نرخ دلار در صرافی‌های مجاز ۱۰۰ تومان کاهش یافت

۱۳۹۹/۰۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۲۰۹
نرخ دلار در صرافی‌های مجاز ۱۰۰ تومان کاهش یافت

 گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

در روزهای پنجشنبه و جمعه متاثر از اعلام راه‌اندازی بخشی از اقتصاد امریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان و کاهش محدودیت‌ها، افقی شدن خط مرگ و میر و افراد مبتلا به کرونا در برخی کشورهای جهان، قیمت نفت و شاخص‌های بورس افزایش و در نتیجه نرخ اونس جهانی طلا کاهش یافت. تحلیلگران معتقدند که با پیدا کردن روش‌های درمانی مختلف و کاهش ابتلا و مرگ و میر حاصل از آنها و افزایش بهبودی، شاخص‌های بورس روبه افزایش گذاشته و امید به بازگشایی اقتصاد کشورهای جهان و به خصوص امریکا افزایش یافته است و هرچند که همچنان کرونا قربانی می‌گیرد و محدودیت‌ها و رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی و در خانه ماندن توصیه می‌شود، اما روند کاهشی مرگ و میر و ابتلا به بیماری و راه‌های درمانی جدید، موجب شده که شاخص‌های اقتصادی از نشانه‌های امید به بهبود اقتصاد جهان خبر بدهند. 

به گزارش «تعادل»، به دنبال این تحولات، روز جمعه 29 فروردین 99، هر اونس جهانی طلا به 1695 دلار کاهش یافت و به دنبال آن با اعلام نرخ ارز در بازار آزاد و معاملات نقدی برای هر دلار امریکا به قیمت 15830 تومان، یورو 17200 تومان و درهم 4380 تومان، نرخ طلا و سکه نیز کاهش یافت. مظنه هر مثقال طلای 17 عیار 2 میلیون و 732 هزار، هر گرم 18 عیار 630 هزار تومان، سکه طرح جدید 6 میلیون و 375 هزار، سکه طرح قدیم 6 میلیون و 190 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 175 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 880 هزار، سکه گرمی 975 هزار تومان داد و ستد شد. 

 نرخ دلار در صرافی‌های بانکی، روز پنجشنبه نسبت به روز‌های قبل با افت ۱۰۰ تومانی همراه شد و نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۴۰۰تومان و فروش ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد. قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد

سامانه سنا نیز نرخ میانگین بهای هر یورو 27 فروردین 99 را ۱۶ هزار و ۹۵۹ تومان، هر دلار ۱۵ هزار و ۵۵۶ تومان، درهم 4146، یوآن 2300، پوند 18951، دلار کانادا 11858، هر لیر ترکیه را 2387تومان اعلام کرد. همچنین در سامانه نیما 27 فروردین 99، هر حواله یورو ۱۵ هزار و ۱۰۹ تومان، درهم 3887، یوان 1991 لیر 2055 تومان فروخته شد، اما برای حواله دلار معامله‌ای ثبت نشد. 

 

    کاهش نرخ رسمی یورو و ۳۴  ارز دیگر 

در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی روز (پنجشنبه) نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۵ ارز کاهش و قیمت سه واحد پولی دیگر افزایش یافت؛ نرخ بقیه ارزها نیز ثابت ماند. هر دلار امریکا بدون تغییر قیمت همانند روزهای گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس ۵۲ هزار و ۴۲۳ ریال و هر یورو نیز ۴۵هزار و ۷۰۰ ریال ارزش‌گذاری شده است. 

 همچنین در بازار طلا روز پنجشنبه نرخ اونس طلا به یک هزار و ۷۲۱ دلار رسید. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت ۶۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای ۶ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. 

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۱۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۸۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۳۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۵۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. به دلیل تعطیلی واحدهای صنف طلا و جواهر، قیمت اعلام شده برای طلا و انواع سکه در این روزها بر اساس محاسبه نرخ دلار و قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی انجام می‌شود. 

