کاهش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی طلا

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۸۱
کاهش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی طلا

گروه بانک و بیمه |

روز یکشنبه 18 اسفند 98، به دنبال ابراز نگرانی از اثرات شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد جهان، کاهش 0.5 واحدی نرخ بهره در امریکا، کانادا و بسیاری از کشورهای جهان، نرخ اونس جهانی طلا افزایش یافت و به 1674 دلار رسید و 27 دلار نسبت به هفته قبل افزایش داشته است. به دنبال این افزایش نرخ طلا و کاهش نرخ برابری دلار در برابر طلا و سایر ارزها، تحولات مختلفی در بازارهای ارز، بورس و طلا رخ داده و تحلیلگران معتقدند که درجهت مقابله با ویروس کرونا و احتمال رکود بیشتر در اقتصاد جهانی، احتمال دارد که کشورهای جهان، نرخ بهره را بیش از این افزایش دهد و در نتیجه روی افزایش نرخ طلا و سایر ارزها اثرگذار خواهد بود. از سوی دیگر، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و سایر نهادهای مالی جهان برای تزریق بیشتر پول به بازار و جلوگیری از رکود ابراز آمادگی کرده‌اند اما در عین حال بسیاری از صنایع و خدمات مانند صنعت گردشگری با رکود قابل توجهی مواجه شده است و شرکت‌های هواپیمایی با بحران‌های مختلفی مواجه هستند.

به گزارش «تعادل»، در بازار ارز و معاملات نقدی نیز در روزهای شنبه و یکشنبه، نرخ ارز کاهش یافت و دلار در نرخ 15320، یورو 16800 و درهم 4190 تومان معامله شد و با افزایش نرخ اونس جهانی طلا به قیمت 1674 دلار در اثر شیوع کرونا در کشورهای جهان، بازار طلا و سکه در داخل کشور با افزایش مواجه شده است. هر گرم طلای 18 عیار 605 هزار، مظنه مثقال 17 عیار 2 میلیون و 625 هزار، سکه جدید 6 میلیون و 5 هزار، سکه قدیم 5 میلیون و 915 هزار، نیم سکه 2 میلیون و 960 هزار، ربع سکه 1 میلیون و 750 هزار، سکه گرمی 955 هزار تومان معامله شد.

همچنین سامانه سنا، نرخ میانگین معاملات روز پنجشنبه را برای دلار 15064، لیر ترکیه 2505، یورو 16580، درهم 3786، یوآن 2000 و پوند 18973 تومان اعلام کرد.  در معاملات ارزی روز (شنبه) قیمت‌ها ثبات خود را حفظ کرد اما در داد و ستدهای سکه و طلا شاهد افزایش قیمت بودیم. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید روز شنبه شش میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز پنج میلیون و ۹۱۰ هزار تومان قیمت دارد.هر قطعه نیم‌سکه دو میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است و هر قطعه ربع سکه هم یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.هر قطعه سکه یک گرمی هم ۹۷۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود.همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۶۰۳ هزار و ۵۰۰ تومان در طلافروشی‌ها قیمت دارد.در بازار جهانی نیز هر اونس طلا ۱۶۷۴ دلار قیمت‌گذاری شده است.

بازار ارز نیز در نخستین روز هفته کار خود را با ثبات آغاز کرد؛ به‌طوری‌که صرافی‌های مجاز بانک مرکزی امروز هر دلار امریکا را ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان خریدند و ۱۵ هزار تومان فروختند که نرخ فروش این ارز نسبت به روز پنجشنبه ثابت مانده است این صرافی‌ها امروز یورو را ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان خریدند و نرخ فروش آن را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کردند. ارز مسافرتی هم با احتساب کارمزد بانک مرکزی و کارمزد بانک عامل نزدیک به ۱۷ هزار تومان است. بانک‌ها نیز نرخ خرید هر دلار امریکا را ۱۴ هزار و ۵۶۰ تومان و نرخ خرید هر یورو را ۱۶ هزار و ۴۴۰ تومان اعلام کردند.

    فضای آرام بازار طلا، سکه و ارز

با وجود شیوع ویروس کرونا، فعالیت بازار طلا، سکه و ارز ادامه دارد، با این حال به دلیل کاهش ترددها، خرید و فروش با کاهش مواجه است.با شیوع ویروس کرونا اقتصاد کشور و به ویژه بازارها تحت تاثیر قرار گرفته‌اند که می‌توان به کاهش خرید و فروش و تردد در بازار طلا و سکه و تغییر ساعت کاری برخی صرافی‌ها اشاره داشت.

در همین راستا، محمد کشتی آرای، نایب‌رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: بازار تعطیل طلا و سکه باز و در حال فعالیت است، اما به دلیل دستورات پزشکی و ویروس کرونا تردد در بازار کاهش یافته است.

