اخبار

۱۳۹۹/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۱۵۶

شماره پیامک درخواست وام یک میلیونی اعلام شد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای شرایط و ضوابط بهر‌ه‌مندی از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا ویژه یارانه‌‌بگیران را اعلام کرد.

به منظور حمایت از خانوارهای ایرانی که تحت تاثیر تبعات اقتصادی شیوع بیماری کرونا قرار گرفته‌اند، تمام سرپرستان خانواری که یارانه نقدی ماهانه دریافت می‌کنند و علاقه‌مند هستند از تسهیلات بانکی حمایتی کرونا برخوردار شوند، می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط مندرج در این اطلاعیه، ضمن پذیرش محتویات آن، کد ملی سرپرست خانوار را حداکثر تا روز یکشنبه 31 فروردین 99 از طریق تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است به شماره ۶۳۶۹ پیامک کنند. خانوارهای یارانه بگیر، برای استفاده از تسهیلات بانکی، تقاضای خود را صرفاً با پاسخ به پیامک‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سرشماره v.refah ارسال می‌کند ثبت کنند. تاکید می‌شود برای اعلام تقاضا، هیچگونه مراجعه به بانک‌ها و سازمان‌های دولتی نیاز نیست.  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ساعت ۲۲ روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ماه جاری به همه سرپرستان خانوارهای دریافت کننده یارانه، پیامک ارسال خواهد کرد. ارسال پیامک کد ملی سرپرست خانوار، به منزله قبول و تعهد اجرای ۴ بند این اطلاعیه از سوی متقاضی است. شرایط تسهیلات به شرح زیر است: مبلغ تسهیلات برای هر خانوار یک میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و تعداد اقساط ۳۰ ماه متوالی خواهد بود. اقساط ماهانه برای هر خانوار مبلغ ۳۵ هزار تومان است که از یارانه تیرماه سال جاری به بعد کسر خواهد شد. گیرندگان تسهیلات، نباید حساب بانکی یارانه خود را تا انتهای بازپرداخت اقساط، تغییر دهند. درخواست کننده تسهیلات با ارسال پیامک به سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها، وکالت بلاعزل می‌دهد که بازپرداخت تسهیلات فوق را ماهانه از محل یارانه نقدی خود به نظام بانکی پرداخت نماید . این وکالت در حکم سند رسمی است و قابل اعتراض و ابطال در محاکم قضایی نیست.

جزییات وام یک میلیون تومانی کرونا اعلام شد

 رییس کل بانک مرکزی گفت: تمام یارانه بگیران وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت می‌کنند.نرخ سود رسمی تسهیلات بانکی ۱۸ درصد است و من دو پیشنهاد دادم یکی اینکه بنگاه‌های آسیب دیده را پشتیبانی کنیم و دیگر اینکه طرف تقاضا را حمایت کنیم.   وی با بیان اینکه، بانک مرکزی پیشنهاد داد که بخشی از ذخایر بانک مرکزی را آزاد کنیم و از ۷۵ هزار میلیارد ریال حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان آزاد شود و البته این صفر درصد است و عین خط اعتباری صفر درصد بود که البته نرخ سود این دو معادل ۱۲درصد بود و در واقع کاهش نرخ به خاطر کمک بانک مرکزی بود. ۲۵ هزار میلیارد تومان از ذخایر بانک مرکزی برای ارایه پکیج ۷۵ هزار میلیارد تومانی حمایت از کسب و کارها در شیوع کرونا آزاد شد. همتی اظهار داشت: برخی می‌گویند که این نرخ سود مشکل شرعی دارد اما قرار بود مرابحه عام خرید کالا باشد و از نظر شرعی نیز مشکلی نداشت و برخی جور دیگر خدمت علما گفته بودند . ستاد اقتصاد کرونا و بانک مرکزی پیشنهاد داد و اینکه اگر دولت بتواند با توجه به مشکلات بودجه‌ای و فشار تحریم پیشنهاد شد که ما به التفاوت قرض الحسنه را تقبل کند و رییس‌جمهوری هم قبول کردند.دولت بار مالی دو هزار میلیارد تومان را تقبل کرد و بانک مرکزی نیز به جای ۲۴ ماه آن را ۳۰ ماهه کرد و قسط آن ماهی ۳۵ هزارتومان است. رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه سیستم بانکی در این شرایط حساس می‌خواهد به مردم کمک کند، افزود: مردم می‌پرسند چگونه است؟ قرار است وزارت رفاه به مردم پیامک بدهد که اگر می‌خواهند استفاده کنند بپذیرند که از یارانه اقساط کم شود. اگر کسی نیاز ندارد نگیرد که ما دستمان بازتر باشد. بنابراین قولی که ما به رییس‌جمهور دادیم این است که قبل از ماه رمضان عملیاتی کنیم . رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: حتما قبل از اول ماه مبارک رمضان این تسهیلات در حساب‌ها خواهد بود. تمامی سرپرست‌های خانوار یک میلیون تومان خواهند گرفت و ۴ میلیون خانوار نیز قرار شد وزارت رفاه اعلام کند که بین یک تا دو میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند.

حذف الزام گواهی مفاصاحساب برای ضمانتنامه بانکی

 سازمان امور مالیاتی با صدور بخشنامه‌ای، اصلاح تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم را ابلاغ کرد.بر اساس این بخشنامه، اعطای هرگونه تسهیلات ارزی یا ریالی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی (صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم) برای اشخاص حقوقی از مبلغ ۵ میلیارد ریال و بالاتر و برای اشخاص حقیقی از مبلغ دو میلیارد ریال و بالاتر ظرف مدت یک‌سال شمسی، مشمول مقررات تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم است. به‌این‌ترتیب، ارایه گواهی مفاصاحساب مالیاتی (موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم) صرفا محدود به دریافت تسهیلات بانکی شده و فعالان اقتصادی برای دریافت و تمدید ضمانتنامه بانکی یا گشایش اعتبارات اسنادی تا سقف مبالغ اعلام شده نیازی به ارایه مفاصاحساب مالیاتی ندارند. گفتنی است، سقف مبالغ مربوط به این معافیت نیز با لحاظ اثرات تورم، برای اشخاص حقیقی از یک میلیارد به دو میلیارد و برای اشخاص حقوقی از ۳ میلیارد ریال به ۵ میلیارد ریال افزایش یافته است.

ارسال نظر