تقویت عرضه‌ها در مقابل هجوم تقاضا

۱۳۹۹/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۹۰۶
تقویت عرضه‌ها در مقابل هجوم تقاضا

گروه بورس|محمد امین خدابخش|

 در دومین روز پس از اتمام تعطیلات سال نو، بورس تهران همچنان در روند صعودی باقی ماند و افزایش قیمت‌ در بسیاری از نمادها به رشد 6 هزار و 477 واحدی شاخص کل این بازار منتهی شد. این رشد 1.14 درصدی که بیش از هر چیز از جریان قدرتمند تقاضا در نمادهای «همراه»، «کویر»، «پارس» و «حکشتی» اثر پذیرفت، در نهایت نماگر اصلی بازار را به سطح 573 هزار و 903 واحد رساند.  بر این اساس دماسنج اصلی بازار در حالی به سطح یاد شده دست یافته که ارزش بورس تهران به حدود 2 هزار و 96 هزار و 384 میلیارد تومان رسیده و با احتساب نرخ 15 هزار و 800 تومانی هر دلار امریکا در صرافی دولتی، ارزش دلاری این بازار در پایان معاملات روز گذشته به 132 میلیارد و 682 میلیون دلار بالغ شده است. سایر نماگرهای بازار نیز در روز یکشنبه جهتی همسو با شاخص کل بورس داشتند به‌طوری‌که شاخص کل هم‌وزن با ۳هزار و ۴67 واحد رشد صعودی ۱.۷3 درصدی را رقم زد و در ارتفاع ۲۰۴ هزار و 359 واحدی ایستاد. شاخص قیمت هم‌وزن نیز با دو هزار و 306 واحد (معادل ۱.۷3 درصد) افزایش به ۱۳۵ هزار و 961 واحد رسید. همچنین در پایان معاملات روز گذشته شاخص آزاد شناور با ۱۱ هزار و 386 واحد افزایش به سطح ۷۴۳هزار و 556 واحد رسید. شاخص بازار اول با 3هزار و 957 واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۱۶ هزار و 514 واحد افزایش به ترتیب به ۴۰۴هزار و 843 و یک میلیون و ۲۲۲ هزار و 84 واحد رسیدند.  بر این اساس معاملات روز یکشنبه در حالی خاتمه یافت که با دست به دست شدن ۷ میلیارد و ۶۱۲ میلیون سهم و اوراق بهادار طی یک میلیون و 216 هزار نوبت داد و ستد، ارزش معاملات از ۶ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. این در حالی است که ارزش معاملات فرابورس نیز در این روز به 3 هزار و 220 میلیارد تومان رسید. از کل مبلغ 9 هزار و 238 میلیارد تومانی معاملات ثبت شده در روز 17 فروردین ماه، ارزش حدودی معاملات خرد در هر دو بازار مجموعا 8 هزار و 339 میلیارد تومان بوده است. خبر مهمی که دیروز منتشر شد عرضه 12 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین، در روز چهارشنبه هفته جاری (20 فروردین) است، بنا بر آنچه که مدیران فرابورس اعلام کرده‌اند مقرر شده تا در این عرضه 10 درصد از سهام شرکت به متقاضیان حقیقی و دو درصد دیگر به حقوقی‌ها تخصیص داده شود.  

 با انجام این عرضه، انتظار می‌رود تاثیر قابل توجهی بر رونق عرضه‌های اولیه در سال جاری و جذب نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه را شاهد باشیم. همچنین این امکان وجود دارد که تخفیف 20 تا 25 درصدی در نظر گرفته شده برای عرضه دارایی‌های دولت و تسهیل شرایط خرید آنها تنها با کد ملی نقش مهمی در جذب آحاد جامعه به بازار سرمایه ایفا کند.  در صورتی که این امر به خوبی محقق شود و عرضه شرکت‌های بزرگ تداوم یابد، می‌توان انتظار داشت که با افزایش عمق بازار و متنوع‌تر شدن امکان سرمایه‌گذاری، اقبال به بازار سرمایه در سال جاری نیز تداوم یابد و از ریسکی که فشار نقدینگی موجود به بسیاری از نمادها تحمیل می‌کند کاسته شود. در حال حاضر بسیاری از کارشناسان بازار سهام و تحلیلگران بازار سرمایه نسبت به حبابی شدن قیمت در نمادهای سبک وزن بازار و به خطر افتادن سرمایه اشخاص حقیقی به خصوص افراد نا آشنا به ساز و کار بازار هشدار می‌دهند.