وی افزود: همچنین قیمت هر انس نسبت به هفته گذشته افزایش ۸۸ دلاری داشته که در ایران به دلیل کاهش نرخ ارز، مانع از افزایش قیمت طلا و سکه شده است. کشتی آرای درباره قیمت سکه در بازار، گفت: قیمت سکه طرح قدیم ۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۵ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۹۷۰ هزار تومان است.

به گفته نایب‌رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر، هر مثقال طلا دو میلیون و ۶۰۸ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۰۲ هزار و ۲۰۰ تومان است. همچنین کانون صرافان ایرانیان نیز در اطلاعیه‌ای از تعطیلی تمام دوره‌های آموزشی کانون صرافان تا اطلاع ثانوی به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و کامران سلطانی زاده، رییس شورای عالی این کانون در این باره، گفت: صرافی‌ها تعطیل نکرده‌اند، بلکه ساعت کاری خود را تغییر داده و شیفتی کرده‌اند.

    طلا در مسیر صعود به ۱۷۰۰ دلار

 بانک مرکزی امریکا اواسط هفته گذشته با کاهش ۵۰ واحدی نرخ‌های بهره، بازارهای مالی را غافلگیر و کمک کرد طلا بهترین عملکرد هفتگی خود در ۱۱ سال اخیر را تجربه کند. مایک مک گلان، استراتژیست کالا در بلومبرگ اینتلیجنس چنین گفت: طلا باید در مقایسه با سایر کالاهایی که با مساله تقاضای کمتر در فضای رشد اقتصادی ضعیف مواجه هستند، در اوج طیف سرمایه‌گذاری بماند. وی پیش‌بینی کرد قیمت هر اونس طلا تا مرز ۱۸۰۰ دلار پیش خواهد رفت.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، رشد اقتصادی ضعیف همچنان بازده اوراق قرضه را پایین نگه خواهد داشت و این امر به نفع طلا تمام می‌شود. عامل دیگری که به رشد قیمت طلا کمک خواهد کرد، ادامه تسهیل سیاست پولی از سوی بانک‌های مرکزی جهان است. بانک مرکزی کانادا و استرالیا هفته گذشته اقدام بانک مرکزی امریکا را دنبال کرده و نرخ‌های بهره را کاهش دادند. اکنون توجه بازار به نشست سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی اروپا معطوف شده است. تنها مشکلی که این دو بانک مرکزی دارند این است که نرخهای بهره آنها در حال حاضر هم بسیار اندک است.

    نوسان بورس و بازار ارز

به دنبال تصمیم هیات‌مدیره بورس برای محدود‌سازی دامنه نوسان و تدبیر وزیر اقتصاد، بانک مرکزی واکنش نشان داد. همتی در مورد تصمیم هیات‌مدیره بورس برای محدودسازی دامنه نوسان و تدبیر وزیر اقتصاد چند نکته را تاکید کرد. به نوشته وی« نظرات کارشناسان بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی در دو روز گذشته علی‌رغم تنوع، سازنده و قابل تقدیر بود. ارجح این است که اینگونه تصمیمات مهم در شورای عالی بورس نیز طرح و با بررسی همه ابعاد آن و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور اتخاذ شود. یکی از راه‌های مدیریت روند بازار سرمایه استفاده دولت از فرصت عرضه اولیه سهام و نیز برنامه‌ریزی برای افزایش درصد سهام شناور شرکت‌های مهم است. اقبال به بازار سرمایه را نیک پنداریم و با افزایش عرضه سهام عمق بیشتری به آن بدهیم. نکات مطرح شده به نقل از رییس بانک مرکزی در خصوص نگرانی از هجوم نقدینگی به بازار ارز و... را تایید نمی‌کنم. و باز هم تاکید می‌کنم بازار ارز با حضور و مدیریت بانک مرکزی همچنان ریسک بالا برای سرمایه‌گذار دارد.»

    قرنطینه دلار

از سوی دیگر، فدرال‌رزرو به دلیل نگرانی از آلوده بودن دلارهایی که از آسیا به امریکا بازگردانده می‌شوند، به ویروس کرونا، اسکناس‌های مشکوک را قرنطینه خواهد کرد. به گزارش وال‌استریت ژورنال، در یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۴ محققان دانشگاه نیویورک حدود ۳ هزار باکتری را بر سطح دلار شناسایی کردند و با توجه به بازگشت مسافران از چین و سایر مناطق درگیر با ویروس کرونا، دلارهای جدید نیز به چنین سرنوشتی مبتلا هستند.

