خرید و فروش اینترنتی و آنلاین طلا مجوز ندارد

۱۳۹۹/۰۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۵۵
خرید و فروش اینترنتی و آنلاین طلا مجوز ندارد

گروه بانک و بیمه|

بازار ارز این روزها آرام است و برای سومین روز متوالی، قیمت‌ها در این بازار تغییری نکرده است. صرافی‌های مجاز بانک مرکزی که پس از تعطیلات نوروزی قیمت ارز را اعلام کردند، روز یکشنبه قیمت دلار و یورو را نسبت به روز گذشته ثابت نگه داشتند.

به گزارش «تعادل»، با اینکه به دلیل نبود مسافرت خارجی، تقاضای کمی در بازار برای خرید ارز وجود دارد، اما با این وجود، اکثر صرافی‌ها اعلام می‌کنند که ارز به نرخ اعلام شده صرافی‌های مجاز برای فروش ندارند و همه صرافی‌های مجاز دلار و یورو به نرخ صرافی نمی‌فروشند و برخی از آنها اعلام می‌کنند که حتی دلار به نرخ آزاد نیز موجودی ندارند.

روز یکشنبه 24 فروردین 99 تنها در گوشه میدان فردوسی، صرافی بانک شهر اقدام به فروش دلار به نرخ صرافی کرده بود و تعدادی از مشتریان در جلوی صرافی به چشم می‌خوردند. اما متقاضیان ارز که در این محل حضور داشتند، می‌گفتند که در سایر صرافی‌ها خبری از عرضه دلار به نرخ صرافی نیست و صرافی‌های خیابان فردوسی فعلا ارز به نرخ صرافی ندارند.

برخی صرافی‌ها نیز اعلام کرده‌اند که فعلا دلار به نرخ صرافی ندارند و احتمالا بعد از 30 فروردین اقدام به عرضه ارز به نرخ صرافی خواهند کرد. این نکات نشان می‌دهد که با وجود کاهش تقاضای ارز، تعداد اندکی از صرافی‌ها به متقاضیان ارز، دلار و یورو به نرخ صرافی‌های مجاز عرضه می‌کنند و معاملات کمی در بازار رایج است و تعداد کم متقاضیان ارز نیز به دنبال صرافی‌هایی هستند که دلار و یورو عرضه می‌کنند.

قیمت خرید هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.همچنین این صرافی‌ها هر یورو را به قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ هزار تومان خریده و در مقابل با قیمت ۱۷ هزار تومان می‌فروشند.قیمت خرید ارز در بانک‌ها نیز اندکی کمتر از قیمت خرید در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی است؛ هرچند که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، در حال حاضر تلاش می‌شود که کمترین مراجعه به شعب بانکی صورت گیرد.

نرخ لحظه‌ای سامانه سنا برای خرید دلار 15500 و فروش دلار 15600 تومان، خرید یورو 16900 و فروش یورو 17 هزار تومان اعلام شده است. سامانه سنا نرخ میانگین معاملات ارز برای روز 23 فروردین 99 را برای دلار 15538، یورو 17004، درهم 4400، یوآن 2400، پوند 19490، دلار کانادا 12237 و لیر ترکیه 2432 تومان اعلام کرد. در بازار ازاد نرخ دلار 16250، یورو 17750، پوند 20 هزار، درهم 4480، لیر ترکیه 2480، یوآن 2320، دلار کانادا 11900، معامله شده است. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۵ هزار و ۳۷۹ تومان فروخته شد، نرخ حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۶۳۶ تومان بود.

در بازار طلا نیز با اعلام هر اونس جهانی به قیمت 1686 دلار و قیمت دلار به نرخ 16250 تومان، قیمت هر گرم 18 عیار 649 هزار تومان، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 809 هزار، سکه جدید 6 میلیون و 550 هزار، سکه قدیم 6 میلیون و 320 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 300 هزار و ربع سکه 1 میلیون و 950 هزار، سکه گرمی 975 هزار تومان داد و ستد شد.