    جهش ۱۰‌ درصدی قیمت بیت‌کوین 

کمتر از ۲۴ ساعت پیش قیمت بیت‌کوین با رسیدن به ۶هزار و ۴۶۸ دلار به پایین‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید اما به سرعت از بازار خرسی جدا شد و با تغییر مسیر، به ۷هزار و ۱۹۰ دلار جهش کرد. 

به گزارش کوین‌تلگراف، در حال حاضر بیت‌کوین اندکی بالاتر از ۷ هزار و ۱۰۰ دلار دست به دست می‌شود. درست مطابق انتظار، آلت کوین‌ها نیز روند کاهشی بیت‌کوین را در پیش گرفته بودند اما به‌دنبال احیای آن، آنها نیز باقدرت برگشتند. اتریوم موفق به ثبت رشد 7۷. 17 درصدی شد و این در حالی است که بایننس‌کوین و چِین‌لینک به ترتیب 65. 11 و

 02. 15 درصد افزایش قیمت داشتند. 

رشد ۱۰ درصدی بیت‌کوین قیمت آن را به بالای میانگین متحرک ۵۰ روزه هُل داد؛ نقطه‌ای که در ۹ روز گذشته همواره نقطه مقاومت آن بود و نوسان در بالای این سطح برای این رمزارز حیاتی محسوب می‌شد زیرا در غیر این صورت قیمت‌ها قابلیت بازگشت به زیر ۶ هزار و ۹۰۰ دلار و رسیدن به سطوح هفته گذشته خود را داشتند. تحلیل قبلی بر نیاز بیت‌کوین به جهش بالای ۶ هزار و ۹۰۰ دلار و رسیدن به نقطه حمایت تمرکز داشت. 

بیت‌کوین با جهش خود به ۷ هزار و ۱۹۰ دلار یکی از این نیازمندی‌ها را برآورده کرد اما در زمان نوشتن این مطلب قیمت‌ها همچنان حوالی ۷ هزار و ۱۳۶ در نوسان است. با این وجود، در شرایط فعلی جهش قیمت به بالای میانگین متحرک ۵۰ روزه (روند نزولی) پیشرفت قابل قبولی محسوب می‌شود. 

در صورتی که روند صعودی بتواند قیمت‌ها را به محدوده ۷۲۰۰ تا ۷۴۰۰ برساند، آنگاه صعود به میانگین متحرک ۱۰۰ روزه ۸ هزار و ۱۰۰ دلار محتمل است. در سوی مقابل، در صورتی که قیمت بیت‌کوین به زیر میانگین متحرک ۵۰ روزه یا نقطه حمایت ۶ هزار و ۹۰۰ دلار نزدیک شود، آنگاه سیر نزولی نتیجه‌ای محتمل خواهد بود. 

    دلار در آستانه ورود به کانال جدید

 شاخص دلار مجددا در آستانه ورود به کانال ۱۰۰واحدی قرار گرفت. به گزارش رویترز، در جریان معاملات روز جمعه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در مسیر نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. 

صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی سه درصدی جهان در سال جاری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا خبر داده که در این بین نرخ رشد پیش‌بینی شده برای امریکا حدود منفی شش درصد بوده است. 

بانک جی پی مورگان، بزرگ‌ترین بانک امریکا نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه دوم امسال به منفی ۴۰ درصد و نرخ بیکاری به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. پیش‌تر این بانک در گزارش قبلی خود رشد اقتصادی منفی ۲۵ درصدی را برای اقتصاد امریکا در سه ماهه دوم سال جاری پیش‌بینی کرده بود. 

از سوی دیگر رشد اقتصادی چین تحت تاثیر شیوع کرونا در سه ماهه نخست امسال به منفی 6.8 درصد رسیده که این رقم، بدترین عملکرد ثبت شده اقتصاد چین از دهه ۱۹۷۰ تاکنون محسوب می‌شود. 

سرعت شیوع کرونا در برخی از مناطق کاهشی شده تا جایی که نرخ مرگ و میر روزانه در امریکا و انگلیس نزولی شده و شمار مبتلایان در فرانسه و چین کاهش داشته است. در اسپانیا، اتریش، دانمارک و ایتالیا برخی از کسب و کارها فعالیت خود را به صورت محدود از سر گرفته‌اند. 

دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی از در پیش بودن رکودی عمیق‌تر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ خبر داده و کریستالینا جیورجیوا، رییس صندوق بین‌المللی پول در اظهاراتی مشابه گفته است که بحران ناشی از کرونا شبیه هیچ کدام از بحران‌های قبلی نیست. 

صندوق بین‌المللی پول در نخستین گام از تخصیص

 ۰. ۵ میلیارد دلار وام برای مقابله با کرونا به ۲۵ کشور خبر داده و بانک جهانی در حال رایزنی با کشورهای ثروتمند برای در نظر گرفتن معافیت موقتی بازپرداخت وام‌ها توسط کشورهای فقیر است. 

دولت کانادا با تخصیص یک بسته بزرگ حمایتی جدید اعلام کرده است که تا ۷۵ درصد حقوق کارکنان بیکار شده بر اثر کرونا را پرداخت خواهد کرد. به دنبال تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها در نتیجه شیوع گسترده کرونا، نرخ بیکاری کانادا در ماه مارس با 2.2 درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به 7.8 درصد رسید که این رقم، بالاترین نرخ بیکاری از اکتبر سال ۲۰۱۰ تاکنون محسوب می‌شود. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با صعود 0.14 درصدی نسبت به روز قبل و در سطح 99.938 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل 030. 1 دلار اعلام شد. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت 11. 0 درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای 247. 1 دلار مبادله شد. یورو 0.37 درصد پایین رفت و با عقب‌نشینی از کانال 1.09 به 1.085 دلار رسید. 

 موسسه رتبه‌بندی «فیچ» پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی امسال چین را به تنها دو درصد تقلیل داده است که در صورت تحقق، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی این کشور در چهار دهه اخیر خواهد بود. اقتصاد چین سال گذشته را با ثبت رشد 6.1 درصدی به پایان رسانده بود. صندوق بین‌المللی پول نیز نرخ رشد اقتصادی امسال چین را تنها 1.2 درصد پیش‌بینی کرده است. 

دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور و تقویت رشد اقتصادی تاکنون 1.3 تریلیون یوان (181.4 میلیارد دلار) اعتبار در نظر گرفته است که این اعتبار صرف امور متعددی از جمله معافیت‌های مالیاتی، پرداخت حق بیمه بیکاری و وام‌های کم‌بهره خواهد شد. 

وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.‌آن) نیز راه‌های تقویت همکاری‌های مشترک برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا را بررسی کردند. رشد اقتصادی هند نیز امسال با کاهش محسوسی مواجه خواهد شد. 

شاخص دلار در معاملات پنجشنبه و جمعه صعود نسبتا نیرومندی داشت. به گزارش رویترز، در جریان معاملات روز پنجشنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در مسیر نزولی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. صندوق بین‌المللی پول از رشد منفی سه درصدی جهان در سال جاری تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا خبر داده که در این بین نرخ رشد پیش‌بینی شده برای امریکا حدود منفی شش درصد بوده است. بانک جی پی مورگان، بزرگ‌ترین بانک امریکا نیز در گزارشی پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه دوم امسال به منفی ۴۰ درصد و نرخ بیکاری به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. پیش‌تر این بانک در گزارش قبلی خود رشد اقتصادی منفی ۲۵ درصدی را برای اقتصاد امریکا در سه ماهه دوم سال جاری پیش‌بینی کرده بود. 

سرعت شیوع کرونا در برخی از مناطق دیگر مجددا افزایشی شده تا جایی که نرخ مرگ و میر روزانه در امریکا و انگلیس رکورد زده و شمار مبتلایان در فرانسه و چین مجددا صعودی شده است. وزرای دارایی اتحادیه اروپا بر سر ایجاد یک بسته حمایتی نیم تریلیون یورویی به توافق رسیده‌اند. در اسپانیا، اتریش، دانمارک و ایتالیا برخی از کسب و کارها فعالیت خود را به صورت محدود از سر گرفته‌اند. 

 

ارسال نظر