بر این اساس، فدرال رزرو در اقدامی احتیاطی در راستای جلوگیری از گسترش کرونا، قرنطینه دلارهایی که از آسیا به امریکا وارد شده‌اند را پیش از گردش در بازار آغاز کرد.سخنگوی فدرال رزرو گفته است که شعبات فدرال رزرو که به مدیریت تامین پول کمک می‌کنند، محموله‌های دلار را که از کشورهای آسیایی وارد خاک امریکا می‌شوند، پیش از پردازش و توزیع مجدد آنها در موسسات مالی به مدت ۱۰ روز قرنطینه خواهند کرد. دلار به عنوان ارز ذخیره جهان، بیشترین پراکندگی و توزیع را در سرتاسر جهان دارد به‌طوری که حدود ۱.۷۵ تریلیون دلار در بازار جهان در گردش است. براساس اعلام فِد، بیشتر این مبلغ خارج از امریکا به ویژه در آسیا در گردش است زیرا دلار در این در این منطقه نسبت به ارزهای محلی قدرتمندتر است.

    کاهش ذخایر ارزی چین

همچنین ذخایر ارزی چین تا پایان فوریه به ۳.۱۰ تریلیون دلار کاهش یافت. به گزارش رویترز، به دنبال شیوع گسترده کرونا در چین و ورود بانک مرکزی این کشور به بازارها، میزان ذخایر ارزی چین در ماه فوریه پس از چهار ماه روند نزولی به خود گرفته است و آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۰.۲ درصد افزایش نسبت به ماه فوریه به ۳.۱۰۷ تریلیون دلار رسیده است.

چین بزرگ‌ترین دارنده ذخایر ارزی جهان است و به نظر می‌رسد کاهش ۸.۷۷۹ میلیارد دلاری ذخایر ارزی در ماه فوریه در ماه بعد نیز ادامه پیدا کند. طی ماه‌های اخیر چین به لطف اجرای سیاست‌های سخت‌گیرانه بر روی سرمایه از خروج منابع ارزی به خارج از این کشور تا حد زیادی جلوگیری کرده بود.

    سایه کرونا بر سر اقتصاد جهانی

موسسه رتبه‌بندی مودی از احتمال کاهش شدید رشد اقتصادی جهان به خاطر کرونا خبر داد. به گزارش رویترز، موسسه رتبه‌بندی مودی در گزارشی نسبت به وقوع رکود اقتصادی در سطح جهان هشدار داد. این موسسه کشورهای امریکا، ژاپن، آلمان، ایتالیا، فرانسه، انگلیس و کره جنوبی را به عنوان کشورهایی که بیشتر در معرض آسیب‌های کرونا قرار دارند معرفی کرده است.

طبق اعلام این موسسه، رشد اقتصادی چین در نتیجه شیوع کرونا ممکن است به چهار درصد و حتی کمتر کاهش پیدا کند. تاکنون بیش از ۱۰۱ هزار و ۴۹۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۴۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به چین با ۳۰۷۰ نفر، ایتالیا با ۱۹۷ نفر، ایران با ۱۲۴ نفر و کره جنوبی با ۴۲ نفر بوده است. در بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، کره‌جنوبی، سنگاپور، هنگ‌کنگ، تایلند، تایوان، مالزی، ایران، ایتالیا، استرالیا، آلمان، امریکا، ویتنام، فرانسه، ماکائو، کانادا، امارات متحده، جمهوری چک، اتریش، الجزایر، کرواسی، سوییس، رومانی، انگلیس، فیلیپین، هند، روسیه، اسپانیا، بلژیک، کامبوج، مصر، فنلاند، فلسطین اشغالی، کویت، عمان، افغانستان، لبنان، نپال، سری لانکا و سوئد ابتلا به کرونا گزارش شده است.  ارزش دلار در برابر بسیاری از همتایانش مجددا کاهش یافت. به گزارش رویترز، در جریان معاملات آخر هفته، بسیاری از ارزهای مختلف در برابر دلار در موقعیت برتر قرار گرفتند و دلار به عقب رانده شد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات دیروز با ریزش سنگین ۰.۷۵ درصدی نسبت به روز قبل و در سطح ۹۶.۰۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سویس معادل ۱.۰۶۷۶ دلار اعلام شد. از سوی دیگر روند رشد ضعیف اقتصادی کشورهای اروپایی کماکان ادامه دارد و ویروس کرونا نیز به سرعت در حال گسترش در نقاط مختلف این قاره است. در نتیجه وخیم‌تر شدن وضعیت در ایتالیا، بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به این کشور را لغو کرده‌اند.

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با صعود ۰.۳۴ درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۰۴۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد پایین رفت اما با ماندن در کانال ۱.۱۲ به ۱.۱۲۸۸ دلار رسید. همچنین نرخ برابری هر دلار امریکا معادل ۱.۳۴۲۳ دلار کانادا اعلام شد. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۷۸۳ دلار سنگاپور مبادله شد.در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۰۵.۳۷۹۵ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار امریکا به ازای ۱.۵۰۳۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۹۳۲ یوان چین اعلام شد.

 

ارسال نظر