افزایش 16 درصدی قیمت سکه در اسفند ماه

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۰۸
افزایش 16 درصدی قیمت سکه در اسفند ماه

گروه بانک و بیمه |

روز یکشنبه 17 فروردین 99 در بازار آزاد و معاملات نقدی، دلار 16450، یورو 17850، پوند 20 هزار، درهم 4500 دلار کانادا11800 تومان، لیر ترکیه 2500 تومان، یوآن 2330 معامله شد. در سامانه سنا و صرافی‌های مجاز بانکی نیز نرخ لحظه‌ای فروش دلار به 15800 و فروش یورو به 17200 تومان رسید. صرافی‌ها همچنین نرخ خرید دلار را 15700 و خرید یورو را 17100 تومان اعلام کردند. همچنین سامانه سنا نرخ میانگین معامله ارز در روز 16 فروردین را برای دلار 15848، یورو 17368، درهم 4400، پوند 18904، دلار کانادا 11800 تومان، اعلام کرده است.  به گزارش «تعادل»، در بازار طلا نیز به دنبال اعلام اونس جهانی طلا به قیمت 1622 دلار که نسبت به آخر اسفندماه افزایش داشته، و اعلام نرخ دلار آزاد به قیمت 16460 تومان، قیمت هر گرم طلای 18 عیار 655 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 830هزار، سکه 6 میلیون و 510 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 300 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 900 هزار، سکه گرمی 1 میلیون و 50 هزار تومان دادوستد شد.

    تثبیت نرخ دلار

هر دلار در صرافی‌های بانکی، روز یکشنبه بدون تغییر قیمت نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شد.نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان بود.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان شد.میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۷ هزار و ۳۶۸ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۸۴۸ تومان بود. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۴ هزار و ۶۹۴ تومان فروخته شد، نرخ حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۵۵۸ تومان بود.

    رشد ۱۶۰ هزار تومانی نرخ سکه

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات روز یکشنبه با رشد ۱۶۰ هزار تومانی قیمت نسبت به روز قبل به بهای ۶ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. همه واحدهای صنف طلا و جواهر تا ۲۰ فروردین‌ماه تعطیل هستند. بر این اساس، قیمت اعلام شده برای طلا و انواع سکه در این روزها بر اساس محاسبه نرخ دلار و قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی انجام می‌شود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۳۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۶۵۰ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شد. مهم‌ترین علت فراز و نشیب قیمت طلا و سکه در معاملات روزهای اخیر، نوسان قیمت اونس در بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار در داخل بوده است.به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی، نرخ اونس طلا به قیمت دیروز یعنی یک هزار و ۶۲۰ دلار ارزش‌گذاری شد.

    افزایش 16 درصدی قیمت سکه در اسفند ماه

بررسی قیمت سکه تمام بهار آزادی در فاصله بین ۲۷ بهمن تا ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۸ در بازار آزاد شهر تهران نشان می‌دهد که این سکه ۱۶.۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است.در یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به‌طور میانگین در بازار ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شده است که این رقم در یک ماهه منتهی به ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۸ به ۶ میلیون و ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. قیمت فروش هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز طی این مدت از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است که رشدی ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد. در حالی که هر قطعه ربع سکه بهار آزادی در یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ معادل یک میلیون و ۶۳۰ هزار تومان داد و ستد می‌شده اما این رقم برای یک ماهه منتهی به ۲۷ اسفندماه به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش یافته که ۷.۴ درصد افزایش را تجربه کرده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز که در مدت مورد گزارش ۵۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته می‌شده به ۶۰۹هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است. بنابراین طلا نیز در این مدت ۱۴.۳ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت هر اونس طلای جهانی در این مدت ۳.۲ درصد کاهش را تجربه کرده است. در یک ماهه منتهی به ۲۷ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت هر اونس یک هزار و ۵۸۴ دلار بوده که تا ۲۷ اسفندماه به یک هزار و ۵۳۳ دلار کاهش یافته است.با این حساب بیشترین افزایش قیمت مربوط به سکه تمام بهار آزادی با ۱۶.۲ درصد و کمترین افزایش قیمت نیز مربوط به ربع سکه با ۷.۴ درصد بوده است.

 

ارسال نظر