خریداران ارز منتظر زیان باشند

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۲۶۰
خریداران ارز منتظر زیان باشند

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز سه شنبه 20 اسفند 98، به دنبال کاهش قیمت نفت تا 31 دلار، تقویت ارزش دلار در برابر سایر ارزها و تزریق منابع مالی فدرال رزرو و همچنین حمایت صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درمقابله با شیوع ویروس کرونا و ابراز نگرانی از اثرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، نرخ اونس جهانی طلا با کاهش 11 دلاری مواجه و به قیمت 1663 دلار رسید.

به گزارش «تعادل»، به دنبال شیوع ویروس کرونا و نگرانی از اثر آن بر اقتصاد جهان و بروز یک رکود بزرگ دیگر، اقدامات سران کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی در روزهای اخیر شکل جدی‌تری به خود گرفته و از جمله کاهش 0.5 واحدی نرخ بهره در امریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای جهان و همچنین تزریق میلیاردها دلار منابع مالی را موجب شده است و از جمله فدرال رزرو 50 میلیارد دلار دیگر به اقتصاد ایالات متحده تزریق کرده است. در نتیجه در دو هفته اخیر، نرخ اونس جهانی طلا با نوسان‌هایی مواجه شده و ابتدا به 1700 دلار و سپس به 1663 دلار رسید و ارزش دلار در برابر سایر ارزها نیز کاهش و افزایش داشته است.

 برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که به دلیل کاهش ارزش دلار و قیمت نفت، نرخ طلا به زودی از مرز 1700 دلار خواهد گذشت. به دنبال این نوسان نرخ طلا، نرخ دلار در برابر ریال نیز در بازار آزاد و معاملات نقدی به 15450 تومان رسیده و در نتیجه قیمت انواع سکه و طلا در بازار طلا کاهش یافت.  در بازار ارز و معاملات نقدی در روز سه‌شنبه، دلار 15000، یورو 16800، درهم 4220 تومان معامله شد در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار 602 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 611 هزار، سکه جدید 5 میلیون و 977 هزار، سکه قدیم 5 میلیون و 985 هزار، نیم سکه 3 میلیون و 50 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 765 هزار، سکه گرمی 965 هزار تومان معامله شد. همچنین نرخ لحظه‌ای فروش دلار در سامانه سنا به 14950 و نرخ یورو به 16750 تومان رسید. سامانه سنا، نیز نرخ میانگین معاملات روزدو شنبه را برای دلار 15106، لیر ترکیه 2503 یورو 16707، درهم 3551، یوآن 1932 و پوند 19118تومان اعلام کرد.

کاهش نرخ برابری دلار در برابر طلا و سایر ارزها، تحولات مختلفی در بازارهای ارز، بورس و طلا رخ داده و تحلیلگران معتقدند که درجهت مقابله با ویروس کرونا و احتمال رکود بیشتر در اقتصاد جهانی، احتمال دارد که کشورهای جهان، نرخ بهره را بیش از این افزایش دهد و در نتیجه روی افزایش نرخ طلا و سایر ارزها اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سایر نهادهای مالی جهان برای تزریق بیشتر پول به بازار و جلوگیری از رکود ابراز آمادگی کرده‌اند اما در عین حال بسیاری از صنایع و خدمات مانند صنعت گردشگری با رکود قابل توجهی مواجه شده است و شرکت‌های هواپیمایی با بحران‌های مختلفی مواجه هستند.

  خرید و فروش ارز زیان می‌کند

از سوی دیگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: با توجه به شیوع کرونا و لغو شدن بسیاری از سفرها به زودی حباب قیمتی از بین خواهد رفت، از اینرو اگر کسی اقدام به خرید ارز بدون نیاز کند به‌طور حتم متضرر خواهد شد.

احمد انارکی محمدی با اشاره به اینکه تاکید می‌کنم که مردم نباید وارد خرید و فروش ارز آن هم با هدف سرمایه‌گذاری شوند، گفت: زیرا این نوع اقدامات تنها نرخ ارز را برای مقطعی افزایش داده و در نهایت به متضرر شدن آنها می‌انجامد.

