ارایه سند، شرط انتقال وجه بالای ۲۰۰ میلیون تومان

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۷۵۱
ارایه سند،  شرط انتقال وجه بالای ۲۰۰ میلیون تومان

مراعات تمدید زمان و وصول اقساط مشتریان بانک‌ها

 

گروه بانک و بیمه|

سیستم بانکی در بخشنامه‌ای اعلام کرد، انتقال وجه با مبلغ بالاتر از سقف مشخص، برای اشخاص حقیقی از طریق کلیه تراکنش‌های بانکی مشروط به درج بابت و در صورت نیاز منوط به ارایه اسناد مثبته شد. این رقم که گفته می‌شد حدود یک میلیارد تومان است، به تازگی به 200 میلیون تومان کاهش یافته است.

به گزارش «تعادل»، در دو سال اخیر، تمهیدات مختلفی در کنترل و نظارت بر بازار ارز و تراکنش‌های بانکی صورت گرفته است ابتدا تراکنش‌های بانکی روزانه تا سقف 50 میلیون تومان در یک روز به ازای هر کارت و هر نفر با یک کد ملی تا 100 میلیون تومان، اجرایی شد. اما به نظر می‌رسد که در جهت اجرای قانون مبارزه با پولشویی و الزامات اجرای مصوبات و استانداردهای مرتبط با FATF، موضوعات دیگری نیز اجرایی شده است. از جمله نوشتن علت معامله و انتقال پول و توضیح در کنار کلمه بابت... در فرم انتقال وجه، آمده است. از سوی دیگر، ارایه سند برای معاملات درشت میلیاردی و... نیز در مراحل بعد به‌تدریج در دستور کار قرار گرفته و با بخشنامه فعلی، برای معاملات بالای 200 میلیون تومان و انتقال پول بیش از این مبلغ، باید سند ارایه شود یا بابت موضوع معامله در کنار کلمه بابت در فرم انتقال وجه توضیح داده شود.

در بخشنامه تازه بانک مرکزی آمده است: در اجرای تکالیف مقرر در جزء۳ بند ح تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۸ به منظور افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی و مبارزه با پولشویی و جلوگیری از فرار مالیاتی، بانک مرکزی موظف است با تصویب شورای پول و اعتبار برای شفافیت در تراکنش‌های بانکی به صورت یکسان یا متناسب با سطح فعالیت اشخاص حقیقی از نظر عملکرد مالی حد استان‌های را تعیین نماید و انتقال وجه با مبلغ بالاتر از حد آستانه را برای اشخاص حقیقی از طریق کلیه تراکنش‌های بانکی و سایر ابزارهای پرداخت مشروط به درج بابت و در صورت نیاز به ارایه اسناد مثبته کند. اشخاص حقیقی که از حساب بانکی خود استفاده تجاری می‌کنند می‌توانند با دریافت شناسه اقتصادی و اتصال حساب بانکی خود به آن از شمول مفاد این جزء  مستثنی شوند. همچنین به استناد تبصره ۱ ماده ۱۱۲ آیین نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوبه سال ۱۳۹۸ و ابلاغی به موجب بخشنامه آبان ماه سال ۹۸ که طی آن مقرر شده بانک مرکزی به منظور کاهش سطح خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم در ارایه خدمات انتقال وجوه تدابیر مقتضی را از قبیل تعیین حداکثر سقف مبلغ برای ارایه خدمات و تعداد مجاز روزانه برای تراکنش‌های هر مشتری متناسب با سطح خطر تعامل کاری اتخاذ کند.

بدین وسیله دستورالعمل شفاف‌سازی تراکنش‌های بانکی اشخاص که در شورای پول و اعتبار تصویب شده برای استحضار و صدور دستور مقتضی ایفاد می‌شود.

در کلیه نقل و انتقالات وجوه بالاتر از یک میلیارد تومان درون بانکی و بین بانکی مشتری حقوقی و مشتری حقیقی دارای حساب سپرده تجاری و نیز نقل و انتقال وجه بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان درون بانکی و بین بانکی مشتری حقیقی دارای حساب سپرده شخصی انتقال وجوه منوط به تکمیل قسمت فیلد بابت در فرم‌های مربوط به و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد یا علت انتقال وجه است. ضمن آنکه ضرورت دارد آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاه‌های پرداخت حضوری و غیرحضوری از کلیه حساب‌های سپرده متعلق به مشتری حقوقی، مشتری حقیقی دارای سپرده جاری و مشتری حقیقی داری سپرده شخصی ولی اشخاص پایین‌تر از ۱۸ سال در آن موسسه اعتباری به آستانه‌های تعیین شده در دستورالعمل محدود شود.

   افزایش انتقال بانکی و سقف کارت به کارت

از سوی دیگر، سیستم بانکی در جهت کاهش مراجعه مردم به بانک‌ها، مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اقدامات لازم برای تسهیل استفاده هم‌میهنان از درگاه‌های غیر حضوری و کاهش مراجعات حضوری مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز را به صورت موقت پیش‌بینی و به شبکه بانکی ابلاغ کرد.  سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها از مبلغ ۳۰ میلیون ریال در هر شبانه‌ روز از مبداء هر کارت به ۵۰ میلیون ریال افزایش یافت. لازم به ذکر است میزان کارمزد انتقال وجه بیش از ۳۰ میلیون ریال برابر با همان کارمزد انتقال وجه ۳۰ میلیون ریالی است.  سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم‌کارت انجام‌دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوءاستفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.

 امکان تمدید تاریخ انقضای کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضاء بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان صورت می‌گیرد.  طبق روال سال‌های گذشته و به منظور کاهش مراجعه مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز افزایش سقف برداشت نقدی درون بانکی از ۲ میلیون ریال به ۵ میلیون ریال بلامانع است. لازم به ذکر است این اقدام در راستای کاهش مراجعه مشتریان به شعبه صورت می‌گیرد و به‌رغم ایجاد امکان فوق ضروری است اطلاع‌رسانی مناسب در راستای کاهش استفاده از اسکناس به مشتریان صورت پذیرد. تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم درهر شبانه روز به پنج بار افزایش یابد.رعایت مفاد این بخشنامه تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک صورت خواهد پذیرفت.

   مراعات تمدید زمان و وصول اقساط

 همچنین بانک مرکزی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر برخی از کسب‌و‌کارهای کشور، از مدیران بانکی درخواست کرد که وضعیت اشخاص حقیقی و حقوقی را در خصوص تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام‌ها مراعات کنند. در این راستا، در خصوص شرایط ناشی از شیوع کرونا تاکید بر دو نکته را خطاب به مدیران و همکاران بانکی خود ضروری می‌داند. این روزها، به‌رغم ریسک فعالیت در شعب بانک‌ها، شاهد تلاش و زحمات همکاران نظام بانکی، برای خدمت به مردم خصوصاً در شعب بانک‌ها هستیم. مردم عزیزمان قطعا قدر تلاش این عزیزان را می‌دانند. با توجه به تعطیلی یا کاهش فعالیت برخی از کسب و کارهای کشور که ممکن است کاهش عایدی برخی واحدها، صنوف و حتی اشخاص حقیقی را در پی داشته باشد؛ به مدیران بانک‌ها توصیه می‌شود شرایط امروز اشخاص حقیقی و حقوقی که از این بابت دچار وقفه درآمدی می‌شوند را در نظر گرفته و در خصوص تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام‌ها، همراهی لازم را با مشتریان به عمل آورده و مراعات وضعیت آنها را بکنند.

 

ارسال نظر