دادگاه لوکزامبورگ عدم توقیف 1.6 میلیارد دلاری ایران را تایید کرد

۱۳۹۹/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۱۲۳
دادگاه لوکزامبورگ عدم توقیف 1.6 میلیارد دلاری ایران را تایید کرد

   وام یک میلیون تومانی، قرض‌الحسنه و ۳۰ماهه شد                 

  اونس جهانی طلا به 1728 دلار رسید

 

گروه بانک و بیمه|

دادگاهی در لوکزامبورگ با صدور بیانیه‌ای گفته‌های مقام‌های ایرانی درباره مخالفت مراجع قضایی این کشور با انتقال دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ را تایید کرد.

به گزارش «تعادل»، دادگاهی در لوکزامبورگ با صدور بیانیه‌ای گفته‌های مقام‌های ایرانی درباره مخالفت مراجع قضایی این کشور با انتقال یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ را تایید کرده است.

با این حال، بر اساس این بیانیه، دارایی‌های مسدود شده ایران هنوز آزاد نشده‌اند و به حکم نهایی دادگاه عالی لوکزامبورگ برای آزاد کردن آنها نیاز است. دارایی توقیف شده در لوکزامبورگ بخشی از اموال بانک مرکزی ایران است که به صورت اوراق قرضه خریداری شده بود. گفتنی است، عبدالناصر همتی پیش از این از رفع توقیف شدن ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی خبر داده و اعلام کرده بود: با رصد هوشمندانه تلاش‌های ایالات متحده امریکا و پیش دستی در انجام اقدامات حقوقی همچنین در نتیجه پیگیری‌های قضایی در کشور لوکزامبورگ، با شروع سال نو، دو پیروزی حاصل کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد.

وی تاکید کرد: ابتدا از قرار توقیف وجوه به مبلغ ۱.۶میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی نزد کلیراستریم لوکزامبورگ که از تاریخ 25/10/1394 در توقیف بود رفع توقیف شد سپس با صدور دستور موقت از شعبه دیگری از دادگاه‌های کشور یاد شده از انتقال همان وجوه به امریکا و توزیع میان مدعیان دروغین انتساب حادثه 11 سپتامبر به ایران پیشگیری شد.

    وام یک میلیون تومانی قرض‌الحسنه

۳۰ ماهه شد

از سوی دیگر، رییس کل بانک مرکزی گفت: به‌دنبال اقدام اولیه بانک مرکزی در جهت کمک به کاهش نرخ وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر، این وام قرض‌الحسنه و ۳۰ ماهه شد. به‌دنبال اقدام اولیه بانک مرکزی در جهت کمک به کاهش نرخ وام یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر، از طریق آزاد‌سازی بخشی از ذخایر قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی و تعدیل نرخ آن وام‌ها به ۱۲درصد، امروز در جلسه ستاد اقتصادی دولت، با قبول پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ۱۲درصد، با وام قرض‌الحسنه، توسط دولت، مقررشد وام پرداختی به همه خانوارهای یارانه‌بگیر، به صورت قرض‌الحسنه و۳۰ ماهه باشد. بدین‌ترتیب با انجام پروسه ثبت‌نام و اعلام درخواست تمایل سرپرستان خانوار، مبنی بر استفاده از این وام در پاسخ به پیامک ارسالی وزارت رفاه، ان‌شاءالله تا روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان، وام یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق بانک‌های عامل خود به حسابشان واریز خواهد شد. رییس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: البته طبق اعلام قبلی، وام قرض‌الحسنه ۴ میلیون خانوار کم‌درآمد، بر اساس تعداد اعضای خانوار آنها، یک تا دو میلیون تومان خواهد بود. لازم می‌دانم از همراهی خوب نظام بانکی در این اقدام مهم قدردانی کنم.

   ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا

به نیمایی تبدیل شود

 از سوی دیگر، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد برای افزایش درآمد دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاها حذف و به ارز نیمایی تبدیل شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شرایط دولت شرایط سخت و بدی شده به خصوص که درآمدهای دولت کاهش یافته و دولت باید به فکر افزایش درآمدهای خود باشد. یکی از پیشنهادهای من برای تجدیدنظر دولت در درآمدهای خود به گونه‌ای که به مردم فشار نیاید تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاهای کشور است به این معنا که در حال حاضر یک نرخ ۴۲۰۰ تومانی، یک نرخ نیمایی و یک نرخ سنا که مربوط به معاملات صرافی‌هاست وجود دارد از سال ۱۳۹۷ و اعلام تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاها، نرخ ارز مبنای محاسبه ورودی کالاها ۴۲۰۰ تومانی بوده در حالی که هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید کالایی با ارز ۴۲۰۰ تومان به مردم تحویل شده است و تنها واردکنندگان هستند که از این مبلغ استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود و ارز ورودی کالا با مبنای نیمایی محاسبه شود در بدترین حالت ۷۰۰۰ میلیارد تومان و در شرایط عادی تا سقف ۳۵ هزار میلیارد تومان درآمد دولت را افزایش می‌دهد که معادل دو میلیارد یورو است. این در حالی است که ما یک میلیارد یورو به خاطر کرونا از صندوق توسعه ملی برداشت کردیم. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره اثرات تورمی احتمالی این امر گفت: طبق محاسبات صورت گرفته حداکثر ۱۱ درصد افزایش در کالاها در پی این تغییر ایجاد می‌شود، اما اگر دولت تعرفه‌ها را نصف و حتی اگر آن را به سمت صفر پیش ببرد افزایش درآمد ۱۶ هزار میلیارد یعنی یک میلیارد یورو متصور خواهد بود یعنی اگر نرخ ارز کالاهای ورودی به ارز نیمایی تغییر کند و از سویی تعرفه کالا کاهش یابد حداقل یک میلیارد یورو افزایش درآمد خواهیم داشت. جعفرزاده با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی مفسده‌انگیز و موجب هدررفت منابع دولت بوده است، اظهار کرد: برای اینکه نگرانی‌های تورمی و رکود ناشی از افزایش قیمت ارز مرتفع شود کمیسیون ماده یک وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند با در نظر گرفتن اولویت‌های تولیدی و سهم کالاهای وارداتی از کل تقاضای کشور نسبت به اصلاح تعرفه‌ها اقدام کند. براین اساس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی و همچنین کاهش تعرفه بین یک تا دو میلیارد یورو افزایش درآمد خواهیم داشت و اتفاق عجیب و غریبی هم نمی‌افتد.

