیر صعودی قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی سه درصدی جهان در سال جاری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا خبر داده که در این بین نرخ رشد پیش‌بینی شده برای امریکا حدود منفی شش درصد بوده است. بانک جی‌پی‌مورگان، بزرگ‌ترین بانک امریکا نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه دوم امسال به منفی ۴۰ درصد و نرخ بیکاری به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. پیش‌تر این بانک در گزارش قبلی خود رشد اقتصادی منفی ۲۵ درصدی را برای اقتصاد امریکا در سه ماهه دوم سال جاری پیش‌بینی کرده بود. از سوی دیگر رشد اقتصادی چین تحت تاثیر شیوع کرونا در سه ماهه نخست امسال به منفی ۶.۸ درصد رسیده که این رقم، بدترین عملکرد ثبت شده اقتصاد چین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون محسوب می‌شود. سرعت شیوع کرونا در برخی از مناطق کاهشی شده تا جایی که نرخ مرگ و میر روزانه در امریکا و انگلیس نزولی شده و شمار مبتلایان در فرانسه و چین کاهش داشته است. در اسپانیا، اتریش، دانمارک و ایتالیا برخی از کسب و کارها فعالیت خود را به صورت محدود از سر گرفته‌اند.  دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق‌تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران‌های قبلی نیست.

صندوق بین‌المللی پول در نخستین گام از تخصیص ۰.۵ میلیارد دلار وام برای مقابله با کرونا به ۲۵ کشور خبر داده و بانک جهانی در حال رایزنی با کشورهای ثروتمند برای در نظر گرفتن معافیت موقتی بازپرداخت وام‌ها توسط کشورهای فقیر است. 

دولت کانادا با تخصیص یک بسته بزرگ حمایتی جدید اعلام کرده است که تا ۷۵ درصد حقوق کارکنان بیکار شده بر اثر کرونا را پرداخت خواهد کرد. به دنبال تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها در نتیجه شیوع گسترده کرونا، نرخ بیکاری کانادا در ماه مارس با ۲.۲ درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به ۷.۸ درصد رسید که این رقم، بالاترین نرخ بیکاری از اکتبر سال ۲۰۱۰ تاکنون محسوب می‌شود. اکنون در سراسر امریکا وضعیت فاجعه ملی اعلام شده و شمار بیکاران نیز با سرعت زیادی رو به افزایش است. برخی از مقامات بهداشتی در امریکا هشدار داده‌اند که شمار قربانیان کرونا در این کشور در صورت بازگشایی زودهنگام اقتصاد ممکن است از ۲۰۰ هزار نفر عبور کند. دونالد ترامپ از زمان‌بندی برای بازگشایی اقتصاد این کشور طی سه مرحله خبر داده است.  جولیان اوانز، کارشناس بازار در موسسه اوانز-پریچارد گفت: هنوز باید خود را آماده مواجهه با شرایط بدتر کنیم و اینکه تصور کنیم بحران تمام شده، خوش خیالی است.  مدیر دفتر منطقه‌ای فدرال‌رزرو در مینیاپولیس از سخت بودن احیای اقتصادی پساکرونا خبر داده و افزوده است برگشت به شرایط قبل کرونا زمانبر و سخت خواهد بود. 

تاکنون بیش از دو میلیون و ۲۵۱ هزار و ۷۶۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۱۵۴ هزار و ۲۹۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۳۷ هزار و ۱۷۵ نفر، ایتالیا با ۲۲ هزار و ۷۴۵ نفر، اسپانیا با ۲۰ هزار و دو نفر، فرانسه با ۱۸ هزار و ۶۸۱ نفر و انگلیس با ۱۴ هزار و ۵۷۶ نفر بوده است.  یمز نایتلی، کارشناس ارشد اقتصاد بین‌الملل در بانک ‌ای‌ان‌جی گفت: با توجه به گستردگی تعطیلی کسب و کارها در امریکا، پیش‌بینی ما این است که پیش از بازگشت به سطح قبل از بحران، رشد اقتصادی امریکا تا منفی ۱۳ درجه نیز کاهش پیدا کند و شاید بهبودی کامل از نظر اقتصادی تا میانه سال ۲۰۲۲ طول بکشد. این یعنی شاهد ادامه تعطیلی کسب و کارها و فاصله‌گذاری‌ها خواهیم بود.  شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با افت ۰.۳۱ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۹.۷۸۷ واحد بسته شد. 

نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۳۴ دلار اعلام شد.  اکنون بسیاری از کشورهای اروپایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای فرار از رشد اقتصادی منفی هستند هر چند که هنوز اختلاف نظر بین کشورهای عضو منطقه یورو مانع از اجرای یک برنامه مشترک در مقیاس وسیع شده است. 

مرکز آمار فرانسه در گزارشی اعلام کرده که حجم فعالیت‌های اقتصادی در این کشور در مقایسه با زمان قبل از شیوع بحران کرونا ۳۶ درصد کاهش پیدا کرده است. این مرکز به دولت فرانسه هشدار داده است که هر ماه قرنطینه سراسری در خاک این کشور باعث خواهد شد تا رشد اقتصادی سه درصد کاهش پیدا کند. در آلمان نیز شماری از اندیشکده‌های اقتصادی این کشور با هشدار به در پیش بودن سخت‌ترین سال اقتصادی چهار دهه اخیر از دولت خواسته‌اند تا اقدامات حمایتی بیشتری را برای کاستن از تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر فعالیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و بازار کار در پیش گیرد. 

انتظار می‌رود پس از مدت‌ها، نرخ بیکاری آلمان از پنج درصد فرا برود.  در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با جهش ۰.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۵۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۵ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۰۸ به ۱.۰۸۷۱ دلار رسید.

 موسسه رتبه‌بندی «فیچ» پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی امسال چین را به تنها دو درصد تقلیل داده است که در صورت تحقق، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی این کشور در چهار دهه اخیر خواهد بود. اقتصاد چین سال گذشته را با ثبت رشد ۶.۱ درصدی به پایان رسانده بود. صندوق بین‌المللی پول نیز نرخ رشد اقتصادی امسال چین را تنها ۱.۲ درصد پیش بینی کرده است. 

دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور و تقویت رشد اقتصادی تاکنون ۱.۳ تریلیون یوان (۱۸۱.۴ میلیارد دلار) اعتبار در نظر گرفته است که این اعتبار صرف امور متعددی از جمله معافیت‌های مالیاتی، پرداخت حق بیمه بیکاری و وام‌های کم بهره خواهد شد.

وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) نیز راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا را بررسی کردند. رشد اقتصادی هند نیز امسال با کاهش محسوسی مواجه خواهد شد. یوکیو ایشیزوکی، استراتژیست بازار ارز در موسسه ایوا سکیوریتیز گفت: نمی‌دانیم دولت‌ها چه اقدامات حمایتی دیگری را انجام خواهند داد اما معامله‌گران چشم به راهکارهای بیشتری هستند. دلار کماکان رهبر بازار ارز است و نوسانات آن به خوبی نشان‌دهنده اضطراب معامله‌گران است.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۱۰۷.۵۳۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۷۱ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۷۲ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر