اقدامات بازارهای مالی، ارز و طلا برای مقابله با تبعات کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۶۱۶
اقدامات بازارهای مالی، ارز و طلا برای مقابله با تبعات کرونا

اتحادیه طلا و جواهر تعطیل شد

گروه بانک و بیمه |

در بازار طلا و ارز ایران روز یکشنبه 25 اسفند 98، نرخ دلار در معاملات نقدی و بازار آزاد به 15650 تومان‌، درهم 4330 و یورو 17350 تومان معامله شد و به دنبال اعلام نرخ اونس جهانی طلا، به قیمت 1530 دلار، نرخ طلا و سکه نیز در ایران افزایش داشته است. هر گرم طلای 18 عیار 590 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 556 هزار تومان، سکه جدید 6 میلیون و 35 هزار، سکه قدیم 5 میلیون 825 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 990 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 745 هزار و سکه گرمی 965 هزار تومان اعلام شده است.

به گزارش «تعادل»، نرخ لحظه‌ای فروش دلار در سامانه سنا به 14800، نرخ خرید دلار 14700، نرخ فروش یورو 16700 و نرخ خرید یورو 16600 تومان رسید. سامانه سنا نیز میانگین نرخ معاملات ارز در روز شنبه 24 اسفند 98 را برای دلار 14816، یورو 16 هزار و 520، درهم 3723، پوند 19 هزار و 111، یوان 1856، لیر ترکیه 2410 تومان اعلام کرد.

نرخ داد و ستد ارز بانک‌ها و صرافی‌های مجاز نسبت به روز گذشته تغییر چندانی نکرده است. در معاملات ارزی روز یکشنبه بانک‌ها نرخ خرید هر دلار امریکا را ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام کردند. همچنین قیمت خرید هر اسکناس یورو از سوی بانک‌ها ۱۶ هزار تومان عنوان شد.در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی نیز قیمت خرید هر دلار امریکا ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد که نسبت به روز قبل ثابت مانده است. همچنین این صرافی‌ها هر اسکناس یورو را مانند روز قبل ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان خریدند و ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان فروختند.نرخ ارز مسافرتی هم با احتساب کارمزد بانک مرکزی و بانک‌های عامل حدود ۱۶ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام شد.

   ثبات نرخ ارز ۴۷ ارز بانکی

 در بازار ارز رسمی نیز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را ثابت اعلام کرد. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای «یکشنبه بیست و پنجم اسفند ماه ۹۸» بدون تغییر ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس نیز به قیمت ۵۱ هزار و ۵۴۶ ریال و هر یورو نیز به نرخ ۴۶ هزار و ۶۷۵ ریال ارزش‌گذاری شده است.

    اتحادیه طلا و جواهر تعطیل شد

 براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر، این اتحادیه به مدت سه روز به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل خواهد بود.براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر، با توجه به شرایط ایجاد شده و فراگیری ویروس کرونا و لزوم رعایت موارد اعلامی از طرف ستاد مبارزه با این بیماری، اتحادیه در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه مورخ ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اسفندماه۹۸ و پنجم و ششم فروردین۹۹ تعطیل است.همچنین ساعت کاری اتحادیه در ایام نوروز همانند سال‌های گذشته از ساعت ۹ الی ۱۲ است.

    بازار ارز از جو روانی خالی می‌شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، با رد نرخ‌گذاری‌های دستوری در بازار ارز، گفت: به دنبال کاهش تقاضا به زودی بازار ارز از جو روانی تهی و کاهش نرخ‌ها را باز هم تجربه می‌کند.مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر با وجود ثبات و رکود نسبی در بازارهای مختلف گفت: متاسفانه باز هم در مورد ارز فضای روانی در حال کنترل بازار است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پی لغو مسافرت‌ها و کاهش واردات نیاز به ارز و تقاضای آن کاهش یافته است، افزود در چنین شرایطی باید منتظر کاهش قیمت ارز باشیم اما متاسفانه جو روانی حاکم اجاره برقراری قیمت با مکانیزم عرضه و تقاضا را نداده است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت ارز با توجه به اینکه دولت سال آینده نیز ١٠ میلیارد دلار برای ارز ۴٢٠٠ تومانی اختصاص داده و نگاه به واردات نیز کاهش یافته، روند نزولی خواهد داشت، تصریح کرد: با این اوصاف بازار ارز محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری نبوده و به متضرر شدن مردم منجر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بازار ارز به مثابه متضرر شدن است، گفت: با توجه به بی‌ثباتی نرخ‌ها مردم باید با سپرده‌گذاری یا سرمایه‌گذاری در محل‌های مطمئن به حفظ نقدینگی خود کمک کنند.پیش‌بینی می‌شود در روزها و هفته‌های آینده شاهد روند نزولی نرخ ارز با از بین رفتن جو روانی باشیم.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ ارز باز هم به کانال کمتر از ١٠ هزار تومان خواهد رسید یا خیر، گفت: نمی‌توان در این باره پیش بینی درستی انجام داد اما بعید نیست و با توجه به نفی نرخ‌گذاری‌های دستوری بهتر است بازار با عرضه و تقاضا و تحت تاثیر این مکانیزم به تعادل نسبی در قیمت نزدیک شود.در همه جای دنیا بازار تعیین‌کننده نرخ ارز است و در کشور ما نیز با توجه به کاهش تقاضای ارز در بازار پیش بینی افت قیمت دور از ذهن نیست.