   صعود قیمت سکه به رقم ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با رشد ۸۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به بهای ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. به دلیل تعطیلی واحدهای صنف طلا و جواهر، قیمت اعلام شده برای طلا و انواع سکه در این روزها بر اساس محاسبه نرخ دلار و قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی انجام می‌شود.

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.همچنین نیم‌سکه نیز سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۴۳ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۷۸۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شد.مهم‌ترین علت فراز و نشیب قیمت طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر، نوسان قیمت اونس در بازارهای جهانی و قیمت دلار در داخل بوده است.

   پیش‌بینی افزایش قیمت طلا

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز، کارشناسان وال‌استریت و سرمایه‌گذاران با توجه به تدابیر محرک مالی بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان برای تقویت اقتصاد که از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ به‌شدت آسیب دیده است، نسبت به ادامه روند افزایشی قیمت طلا در هفته جاری ابراز خوش‌بینی کردند.

   خرید و فروش اینترنتی طلا مجوز ندارد

با وجود هشدارهای متعدد اتحادیه طلا و جواهر و فعالان این بازار، همچنان شاهد خرید و فروش آنلاین طلا و سکه به صورت اینترنتی هستیم که بی شک تنها متضرران این اقدام، مشتریان اینگونه معاملات هستند.با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای صنفی طی هفته‌های اخیر، فرصت مناسبی برای جولان سودجویان در این شرایط فراهم شده، یکی از این موارد، فروش اینترنتی و آنلاین طلا در این ایام است.

با تعطیلی طلافروشان، فروش اینترنتی طلا بیش از پیش رونق گرفته و فروشندگان با آگهی‌های متعدد، طرح‌ها و تخفیف‌های مختلف مشتریان را به خرید ترغیب می‌کنند. این در حالی است که پیش از این بارها و بارها از سوی رییس اتحادیه طلا و جواهر و متخصصان و فعالان این حوزه نسبت به خطرات خرید اینترنتی طلا هشدار داده شده است.

ابراهیم محمدولی، رییس اتحادیه طلا و جواهر پیش از این در گفت‌وگو با ایبِنا، نسبت به ممنوعیت فعالیت و فروش اینترنتی طلا هشدار داده و در این باره اظهار داشت: فضای مجازی دارای مزیت‌های فراوانی برای مبادلات اقتصادی است، اما شرایط مناسبی برای معاملات طلا در آن، آماده نشده زیرا خرید و فروش طلا و مصنوعات طلا به الزامات خاصی نیاز دارد.

محمدولی اضافه کرد: خریداران طلا تمایل دارند که از نزدیک مصنوعات طلا را مشاهده و آن را امتحان کنند، اما در فضای مجازی این امکان وجود ندارد. در حال حاضر معاملات طلا و سکه در فضای مجازی از طرف نهاد خاصی رصد نمی‌شود، بنابراین امکان رسیدگی به تخلفات وجود ندارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: مسائلی مانند عیار طلا، وزن و نحوه تحویل در دادوستد اینترنتی و مجازی طلا و سکه مطرح بوده که سازوکاری برای آنها شکل نگرفته است. محمدولی به برخی تخلفات رخ‌داده در این بخش اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی پرونده‌ها، افرادی در فضای مجازی اقدام به کلاهبرداری تحت عنوان فروش طلا و سکه کرده‌اند.هشدارهایی که اتحادیه طلا برای خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی داده، توسط برخی مردم مورد بی‌توجهی قرار گرفته و جالب این است که پس از بروز مشکل، افراد خسارت دیده به اتحادیه طلا اعتراض می‌کنند، در حالی که ما نسبت به این نوع معاملات هشدارهای لازم را داده‌ایم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: تاکنون برای دو هزار و ۹۰۰ واحد طلا فروش در شهر تهران پروانه کار صادر شده و یک هزار و ۵۰۰ پرونده نیز در مرحله رسیدگی قرار دارد، اما تاکنون هیچ مجوزی برای معاملات طلا در فضای مجازی صادر نشده است.

   خرید و فروش آنلاین طلا همچنان

ممنوع است

همچنین محمد کشتی‌آرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز در تازه‌ترین اظهارات خود، خرید و فروش طلا و جواهر در فضای مجازی را طبق قانون ممنوع اعلام کرد و افزود: هرگونه مسوولیت ضرر و زیان در این خرید و فروش‌ها به عهده خریدار است.

وی افزود: با توجه به اطلاعیه‌ای که از سوی اتاق اصناف ایران و اتاق اصناف تهران با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت صادر شده تمامی واحدهای صنفی فروش طلا و جواهر تا ۳۰ فروردین تعطیل است و با توجه به اینکه در بازارهای جهانی قیمت وجود دارد و اونس جهانی با نوساناتی روبرو بوده قیمت‌ها به‌طور روزانه اعلام می‌شود. این فعال حوزه طلا و جواهر گفت: بین تعدادی از افراد صنف به صورت محدود و آن دسته از افرادی که به هم اعتماد دارند در بازار حرفه‌ای طلا و جواهر معاملاتی انجام می‌شود که اصطلاحا به آن معاملات پشت خطی می‌گویند.

   رشد ۳ درصدی قیمت سکه در یک ماه اخیر

این در حالی است که با تعطیلی واحدهای صنفی طلا و سکه، به دلیل شرایط خاص اقتصادی جهانی و داخلی، شاهد افزایش قیمت طلا هستیم که این موضوع خود عاملی است تا سودجویان و کلاهبرداران را به فروش طلا و سکه تقلبی یا کم فروشی و سفته بازان را به بازی با نرخ‌ها و برهم زدن آرامش بازار در دوران آشفته فعلی در اقتصاد جهانی ترغیب کند.

براساس بررسی‌های صورت گرفته قیمت سکه تمام بهار آزادی در یک ماه گذشته ۵۳۲ هزار تومان افزایش یافته به‌طوری که در ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۸، قیمت هر سکه تمام بهار آزادی ۵ میلیون و ۹۶۶ هزار تومان بود که طی ۳۰ روز گذشته دیروز (۲۴ فروردین ماه ۱۳۹۹) سکه تمام بهار آزادی به ۶ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان رسیده و رشدی ۳.۴ درصدی داشته است. همچنین هر مثال طلا ۱۸ عیار نیز طی در همین بازه زمانی (۲۴اسفند ۹۸ تا ۲۴ فروردین ۹۹) افزایش ۶۳ هزار تومانی داشته و از ۵۸۱ هزار تومان در اواخر اسفندماه، امروز به ۶۴۵ هزار تومان رسیده است. بی شک این افزایش قیمت سودجویان و کلاهبرداران را برای یافتن راه‌های جدید و سوءاستفاده از غفلت مردم ترغیب می‌کند.

   30 درصد رشد قیمت سکه و 20 درصد رشد

نرخ دلار در یازده ماه

از سوی دیگر، مقایسه عملکرد یازده ماهه 98 بازار ارز و طلا نسبت به 11 ماه اول سال 98 نشان می‌دهد که میانگین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۳۰.۲ و هر دلار امریکا ۲۰.۶ درصد رشد داشته‌اند.

میانگین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم از ۳.۳ میلیون تومان در ۱۱ ماهه ۹۷ به ۴.۴ میلیون تومان در ۱۱ ماهه ۹۸ رسیده که ۳۴.۴ درصد رشد داشته است.با این حال میانگین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در مدت زمان مورد مقایسه از ۳.۵ میلیون تومان به ۴.۵ میلیون تومان افزایش یافته که ۳۰.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین میانگین نرخ خرید هر دلار امریکا در بازار آزاد شهر تهران از ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲هزار و ۷۰۰ تومان رسیده که رشدی ۲۰.۶ درصدی یافته است. با این حال، این رشد برای میانگین نرخ خرید هر یورو در بازار آزاد شهر تهران ۱۵.۷ درصد بوده است. بر این اساس هر یورو در بازار آزاد از ۱۲هزار و ۳۰۰ تومان به ۱۴هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

 

ارسال نظر