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حباب نرخ ارز در روزهای منتهی به پایان سال همیشه در پی افزایش تقاضا افزایش می‌یافت، افزود: با توجه به شیوع کرونا و لغو شدن بسیاری از سفرها، به زودی این حباب قیمتی از بین خواهد رفت از اینرو اگر کسی اقدام به خرید ارز بدون نیاز کند، به‌طور حتم متضرر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بورس مطمئن‌ترین راه برای حفظ با زایش سرمایه است، تصریح کرد: مردم باید به توصیه‌ها در خصوص عدم خرید و فروش کاذب ارز و حتی سکه توجه کنند، زیرا ادامه این رویه فقط حباب نرخ‌ها را بیشتر می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بانک مرکزی به خوبی توانسته تحرکات بدون دلیل در بحث قیمت‌ها را شناسایی و بسیاری از آنها را خنثی کند، گفت: تسلط هر چه بیشتر بر بازار منوط به همراهی مردم و عدم خرید و فروش‌های کاذب است.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای شیوع کرونا برخی با خرید و فروش‌های مجازی نیز بر تلاطم ارزی دامن زده‌اند، افزود: خوشبختانه شناسایی این افراد از سوی پلیس بر آرامش بازار افزوده است. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: همکاری مردم در عدم خرید و فروش‌های کاذب ارز و برخورد با جولان دلالان در این بازار در حفظ ارزش پول ملی نیز بسیار موثری ثمر خواهد بود.

  فدرال‌رزرو ۵۰ میلیارد دلار تزریق می‌کند

از سوی دیگر، فدرال رزرو نیویورک اعلام کرد که در راستای تعدیل فشارهای شدید ناشی از شیوع ویروس کرونا، تزریق یک شبه نقدینگی را از ۱۰۰ میلیارد دلار به دست‌کم ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، وال‌استریت در آغاز معاملات روز گذشته با سقوط غیرمنتظره‌ای مواجه شد و در جریان آن شاخص‌های عمده بورس نیویورک بیش از ۷درصد ریزش کرد. این اقدام که همزمان با کاهش لحظه‌ای و بیش از ۲ هزار واحدی یا ۸ درصدی شاخص داو جونز رخ داده است، تسریع اقدامی است که پاییز سال گذشته و با عنوان وام نجات آغاز شد.

مقامات علاوه بر این، مبلغ قراردادهای بازخرید مجدد را بیش از دوبرابر کرده و آن را به دستکم ۴۵ میلیارد دلار افزایش دادند. در جریان عملیات بازخرید مجدد یک‌شبه، بانک مرکزی از طریق خریداری اوراق خزانه داری و سایر اوراق بهادار، فشارها را بر بازار تعدیل کرده و به آن نقدینگی تزریق می‌کند. فدرال رزرو نیویورک در بیانیه‌ای اعلام کرد: همزمان با اتخاذ برنامه‌های مقاومتی تجاری از سوی سهامداران بازار در واکنش به کرونا، این اقدامات باید به حمایت از عملکرد آرام بازار سرمایه کمک کند. به عبارت دیگر، فِد می‌خواهد تا در دوره پرفشار بازار، از افزایش زیرپوستی نرخ بهره جلوگیری کند. «جی‌پی مورگان چِیس» بزرگ‌ترین بانک امریکا به تازگی از هزاران کارمند خود خواست تا دورکاری کنند و همزمان در حال آزمایش سایت‌های تجاری پشتیبانی خود است تا در صورت مختل شدن فعالیت طبقه کارگزاران بورس در نیویورک و لندن از این سایت‌های پشتیبانی استفاده کند.

فدرال رزرو ابتدا در ماه سپتامبر و در واکنش به افزایش نرخ بهره، اقدام به تزریق پول به بازار وام بین بانکی موسوم به وام یک‌شبه کرد. اگرچه این بازار به اندازه بازار بورس و اوراق مورد توجه قرار نگرفت اما این نوع بازار برای عملکرد نظام مالی جهان حیاتی است.

