سقوط نرخ جهانی اونس طلا به 1482 دلار

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۹۳

گروه بانک و بیمه |

به دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان و با وجود تزریق سنگین منابع چند صد میلیارد دلاری توسط بانک‌های مرکزی جهان و کاهش شدید نرخ بهره بانکی و خرید اوراق قرضه، همچنان بورس‌های جهان با کاهش شاخص مواجه هستند و قیمت طلا و ارز نیز رو به کاهش است و مردم در کشورهای مختلف ترجیح می‌دهند که به خرید مواد غذایی، بهداشتی و معیشتی توجه داشته باشند تا خرید دارایی‌های مالی و اقتصادی.به گزارش «تعادل»، روز سه‌شنبه 27 اسفند نیز قیمت طلا در بازار جهانی همچنان روبه کاهش گذاشت و به زیر مرز 1500 دلار رسید و با کاهش قابل توجه 12 درصدی نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا که نزدیک به 1700 دلار بود، اکنون به 1485 دلار رسیده است. در بازار طلا و ارز ایران نیز روز سه شنبه 27 اسفند 98، نرخ دلار در معاملات نقدی و بازار آزاد به 16100 تومان‌، درهم 4430 و یورو 17550 تومان افزایش یافت اما به دنبال سقوط نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1485 دلار در اثر شیوع ویروس کرونا، نرخ طلا و سکه نیز با تغییراتی همراه شد. هر گرم طلای 18 عیار 596 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 634 هزار تومان، سکه جدید 6 میلیون و 35 هزار، سکه قدیم 5 میلیون 925 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 50 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 750 هزار و سکه گرمی 975 هزار تومان اعلام شده است. نرخ لحظه‌ای نرخ فروش دلار در سامانه سنا به 15750، نرخ خرید دلار 14900، نرخ فروش یورو 17450و نرخ خرید یورو 16800 تومان رسید. سامانه سنا نیز میانگین نرخ معاملات ارز در روز دوشنبه 26 اسفند 98 را برای دلار 15187، یورو 17 هزار و 71، درهم 3915، پوند 19 هزار و 389، لیر ترکیه 2496 تومان اعلام کرد. در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۶ ارز مانند یورو افزایش و قیمت ۲۴ واحد پولی دیگر مانند پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۶ ارز دیگر نیز ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای روز «سه‌شنبه بیست و هفتم اسفند ماه ۹۸» ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با ۳۴۱ ریال کاهش به قیمت ۵۱ هزار و ۴۸۱ ریال و هر یورو نیز با ۲۶۸ ریال رشد به نرخ ۴۶ هزار و ۹۶۸ ریال ارزش‌گذاری شده است.

   کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه به علت سقوط اونس

 هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با افت حدود ۱۵۰ هزار تومانی نسبت به روز معاملاتی گذشته به نرخ ۶ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. مهم‌ترین علت افت قیمت طلا و سکه در معاملات امروز، کاهش قیمت اونس در بازارهای جهانی است. نرخ اونس طلا بیش از ۳۰ دلار افت کرد و به یک هزار و ۴۷۰ دلار رسید.هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۹۰۰ تومان فروخته شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و ۸۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۰ هزار تومان داد و ستد شد.هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۵۹۵ هزار تومان و هر مثقال طلا نیز ۲ میلیون و ۵۷۸ هزار تومان به فروش رسید.سکه در هفته‌های اخیر بارها از مرز ۶ میلیون تومان فراتر رفته، اما موفق به تثبیت جایگاه خود نشده و دوباره افت کرده است.هر دلار در صرافی‌های بانکی، با رشد ۱۰۰ تومانی قیمت به نرخ ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار در تابلوی صرافی‌های بانکی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و فروش ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان بود.قیمت خرید هر یورو نیز ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۷ هزار و ۴۵۰ تومان شد. میانگین بهای هر یورو در روز معاملاتی گذشته در سامانه سنا ۱۷ هزار و ۷۱ تومان و هر دلار ۱۵ هزار و ۱۸۷ تومان بود. همچنین در سامانه نیما در روز معاملاتی گذشته هر حواله یورو ۱۵ هزار و ۵۲۳ تومان فروخته شد، حواله دلار نیز ۱۳ هزار و ۶۱۷ تومان به فروش رسید.نرخ دلار در هفته‌های اخیر با جوسازی سفته بازان، به دلیل قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF و شیوع کرونا رو به افزایش گذاشته است.به نظر کارشناسان، نوسان‌های اخیر قیمت دلار در هفته گذشته، تحت تاثیر عوامل روانی مرتبط با تصمیم FATF و شیوع ویروس کرونا بوده است و ریشه در عوامل واقعی اقتصادی ندارد.