    اونس جهانی 1728 دلار

روز سه شنبه 26 فروردین 99 نرخ اونس جهانی به 1728 دلار افزایش یافت و از مرز 1700 دلار گذشت

 روی تابلوی صرافی‌های مجاز بانکی خرید دلار 15500 و فروش دلار 15600 تومان، خرید یورو 16900 و فروش یورو 17 هزار تومان اعلام شده است همچنین نرخ لحظه‌ای سامانه سنا برای خرید دلار 15500 و فروش دلار 15600 تومان، خرید یورو 16900 و فروش یورو 17 هزار تومان رسید. سامانه سنا نرخ میانگین معاملات ارز برای روز 25 فروردین 99 را برای دلار 15565، خرید یورو 16894، درهم 4152، یوآن 2400، پوند 19816، دلار کانادا 11913 و لیر ترکیه 2427 تومان اعلام کرد. در بازار آزاد نرخ دلار 16030، یورو 17750، پوند 20هزار، درهم 4490، لیر ترکیه 2450، یوآن 2300 دلار کانادا 11800، معامله شده است. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو 14 هزار و 998 تومان فروخته شد، نرخ حواله دلار نیز ۱۳ هزار و 788 تومان، درهم 3759 و یوآن 1989 تومان بود. در بازار طلا نیز با اعلام هر اونس جهانی به قیمت 1728 دلار، و قیمت دلار به نرخ 16030 تومان، قیمت هر گرم 18 عیار 639 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 2میلیون و 771 هزار، سکه جدید 6 میلیون و 495هزار، سکه قدیم 6 میلیون و 250 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 195 هزار ربع سکه 1 میلیون و 855 هزار و سکه گرمی 975 هزار تومان داد و ستد شد.

بازار طلا با وجود جهش قیمت اونس در بازارهای جهانی روز (سه‌شنبه) با ثبات و تعادل همراه بود به‌طوری که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت ۱۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای ۶ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. به دلیل تعطیلی واحدهای صنف طلا و جواهر، قیمت اعلام شده برای طلا و انواع سکه در این روزها بر اساس محاسبه نرخ دلار و قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی انجام می‌شود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شد.همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۳۹ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.نرخ اونس طلا با جهش بیش از ۲۰دلاری به یک هزار و ۷۱۹ دلار رسید

    ارزش لیر ترکیه به کمترین سطح رسید

به گزارش رویترز، روند تضعیف لیر که از هفته‌های گذشته آغاز شد امروز نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود در طول ۱۸ ماه اخیر رسید.در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۴ درصد صعود به ۶.۷۹۴ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست امسال از ۹ درصد فراتر رود.ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۴۰ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۴۱۳ لیر و هر پوند معادل ۸.۵۰۴ لیر اعلام شد.از سوی دیگر بورس استانبول عملکرد مشابهی داشت تا جایی که شاخص بیست ۱۰۰ در آخرین دور از معاملات با افت ۰.۷ درصدی (معادل ۷۲.۳۳ واحد) به ۹۶ هزار و ۳۹۸ واحد رسید.

    افت خفیف دلار در معاملات جهانی

بازار ارز تحت تاثیر انتشار گزارش‌های اقتصادی و روشن شدن آثار مخرب ویروس کرونا قرار گرفته است. ارزش دلار به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از داده‌های اقتصادی چین، پایین آمد.  روز (سه‌شنبه) قرار است که آمارهای اقتصادی چین در ماه مارس منتشر شود. پیش‌بینی‌ می‌شود که با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌های گسترده، این آمار منفی باشد. به همین دلیل بورس‌ها و بازارهای جهانی، تحت تاثیر داده‌های اقتصادی چین قرار گرفته‌اند. یوآن چین در معاملات آف‌شور، به ارزش ۷.۰۵۴۰ در مقابل هر دلار رسید که بالاترین رقم سه‌هفته اخیر آن است. نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، نشان می‌دهد که آنها انتظار کاهش ۱۴ درصدی صادرات چین در ماه مارس ۲۰۲۰ را نسبت به سال ۲۰۱۹ دارند. چرا که در اثر قرنطینه و تعطیلی کسب‌وکارها در سراسر جهان، تقاضای جهانی بسیار کاهش یافته است.

    شاخص دلار در معاملات امروز

اندکی  افت کرد

به گزارش رویترز، در جریان معاملات روز سه شنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در صعود قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد.بانک جی پی مورگان، بزرگ‌ترین بانک امریکا در گزارشی پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی امریکا در سه ماهه دوم امسال به منفی ۴۰ درصد و نرخ بیکاری به ۲۰ درصد افزایش پیدا کند. پیش‌تر این بانک در گزارش قبلی خود رشد اقتصادی منفی ۲۵ درصدی را برای اقتصاد امریکا در سه ماهه دوم سال جاری پیش‌بینی کرده بود.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۲ درصد کاهش به ۱۰۷.۷۰۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۶۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۴۷ یوآن چین اعلام شد.

 

 

ارسال نظر