این بازار به بانک‌ها، صندوق‌های پوشش ریسک و سایر موسسات مالی اجازه می‌دهد تا به راحتی و با قیمتی ارزان وام بگیرند. تحلیلگران می‌گویند که برخلاف وام نجات پاییز سال ۲۰۱۹، اعلامیه روز گذشته اساسا پیشگیرانه بوده و با هدف ممانعت از افزایش مشابه هزینه‌های گرفتن وام انجام شده است. «مارک کابانا» رییس واحد استراتژی نرخ بهره در بانک امریکا گفت: فِد قصد داشت تا این پیام را ارسال کند که اتفاقاتی را که در بازار در حال رخ دادن است، رصد کرده و سعی دارد تا پاسخگو باشد. چرا که نه؟ هزینه این کار برای فِد بسیار محدود است. برخلاف ثبات نسبی نرخ بهره وام‌های تضمین شده در آشفتگی‌های اخیر، نرخ بهره وام‌های بی‌وثیقه نوسان بیشتری داشت که خود حاکی از افزایش نگرانی‌های اقتصادی است. هراس‌های ناشی از کرونا همراه با افت بی‌سابقه بهای نفت، بازار روز دوشنبه را متشنج کرد. فروش به حدی شدت گرفت که مدارشکن تابلوهای الکترونیکی بورس فعال و موجب توقف ۱۵ دقیقه‌ای فعالیت بازار بورس نیویورک شد و پس از این وقفه نادر، بورس امریکا دوباره به حالت اول بازگشت. فدرال رزرو هفته گذشته با هدف آرام کردن بازار، نخستین کاهش اضطراری نرخ بهره را از سال ۲۰۰۸ تاکنون، اعلام و اعمال کرد. سرمایه‌گذاران اطمینان دارند که بانک مرکزی امریکا نیازمند کاهش هرچه بیشتر نرخ بهره و شاید حتی رساندن آن به صفر است.

وال استریت با همهمه زیاد خواهان اقدامات بیشتر همچون محرک‌های مالی احتمالی در قالب کاهش مالیات یا بسته‌های سرمایه‌گذاری از سوی واشنگتن است و فد نیز برای فراهم کردن کمک بیشتر تحت فشار قرار دارد.

   صعود جهانی دلار

شاخص دلار در معاملات امروز صعود محسوسی داشت. به گزارش رویترز، در جریان معاملات سه‌شنبه، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت عقب‌نشینی قرار گرفتند و دلار به جلو رانده شد. در شرایطی که شمار قربانیان ویروس کرونا در امریکا به ۲۴ نفر افزایش یافته است، برخی از کارشناسان معتقدند باید شاهد کاهش بیشتر نرخ بهره در این کشور باشیم. پیش‌تر فدرال رزرو نرخ بهره را در اقدامی کم‌سابقه با ۰.۵ درصد کاهش به محدوده یک تا ۱.۲۵ درصدی کاهش داده بود.  امیدواری‌ها از روند کاهشی شمار مبتلایان به چین اکنون جای خود را به نگرانی از شیوع گسترده ویروس در خارج از مرزهای چین داده و گزارشات جدید حاکی از آن هستند که کرونا در حال ادامه پیشروی در مناطق مختلف جهان بوده و شمار بیشتری را نیز مبتلا کرده است. تاکنون بیش از ۱۱۳ هزار و ۳۵۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۴۰۰۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۱۳۶ نفر، ایتالیا با ۴۶۳ نفر، ایران با ۲۳۷ نفر و کره جنوبی با ۵۴ نفر بوده است. رودریگو کارتیل، تحلیلگر بازار ارز در بانک ملی استرالیا گفت: انتظار می‌رود سیاست‌گذاران پولی به یک پاسخ مشترک برای تهدید کرونا برسند اما تا آن زمان عامل اصلی تعیین مسیر دلار، اخبار مربوط به نرخ بهره خواهد بود.