   کاهش تقاضا همراه با افزایش قیمت

 در حالی قیمت حواله ارزی در سامانه نیما رو به کاهش است، قیمت ارز در بازار آزاد در حال رشد است که رییس‌کل بانک مرکزی این رشد را منطقی نمی‌داند و گفته که ارز به قیمت واقعی خود برمی‌گردد و اینکه طی روزهای اخیر صرافی‌ها نرخ فروش را بالا برده‌اند و نرخ خرید را تغییر نداده‌اند به درستی صورت گرفته تا فرصت آربیتراژ را از بین ببرند و به تدریج نرخ را متعادل کنند. پس از قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت ارز به گوش رسید و این در حالی است که عملا تغییر خاصی در بخش بانکی و ارزی کشور ایجاد نشده است، چراکه پیش از این نیز بانک‌های ایرانی نمی‌توانستند با بانک‌های خارجی معامله داشته باشند.در عین حال، آثار روانی این موضوع سبب شد قیمت ارز اندکی افزایش یابد، اما رییس‌کل بانک مرکزی همواره تاکید کرده است که این قیمت، واقعی نیست و تحت تاثیر رفتارهای هیجانی و اخلال سفته‌بازان بازار ارز است.از سوی دیگر بر اساس اعلام بانک مرکزی، در راستای تامین ارز جهت واردات کالاها و مواد اولیه مورد نیاز کشور، طی اسفند امسال بیش از یک و نیم میلیارد دلار در بازار ثانویه ارز توسط بانک مرکزی و صادرکنندگان غیر نفتی عرضه شده است.نرخ ارز در این بازار بر مبنای عرضه و تقاضای بازار از روند باثبات ‌برخوردار بوده است و گفته می‌شود که نرخ حواله با کاهش نیز همراه بوده است.بر اساس این گزارش، جریان مناسب عرضه ارز توسط پتروشیمی‌ها و سایر صادرکنندگان در کنار عرضه ارز بانک مرکزی، ضمن تامین ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش‌های انجام شده، باعث روند کاهش نرخ ارز در این بازار نیز شده است.

با این حال، قیمت ارز در بازار و صرافی‌ها این روزها افزایش یافته است و به نظر می‌رسد که با توجه به کاهش قیمت حواله در سامانه نیما، افزایش قیمت ارز در بازار آزاد منطقی نباشد.از سوی دیگر، با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای ایران و لغو بسیاری از پروازهای خارجی، تقاضای واقعی برای ارز نیز در بازار وجود ندارد و به شاید به همین دلیل است که سفته‌بازان و دلالان بازار ارز، با ارایه قیمت‌های غیر واقعی قصد ایجاد نوسان در بازار را دارند که به گفته همتی، طی روزهای اخیر صرافی‌ها به درستی عمل کرده و بدون تغییر نرخ خرید ارز، برای از بین بردن آربیتراژ، نرخ فروش خود را تغییر داده‌اند تا به تدریج آن را به نرخ تعادلی برگردانند.

