رکوردشکنی شاخص بورس تهران در نخستین روز هفته

۱۳۹۹/۰۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۹۷

گروه بورس|

عملکرد بازار سهام از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به آنچه که انتظار می‌رفت بهتر بوده است. در حالی که بیماری کرونا در بسیاری از کشورها به ضعف شاخص منجر شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازارهای جهانی را بر آن داشته تا با نقد کردن سرمایه‌گذاری‌های خود اقدام به خروج از بازارهای مالی کنند، روند معاملات درسال 99 تا به اینجای کار به شکلی بوده که نه تنها توانسته بسیاری را به داد و ستدهای بورس و فرابورس جذب کند، بلکه توانسته این بازارها را در رقابت با سایر بازارهای موازی در وضعیت بهتری قراردهد.

 بر این اساس معاملات سال جاری در حالی طی روزهای گذشته تداوم یافته که مسیر صعودی شاخص‌ها در بازار سرمایه بدون وقفه تداوم یافته است. شدت ورود نقدینگی طی روزهای گذشته به حدی بود که روز شنبه شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات رشدی 3.63 درصدی را به ثبت رساند و به میزان 19 هزار و 873 واحد رشد کرد و به سطح 567 هزار و 531 واحد رسید. نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی» و «وبملت» متعلق به شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ و بانک ملت بیشترین تاثیر را بر شاخص یاد شده داشتند. گفتنی است افزایش سطح شاخص کل بورس در روز گذشته سبب شد تا شاهد شکسته شدن رکورد سال گذشته این نماگر باشیم. سایر نماگرها نیز در این روز عملکردی مشابه را به ثبت رساندند. برای مثال شاخص کل با معیار هم وزن در پایان معاملات اولین روز هفته به میزان ۵ هزار و ۸۸۵ واحد رشد کرد و به موجب این پیشروی 2.96 درصدی به سطح ۲۰۱ هزار و ۸۷ واحد رسید. در پایان داد و ستدهای روز شنبه در بورس تهران سرمایه‌گذاران ۸۷۹ هزار معامله به ارزش ۵۳ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال را به ثبت رساندند.

همچنین در فرابورس ایران، شاخص کل این بازار به میزان ۲۰۴ واحد افزایش یافت و توانست نماگر یاد شده را به سطح ۷ هزار و ۲۲۵ واحد برساند. در این بازار ۶۱۲ هزار معامله انجام شد که ۲۴ هزار و ۸۵۶ میلیارد ریال ارزش داشت. در میان نمادهای معامله شده طی روز گذشته پتروشیمی زاگرس، سهامی ذوب آهن اصفهان، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید نیروی برق دماوند، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی تندگویان و صنایع ماشین‌های اداری ایران نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را بر نماگر «آیفکس» داشتند.

 رشد روزهای اخیر قیمت سهام در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از بین بسیاری از تحلیلگران بنیادی با اشاره به رشد قیمت‌ها در بازار طی یک سال اخیر، بهای بسیاری از نمادها را حبابی ارزیابی کرده بودند و از احتمال تداوم ریزش قیمت‌ها در سال جاری سخن می‌گفتند. در همین راستا امیرعلی امیرباقری به ادامه جریان ورود نقدینگی از سوی حقیقی‌ها به سمت بازار سرمایه اشاره و بیان کرد: در معاملات پنج روز ایام نوروز، ورود مثبت نقدینگی در گروه‌هایی مانند بانک و گروه صنایع داخلی باعث رشد کلیت بازار شد.

 به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: در نبود بازارهای رقیب مانند بازار ارز و طلا انتظار می‌رود کماکان ورود سرمایه‌های خرد به سمت بازار سرمایه ادامه داشته باشد. امیر باقری با تاکید بر نوسان ناشی از شیوع ویروس کرونا در بازار جهانی گفت: قیمت نفت تاثیر خود را بر بازار سرمایه نشان داد و انتظار می‌رود قیمت نفت با افزایش و در نهایت ثبات نسبی همراه شود که این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی را بر بازار سرمایه ایجاد کند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون چنین درایتی ایجاد شده که وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی از بین برود و به‌طور عمده بحث صادرات در مقوله محصولات پتروشیمی، صنعتی و معدنی قرار گیرد؛ بنابراین از این لحاظ نگرانی خاصی اقتصاد کشور و بازار سرمایه را تهدید نمی‌کند.

امیرباقری با بیان اینکه سهام کامودیتی محور با توجه به ثبات موجود در بازارهای جهانی به نقاط جذابی برای خرید می‌رسد که این موضوع به عنوان اتفاقی مثبت برای بازار تلقی می‌شود، گفت: همگام با ریزش‌های صورت گرفته در بازار جهانی تعدادی از سهامی که تاثیرپذیر از قیمت کامودیتی‌ها بودند با افت روبرو شدند و به نقاط جذابی برای خرید رسیدند.

امیر باقری افزود: در این زمان شاهد خروج سرمایه‌های وارد شده به گروه‌های رشد یافته و ورود آن به گروه‌های اصلاح شده خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در صورتی که قرار باشد همه بازار همسو با یکدیگر رشد یا افت کنند دیگر گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاری وجود نخواهد داشت و در پایان سرمایه‌ها به بیرون از بازار سرمایه هدایت می‌شوند که در این زمان با جریان نقدینگی منفی روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه بازار در میان مدت و بلندمدت جذابیت خود را برای خرید حفظ می‌کند، گفت: حقوقی‌ها نباید با عرضه‌های بی‌محابای خود فشاری مضاعف را به بازار وارد کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: توصیه ما به سهامداران تحلیل سهام مدنظر و جلوگیری از خرید صنایعی است که رشد چندین برابری داشتند و به‌طور عمده سرمایه خود را وارد سهامی کنند که از چشم‌انداز تحلیلی روشنی برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: جریان نقدینگی نباید مبنای سرمایه‌گذاری افراد قرار گیرد زیرا این موضوع همیشه مثبت نخواهد بود و در صورتی که جریان نقدینگی منفی شود در آن زمان تحلیل درست تنها چیزی است که می‌تواند سرمایه سهامداران را از خطر نجات دهد.

 امیرباقری به ریسک و خطراتی که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را مورد تهدید قرار داده است، اشاره کرد و گفت: نقدینگی در وضعیت کنونی به عنوان مهم‌ترین ریسک موجود محسوب می‌شود، اگر به هر دلیلی جهت جریان ورود نقدینگی تغییر کند، بازار در برخی از نمادها که رشدهای پرقدرت داشتند با مشکل مواجه خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به رکود موجود در بازارهای موازی برای سرمایه‌گذاری، چشم‌انداز تورم در کشور و نیز میزان توم کنونی بعید به نظر می‌رسد مسیر ورود نقدینگی تغییر کند و به سمت دیگر بازارها برود، از این بابت ریسکی به عنوان ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازار را تهدید نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورت گستردگی ویروس کرونا و ورود آن به فاز غیر کنترل، با مشکلی عالم گیر مواجه خواهیم شد که بر همه فضای اقتصادی کشور تاثیرگذار خواهد بود اما طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته بازار سرمایه از نظر و بازدهی در میان‌مدت و بلندمدت معقول و مطلوب به نظر می‌رسد.

 

 

ارسال نظر