    فقدان عرضه از سوی حقوقی‌ها مهم‌ترین دلیل صعود

مجتبی شهبازی در مصاحبه با خبرنگار «تعادل» در خصوص صعود قیمت‌ها طی روز اولیه سال جاری و احتمال تداوم روند فعلی تا پایان ماه گفت: در حال حاضر وضعیت تقاضا در بازار به گونه‌ای است که ورود نقدینگی روندی پر قدرت را در معاملات سهام رقم زده است. با این حال باید به این نکته توجه داشت که رشد قیمت‌ها در نیمه نخست فروردین ماه به سبب تقاضای سنگینی بوده که در روزهای گذشته بدون عرضه مانده بود. در روزهای بین تعطیلات عید حجم بالای نقدینگی در بازار در حالی به افزایش قیمت‌ها می‌انجامید که از طرف حقوقی‌های بازار تقریبا هیچ عرضه قابل توجهی انجام نشد.  وی ادامه داد: پیش از شروع هفته جاری فشار تقاضا در مقابل نبود عرضه روندی پر قدرت را رقم زد که همین وضعیت در روز شنبه نیز تداوم یافت و به رشد تقریبا 20 هزار واحدی شاخص کل انجامید. با این حال در روز گذشته شاهد آن بودیم که تقویت عرضه از جانب حقوقی‌های سبب شد تا عرضه و تقاضا در چرخه معاملات بورس به تعادلی نسبی برسد.  این کارشناس بازار سرمایه در خصوص ورود نقدینگی به بازار سهام در روز گذشته و حجم معاملات این بازار گفت: در روز یکشنبه شاهد افزایش ارزش معاملات به حدود 7 هزار میلیارد تومان بودیم که نشان از رونق معاملات در این بازار دارد. حجم نقدینگی وارد شده به بازار نیز همانند روزهای گذشته همچنان خوب است. از این رو نمی‌توان اینطور قلمداد کرد که داد و ستدهای بازار سهام در حال حاضر تهدیدی خاص را از جانب نبود نقدینگی تحمل می‌کند.

    رونق بورس در سایه رخوت بازارهای موازی

شهبازی ضمن اشاره به روند مناسب بازار طی روزهای گذشته و ذهنیت مثبت سرمایه‌گذاران در بازار سهام، نظر خود را در خصوص روند پیش روی قیمت‌ها تا پایان فروردین ماه اینگونه عنوان کرد: در روزهای اخیر شاهد بودیم که قیمت‌ها در بازار ارز اندکی تغییر یافت اما به رغم همین تغییر وضعیت بازارهایی نظیر ارز، سکه و طلا در حال حاضر به گونه‌ای نیست که برای سرمایه‌گذاران جذابیت چندانی داشته باشد. در این شرایط ذهنیت مثبت سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در سهام در کنار نقدشوندگی بالا و شفافیت سرمایه‌گذاری سبب شده تا افراد بسیاری نسبت به بازار یاد شده خوشبین باشند. با این حال نمی‌توان گفت که این خوشبینی می‌تواند در روزهای آینده صعود پر قدرت قیمت‌ها را تضمین کند.  وی در پایان گفت: در شرایط فعلی اگر بخواهیم مسیر روزهای آتی بازار را ارزیابی کنیم باید به این نکته توجه کنیم که وضعیت نقدینگی در بازار سهام مناسب است، اما رفتار بخش تقاضا در روزهای پیش رو تا حد زیادی به رخدادهایی نظیر عرضه سهام و عوامل بیرونی بستگی دارد، چراکه به رغم ورود پول به بازار ممکن است شرایط حبابی در بسیاری از نمادها و ریسک‌های دیگر روند جاری را دستخوش تغییر کند.

 

ارسال نظر