رییس‌کل بانک مرکزی در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده که قیمت ارز کنترل خواهد شد و حتی تاکید کرده بود که قیمت دلار به زیر ۱۴ هزار تومان برمی‌گردد.همتی همچنین اعلام کرده که ذخایر اسکناس ارزی کشور فوق‌العاده است و از این بابت مشکلی در کشور وجود ندارد.وی همچنین به ذخایر ارزی ایران در خارج از کشور اشاره کرده که با توجه به تحریم‌های بانکی ایران، این ذخایر ارزی بلوکه شده و ایران در حال پیگیری برای آزادسازی آنهاست.با این ادعاها به نظر می‌رسد که بانک مرکزی به تدریج قادر به کنترل بازار ارز بوده و بتواند قیمت دلار را کاهش دهد و به قیمت واقعی خود برساند.

   فاصله ۸۵۰ تومانی نرخ خرید و فروش دلار

قیمت ارز روز (سه‌شنبه) نسبت به روز گذشته با افزایش همراه بود. قیمت خرید و فروش دلار در روزهای گذشته فاصله معناداری از هم گرفته و این موضوعی است که رییس‌کل بانک مرکزی نیز به آن اشاره و اظهار کرد که این امر به درستی و برای جلوگیری از سفته‌بازی‌های دلالان صورت گرفته است. قیمت خرید هر دلار امریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام شده است.همچنین این صرافی‌ها هر یورو را ۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان خرید و با نرخ ۱۷ هزار و و ۴۵۰ تومان می‌فروشند.از سوی دیگر بانک‌ها نیز، هر دلار امریکا را تا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و هر یورو را تا ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان می‌خرند.قیمت ارز مسافرتی نیز تا سقف ۱۰۰۰ یورو در بانک‌های عامل، ۱۷ هزار و ۶۰۰ تومان با احتساب کارمزد بانکی است که کماکان از بازار آزاد قیمت بالاتری دارد.

   کرونا لیر را به کف ۱۷ ماهه فرستاد

ارزش لیر ترکیه به کمترین سطح خود در ۱۷ ماه اخیر رسید. به گزارش رویترز، روند تضعیف لیر که از روز هفته گذشته آغاز شد امروز نیز ادامه یافت تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود در طول ۱۷ ماه اخیر رسید. به گفته فعالان بازار، اصلی‌ترین دلیل ریزش لیر در حال حاضر نگرانی از پیامدهای اقتصادی کرونا روی اقتصاد ترکیه است به ویژه حالا که صنعت گردشگری این کشور به دلیل لغو پروازها و کنسلی رزرو هتل‌ها با چالشی جدی مواجه شده است.انتظار می‌رود بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را بار دیگر کاهش دهد و به حدود ۱.۰۲۵ درصد برساند. روند کاهش نرخ بهره در ماه‌های اخیر با روی کار آمدن رییس جدید بسیار سریع شده و همین مساله باعث نگرانی برخی نهادهای بین‌المللی و معامله گران ارزی شده است. به عقیده آنها کاهش بیش از حد سریع باعث آسیب‌پذیری لیر در مقابل تورم و ریسک‌های پولی و ارزی خواهد شد. نرخ بهره اکنون ۱۰.۷۵ درصد است. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۱.۴ درصد ریزش به ۶.۴۶ لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست امسال از پنج درصد فراتر برود. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۳۸ درصد در برابر اسکناس امریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۷.۱۸۱۳ لیر و هر پوند معادل ۷.۸۶۸۹ لیر اعلام شد.جیسون تووی، کارشناس ارشد مسائل اقتصادی در موسسه “ کپیتال اکونومیکس “ گفت: این احتمال وجود کرد که نرخ برابری هر دلار تا پایان سال به ۷.۵ لیر نیز برسد. ریسک اصلی آن است که مقامات سعی کنند هر طور شده جلوی ریزش لیر را بگیرند و این اقدام می‌تواند عواقبی دردناک و بلندمدت برای بازار ارز ترکیه داشته باشد.همچنین شاخص بورس استانبول نیز تحت تاثیر عملکرد بازار ارز با ریزش بسته شد تا جایی که شاخص “بیست ۱۰۰ “ در پایان معاملات روزانه بیش از چهار درصد نسبت به روز قبل خود در سطح کمتری قرار گرفت.

 

ارسال نظر