    تیر خلاص کرونا بر پیکر لیر

برخی از کارشناسان نسبت به بروز بحران ارزی در ترکیه هشدار دادند.به گزارش اهوال، دو سال پیش ارزش لیر در برابر دلار به کمترین سطح خود رسید و از آن زمان تاکنون بانک مرکزی و دولت این کشور مجبور به تزریق ده‌ها میلیارد دلار ارز به بازارها برای کاستن از تبعات اقتصادی این بحران ارزی شدند. از سوی دیگر نیز بانک مرکزی با روی کار آمدن رییس جدید و بدون توجه به توصیه‌های کارشناسان نرخ بهره را به سرعت کاهش داد تا به تحقق هدف تورم تک رقمی در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک کند.

با وجود کاهش سریع نرخ بهره، نرخ بهره دست کم در سه ماه اخیر مجددا سیر صعودی به خود گرفته است و با کاهش هر چه بیشتر نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی جهان، شرکت‌های ترک با فراموش کردن تجربه تلخ قبلی اقدام به استقراض‌های سنگینی کرده‌اند که حالا این بدهی به ویژه در بخش خصوصی در زمانی که تجارت خارجی و فعالیت‌های داخلی در این کشور تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا در جهان با کاهش محسوسی هراه شده، می‌تواند مقدمه‌ای بر پیدایش یک بحران ارزی جدید در ترکیه باشد.

در ماه ژانویه کسری تراز حساب تجاری ترکیه به ۱.۸ میلیارد دلار افزایش یافت و این در حالی است که با کاهش چشمگیر درآمدهای توریستی، ترکیه از نظر منابع ارزی در تنگنا قرار گرفته است و این وضعیت روز به روز بدتر می‌شود.

نرخ برابری دلار تا پایان معاملات هفتگی به ۶.۲۷ لیر رسید که اگرچه هنوز فاصله زیادی با نرخ ۷.۲ لیر دو سال پیش دارد اما اختلاف آن با متوسط ۵.۶ لیر سال قبل نیز کاملا مشخص است. تخمین زده می‌شود که با تداوم روند کنونی بانک مرکزی مجبور به تزریق دست کم ۱۵ درصد از ذخایر ارزی خود به بازارهای ارز برای کنترل اوضاع شود.  در شرایطی که ترکیه برای حفاظت از نرخ برابری لیر نیاز به افزایش نرخ بهره دارد، سیاست فعلی بانک مرکزی کاملا بر خلاف این مسیر حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد مقامات مصمم به تک رقمی کردن نرخ تورم تحت هر شرایطی هستند.

    اقدامات مالی امارات و عربستان

برای مقابله با کرونا

بانک‌های مرکزی امارات و عربستان از بسته‌های حمایتی جدیدی رونمایی کردند.به گزارش رویترز، با گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان عرب، دو اقتصاد بزرگ این منطقه یعنی امارات و عربستان از بسته‌های محرک جدیدی به صورت جداگانه با هدف تقویت رشد اقتصادی و کاستن از تبعات زیان‌بار این ویروس روی کسب و کارهای تجاری رونمایی کردند. تاکنون ۱۰۵ نفر در عربستان و ۸۴ نفر در امارات به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. بانک مرکزی امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که از یک بسته محرک ۱۰۰ میلیارد درهمی (۲۷ میلیارد دلار) با تمرکز روی حمایت از بخش‌های حمل و نقل و گردشگری رونمایی کرده است.بانک مرکزی عربستان هم یک بسته ۵۰ میلیارد ریالی (۱۳.۳۲ میلیارد دلار) با تمرکز  روی حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط در نظر گرفته است. در دوبی نیز که یکی از قطب‌های اصلی مالی، تجاری و حمل و نقل خاورمیانه محسوب می‌شود، بسیاری از کسب و کارها به حالت تعلیق درآمده‌اند.بانک مرکزی امارات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا یک تنفس شش ماهه برای بازپرداخت اقساط خواهد داد.انتظار می‌رود تعطیلی بخش بزرگی از اقتصاد عربستان آن هم در زمانی که ریاض وارد یک جنگ نفتی با مسکو شده است، باعث افزایش بیش از پیش کسری بودجه شود.از سوی دیگر در روزهای اخیر ارزش ارزهای عربی که به دلار پیوند زده شده‌اند کاهش یافته است.شاخص‌های بورسی نیز در عربستان و امارات به مانند بسیاری از کشورهای دیگر با ریزش‌های سنگین مواجه شدند.

