سپرده‌های بانکی با افزایش نقدینگی به 2471 هزار میلیارد تومان رسید

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۱۲۴

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

آمارهای بانک مرکزی از افزایش ۲۶.۹ درصدی مانده سپرده‌ها و ۲۳ درصدی مانده تسهیلات بانکی در پایان آذر ۹۸ نسبت به مقطع مشابه سال قبل حکایت دارد و مانده کل سپرده‌های بانکی به 2471 هزار میلیارد تومان و مانده کل تسهیلات بانک‌های کشور نیز به 1740 میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش «تعادل»، گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان آذر ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۴۷۱۶.۹ هزار میلیارد ریال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۵۲۳۴.۸ هزار میلیارد ریال (۲۶.۹ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۴۰۴۳.۵ هزار میلیارد ریال (۱۹.۶ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

بیشترین مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۳۲۹۵.۴ هزار میلیارد ریال و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۶۵.۴ هزار میلیارد ریال است.  تهران با 1329 هزار میلیارد تومان سپرده سهم 53.8 درصدی از 2471 هزار میلیارد تومان کل سپرده‌های کشور داشته و با 1116 هزار میلیارد تومان تسهیلات سهم 63.13 درصدی از کل تسهیلات 1740 میلیارد تومانی کل بانک‌های کشور را داشته و سهم تهران از کل تسهیلات 10 درصد بالاتر از سهم آن از میزان سپرده‌ها بوده است.  

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۷۴۰۹.۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۳۲۵۳.۷ هزار میلیارد ریال (۲۳ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۲۳۱۹ هزار میلیارد ریال (۱۵.۴ درصد) افزایش داشته است. بیشترین مبلغ تسهیلات مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۱۶۴.۵ هزار میلیارد ریال و کم‌ترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد معادل ۶۲.۸ هزار میلیارد ریال است.  شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۷۸.۵ درصد است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل و پایان سال قبل، به ترتیب ۲.۴ و ۲.۸ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۲.۷ درصد و استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰۸.۲ درصد است.نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی معادل 80.9 درصد در آذر 97 بوده که در اسفند ماه 97 به 81.3 درصد و در آذر 98 به 78.5 درصد رسیده و طی یک‌سال معادل 2.4 واحد درصد کاهش داشته و میزان تمایل بانک‌ها به تسهیلات دهی را کمتر کرده است و دلیل آن پیگیری مطالبات معوق توسط بانک‌ها، و همچنین کنترل نقدینگی و تسهیلات دهی به دلیل مشکلات رشد نقدینگی و افزایش مطالبات ورکود تورمی موجود در اقتصاد است که ضرورت سیاست انضباط مالی را افزایش داده است.  در آذر ماه 98 بانک‌ها از مبلغ 2471 هزار میلیارد تومان سپرده به میزان 255 هزار میلیارد تومان یا 10.3 درصد کل سپرده‌ها را به عنوان سپرده قانونی در نظر گرفته‌اند و سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی آنها به 2216 هزار میلیارد تومان رسیده است.

همچنین از این رقم سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی به میزان 476 هزار میلیارد تومان یا 19.2 درصد سپرده‌ها را برای سیاست سقف اعتباری یا نقدینگی مورد نیاز در شعب حفظ کرده و این مبلغ را تسهیلات نداده‌اند. در نتیجه در مجموع 731 هزار میلیارد تومان یا 29.6 درصد کل سپرده‌ها را به عنوان سپرده قانونی یا سقف اعتباری و نقدینگی مورد نیاز شعب خود حفظ کرده و تسهیلات نداده‌اند و در نهایت 70.4 درصد کل سپرده‌ها تبدیل به مانده تسهیلات بانک‌ها شده است.

      روزی 890 میلیارد تومان افزایش تسهیلات و 1433 میلیارد تومان رشد سپرده

مانده تسهیلات جاری و غیر جاری از رقم 1415 هزار میلیارد تومان در آذر 97 به 1509 هزار میلیارد تومان در اسفندماه 97، و 1740 هزار میلیارد تومان در آذر 98 رسیده و طی یک‌سال به میزان 325 هزار میلیارد تومان بیشتر شده است.

به عبارت دیگر، روزانه 890 میلیارد تومان به مانده تسهیلات اضافه شده است.

از سوی دیگر، میزان سپرده‌ها نیز از 1948 هزار میلیارد تومان در آذر 97 به 2067 هزار میلیارد تومان در اسفند 97 و 2471 هزار میلیارد تومان در آذر 98 رسیده و طی یک‌سال به میزان 523 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به عبارت دیگر، روزانه 1433 میلیارد تومان به مانده سپرده‌های بانکی و نقدینگی ارزی و ریالی کشور افزوده شده است.

بانک مرکزی توضیح داده است که یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپرده‌ها در استان تهران استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکت‌ها و موسسه‌های تولیدی سایر استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعالیت‌های بانکی آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری استان تهران انجام می‌شود.

 

ارسال نظر