اخبار

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۰:۲۰:۲۶
کد خبر: ۱۶۶۰۵۹

بازگشت قسط اسفند وام‌های برخی بانک‌ها

برخی از بانک‌ها اقساط برداشت‌شده تسهیلات قرض‌الحسنه اسفندماه را به حساب تسهیلات‌گیرندگان عودت داده‌اند و بانک مرکزی بانک‌ها را مکلف کرده تا سیستم خودکار برداشت اقساط برای فروردین و اردیبهشت را اصلاح کنند، اما مشخص نیست که سایر بانک‌ها نیز اقساط اسفندماه را عودت می‌دهند یا این اقدام فقط در برخی بانک‌ها انجام می‌شود؟ با توجه به کاهش درآمد بخشی از اقشار جامعه در این مدت شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی با ابلاغ بخش‌نامه‌ای به بانک‌ها تاکید کرد که برخی کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا می‌توانند تا اردیبهشت اقساط تسهیلات کسب و کار خود را به تعویق بیندازند.

سود و قسط وام یک میلیونی یارانه‌بگیران

وام یک میلیونی که قرار است برای یارانه‌بگیران واریز شود در هر ماه ۴۷ هزار تومان قسط و در مجموع حدود ۱۲۹ هزار تومان سود بازپرداخت دارد.شرایط پرداخت این وام به این صورت است که هر ۲۳ میلیون خانوار یارانه بگیر امکان درخواست دریافت این وام را دارند و می‌توانند بعد از اعلام سامانه‌ای که دولت معرفی می‌کند، تقاضای دریافت را در آن اعلام کنند.وام یک میلیونی احتمالا همراه با یارانه اردیبهشت به حساب متقاضیان واریز می‌شود و در هر ماه از محل یارانه‌‌ای که دریافت می‌کنند، قسط آن طی ۲۴ ماه کم خواهد شد. اما در این بین برخی به اشتباه تصور می‌کنند که قسط این تسهیلات بالا بوده و با توجه به سود ۱۲ درصدی که برای آن در نظر گرفته شده است، در هر ماه بخش زیادی از یارانه آنها صرف پرداخت قسط خواهد شد و در مجموع برایشان به صرفه نیست.این در حالی است که محاسبه سود و بازپرداخت وام یک میلیونی نشان می‌دهد که دریافت یک میلیون تومان با سود ۱۲ درصد و بازپرداخت ۲۴ ماه؛ در مجموع حدود ۱۲۹ هزار تومان سود دارد و باید برای دریافت یک میلیونی؛ تا یک میلیون و ۱۲۹ هزار و ۷۶۳ تومان برگردانده شود. در حال حاضر حدود ۷۸ میلیون نفر در هر ماه یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت می‌کنند و در کنار آن حدود ۶۰ میلیون نفر از این جمع، کمک معیشتی به تناسب اعضای خانوار دریافت می‌کنند.

کاهش ۲۷ درصدی سفته و برات واخواستی

معادل ۷۲۰۰ برگ سفته و برات به مبلغی معادل ۱۸۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در ۱۱ ماه اول سال ۹۸ در شهر تهران واخواست شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل از نظر مبلغ ۲۷.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. در یازده ماه اول سال ۹۸ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال سـفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۳۶.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبـق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد ۹۰.۳ و ۲۴۸.۹ رسید که در مقایسه با ماه قبل شاخص تعداد ۱۳.۱ درصد کاهش و شاخص مبلـغ ۱۴۰.۳ درصد افزایش داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبل هـر دو شـاخص مذکور به ترتیب ۳۱.۶ درصد و ۴۸۴.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

نحوه استعلام رایگان و پیامکی چک برگشتی

هرچند سابقه حساب صادرکننده چک همواره از دغدغه‌هاست، اما می‌توان قبل از گرفتن چک صیادی وضعیت آن را در قالب ۵ رنگ سفید، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و قرمز استعلام کرد. هموطنان می‌توانند با ارسال شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی به سامانه استعلام پیامکی بانک مرکزی با سرشماره ۷۰۱۷۰۱ و در قالب زیر از وضعیت اعتباری صادرکننده چک از نظر تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی ثبت شده نزد بانک مرکزی مطلع شوند. قالب ارسال پیامک استعلام (از سمت چپ): شناسه ۱۶ رقمی مندرج بر روی چک*۱*۱ بابت استعلام هر چک صیادی از سامانه بانک مرکزی باید هزینه ۳۵۰ تومانی پرداخت کنید.  همچنین امکان استعلام چک‌های صیادی از طریق تارنمای بانک مرکزی به نشانی cbi.ir به صورت رایگان فراهم شده است. بر این اساس مشتریان می‌توانند شناسه استعلام ۱۶ رقمی مندرج در چک‌های صیادی را در بخش استعلام چک صیادی سایت بانک مرکزی وارد کرده و نسبت به اعتبارسنجی چک به صورت رایگان و نامحدود اقدام کنند.

حذف مفاصاحساب مالیاتی برای ضمانتنامه بانکی

سازمان امور مالیاتی به دنبال مصوبه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی الزام ارایه گواهی مفاصاحساب مالیاتی برای دریافت ضمانتنامه بانکی و گشایش اعتبارات اسنادی را حذف کرد. بر اساس این بخشنامه، اعطای هرگونه تسهیلات ارزی یا ریالی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی (صاحبان مشاغل موضوع قانون مالیات‌های مستقیم) برای اشخاص حقوقی از مبلغ ۵ میلیارد ریال و بالاتر و برای اشخاص حقیقی از مبلغ دو میلیارد ریال و بالاتر ظرف مدت یکسال شمسی، مشمول مقررات تبصره یک ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم است.

 

ارسال نظر