رقابت‌های انتخاباتی درون حزبی امریکا اکنون به ایستگاه پنجم رسید و انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ۱۴ ایالت این کشور که نقش بسیار مهمی در تعیین نامزد این حزب خواهد داشت، به‌طور همزمان در ایالت‌های آلاباما، آرکانزاس، کالیفرنیا، کلرادو، مین، ماساچوست، مینه سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهاما، تنسی، تگزاس، یوتا، ورمونت و ویرجینیا برگزار شد. دور بعدی انتخابات درون حزبی در شش ایالت: آیداهو، میشیگان، می‌سی سی پی، واشنگتن، میسوری و داکوتای شمالی برگزار خواهد شد.

جو بایدن، معاون اول دوره ریاست‌جمهوری اوباما در ۱۰ ایالت و برنی سندرز در چهار ایالت پیروز شدند. اکنون جو بایدن در صدر سه نامزد باقی مانده دموکرات از حیث آرای متعهد قرار دارد. انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ماه نوامبر امسال برگزار خواهد شد. نامزدی دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه قطعی شده است.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با جهش محسوس ۰.۸۹ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۵.۷۱۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوییس معادل ۱.۰۶۹ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم‌تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده‌اند.

از طرف دیگر مقامات انگلیس و اتحادیه اروپا پس از یک وقفه یک ماهه، مذاکرات خود را برای امضای پیمان تجاری جدید آغاز کردند. اظهارات اخیر مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا نشان داد که طرفین چه قدر تا رسیدن به یک توافق فراگیر فاصله دارند. میشل بارنیه گفت: اگر بخواهم با شما صادق باشم هنوز اختلافات زیادی وجود دارد که کاملا هم جدی هستند.  یک سخنگوی دولت انگلیس در گفت‌وگو با رویترز با تایید وجود اختلافات تهدید کرده است که اگر اتحادیه اروپا با انگلیس به توافقی نظیر آن چه با کانادا دارد دست پیدا نکند، این کشور در روابط آینده تجاری تابع مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود و اولویت خود را از اتحادیه اروپا به استرالیا و امریکا تغییر خواهد داد. با این حال آملی مونتشلین، دستیار رییس‌جمهور فرانسه در امور اروپایی آب پاکی را روی دست انگلیسی‌ها ریخته و گفته است: شما (انگلیسی‌ها) کانادا نیستید، استرالیا هم نیستید. شما یک کشور اروپایی هستید.

سام لووه، کارشناس ارشد تحقیقات در مرکز اصلاحات اروپایی گفت: رسیدن به یک توافق کلی بین انگلیس و اتحادیه اروپا تا پایان سال ۲۰۲۰ هنوز هم ممکن است اما چنین مساله‌ای نیازمند آن است که دو طرف اندکی از مواضع سرسختانه خود کوتاه بیایند و این به نفع همه خواهد بود.

اکنون بسیاری از کشورهای آسیایی در حال بررسی گزینه‌های موجود برای تقویت رشد اقتصادی خود هستند. بر طبق برخی گزارشات، به دنبال رشد منفی هفت درصدی اقتصاد ژاپن در سه ماهه پایانی سال قبل، اکنون دولت و بانک مرکزی این کشور در حال رایزنی با یکدیگر برای اتخاذ سیاست‌های محرک بیشتر هستند. نخست وزیر استرالیا نیز از آماده شدن یک بسته جدید برای تقویت رشد اقتصادی خبر داده است.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با افت ۰.۱۲ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۴۲ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۳ درصد پایین رفت و با عقب‌نشینی از کانال ۱.۱۴ به ۱.۱۳۶۸ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۶۴۲ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۸۷۳ دلار سنگاپور مبادله شد. انتظار می‌رود به‌تدریج روند بازگشایی شعب شرکت‌های بزرگ خارجی در چین از ابتدای ماه‌ آینده میلادی آغاز شود. با وجود متوقف ماندن بسیاری از پروازها به چین، شرکت‌های خارجی در حال برنامه‌ریزی ازسرگیری تولید خود هستند؛ هر چند که موج جدیدی از تعلیق پروازها و تعلیق فعالیت‌ها در کشور همسایه یعنی کره جنوبی به راه افتاده است. سامسونگ و هیوندای دو شرکت مهمی هستند که بخشی از خطوط تولید خود در کره جنوبی را به دلیل ویروس کرونا تعطیل کرده‌اند. کره جنوبی پس از چین دومین کانون کرونا از نظر تعداد مبتلایان در آسیا به شمار می‌رود.

با کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در چین، بسیاری از بیمارستان‌های صحرایی تعطیل شده‌اند و برنامه‌ریزی‌هایی برای بازگشت بخشی از افراد به کار و همچنین اجازه مسافرت به آنها در حال انجام است.

دولت ژاپن اعلام کرده است از ورود اتباع چین و کره جنوبی ممانعت به عمل می‌آورد. برخی از کشورهای دیگر نیز محدودیت‌های مشابهی علیه اتباع چینی، ایرانی، کره‌ای و ایتالیایی وضع کرده‌اند. سام استوول، استراتژیست سرمایه‌گذاری در موسسه سی اف آر‌ای گفت: معامله‌گران منتظر رسیدن لحظه مهار بیماری هستند و تا آن زمان شیب نزولی بازارها و شاخص‌ها ادامه خواهد داشت. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۱.۷۶ درصد افزیش به ۱۰۴.۵۳۲۱ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۲۶۴ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۷۶ یوآن چین اعلام شد.

  تلاش امریکا برای احیای دلار

ارزش دلار پس از آنکه طی روزهای گذشته برابر ین، یورو و فرانک متحمل ریزش شدیدی شد، روز سه‌شنبه  را باثبات آغاز کرد اما سرمایه‌گذاران هشدار دادند که ریسکی که دلار را تهدید می‌کند همچنان بالا است.به گزارش ایبِنا از رویترز، به دنبال اظهارات «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا مبنی بر برگزاری نشست مطبوعاتی امروز کاخ سفید برای صحبت در خصوص اقدامات اقتصادی انجام شده در واکنش به شیوع ویروس کرونا و همزمان با رشد معاملات آتی وال استریت و احیای اوراق بهادار، دلار امریکا احیا شد.

«استیون منوچین» وزیر خزانه داری امریکا نیز گفت که کاخ سفید در اقدامی به نشانه اعلام آمادگی دولت برای اتخاذ تدابیر بیشتر در راستای تعدیل ضربه اقتصادی ناشی از کرونا، هفته جاری با مقامات اجرایی بانک‌ها ملاقات خواهد کرد.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند که هنوز برای آنکه این قیمت را پایین‌ترین سطح دلار دانست خیلی زود است؛ ارزش دلار روز گذشته و پس از آغاز جنگ عربستان و روسیه بر سر قیمت نفت، افت کرد.هر دلار با رشد ۲.۳ درصدی با قیمت ۱۰۴.۷۳ برابر ین معامله شد. ارزش دلار برابر یورو ۰.۷۲ درصد افزایش یافت و هر یورو با ۱.۱۳۵۰۰ دلار معامله شد. دلار برابر فرانک سوییس نیز ۱.۲ درصد رشد داشت و هر دلار با ۰.۹۳۶۱ فرانک معاوضه شد.

داده‌های آماری حاکی از آن است که بانک مرکزی سوییس در حال افزایش مداخله خود در بازار به منظور تضعیف فرانک است. دلار برابر پوند نیز با افزایش ۰.۷ درصدی روبه‌رو بود و هر پوند با ۱.۳۰۳۶ دلار خرید و فروش شد. قیمت معاملات آتی نفت در آسیا نیز پس از سقوط روز گذشته احیا شد، اما بسیاری از سرمایه‌گذاران هشدار داده‌اند که آشفتگی اخیر به اندازه‌ای وسیع بوده که ریسک‌های ناشی از آن همچنان پابرجا است. بر اساس اعلام یکی از مقامات چین سرعت شیوع ویروس کرونا در چین در حال کاهش است؛ بر این اساس، هر یوآن چین با اندکی رشد با قیمت ۶.۹۳۳۰ دلار معامله شد.

 

ارسال نظر