   تلاش برای کاهش نرخ بهره در امریکا

ترامپ گفت که جروم پاول تصمیمات بد زیادی گرفته است! به گزارش رویترز، فشار ترامپ روی مدیران بانک مرکزی امریکا برای کاهش بیشتر نرخ بهره که از چند هفته پیش شروع شد، باز هم شدت یافته و رییس‌جمهور امریکا بار دیگر خواهان کاهش نرخ بهره شده است. با وجود آنکه بانک مرکزی امریکا در اقدامی کم سابقه تصمیم گرفت به منظور حمایت از بازارهای مالی این کشور در برابر ویروس کرونا و کمک به رشد اقتصادی، نرخ بهره را ۰.۵ درصد کاهش دهد، ترامپ آن را ناکافی دانسته است.

تا پایان روز گذشته شمار تلفات مربوط به کووید-۱۹ در امریکا به ۴۹ نفر رسید و شمار مبتلایان نیز از ۲۲۰۶ نفر عبور کرد.

ترامپ که در یک کنفرانس خبری در کاخ سفید حاضر شده بود با ابراز امیدواری نسبت به بازگشت فدرال رزرو به مسیر درست گفت: به عقیده من جروم پاول تا حالا تصمیمات بد زیادی گرفته است. مدیران فدرال رزرو باید از بانک‌های مرکزی اروپایی یاد بگیرند که جسورانه عمل کنند!

دونالد ترامپ که یکی از منتقدان جدی عملکرد جروم پاول، رییس بانک مرکزی امریکا محسوب می‌شود، بارها و بارها از وی به خاطر کاهش ندادن نرخ بهره به سطح صفر یا منفی انتقاد کرده و وی را عامل اصلی کند شدن شتاب رشد اقتصادی امریکا معرفی کرده است.

وی یک بار دیگر به موضوع برکناری پاول اشاره کرد و افزود: قدرت برکناری‌اش را دارم اما نمی‌خواهم این کار را بکنم.

سال گذشته و برای نخستین‌بار در طول یک دهه اخیر، فدرال رزرو نرخ بهره را سه مرتبه کاهش داد تا نرخ بهره این کشور به ۱.۵ تا ۱.۷۵ درصد برسد. با این حال دونالد ترامپ و برخی از مقامات دولت وی معتقدند در شرایطی که نرخ بهره در منطقه یورو، سوییس و ژاپن منفی شده است، فدرال رزرو باید نرخ بهره را بسیار بیشتر از سطح فعلی کاهش دهد.

    فرار سرمایه‌گذاران خارجی از چین

سرمایه‌گذاری خارجی در چین طی دو ماه اخیر کاهش محسوسی یافته است. به گزارش تریدینگ اکونومیکس، داده‌های منتشر شده از سوی وزارت بازرگانی چین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم در چین در مجموع دو ماه نخست امسال به ۱۳۴.۴ میلیارد یوان (۱۹.۲۶ میلیارد دلار) رسیده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸.۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. اصلی‌ترین دلیل این روند کاهشی با وجود شروع نسبتا خوب در ماه ژانویه، ناشی از انتشار ویروس کرونا بوده است.

هر چند که کووید-۱۹ در چین تا حد زیادی مهار شده و روند بازگشایی کسب و کارها و بازگشت زندگی به شرایط عادی آغاز شده است، اما این کشور با بیش از ۳۱۸۰ کشته و ۸۰ هزار مبتلا، کماکان اصلی‌ترین کانون درگیر با این بیماری در سطح جهان محسوب می‌شود.   در ماه ژانویه ۳۴۸۵ شرکت جدید در چین ثبت شده است. همچنین بیشترین افزایش سرمایه‌گذاری توسط یک کشور خارجی در چین در ماه ژانویه مربوط به کره جنوبی بوده که نسبت به ژانویه سال قبل ۱۵۷.۱ درصد بیشتر شده است. ژاپن با افزایش ۵۰.۲ درصدی سرمایه‌گذاری و سنگاپور با افزایش ۴۰.۶ درصدی نیز دیگر کشورهایی بوده‌اند که سرمایه‌گذاری خود در چین را شدیدا افزایش داده‌اند.

متوسط سرمایه‌گذاری خارجی چین در بازه زمانی ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۹ معادل ۴.۵۲ میلیارد دلار بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سرمایه‌گذاری ۱۳۴.۹۶میلیارد دلاری سال ۲۰۱۸ و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به سرمایه‌گذاری ۱.۸۳ میلیارد دلاری سال ۲۰۰۰ بوده است. از سو دیگر شروع کرونا بر فعالیت‌های دومین اقتصاد بزرگ آسیا نیز تاثیر گذاشته است؛ تا جایی که برگزاری مراسم المپیک در ژاپن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن با اشاره به همه‌گیری جهانی کرونا از اتخاذ تدابیر ویژه جدید برای تقویت رشد اقتصادی این کشور و حمایت از کسب و کارهای ژاپنی خبر داده است.

 

 

ارسال نظر